Citat:
Ursprungligen postat av
LadyMystica
Finns en mastodonttrad i Media & Journalistik om den. Varfor ser du det som osannolikt ?
EDIT: har ar den
(FB) Den övergivna innebandypojken från Åkersberga — har media gått på en bluff?
Tack för länken, men jag orkar inte sätta mig in i det där fallet på allvar. Bra fråga...
Jag har mest indicier som jag omedvetet byggt en slutsats av men ska försöka bryta isär min slutsats för att se vad jag hittar där.
1) Jag tror att hen har tagit livet av sig. Detta grundar jag på att alternativa medier (avpixlat mm) har kunnat ligga ute med nyheten så länge oemotsagd samt att femen-tjejen i aftonbladet sa att en i uf tagit livet av sig (om jag minns rätt, orkar inte kolla exakt ordval) samt att en skribent i denna tråd som påstår sig vara henoms vän bekräftar detta.
2) Jag tror att han har blivit utsatt för utfrysning/kränkningar/mobbing/hat/näthat. Detta grundar jag på de twitterinlägg jag sett från henom och hens "vänner", att femen-tjejen i aftonbladet sa att hon hade dåligt samvete, att alternativa medier (avpixlat mm) har kunnat ligga ute med nyheten så länge oemotsagd (det bör vara angeläget för de som orättmätigen känner sig utpekade som mobbare/hatare) samt att en skribent i denna tråd som påstår sig vara henoms vän bekräftar detta.
Dessa två punkter innebär att det, enligt mig, inte är sannolikt att alltsammans är ett påhitt eller att Lucas bara fått för sig att vissa mobbar henom utan att så egentligen är fallet.
3) Jag tror inte att etablerad media konsekvent är så måna om sin moral att de skulle ta hänsyn till offrets eller offrets föräldrars önskemål om utebliven publicering, även i fall där en publicering skulle skada exempelvis SD, vilket innebär att deras selektiva "hänsyn" ska betraktas som mörkning (eftersom den är selektiv på ideologiska grunder).
4) Jag tror inte att något annat skäl ligger till grund för utebliven publicering. Detta grundar jag på att ingen från etablerad media gjort en ansats till att försvara sin yrkesheder. Ingen notis i sin mediekanal för att, om än luddigt, förklara att det finns något annat skäl. Ej heller har någon bemött påståendena i denna tråd eller avpixlat mm.