Citat:
Ursprungligen postat av
BlackJewel
eh... skulle nog säga att den paranoida blandningen med skadeglädjeidealistiska bild som framgår ur sekten scientologi i avsikten att lansera sig som logiska vetenskapliga.. faktiskt är några ljusår värre än vilken religion som helst, inte ens islam, även om islam är extrem så vill jag ändå säga att sjukare sekt än scientologisekten, nog svårare går att åtteruppgräva ur den kloak den uppstått ifrån.
du har en söndrande destruktivitet svårt återfunnen i religioner vilka servaar människors mänsklighet, scientologi befinner sig på nivåer som enbart kan benämnas som patologiskt förvridna agendor och fått så många i splittring att du antagligen känner till för lite om sekten.
Att man ändå ger sig in i "goda-gärningars-försök till någon slags återställaragendor, det är vad de själv urholkat : att sitta med plastleksaker klickandes i handen för att försöäka "förstå" andra individers inre.. är i sig.. kokos nest-metodikens sjukare tramseri, visst man har inte bibeln, man fjärmar sig bibeln medvetet men ändå så magnetiskt extremintresserat av vad är det med bibeln som lockar så förtörnat.. när hela jävla planetens universum borde, vara mer intressant, att ägna sig åt förvridan a tankefoster, så inte ens teknik, men teknikmissbruk i allvarligare systematik, tycker jag.. att man dessutom ideligen vill sopa igen alla spår, försök det men det går inte.
etc., etc.
Du bör nog studera lite mer själv eftersom du definitivt inte kan se skillnad på scientologin som sådan och sekten scientologikyrkan (som idag inte har mycket med faktisk scientologi att göra mer än till namnet och användningen av e-metern). Det som scientologikyrkan sysslar med är omvänd scientologi.
Vad är då omvänd scientologi?
Jo, det är att scientologin används i motsatt syfte.
Den som är scientolog har hört att Hubbard säger att Scientologin är till för att förbättra villkoren i livet. "Omvänd Scientologi" definieras därför som att använda Scientologin för att försämra förhållandena i livet.
Det är otroligt hur lätt det har varit för David Miscavige att göra just det under de senaste 30 åren ...
När man först träffar Miscavige är han ganska social. Han kan le, skratta eller till och med skämta. Han kanske ger dig en komplimang. Men det förändras snabbt. För honom handlar allt om kontroll.
Snabbkurs i hjärntvätt:
David Miscaviges hjärntvätt handlar om feltillämpning av Scientologins etiksystem. Att vara etisk är att fatta rätt beslut i livet. Inget beslut är 100% rätt hela tiden. Poängen är att även de mest anständiga människor, de som inte bara menar väl utan även arbetar för allas bästa - till och med dem vet att vi alla kan göra bättre ifrån oss.
Det är det lilla hål i rustningen som Miscavige utnyttjar. Allt han behöver göra är att gå in i ett rum, se på dig med en genomträngande blick, peka med ett valkigt finger på dig och säga med sin karakteristiska raspande röst, "Den killen är oetisk!"
Vad ska du göra då? Han talade ju inte ens direkt till dig och ger dig ingen möjlighet att svara. Han säger till alla andra i rummet att du gör något oetiskt och pratar om dig i tredje person. Vad syftar han på? Du har ingen aning. Och då har han nästan fått dig på kroken.
Varför det? Jo, eftersom vi alla kan vara bättre.
På grund av din grundläggande godhet är du villig att åtminstone lyssna på vad han menar. Han är ju trots allt den viktigaste personen inom Scientologin!
Nu när han har dig på kroken så går han in för dödsstöten. Du skickas till etiken för att "sortera ut din etik". Etikchefen låter dig skriva ner dina missgärningar, vilket ingår i formeln för Danger. Men du var inte riktigt i ett Danger-tillstånd till att börja med, så det är faktiskt inte korrekt tillstånd.
(För den som inte känner till det så är Scientologin indelad i tre grundläggande områden: etik (hur man gör rätt val i livet), Teknik (rådgivning som ger möjlighet att granska och neutralisera minnen av obehagliga upplevelser) och admin (information om hur man skapar växande organisationer). Detta är något förenklat, men förhoppningsvis förstår du det. Inom etiktekniken finns ett antal tillstånd som står för något tillstånd i livet som en person eller grupp befinner sig i. Varje tillstånd har sin respektive formel, vars tillämpning är mycket effektiv. Eftersom syftet med Scientologin är att förbättra villkoren är dessa formler ett sätt att göra det direkt. De är mycket kraftfulla. Och om du använder fel formel kan det få allvarliga konsekvenser. Om du gör det så förvärras din situation och du blir förvirrad och till och med förnedrad.)
Genom att tillämpa fel tillstånd så förnekar du dig själv. Det är en handling av SJÄLVFÖRNEKELSE. Det bryter mot hederskodexen. Det hämmar din förmåga att stå emot. Det hindrar dig från att se sanningen och minskar din observationsförmåga, och skadar din personliga integritet eftersom du måste leva med något som inte är sant. Nu är det bara Miscaviges "synpunkter" som gäller, medan hela målsättningen med Scientologin är att återställa en persons egna förmåga att observera, fatta beslut och agera. Det viktiga är vad DU tycker om saker och ting.
Vad du borde ha gjort: sagt till etikchefen "Tyvärr, jag gick inte med i den här gruppen för att bli en slav. Inte nu, inte någonsin. Jag slutar."
Miscaviges speciella typ av hjärntvätt börjar alltid med att tvinga folk att tillämpa fel tillståndsformler. När du gör det så är du fast, eftersom när du tillämpar fel tillstånd förvärrar du, precis som Hubbard säger, det faktiska tillstånd som du befann dig i.
Detta är ett exempel på omvänd scientologi, dvs. att använda Scientologin för att försämra förhållandena i livet.
Gradvis, hamnar du djupare och djupare i problem. Gradvis blir du mindre självständig. Du blir rädd för att fatta beslut på egen hand. Miscaviges tvång och förnedring innebär att du tvivlar på dina egna beslut. Din självkänsla och förmåga att tänka självständigt hindras.
Så småningom blir du sparkad från din befattning och du sätts att gräva diken i gassande solsken i några veckor tills du ges någon annan lägre befattning. Vid Miscaviges Internationella bas var det ganska vanligt.
Vissa personer inom Sea Org kallar sig härdade efter år av denna behandling. De kan minsann tåla det! Men frågan är ... varför? Varför ska de tåla det? Vad har det med saken att göra? Vad har det med Scientologi att göra? Ingenting alls.
De tror att de är hårda eftersom de kan "tåla det", men de är bara hjärndöda.
Låter hela detta scenario som rena vansinnet? Det gör det för mig. Och det gör det för resten av världen också, men det är så som David Miscavige skapar slavar som, även om de blir slagna, svär på att "Det inträffade aldrig" eller "Det var inte så det gick till".
Det patetiska faktumet är att bli härdad mot fysisk och psykisk misshandel inte har något alls med saken att göra! Det handlar helt enkelt om en variant av "stockholmssyndromet".
Det förklarar varför misshandlade människor ofta inte söker hjälp från andra, inte kämpar emot, eller inte lämnar den misshandlande personen. De drabbade har låg självkänsla och tror ofta att misshandeln är deras fel. Sådana personer brukar vägra att väcka åtal mot deras förövare, och de vägrar alla erbjudanden om hjälp, ofta blir de aggressiva mot andra som försöker att erbjuda dem hjälp.
Det är sjukt, och det har inget med faktisk scientologi att göra.
Jag arbetade fem år på den internationella basen innan jag insåg att det inte fanns något jag kunde göra åt det och att det bara skulle bli värre och värre, och det har blivit betydligt värre än jag ens kunde föreställa mig då.
Scientologikyrkan har inte många år kvar, men det finns andra scientologigrupper som försöker att rädda det som räddas kan av den verkliga scientologin. Vi får väl se hur det går med det ...