2014-07-01, 21:25
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Större delen av vad din vän säger anser jag vara inskränkt trångsynt dravvel.. Men han har en poäng i det första påståendet som iaf jag tycker kan vara värt att ha i tanken när det gäller eko-varor.
Grönsaker och frukter transporteras i lådor i slutna utrymmen i lastbilar och fartyg. Hur menar du/ni att frukter och grönsaker blir kontaminerade av gifter i signifikant mängd då?
Citera
2014-07-01, 21:34
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I USA går det utmärkt att använda gödsel vid organisk produktion, det gäller bara att använda godkända sorter och jag är 100% att detsamma gäller inom EU även om det kanske är olika godkända preparat. Argumentet som förs är inte att det skall användas mindre diesel eller dylikt utan att produktionen skall vara oberoende från petroleumindustrin. Om du använder en dieseltraktor eller metanoltraktor är irrelevant i beslutspunkten.

Jag har pluggat mer än 160 poäng jordbruk så up yours.
Det står på mitt gödsel att det är godkänt för ekologiskt odlande.
Citera
2014-07-03, 19:42
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Men ekologisk mat....
är inte den så som den odlades innan man kom på detta med bekämpningsmedel?
Borde inte den vara nyttigare då?

Och är det inte stor skillnad om maten odlats ekologiskt i ens egen lilla trädgård,
jämfört med om det är en större ekologisk odling - med bl.a. insektsmedel?

Insektsbekämpningsmedel och andra bekämpningsmedel får användas i ekologisk odling. Man måste dock välja "ekologiska" bekämpningsmedel. Dessa är inte nödvändigtvis nyttigare för oss människor.
Citera
2014-07-03, 19:52
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Grönsaker och frukter transporteras i lådor i slutna utrymmen i lastbilar och fartyg. Hur menar du/ni att frukter och grönsaker blir kontaminerade av gifter i signifikant mängd då?
Bara ett exempel: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-13725953

"New data released in Germany strongly suggests that locally produced bean sprouts were, as suspected, the source of the deadly E. coli outbreak."

"Germany's top disease control official said the origin of the contamination was still believed to be the small organic farm in Lower Saxony which first came under suspicion at the weekend."
Citera
2014-07-04, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s

Jag syftar inte så mycket på att frukten får skit på sig utan mer på det faktum att det transporteras bedrövligt långa avstånd och att dessa transporter kan motverka fördelarna med ekologist odlat.
Citera
2014-07-04, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Bara ett exempel: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-13725953

"New data released in Germany strongly suggests that locally produced bean sprouts were, as suspected, the source of the deadly E. coli outbreak."

"Germany's top disease control official said the origin of the contamination was still believed to be the small organic farm in Lower Saxony which first came under suspicion at the weekend."

Nu handlade ju det utbrottet om E. coli bakterier. De bekämpningsmedel man använder är oftast framställda för att döda svamp, insekter och ogräs. Bakterier riktar man inte in sig på vad jag vet så det hade lika gärna kunnat vara en icke-ekoodling. Då en hel del odling är indirekt beroende av bakterier i jorden som omvandlar mineraler till näringsämnen så hade det varit helt kontraproduktivt att bespruta mot bakterier.

Ett masterarbete där man undersöker olika bekämpningsmedels effekt på vissa bakterier (tyvärr inte E.coli osm är en tarmbakterie).
http://info1.ma.slu.se/ima/publikationer/internserie/2000-12.pdf
Citera
2014-07-04, 09:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Nu handlade ju det utbrottet om E. coli bakterier. De bekämpningsmedel man använder är oftast framställda för att döda svamp, insekter och ogräs. Bakterier riktar man inte in sig på vad jag vet så det hade lika gärna kunnat vara en icke-ekoodling. Då en hel del odling är indirekt beroende av bakterier i jorden som omvandlar mineraler till näringsämnen så hade det varit helt kontraproduktivt att bespruta mot bakterier.

Ett masterarbete där man undersöker olika bekämpningsmedels effekt på vissa bakterier (tyvärr inte E.coli osm är en tarmbakterie).
http://info1.ma.slu.se/ima/publikationer/internserie/2000-12.pdf

Bacillus thuringesis är en bakterie som används som bekämpningsmedel. Det är dock en naturlig bakterie som enbart angriper insekter och den används både inom ekologisk och icke-ekologisk odling. Att man skulle löpa större risk för bakterier inom ekologiskt odlat vet jag inte om det finns något belägg för, speciellt eftersom vad jag fattar det kan man ändå bestråla maten och fortfarande sälja den som ekologisk. Man kan väl även förvara frukt och grönt i ett luftlöst medium och ändå sälja den som ekologisk, så...
Citera
2014-07-04, 10:23
Medlem
GalFisks avatar
Här är en rätt bra artikel om fosfor och kalium i ekologisk odling: http://www.vaxteko.nu/html/sll/ekologiska_lantbrukarna/ekol_lantbr_informerar/ELI98-01/ELI98-01.HTM
Jag visste inte detta, men gödsling med husdjursgödsel har mycket att göra med att återvinna fosfor, inte bara nitrater.
Ekologiskt landbruk fokuserar på växelbruk, så jorden inte utarmas ensidigt av att odla en och samma gröda år efter år. Med jämna mellanrum odlas kvävefixerande växter.
Citera
2014-07-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bacillus thuringesis är en bakterie som används som bekämpningsmedel. Det är dock en naturlig bakterie som enbart angriper insekter och den används både inom ekologisk och icke-ekologisk odling. Att man skulle löpa större risk för bakterier inom ekologiskt odlat vet jag inte om det finns något belägg för, speciellt eftersom vad jag fattar det kan man ändå bestråla maten och fortfarande sälja den som ekologisk. Man kan väl även förvara frukt och grönt i ett luftlöst medium och ändå sälja den som ekologisk, så...

Ahh. Intressant. Visste inte att man använda barkerier för att bekämpa insekter.
Citera
2014-07-04, 13:58
Medlem
Ja 40 människor dog av den i Tyskland i nämnda utbrott. Hade odlingen gödslats med mineralgödsel fri från bakterier hade det inte skett.

Ja ekologiskt är mycket farligare jag undviker det så långt som möjligt.
Ja ekologisk mat kan innehålla gifter som inte spridits av människor.

Det finns massor av naturliga gifter som är dödliga ta dioxin till exempel som kan bildas naturligt.
Citera
2014-07-05, 09:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holyman
Ja 40 människor dog av den i Tyskland i nämnda utbrott. Hade odlingen gödslats med mineralgödsel fri från bakterier hade det inte skett.

Ja ekologiskt är mycket farligare jag undviker det så långt som möjligt.
Ja ekologisk mat kan innehålla gifter som inte spridits av människor.

Det finns massor av naturliga gifter som är dödliga ta dioxin till exempel som kan bildas naturligt.

Det finns ju inget som säger att icke-ekologisk mat inte använder organisk gödsel. Faktum är att den mesta gödseln som finns på den kommersiella marknaden innehåller organiskt material, du verkar tro att allt är mineralgödsel är fri från organiskt material bara för att den stämplas som "icke organisk"
Citera
2014-07-08, 04:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag har märkt att ekologisk mat lättare möglar, både bröd och frukt.

Det finns icke ekologiskt bröd som aldrig möglar. Hade ett sådant i en papperspåse i ett skåp i 2.5 månad, men inte var det mögligt ändå!

Är inte det ett tecken på att ekologiskt är naturligare?
Vad innehåller en del bröd egentligen? Ingen riktigt jäst?
Inte ens mjöl? Är det bara konserveringsmedel och skit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in