Citat:
Ursprungligen postat av
Midsommarnattsbira
Journalistkåren lider verkligen av brist på juridisk kompetens. Utöver Oisin Cantwell, som begränsar sig till brottmålsrapportering, finns det mig veterligen ingen väletablerad, renodlad rättsjournalist hos de större kvällstidningarna. Gissningsvis beror det på journalistyrkets olyckliga löneläge, i kombination med att juriststudenter generellt aspirerar efter mer välavlönade positioner.
Det skulle verkligen behövas i ämnet kunniga reportrar som kan agera motpol till artiklar såsom
http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/varsagod-man-nyp-pa-vara-brost-och-rumpor/
Ja, det var lite det jag tänkte. Håller med om att Cantwell är läsvärd - och den där Boisen-krönikan är en skam för människosläktet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Förmodligen olönsamt. Och svårt dessutom: "våldtäktsman går fri - domstolen tycker hon var med på BDSM" ger mer klick och shares än något kompetent.
Ja, på mer klickinriktade tidningar såsom AB, Metro och Expressen finns det ju mer eller mindre ett förakt mot icke-populistiska rättsartiklar (och -rubriker!). Men - varken DN eller SvD har någon som skriver om rättsfall, så där tror jag absolut att det finns behov och efterfrågan.
Huruvida det är lönsamt eller inte bryr jag mig föga om, eller, jag föreställer mig att om man har en spalt i en stor morgontidning så tjänar man en okej summa. Dessutom skulle inte lönen stå i centrum; att få opinionsbilda i någon av Sveriges största tidningar vore betalning nog. Men men, tidningsdöden kommer väl vara ett reellt faktum när jag väl är utexaminerad jurist så det är väl egentligen en ickefråga.