2014-07-05, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ar du full ? Jag skrev nyss att jag inte deltog i den debatten sa vad ar det du asyftar egentligen ?

Ah så du väljer nu att rakt ut ljuga?
Citera
2014-07-05, 00:10
Medlem
Citat:
Jag har last Lucas twitter, jag vet vad han sagt. Jag sag nagon kommentar i stil med "du ar vidrig". Men om man nu skall hanga ut en grupp, eller enstaka medlemmar ur gruppen, for nathat sa kanns det som att det bor finnas mer an "dum i huvudet" osv.

Sedan kan det finnas saker som inte ar synliga for oss, mail, PM osv det forstar jag ocksa. Men alla inblandade kanns som 100% twitter-nerdar dar man lever sina liv pa att Twittra om allt, sa jag finner det iaf markligt att inget mer framkommit.

Denna videon borde du se: http://www.youtube.com/watch?v=_qteOlBIxbM

Här lär vi oss att svenska journalister tycker det går utmärkt att skriva nyheter baserat på folks känslor, trots att filmbevis finns som motbevisar känslorna. Aldrig att bristande bevis hindrar svenska journalister när offren och förövarna är de rätta.
Citera
2014-07-05, 00:11
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ligneto
Synd att jag inte pint screenade förut.. Kunde kanske tillfört något. Skummade bara snabbt igenom och såg att det fanns en hel del kommentarer med den tonen. Också sett att hen anklagades för att vara transfobisk, trots att hen betraktat sig själv som trans och varit starkt engagerad i såna frågor. Jag vet inte om det går att avgöra vad som ska anses "elakt nog" för att man ska känna skuld - jag har bara sett att Lucas verkat tycka att det var för elakt för att orka.

Skulle jag sagt något elakt om någon och denna någon sedan tog livet av sig skulle jag nog känna skuld även om andra inte skulle ta åt sig på samma sätt av samma elakhet.

Medhall, det skulle vara en fruktansvard kansla. Ponera nu att du sager till mig att "du ar dum i huvudet/du ar vidrig", en inte helt orimlig tanke i varat sammanhang
Jag tar livet av mig (nej Burros, kommer inte ske sa glads inte annu) och sedan blir du uthangd i media/natet som ansvarig for detta och far hora att du har mitt "blod pa dina hander" ?

Skulle inte du isf onskat att nagon kallkritik skett innan ?
Citera
2014-07-05, 00:11
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Ah så du väljer nu att rakt ut ljuga?

Men va fan, vilken debatt ar det isf du tanker pa ? Tala klarsprak for bovelen.
Citera
2014-07-05, 00:14
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Denna videon borde du se: http://www.youtube.com/watch?v=_qteOlBIxbM

Här lär vi oss att svenska journalister tycker det går utmärkt att skriva nyheter baserat på folks känslor, trots att filmbevis finns som motbevisar känslorna. Aldrig att bristande bevis hindrar svenska journalister när offren och förövarna är de rätta.

Sa 1 fel berattigar fortsatta fel ? Jag haller med om att media alltfor ofta ar snabba pa att gora reportage/nyheter dar fakta saknas. Gav aven 1 ex. nyss och fler finns saklart. Men ar det isf inte battre att papeka detta an att krava fler reportage kommer ut med fel underlag ?
Citera
2014-07-05, 00:18
Medlem
Lignetos avatar
Citat:
Medhall, det skulle vara en fruktansvard kansla. Ponera nu att du sager till mig att "du ar dum i huvudet/du ar vidrig", en inte helt orimlig tanke i varat sammanhang
Jag tar livet av mig (nej Burros, kommer inte ske sa glads inte annu) och sedan blir du uthangd i media/natet som ansvarig for detta och far hora att du har mitt "blod pa dina hander" ?

Skulle inte du isf onskat att nagon kallkritik skett innan ?

Jo jag tycker att källkritik alltid är viktigt. Nu är nog en hel del tweets raderade eller dolda, så som den på AVfM, vilket gör att det blir svårt att få grepp om vilken omfattning det hela hade. Skulle vara bra om nån lite professionell kunde undersöka närmare - men det verkar inte vara så troligt.

Är det någon specifik som blivit uthängd btw? Har bara sett att vissa har kopplat detta till feminismen i allmänhet.
Citera
2014-07-05, 00:19
Medlem
Citat:
Sa 1 fel berattigar fortsatta fel ? Jag haller med om att media alltfor ofta ar snabba pa att gora reportage/nyheter dar fakta saknas. Gav aven 1 ex. nyss och fler finns saklart. Men ar det isf inte battre att papeka detta an att krava fler reportage kommer ut med fel underlag ?

Jag håller med dig i sak, men jag spyr på inkonsekvensen. Det begås inte bara ett sånt här misstag inom svenska media. Hela vårat samhälle är för närvarande uppbyggt på att visa gruppers känslor blir till fakta och ingen får ifrågasätta det hela.
Citera
2014-07-05, 00:20
Medlem
JPs avatar
Citat:
Finns en mastodonttrad i Media & Journalistik om den. Varfor ser du det som osannolikt ?

EDIT: har ar den (FB) Den övergivna innebandypojken från Åkersberga — har media gått på en bluff?
Tack för länken, men jag orkar inte sätta mig in i det där fallet på allvar. Bra fråga...

Jag har mest indicier som jag omedvetet byggt en slutsats av men ska försöka bryta isär min slutsats för att se vad jag hittar där.

1) Jag tror att hen har tagit livet av sig. Detta grundar jag på att alternativa medier (avpixlat mm) har kunnat ligga ute med nyheten så länge oemotsagd samt att femen-tjejen i aftonbladet sa att en i uf tagit livet av sig (om jag minns rätt, orkar inte kolla exakt ordval) samt att en skribent i denna tråd som påstår sig vara henoms vän bekräftar detta.

2) Jag tror att han har blivit utsatt för utfrysning/kränkningar/mobbing/hat/näthat. Detta grundar jag på de twitterinlägg jag sett från henom och hens "vänner", att femen-tjejen i aftonbladet sa att hon hade dåligt samvete, att alternativa medier (avpixlat mm) har kunnat ligga ute med nyheten så länge oemotsagd (det bör vara angeläget för de som orättmätigen känner sig utpekade som mobbare/hatare) samt att en skribent i denna tråd som påstår sig vara henoms vän bekräftar detta.

Dessa två punkter innebär att det, enligt mig, inte är sannolikt att alltsammans är ett påhitt eller att Lucas bara fått för sig att vissa mobbar henom utan att så egentligen är fallet.

3) Jag tror inte att etablerad media konsekvent är så måna om sin moral att de skulle ta hänsyn till offrets eller offrets föräldrars önskemål om utebliven publicering, även i fall där en publicering skulle skada exempelvis SD, vilket innebär att deras selektiva "hänsyn" ska betraktas som mörkning (eftersom den är selektiv på ideologiska grunder).

4) Jag tror inte att något annat skäl ligger till grund för utebliven publicering. Detta grundar jag på att ingen från etablerad media gjort en ansats till att försvara sin yrkesheder. Ingen notis i sin mediekanal för att, om än luddigt, förklara att det finns något annat skäl. Ej heller har någon bemött påståendena i denna tråd eller avpixlat mm.
Senast redigerad av JP 2014-07-05 kl. 00:38.
Citera
2014-07-05, 00:21
Medlem
Femen grundades ju av nazister så inte så konstigt att de inte vill ha att göra med en transa.
Citera
2014-07-05, 00:23
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Jag håller med dig i sak, men jag spyr på inkonsekvensen. Det begås inte bara ett sånt här misstag inom svenska media. Hela vårat samhälle är för närvarande uppbyggt på att visa gruppers känslor blir till fakta och ingen får ifrågasätta det hela.

Jag haller, faktiskt, med dig om detta.
Citera
2014-07-05, 00:28
Bannlyst
Citat:
Jag haller, faktiskt, med dig om detta.

Sent skall syndarn vakna!
Citera
2014-07-05, 00:29
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Tack för länken, men jag orkar inte sätta mig in i det där fallet på allvar. Bra fråga...

Jag har mest indicier som jag omedvetet byggt en slutsats av men ska försöka bryta isär min slutsats för att se vad jag hittar där.

1) Jag tror att hen har tagit livet av sig. Detta grundar jag på att alternativa medier (avpixlat mm) har kunnat ligga ute med nyheten så länge oemotsagd samt att femen-tjejen i aftonbladet sa att en i uf tagit livet av sig (om jag minns rätt, orkar inte kolla exakt ordval) samt att en skribent i denna tråd som påstår sig vara henoms vän bekräftar detta.

2) Jag tror att han har blivit utsatt för utfrysning/kränkningar/mobbing/hat/näthat. Detta grundar jag på de twitterinlägg jag sett från henom och hens "vänner", att femen-tjejen i aftonbladet sa att hon hade dåligt samvete, att alternativa medier (avpixlat mm) har kunnat ligga ute med nyheten så länge oemotsagd (det bör vara angeläget för de som orättmätigen känner sig utpekade som mobbare/hatare) samt att en skribent i denna tråd som påstår sig vara henoms vän bekräftar detta.

Dessa två punkter innebär att det, enligt mig, inte är sannolikt att alltsammans är ett påhitt eller att Lucas bara fått för sig att vissa mobbar henom utan att så egentligen är fallet.

3) Jag anser tror inte att etablerad media konsekvent är så måna om sin moral att de skulle ta hänsyn till offrets eller offrets föräldrars önskemål om utebliven publicering om en publicering skulle skada exempelvis SD, vilket innebär att deras selektiva "hänsyn" ska betraktas som mörkning (eftersom den är selektiv på ideologiska grunder).

4) Jag tror inte att något annat skäl ligger till grund för utebliven publicering. Detta grundar jag på att ingen från etablerad media gjort en notis i sin mediekanal för att, om än luddigt, förklara att det finns något annat skäl. Ej heller har någon bemött påståendena i denna tråd eller avpixlat mm, för att rentvå sin yrkesheder.

Att det finna nagot bakgrunden ar ju helt klart. Mellan Lucas/Femen och iaf 2 femen medlemmar som blivit outade har. Det jag och vissa andra namnt ar ju att det kanske finns mer, andra orsaker. Detta vet vi inget om.

Som ocksa redan namnts sa ar media mycket restriktiva till att skriva om sjalvmord. Det forekommer saklart men for att ga ut och tala om att en viss grupp eller individer ar orsaken till det sa kravs det ratt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in