2014-07-01, 20:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacBune
Av nyfikenhet undrar jag självklart hur många timmar i veckan du lägger ner, för att hålla Ba på tentorna, och hur lång tid du menar när du säger många fler timmar. Självklart är vi alla olika!
För B och Ba behöver du inte lägga ned särskilt mycket tid. Det räcker med att gå på seminarierna och föreläsningarna, göra uppgifterna och läsa igenom litteraturen. Du behöver alltså inte sitta 40 h per vecka för att nå till den nivån.
Citera
2014-07-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det där varierar nog mycket. Jag har lagt ner mindre tid än vad jag borde (definitivt inte 40-timmars veckor och antagligen inte mycket mer än 30), och jag har ändå fått AB båda de terminer som jag har läst. Visserligen så hängde det på håret förra terminen, så jag ser det mer som en dålig vana än något som verkligen fungerar.

Jag tror dock att det är en mycket bättre vana att verkligen plugga på heltid. Oavsett hur mycket som krävs för respektive betygssnäpp så har man bara att vinna på att tillgodogöra sig så mycket kunskap som möjligt, och så lär du dig plugga inför terminer där du verkligen verkligen kommer behöva utnyttja din tid.

Men det finns ingen anledning att stressa när man inte behöver, det är också viktigt att tänka på.

Det låter bra! Sen är som inlärningstiden väldigt personlig som sagt. Plugga på heltid, och sen tänka på sig själv! Några andra tips?

Tack för svaret
Citera
2014-07-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
För B och Ba behöver du inte lägga ned särskilt mycket tid. Det räcker med att gå på seminarierna och föreläsningarna, göra uppgifterna och läsa igenom litteraturen. Du behöver alltså inte sitta 40 h per vecka för att nå till den nivån.

eXtremo jag har sett att du är väldigt aktiv på tråden, och har varit det en längre period. Det finns inga andra tips, åsikter eller perspektiv du känner att du vill tillföra? Det är några namn som har gjort sig mer trovärdiga än andra vad gäller kvalité och seriositet och du är ett av dom, därför ser jag fram emot att läsa vad du har att skriva!
Citera
2014-07-01, 21:16
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Till själva frågan. Om någon känner igen sig i situationen vill jag gärna veta hur lång tid det tar att träna upp en studieteknik.

Jag kom inte in via HP utan via betygen, men hade likväl en icke-existerande studieteknik, och det tog mig ungefär en termin innan jag hade etablerat vana, rutin och en någotsånär bra koll på hur jag bäst studerar.

Citat:
Hur många timmar tror ni att jag får lägga ner i veckan i och med att jag inte har samma metodik som min framtida kursare som alla var bäst i sin respektive klass på gymnasiet?

Svårt att säga, men räkna med att en icke-försumbar del av ditt första pluggande kommer handla mycket om att lista ut hur du lär dig. Men det är en investering du inte behöver känna frustration över och kom ihåg att många av dina kursare kommer vara i samma situation.

Citat:
2) Vad tror ni andra om nivån och kvalitén på utbildningen och lärarna?

Jag har aldrig noterat någon skillnad på kollegornas kompetens utifrån lärosäte. Faktum är att lärosätena endast förs på tal när man undrar vart någon studerat för att man känner igen någon, eller försöker lista ut om man har en gemensam bekant, eller liknande.

Citat:
3) Hur stor fördel är det att jag pratar tre språk (svenska franska och engelska som er alla)? Hjälper det överhuvud taget? Kan det hjälpa? Är det en enorm fördel?

Att prata tre språk när alla andra pratar minst två språk är ingen enorm fördel. Det är dock aldrig en nackdel att prata ett extra språk, men inom juristbranschen, som är relativt begränsad till Sverige, så är extra språkkunskaper inget som höjer extra mycket på ögonbrynen.

Citat:
4) Hur ser ni på det? Fördel eller nackdel med att vara lite äldre?

Det beror på. Vissa behöver leka av sig lite innan de är beredda att ta sig an studier på den här nivån. Somliga mår bäst av att hoppa på studierna direkt. Vissa behöver lista ut vad de vill. Somliga vet redan. Och så vidare.

Att bli klar snabbt är ingen garanti för att göra karriär snabbt, lika lite som en sen juristexamen är att likställa med uteblivna karriärmöjligheter (förutsatt att den inte är sjukt sen).

Citat:
5) Vad har ni för väskor?! Jag menar, vilken väska får plats med en dator och en lagbok som är tjock som en skokartong, och kan kalla sig datorväska eller portfölj?

Egentligen fungerar det mesta. I nödfall fungerar till och med en plastpåse.

Citat:
6) Hur svårt är det att få dom där toppbetygen som jag kommer sträva efter att få?

Svårt. Jag gick ut med nästan 85 % AB (egentligen 84,4444... %; räknat som procenten av mina högskolepoäng som var AB av den totala mängden om 270 högskolepoäng), och om det inte vore för att jag valde att vara taktisk, så hade jag haft god chans att gå ut med nästan 95 % AB.

Prestationen var utan tvekan den svåraste i mitt liv hittills. Jag har sparrats med matchboxare, lite som ett får som slängdes till vargarna, med allt stryk som det förde med sig, men AB-jakten var mycket jobbigare. Jag har upplevt hjärtsjukdom under några månader vilket gjorde mig till ett fysiskt vrak, men AB-jakten var mycket jobbigare. Jag jobbar stundtals för mycket, ett race fick mig att gå ifrån ungefär 23 i BMI till 19, gav mig ringar under ögonen och mina första gråa hårstrån i skäggväxten, men AB-jakten var mycket jobbigare. Jag har skrivit tre bokmanus på lite mer än ett år, men AB-jakten var mycket jobbigare. Om jag så blir gravid, föder en unge ur urinröret, får en förlossningsdepression och äter upp densamma för att sedan sätta i halsen och dö, kommer jag påstå att AB-jakten var mycket jobbigare.

Men samtidigt kan jag inte säga att jag skötte min AB-jakt på ett sunt sätt. Jag gav mig fan på att få AB, och för varje AB jag fick ökade pressen att upprätthålla allting, så det blev bara värre och värre, och inför min sista tenta var det så pass illa att jag var tvungen att gå in på toaletten och spy. Långt ifrån sunt, vilket jag insåg redan då, och speciellt inser i efterhand. Men det var en AB-jakt i dess sanna mening, och det tragiska är att jag sitter inne på en del historier avseende andra som jagade mer än vad jag gjorde.

Freaks of nature varvar toppbetyg med gäspningar. Vi dödliga är hänvisade till vår vilja, och när den börjar pressa kapaciteten så riskerar det att bli en obalans.

Sträva för all del efter toppbetyg men var vaksam på att det inte går till överdrift. Det är trots allt bläck på papper.

Citat:
... Hur många är det som verkligen ger allt?

Många, men långt ifrån alla pratar öppet om det.

Citat:
...och har dom som gör det 30, 50 eller 70% chans att få Ab på en tenta?

Vissa ger allt utan att ha en reell chans att få AB eftersom vissa är idioter, men är man i vart fall medelbegåvad och faktiskt ger allt, bör chansen att få AB på en tenta vara väldigt hög, i vart fall 70 % eller mer. Kruxet är snarare att fortsätta plocka AB:n under fyra och ett halvt år.

Citat:
Ska sägas att jag siktar på runt 80 % Ab

Sikta på 100 % och acceptera 1 %.

Citat:
Jag har som inställning att lägga ner en heltids arbetsvecka (självklart mer när det närmar sig tenta, men då är inte motivationen nån bristvara), och den mängden timmar har jag som sagt vant mig vid då jag har jobbat.

Att jobba 40 timmar i veckan är inte samma sak som att studera 40 timmar i veckan. Att huvudsakligen lära sig saker är svårare än att huvudsakligen upprepa vad man redan lärt sig. Således bör du inte stirra dig blind på hur många timmar du lagt ner på dina studier per dag, utan snarare fokusera på hur mycket du lärt dig per dag. Tio minuter under vilka du lär dig, under vilka du kommer till någon plötslig insikt kring valfritt juridiskt problemområde, är bättre än tio timmar där du läst sida upp och sida ner utan att något fastnat. Problemet är att du kan behöva läsa sida upp och sida ner för att ens hitta problemformuleringen, men likväl är min poäng att du inte stirrar dig blind på sida upp och sida ner eller timmar hit och timmar dit.

Överhuvudtaget är mitt tips att du fokuserar på att lära dig juridik, mer än vad du fokuserar på att jaga AB:n.

Och gör gamla tentor. Gamla tentor i mängder. Och sen ännu fler gamla tentor. Kunskap finns inte i mer kort och koncis form än vad gamla tentor erbjuder.
Senast redigerad av namgreb 2014-07-01 kl. 21:27.
Citera
2014-07-01, 22:03
Medlem
En viktig del i min första termins inlärning var att läsa rättsfall. Fan vad gött det är. Om ni har en uppgift som handlar om t.ex. yttrandefrihetsgrundlagarna så läs alla era rättsfall om detta i ert kompendie med rättsfall. Först läser du kanske några kapitel i en bok för att få en lättare översikt sen drar du några rättsfall eller JO/JK-utlåtanden om det du läst för att se det brukas i praktiken! Fast innan du gör ovanstående så kanske du först letar lite i lagboken!

En bra idé för min del är att ha en viss tid du ska ha lagt på studier varje dag. Säg 6 aktiva timmars lärande exkl lunch och annan dödtid. Ibland högintensivt då du försöker förstå saker och ibland lite mer chill läsning då du försöker pärmläsa böcker för en hög allmänbildning inom det du lär dig. Att bara sitta och svina tenderar att bli tråkigt som fan. Då äre gött o pärmläsa lite med markeringspennan. :-)

En annan smart grej är att repetera era föreläsningar då och då. Och dylikt.....
Citera
2014-07-02, 02:04
Medlem
Citat:
Det låter bra! Sen är som inlärningstiden väldigt personlig som sagt. Plugga på heltid, och sen tänka på sig själv! Några andra tips?

Tack för svaret

Haha, jag vet inte riktigt om jag kan plocka några tips från luften direkt. Men jag förstår att du är sugen på att köra igång! Ett tips är att gå på uppstartsgrejerna som brukar anordnas, där äldre studenter kommer med tips. Ser fram emot att vara med och ta hand om er T1or nästa termin. Om jag får nån tid över till det då.
Citera
2014-07-02, 03:05
Medlem
wh0res avatar
Citat:
eXtremo jag har sett att du är väldigt aktiv på tråden, och har varit det en längre period. Det finns inga andra tips, åsikter eller perspektiv du känner att du vill tillföra? Det är några namn som har gjort sig mer trovärdiga än andra vad gäller kvalité och seriositet och du är ett av dom, därför ser jag fram emot att läsa vad du har att skriva!
Jag rekommenderar dig att kika in i kära juridikforumet. Om inte för att skriva, så för att läsa och hänga med när vi hänvisar till förarbeten, lagtext, eller annan praxis.
Det händer nämligen då och då att det dyker upp något intressant och i skoluppgiftstråden som är klistrad kan du se en hel del juridikfrågor och få mer eller mindre pedagogiska svar från eXtremo, mig och många flera.
Citera
2014-07-02, 07:15
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Jag rekommenderar dig att kika in i kära juridikforumet. Om inte för att skriva, så för att läsa och hänga med när vi hänvisar till förarbeten, lagtext, eller annan praxis.
Det händer nämligen då och då att det dyker upp något intressant och i skoluppgiftstråden som är klistrad kan du se en hel del juridikfrågor och få mer eller mindre pedagogiska svar från eXtremo, mig och många flera.
Förarbeten, lagtext eller annan praxis. Hmm. Verkar vara hög nivå i det forumet (också).

För mig är det fullständigt obegripligt hur det kan finnas människor som lyckas studera 40 timmar i veckan på juristprogrammet. Hur långsamt går det att läsa? Hur ineffektiv och trögfattad kan man vara? Etc.
Citera
2014-07-02, 11:19
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Mailade juridiska institutionen i Lund idag och fick svar att introduktionsveckan börjar en vecka innan första september (kurserna börjar första september). Någon som kan ge input på om det är värt att missa introduktionsveckan för en intensivkurs till körkort?
Citera
2014-07-02, 12:17
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Mailade juridiska institutionen i Lund idag och fick svar att introduktionsveckan börjar en vecka innan första september (kurserna börjar första september). Någon som kan ge input på om det är värt att missa introduktionsveckan för en intensivkurs till körkort?
Du missar en del sociala sammankomster där du ges en chans att lära känna andra vilsna själar som precis påbörjat sina universitetsstudier. I ditt fall hade jag prioriterat körkortet p g a dess stora praktiska fördel, polare kommer du ändå få under studietiden.
Citera
2014-07-02, 12:18
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Om någon känner igen sig i situationen vill jag gärna veta hur lång tid det tar att träna upp en studieteknik. Hur många timmar tror ni att jag får lägga ner i veckan i och med att jag inte har samma metodik som min framtida kursare som alla var bäst i sin respektive klass på gymnasiet?
Jag skulle säga ett en väldigt stor del av juristprogrammet handlar just om att tillägna sig en studieteknik. Efter redan ett par terminer börjar en användbar studiemetod utkristallisera sig för de flesta. Emellertid är det först nu, när jag har skrivit färdigt min examensuppsats, som jag upplever att jag verkligen börjar förstå hur min inlärning fungerar.

I korthet är det alltså svårt att hur lång tid det tar. Som många andra kloka användare har svarat ovan så är det dock så att de flesta som börjar på juristprogrammet i stor utsträckning hamnar på noll. På så vis måste alla tillägna sig en fungerande studieteknik, varför det egentligen inte är så mycket att oroa sig över. Om du försöker att på ett medvetet förbättra din inlärningsmetod kommer det inte vara några som helst problem för dig även om du inte varit bäst i klassen på gymnasiet.

Personligen var jag väldigt slapp på gymnasiet och gjorde inte mer än vad som behövdes och jag kom in via högskoleprovet. Juristprogrammet har dock gett mig goda möjligheter att "rätta till" eventuella studiemässiga misstag jag gjort under gymnasietiden.

Citat:
Hur svårt är det att få dom där toppbetygen som jag kommer sträva efter att få?
Det är svårt. I viss utsträckning håller jag därför med namngreb när han säger att det har varit en svår prestation. Det är inte svårt att prestera väl under en enskild tenta eller under ett enskilt tentaplugg. Svårigheten är just att göra det om och om igen. Kort sagt att ha disciplin/viljestyrka/fokus nog att tvinga sig själv till att kontinuerligt prestera på en krävande nivå.

Med det sagt, och för ge en lite mer positiv bild av studierna, bör sägas att studierna knappast har tagit livet av mig. Det har givetvis funnits perioder när det har varit jobbigt, jag har känt mig stressad och undrat hur jag egentligen ska klara av allt. Dessa perioder är dock undantag snarare än regel.

Under utbildningstiden har jag tränat 4-6 ggr i veckan, ätit ordentligt med mat, haft flickvän och sovit mellan 8-10h/natt (ja, även under tentaplugg). Som regel har jag pluggat maximalt 8h/vardag även innan tentor (även jag under tentaplugget även har studerat på helgerna). Det ska dock inte stickas under stol med att det sociala livet givetvis har blivit lidande; det finns helt enkelt inte tid till hur mycket som helst. Jag har inte direkt utmärkt för att vara den som super varje helg.

Ovanstående är ett försök av mig att försöka ge en mer nyanserad bild av vedermödorna som krävs för att uppnå höga betyg. Ja, det kommer vara krävande. Ja, det kommer vara mycket psykiskt påfrestande periodvis. Är det att likna vid en resa till helvetet och tillbaka? Nej, för mig har det inte varit det. Och jag är inte heller särskilt intelligent – det finns många i min klass som jag upplever som vida överlägsna mig när det kommer till mental begåvning.

Jag har 89% AB.
Citera
2014-07-02, 12:28
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Förarbeten, lagtext eller annan praxis. Hmm. Verkar vara hög nivå i det forumet (också).

För mig är det fullständigt obegripligt hur det kan finnas människor som lyckas studera 40 timmar i veckan på juristprogrammet. Hur långsamt går det att läsa? Hur ineffektiv och trögfattad kan man vara? Etc.

Haha, självklart ska inte "annan" vara med.
Hur länge folk pluggar är väl inte direkt väsentligt, det är ju något folk väljer frivilligt, det som avgör där är nog inte hur trög man är utan vid vilken gräns man känner att man har koll på det som eventuellt dyker upp på tentamen.

Däremot att folk väljer att plugga för lite för att sen ligga precis på gränsen och få underkänt fascinerar mig, varför ger man sig på en 4,5 år lång utbildning om man mer gör andra saker under dessa åren? Såna fanns det lite för många av i skolan tyckte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in