Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Tror du blandar ihop begreppen "organisk" och "ekologisk". Den bakomliggande orsaken till att man inte tillåter syntetiskt gödsel i organisk produktion är att produktionen skall vara oberoende från oljeindustrin. När det rör kväve finns det växter som binder kväve och det finns mängder med organiska källor (som havstång och hönsgödsel). När det rör fosfor är det en annan historia och jag vet inte vad som gäller med det för ekologisk odling i Sverige. Det finns givetvis organiska källor för fosfor men jag tror att det mesta produceras via gruvdrift.
Du blandar nog ihop begreppen. Begreppet organiskt finns inte i Svenskt jordbruk. Jag skrev om de kvävefixerande växterna (vanligtvis klöver) och de är ganska ineffektiva metoder.
Argumentet med oljeindstrin håller inte med tanke på att norska Yara har en monopolliknande situation på konstgödseln i Svergie och den produceras med norsk vattenkraft. Yara var en del av Norsk Hydro. Skulle det det röra sig om ett oberoende av från oljeindustrin så kan man ju fråga ig varför man då använder sig av flera metoder som ökar dieselförbrukningen vid ekologisk odling än vid konvnetionell odling t.ex som vid gröngödsling som jag skrev??
När du pratar om organiska källor som havstång och hönsgödsel så visar du bara hur extremt liten koll du har på hur jordbruk fungerar. Låter som du har läst lite flum någon amerikansk sida, speciellt när du flänger dig med organisk.
Du kan ju fundera på om du tror att det är ett effektiv sätt att transportera stallgödsel med några få procent kväve?
Organic är en amerikansk term för ekologiskt.
Flum.