2014-02-09, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Högst upp på sidan finns en verktygssymbol. Hovra över den och klicka på "Mina citerade inlägg". Läs sedan igenom alla de svar som schyssta människor inklusive mig själv har gett dig i den här tråden och försök se att det finns en uppenbar samstämmighet i att du är en hetsande, neurotisk pajas som gråter på flashback om en tenta fyra veckor från nu istället för att plugga inför samma tenta. Alla människor som har haft fler erfarenheter än insidan av ett klassrum vet att fler kvaliteter än betyg premieras även på byråer.
Mitt absolut bästa råd til dig, förutom att sluta besudla tråden, är att minska pluggtiden och njut mer av dina kurskamraters umgänge medan du kan för dom kommer garanterat börja undvika dig inom kort.

Nej, som jag har sagt så är det konsensus att man inte pratar betyg på programmet, därav mitt val att inte posta på fb.
Om jag ska vara ärlig skulle jag kunnat offra all social kontakt om jag bara fick AB.

edit: skriver i tråden under mina pauser.
Citera
2014-02-09, 23:20
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Fast är det verkligen så ute i verkligheten? Det finns som jag har förstått det arbetsplatser som kräver ting och även om de inte kräver så finns det underförstådda krav.

Ja, sen finns det andra arbetsplatser.

Citat:
Att det är garanterat jobb är bara bullshit. Det utexamineras fler jurister än vad arbetsmarknaden efterfrågar? och då är betyg extra viktiga för att få de bästa jobben.

Om din definition av "värt jobb" är byrå/ting är världen precis så hemsk som du tror.
Citera
2014-02-09, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ja, sen finns det andra arbetsplatser.

Om din definition av "värt jobb" är byrå/ting är världen precis så hemsk som du tror.

okej tack för bekräftandet iaf. En del kursare kör med bullshitet att betyg inte är viktigt, ibland vill jag hjälpa dem och väcka dem från deras naiva syn, men å andra sidan vet jag att det är konsensus att man inte pratar betyg, och så finns det dem som är nöjda med dåliga betyg, men då är frågan om de är nöjda för att de tror att dåliga betyg ger jobb. Hursomhelst så är de tinte min ensak vad andra tror och tänker.

Intresserad av vad studenter med dåliga betyg tänker är jag dock och den här tråden är min enda riktiga chans att få inblick då det som sagt inte är socialt accepterat att gå runt och prata om att man missar toppjobben om man inte får AB. Även om jag i vissa situationer har experimenterat med gränserna för vad man får säga, men som ni säger så uppskattas det inte.
Att betyg är ALLTING och att jag hAr B är dock sanningen. ***CRYY**
provocerad

edit: röstar björklund. betyg ska man ha. tidigt ska betyg sprutas ut

dubbel: signatur
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-09 kl. 23:51.
Citera
2014-02-10, 00:27
Medlem
Citat:
okej tack för bekräftandet iaf. En del kursare kör med bullshitet att betyg inte är viktigt, ibland vill jag hjälpa dem och väcka dem från deras naiva syn, men å andra sidan vet jag att det är konsensus att man inte pratar betyg, och så finns det dem som är nöjda med dåliga betyg, men då är frågan om de är nöjda för att de tror att dåliga betyg ger jobb. Hursomhelst så är de tinte min ensak vad andra tror och tänker.

Intresserad av vad studenter med dåliga betyg tänker är jag dock och den här tråden är min enda riktiga chans att få inblick då det som sagt inte är socialt accepterat att gå runt och prata om att man missar toppjobben om man inte får AB. Även om jag i vissa situationer har experimenterat med gränserna för vad man får säga, men som ni säger så uppskattas det inte.
Att betyg är ALLTING och att jag hAr B är dock sanningen. ***CRYY**
provocerad

edit: röstar björklund. betyg ska man ha. tidigt ska betyg sprutas ut

dubbel: signatur

Hej,

Lugn och fin nu. Jag och mina vänner tog examen vt 2013. Av oss har nu alla fått mer eller mindre kvalificerade arbeten. Ingångslönespannet ligger mellan 24500 - 38000.

Våra betyg varierar allt ifrån B/BA - GPA: 4.0.

Visst du kommer att se att många av de med bäst betyg sitter ting eller går vidare till msa, vinge m.m. däremot är vårt fält otroligt brett. Den i vårt kompisgäng med högst ingångslön gick direkt till en kvalificerad tjänst inom ett av Sveriges största fackförbund. Han med alla AB fortsatte att undervisa på universitetet till en lön kring 26 000.

Vill du sitta ting? Komplettera dina tillkortakommande på tentor med att läsa meriterande kurser.
Vill du arbeta på byrå? Istället för att offra ditt sociala liv i jakt på ett AB, delta i så mycket studentliv- och näringslivnära aktiviteter som du kan hitta. Tänk på att kundrelation, kundkontakt och att ha förmåga att både formulera och sälja in en lösning premieras före höga betyg i mark- och miljörätt...

Framförallt tror jag att du måste börja spela din hand utifrån de kort du har. Använd din studietid till att profilera det du är bra på snarare än att stånga dig blodig i jakten på det du önskar att du vore bra på.
Citera
2014-02-10, 00:53
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liamno
Hej,

Lugn och fin nu. Jag och mina vänner tog examen vt 2013. Av oss har nu alla fått mer eller mindre kvalificerade arbeten. Ingångslönespannet ligger mellan 24500 - 38000.

Visst du kommer att se att många av de med bäst betyg sitter ting eller går vidare till msa, vinge m.m. däremot är vårt fält otroligt brett. Den i vårt kompisgäng med högst ingångslön gick direkt till en kvalificerad tjänst inom ett av Sveriges största fackförbund. Han med alla AB fortsatte att undervisa på universitetet till en lön kring 26 000.

Vill du sitta ting? Komplettera dina tillkortakommande på tentor med att läsa meriterande kurser.
Vill du arbeta på byrå? Istället för att offra ditt sociala liv i jakt på ett AB, delta i så mycket studentliv- och näringslivnära aktiviteter som du kan hitta. Tänk på att kundrelation, kundkontakt och att ha förmåga att både formulera och sälja in en lösning premieras före höga betyg i mark- och miljörätt...

Framförallt tror jag att du måste börja spela din hand utifrån de kort du har. Använd din studietid till att profilera det du är bra på snarare än att stånga dig blodig i jakten på det du önskar att du vore bra på.
Jättebra inlägg! Tack för informationen. Skulle gärna se fler som skrev och berättade lite vad de och deras kursare tagit vägen efter examen. Sådant här är mångfalt mer informativt och intressant än diverse troll och icke-troll som sitter och gissar baserat på hörsägen.

När du skriver "mer eller mindre kvalificerade" kan du vara lite mer specifik? Innebär "mindre" att man är handläggare på försäkringskassan?

Inte riktat till dig specifikt utan folket i tråden i allmänhet:
Min dröm är att hamna på en humanjuridisk byrå, storleken är inte viktig och så länge den ligger i Svealand är jag nöjd, för att så småningom kunna titulera mig advokat. Det allra viktigaste är dock att jag får ett arbete som innebär att jag kan säga att jag jobbar som jurist.

Om jag förstår folk i tråden rätt så är min dröm inte alls omöjlig om jag sätter, säg 50/50 Ba/AB? Känns som att bara man lyckas landa ett relativt juridiskt jobb inom 6 mån efter examen och tragglar på så bör man ju vara bra mycket mer värd efter 2-3 år i yrket än en nyexad AB-nisse? Jag har ingen brådska, men vill inte heller sitta som administratör på någon trött myndighet resten av livet.

Fram för fler nyexade som ger sin syn på saken!

//Halvnojig Ba-student
Citera
2014-02-10, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Jättebra inlägg! Tack för informationen. Skulle gärna se fler som skrev och berättade lite vad de och deras kursare tagit vägen efter examen. Sådant här är mångfalt mer informativt och intressant än diverse troll och icke-troll som sitter och gissar baserat på hörsägen.

När du skriver "mer eller mindre kvalificerade" kan du vara lite mer specifik? Innebär "mindre" att man är handläggare på försäkringskassan?

Min dröm är att hamna på en humanjuridisk byrå, storleken är inte viktig och så länge den ligger i Svealand är jag nöjd, för att så småningom kunna titulera mig advokat. Det allra viktigaste är dock att jag får ett arbete som innebär att jag kan säga att jag jobbar som jurist.

Om jag förstår folk i tråden rätt så är min dröm inte alls omöjlig om jag sätter, säg 50/50 Ba/AB? Känns som att bara man lyckas landa ett relativt juridiskt jobb inom 6 mån efter examen och tragglar på så bör man ju vara bra mycket mer värd efter 2-3 år i yrket än en nyexad AB-nisse? Jag har ingen brådska, men vill inte heller sitta som administratör på någon trött myndighet resten av livet.

//Halvnojig Ba-student
Ingen kan veta exakt var du hamnar med ett betyg, vissa saker kan man dock säga utifrån ett betyg. Sitta ting blir omöjligt utan övervägande AB och att sätta ett jobb på en av de ärorika affärsbyråerna lär bli obefintlig.

Men inlägget ovan dig har potential, men iom att det inte skrivs ut vad som menas med "kvalificerat jobb" så har den ett bit kvar.
Citera
2014-02-10, 08:46
Medlem
Citat:
Är intresserad av hur ni/andra tänker som får sämre än de betygen som ger öppna dörrar till alla jobb, och är speciellt intresserad av individer med B, av uppenbara skäl.

Jag är mer intresserad i hur du tänker som tror att din värdelösa attityd och svaga personlighet ska öppna upp till någon dörr över huvud taget?

Sitt du ting någonstans om du nu blir berättigad till det (vilket inte ser så ljust ut) med tillräckliga betyg, men ingen arbetsgivare vill ha någon som dig. I förfarandet att sitta ting är man tyvärr tvungen att ta någon som dig om du har tillräckliga betyg. Sedan kan du intala dig om att du kommer ge ifrån dig ett annat sken vid en intervju, mina pengar sitter på att du kommer bli totalt genomskådad av arbetsgivaren.

Citat:
Ingen kan veta exakt var du hamnar med ett betyg, vissa saker kan man dock säga utifrån ett betyg. Sitta ting blir omöjligt utan övervägande AB och att sätta ett jobb på en av de ärorika affärsbyråerna lär bli obefintlig.

Men inlägget ovan dig har potential, men iom att det inte skrivs ut vad som menas med "kvalificerat jobb" så har den ett bit kvar.

Citera
2014-02-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liamno
Hej,

Mycket bra inlägg, tack för det! Väldigt upplysande.
Citera
2014-02-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar

//Halvnojig Ba-student

Jag kan garantera dig att du utan problem kan få anställning på en humanjuridisk byrå utan ett enda AB. Garanterat. Det råder stor brist på just humanjurister. Så du kan sluta oroa dig
Citera
2014-02-10, 10:50
Medlem
Citat:

"...en av de ärorika affärsbyråerna"? Seriöst? Jag har ingen erfarenhet av affärsjuridiskt arbete men jag misstänker att du har en väldigt förskönad bild av vad arbetet på en affärsjuridisk byrå innebär.

Beträffande ting så tror jag att det räcker med ca 50% AB om du maxar dina sidomeriter (36 p).
Citera
2014-02-10, 12:02
Medlem
Här kan man visst räkna ut sin tingspoäng:

http://tingspoang.se
Citera
2014-02-10, 15:09
Bannlyst
Vore intressant med svar från personer ute i arbetslivet, speciellt han som skrev igår. Vad är kvalificerat arbete?

Jag har kanske överdrivna förväntningar på affärsbyrån på östermalm men om det är tråkigare att sitta där än vad jag tror hur tråkig är då juridiken i Eslöv på "Sven Eriks Advokatbyrå"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in