2014-05-14, 12:53
Medlem
Ördögs avatar
I Dagens Samhälle har Peter Santesson från Demoskop jämfört 2002 års valstugeavslöjande med uthängningen av Röda kors-damen. Tänkvärt!

Det är skillnad på folk och folkvalda
http://www.dagenssamhalle.se/kronika...folkvalda-9010

Citat:
Den stora kritiken verkar --- handla om det olyckliga valet av pronomen när Röda korset-representanten framför åsikten. ”Hjälpa er” och ”våra ungdomar” sägs vara rasistiska val av pronomen som skapar en vi-och-dom-uppdelning. Det ser ut som om man har plockat fram mikrometern.

Vägandet av ordval får ändå sägas vara en bisak. Den slående skillnaden mot valstugereportaget är en helt annan: Vi befinner oss inte i en valstuga. Den som blir inspelad med dold kamera är inte en politiker eller någon som alls aspirerar på politiska förtroendeuppdrag och samhällsinflytande. Det som granskas på den smygtagna filmen är inte den offentliga makten.

Vi befinner oss i Röda korsets lilla diversebutik i Falun. Den som avslöjas och exponeras i pressen med sin förment rasistiska grammatik är en ideellt arbetande pensionär som överrumplas med ett politiskt husförhör. En vanlig kvinna som ägnar sig åt välgörenhet, alltså. Hon brukar hjälpa till på sjukhuset också. Nu är det slut med allt det där. Hennes språk avslöjar ju så mycket mer än hennes handlingar.

Skillnaden mellan filmerna från 2002 och 2014 är att den smygfilmande kameran nu är riktad åt det andra hållet. Från att granska politikerna till att granska vad allmänheten anser om den förda politiken.
Citera
2014-07-04, 17:47
Medlem
Ördögs avatar
Bedrövligt om detta faktiskt är sant.

Sparkade Röda kors-kvinnan död
http://peterharold.wordpress.com/201...s-kvinnan-dod/

Citat:
Idag fick jag veta via kommentarsfältet på min första postning i ämnet att den sparkade Röda korsvolontären – som utan tillfälle eller förmåga till att försvara sig hängdes ut i medierna som rasist – är död:

Vill härmed meddela att kvinnan i fråga har tagit mycket illa vid sig av vad hon blivit utsatt för. Hon finns nu inte längre i livet. Hon var en väninna till min mamma.
Citera
2014-07-04, 17:55
Medlem
JustZlatans avatar
Inte första människan som journalister har tagit död på. Skulle inte förvåna mig om det var självmord. Hon kunde inte leva ett normalt liv efter att ha blivit uthängd som rasist av Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, SVT och SR.
Citera
2014-07-04, 19:09
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bedrövligt om detta faktiskt är sant.

Sparkade Röda kors-kvinnan död
http://peterharold.wordpress.com/201...s-kvinnan-dod/

Namnet till kvinnan står i det här inlägget:
(FB) Smygfilmad medarbetare utesluts ur Röda korset pga "rasism"

Jag kan inte längre hitta någon med det namnet som är född 1942, som damen i Falun enligt lite googlande ska vara.

Det verkar som om personen har avlidit, ja. Så fruktansvärt tragiskt att behöva bli uthängd i riksmedia precis i slutet av sitt liv. Undrar vad hon dog av.
Senast redigerad av JumpingJack 2014-07-04 kl. 19:19.
Citera
2014-07-04, 19:12
Medlem
Herregud.. Stämmer detta?!

Så fruktansvärt tragiskt

Vi måste göra något.......jävlar nu måste vi göra något!
Citera
2014-07-04, 19:18
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Herregud.. Stämmer detta?!

Så fruktansvärt tragiskt

Vi måste göra något.......jävlar nu måste vi göra något!

Det är sällan jag aktivt önskar att det ska gå riktigt illa för andra människor men just nu sitter jag och hoppas just det vad gäller den här kriminelle blatten som satte dit tanten, Daban Ibrahim.
Citera
2014-07-04, 19:26
Medlem
Bittersteels avatar
Extrem hemskt att hon har tagit livet av sig. Blir nu riktigt förbannade på de jävlarna som såg till att hon förlorade jobbet.
Citera
2014-07-04, 19:29
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Extrem hemskt att hon har tagit livet av sig. Blir nu riktigt förbannade på de jävlarna som såg till att hon förlorade jobbet.

Det vet vi ju faktiskt inte om hon har gjort, så vi kanske kan låta bli att spekulera i den riktningen än så länge.

För äldre människor kan en sådan här uthängning, klappjakt, uteslutning från gemenskapen vara mer än tillräckligt för att de ska dö en "naturlig" död.
Citera
2014-07-04, 19:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det är sällan jag aktivt önskar att det ska gå riktigt illa för andra människor men just nu sitter jag och hoppas just det vad gäller den här kriminelle blatten som satte dit tanten, Daban Ibrahim.

Glöm inte SVINET från Röda Korset, som sparkade henne:

Marcuz Haile.
Citera
2014-07-04, 19:40
Medlem
Det borde ju vara effektivare att hjälpa i respektive länder, det menar ju Jimmie Åkesson också. Mycket sorgligt med detta drev.
Hittade två länkar:

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle39157.ab

http://www.youtube.com/watch?v=H-oHOoL9-Hc
Citera
2014-07-04, 23:19
Medlem
HerrPs avatar
Finner verkligen inte ord.
Citera
2014-07-04, 23:30
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Någon som vet vad hon hade för personnummer och kolla med Skatteverket om hon faktiskt är död eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in