2014-07-05, 20:11
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, faktiskt inte.

Dels är sådana påhopp på lättklädda kvinnor relativt sett minst sagt ovanliga, dels var han ute efter att provocera fram reaktioner - en kvinna som rör sig ute har nog sällan den intentionen.
Ja det går ju alltid att konstruera någon "viktig distinktion" som gör att man känner sig konsekvent, om man bara vill.
Citera
2014-07-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ja, han hade humor och han uttryckte sig provocerande när han ville framföra budskap - han ironiserade ibland osv..

Verkar ha varit en riktigt cool grabb.

Det jag säger är bara att hans debatt-teknik självklart kunde väcka reaktioner och att om man inte förstod att han talade om principer - och inte alls ville jämställa homosexuella med pedofiler eller ge grönt kort för övergrepp - så kunde det givetvis väcka ilska hos somliga också.

Jag personligen förstår hur han resonerar - och anser att han har rätt i att man inte kan hata en människa för dess känslor, däremot kan man givetvis ta avstånd från handlingar.

Vi är överens om den tolkningen. Samtidigt kan jag dock se att det inte är konstigt att en del kände sig provocerade - just för att de inte kunde förstå vad hans resonemang faktiskt handlade om.

Han möttes av samma form av kritik som många flashbackare riktar mot enskilda feminister, kvinnor, politiker, journalister osv...

Irrationellt - ja. Men något som många som helt plötsligt sluter upp bakom honom står för i minst lika stor utsträckning själva när de skall "kritisera".

Jag kan ärligt talat inte fatta hur man kan läsa in att han skulle försvara våldtäkter på barn, vilket är det han anklagas för. Det måste väl vara om man ser pedofil=våldtäkt, men skulle det finnas sådana puckon så förklarar han ju ändå det.
Citera
2014-07-05, 20:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Ja det går ju alltid att konstruera någon "viktig distinktion" som gör att man känner sig konsekvent, om man bara vill.
Det går att ha en verklighetsförankrad syn på vilka jämförelser som är relevanta - ja.
Citera
2014-07-05, 20:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Jag kan ärligt talat inte fatta hur man kan läsa in att han skulle försvara våldtäkter på barn, vilket är det han anklagas för. Det måste väl vara om man ser pedofil=våldtäkt, men skulle det finnas sådana puckon så förklarar han ju ändå det.
Nej, jag kan inte heller se det. Däremot är ämnet kontroversiellt och det går inte att försvara pedofilers rätt att känna som de gör utan att räkna med att det kommer att väcka motstånd och att det alltid finns rätt många som inte kommer att kunna förstå skillnaden på känsla och handling.
Citera
2014-07-05, 20:16
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ja, han hade humor och han uttryckte sig provocerande när han ville framföra budskap - han ironiserade ibland osv..

Verkar ha varit en riktigt cool grabb.

Det jag säger är bara att hans debatt-teknik självklart kunde väcka reaktioner och att om man inte förstod att han talade om principer - och inte alls ville jämställa homosexuella med pedofiler eller ge grönt kort för övergrepp - så kunde det givetvis väcka ilska hos somliga också.

Jag personligen förstår hur han resonerar - och anser att han har rätt i att man inte kan hata en människa för dess känslor, däremot kan man givetvis ta avstånd från handlingar.

Vi är överens om den tolkningen. Samtidigt kan jag dock se att det inte är konstigt att en del kände sig provocerade - just för att de inte kunde förstå vad hans resonemang faktiskt handlade om.

Han möttes av samma form av kritik som många flashbackare riktar mot enskilda feminister, kvinnor, politiker, journalister osv...

Irrationellt - ja. Men något som många som helt plötsligt sluter upp bakom honom står för i minst lika stor utsträckning själva när de skall "kritisera".

Ja, hans svar-pa-tal var det inget fel pa. Har last igenom alla (tror jag) kommentarerna nu. Det ger en battre bild av hur han uttryckte som inte framkom lika tydligt pa Twitter.
Jag forstar hans synsatt, men ocksa motstandarnas. Ar djavligt kluven i den fragan sjalv.

Att posta det inlagget i just den typen av grupp ar fragan om det var sa smart.
Citera
2014-07-05, 20:17
Medlem
Citat:
Nej, jag kan inte heller se det. Däremot är ämnet kontroversiellt och det går inte att försvara pedofilers rätt att känna som de gör utan att räkna med att det kommer att väcka motstånd och att det alltid finns rätt många som inte kommer att kunna förstå skillnaden på känsla och handling.

Kanske det, undrar dock om dom tror att folk som har dom känslorna slutar ha dom för att ingen pratar om det
Citera
2014-07-05, 20:17
Medlem
JPs avatar
Citat:

Jo jag har sett det där svepande påståendet om hyckleri som ska undergräva all form av opposition ganska många gånger nu. Det är aldrig något konkret, bara svepande upprepningar. Det ger ingenting av värde till diskussionen så jag väljer fortsättningsvis att helt ignorera den typen av påståenden.
Citera
2014-07-05, 20:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ja, hans svar-pa-tal var det inget fel pa. Har last igenom alla (tror jag) kommentarerna nu. Det ger en battre bild av hur han uttryckte som inte framkom lika tydligt pa Twitter.
Jag forstar hans synsatt, men ocksa motstandarnas. Ar djavligt kluven i den fragan sjalv.

Att posta det inlagget i just den typen av grupp ar fragan om det var sa smart.
Är man ute efter att provocera så är det ju synnerligen smart, skulle jag säga.

Och så uppfattar jag att hen var - lite provokativ i sin vilja att väcka diskussion kring det hen ansåg var viktiga frågor och där samhället/normen satte gränser.

Jag skrev i mitt första inlägg kring just detta "naiv" .. och jag tror inte Lucas räknade med exakt vilka känslor hens retorik kunde väcka.
Jag tror samhället förlorade en god debattör, en människa som visste vad hen stod för och som kunde ha tillfört mycket gott för alla de som tvingas leva i "utanförskap" utanför normer och outtalade regler om hur allt "borde" fungerat.
Citera
2014-07-05, 20:30
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:

Nej - inte irrationellt alls! Du ser saken ur fel vinkel tycker jag!! Micro - lyssna nu, du kan inte jämföra den kritik som ges här på flash back, mellan anonyma personer, med den terror som Lucas fick utstå för den person han va till namnet - dvs Lucas va inte anonym på nätet därför tar näthatet o kritiken så mycket hårdare än om han hade varit anonym o fått samma kritik.

Förstår du Micro, hur fel du tänker?
Citera
2014-07-05, 20:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Nej - inte irrationellt alls! Du ser saken ur fel vinkel tycker jag!! Micro - lyssna nu, du kan inte jämföra den kritik som ges här på flash back, mellan anonyma personer, med den terror som Lucas fick utstå för den person han va till namnet - dvs Lucas va inte anonym på nätet därför tar näthatet o kritiken så mycket hårdare än om han hade varit anonym o fått samma kritik.

Förstår du Micro, hur fel du tänker?
Jag förstår hur tänker - men alla som hoppas på här på Flashback är inte alls anonyma på något sätt - tvärtom - man hänger ut småflickor som protesterar mot en toaskylt, ger sig på bloggare, andra namngivna utanför Flashback osv...

Lucas valde synlig debatt - och på så sätt kan hen givetvis inte ha ansetts mer skyddsvärd än de människor som väcker ilska på Flashback.
Citera
2014-07-05, 20:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Kanske det, undrar dock om dom tror att folk som har dom känslorna slutar ha dom för att ingen pratar om det
Eller för att känslor i sig förbjuds .. självklart inte - just människors känslor och uppfattningar kan man inte lagstifta kring, hur de tar sig uttryck är givetvis en helt annan sak.
Citera
2014-07-05, 20:46
Medlem
wilts avatar
Fan vad bra om han bajsade lite på nätverket. Aldrig hört talas om dom förut men tycker att det är märkligt när folk hakar upp sig på något på det där viset.

Dagens pedofilhysteri blir nog inte bättre av att några IQ-befriade rättshaverister hänger ut folk på bloggar och facebook.

Har hört att det råder sådan hysteri i Danmark att manliga lärare inte ens får trösta gråtande barn. Vet inte om det stämmer men skulle egentligen inte förvåna mig.

Kanske ni feminister uppnår er framtida hen vision med peddohysterins hjälp någon vacker dag? Inga män i barns liv! Rädda barnen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in