Citat:
Ursprungligen postat av
liamno
Hej,
Lugn och fin nu. Jag och mina vänner tog examen vt 2013. Av oss har nu alla fått mer eller mindre kvalificerade arbeten. Ingångslönespannet ligger mellan 24500 - 38000.
Våra betyg varierar allt ifrån B/BA - GPA: 4.0.
Visst du kommer att se att många av de med bäst betyg sitter ting eller går vidare till msa, vinge m.m. däremot är vårt fält otroligt brett. Den i vårt kompisgäng med högst ingångslön gick direkt till en kvalificerad tjänst inom ett av Sveriges största fackförbund. Han med alla AB fortsatte att undervisa på universitetet till en lön kring 26 000.
Vill du sitta ting? Komplettera dina tillkortakommande på tentor med att läsa meriterande kurser.
Vill du arbeta på byrå? Istället för att offra ditt sociala liv i jakt på ett AB, delta i så mycket studentliv- och näringslivnära aktiviteter som du kan hitta. Tänk på att kundrelation, kundkontakt och att ha förmåga att både formulera och sälja in en lösning premieras före höga betyg i mark- och miljörätt...
Framförallt tror jag att du måste börja spela din hand utifrån de kort du har. Använd din studietid till att profilera det du är bra på snarare än att stånga dig blodig i jakten på det du önskar att du vore bra på.
Jättebra inlägg! Tack för informationen. Skulle gärna se fler som skrev och berättade lite vad de och deras kursare tagit vägen efter examen. Sådant här är mångfalt mer informativt och intressant än diverse troll och icke-troll som sitter och gissar baserat på hörsägen.
När du skriver "mer eller mindre kvalificerade" kan du vara lite mer specifik? Innebär "mindre" att man är handläggare på försäkringskassan?
Inte riktat till dig specifikt utan folket i tråden i allmänhet:
Min dröm är att hamna på en humanjuridisk byrå, storleken är inte viktig och så länge den ligger i Svealand är jag nöjd, för att så småningom kunna titulera mig advokat. Det allra viktigaste är dock att jag får ett arbete som innebär att jag kan säga att jag jobbar som jurist.
Om jag förstår folk i tråden rätt så är min dröm inte alls omöjlig om jag sätter, säg 50/50 Ba/AB? Känns som att bara man lyckas landa ett relativt juridiskt jobb inom 6 mån efter examen och tragglar på så bör man ju vara bra mycket mer värd efter 2-3 år i yrket än en nyexad AB-nisse? Jag har ingen brådska, men vill inte heller sitta som administratör på någon trött myndighet resten av livet.
Fram för fler nyexade som ger sin syn på saken!
//Halvnojig Ba-student