2014-06-24, 16:48
Medlem
Jag t Treo C frn 1986-2008 och p de frsta 10-15 ren s kunde man f enorma mngder utskrivna (1000st x 5 uttag typ). Lkaren var helt medveten att det var ett missbruk och inte nt jag t fr smrta. Det jag fick dom fr var migrn tillsammans med imigran och det tar ju inte lng tid innan man r fast p den typen av tab som TC.

Till sist trffa jag en ny lkare som satt stop. Han sa att han aldrig sett nt liknande under sina r och det var nog en 25 r. Han visade min medicinlista p datorn och herre gud vad han scrolla och scrolla. Vet inte hur mnga sidor med bara TC...mste vart tiotusentals tab.
Han rknade ut att jag t 14,5 st om dagen i snitt s han gjorde ett nedtrappningsschema. Jag fick 10 mnader p mig och brjade med 10st om dagen i en mnad och sen 9 om dagen i en mnad osv.

Jag ska inte ljuga och sga att det funkade perfekt utan dom var ofta slut lngt innan nsta uttag var mjligt.
Nr jag till sist inte fick mer s var det sknt till en brjan men nt saknades s till slut s brjade jag dricka mer och mer alkohol vilket inte gjorde mitt psykiska mende ett dugg bttre vilket jag inbillade mig att det skulle gra. Testade alla mjliga lyckopiller och annat...typ lyrica som gjorde att jag gick upp 30 kg p ett r!!.
P slutet drack jag cirka 1 liter sprit om dagen men jag var aldrig full s jag raglade runt utan jag brjade tidigt p morgonen och hll en jmn takt tills natten och sova kom. Inget liv allts och det vrsta var vl att man inte var s rolig med barnen fr man orkade ju ingenting mer n att ligga i soffan och kanske g och fylla p glaset.
Till sist s gav kroppen upp och jag tror det var 2008 lr 2009 p nyrsafton d jag var hemma hos mina frldrar och jag hade nyss separerat med tjejen som var mamma till mina 2 barn s jag mdde inte bra alls men s kom en molande vrk i magen som bara vart vrre och vrre. Till slut s kunde jag inte st upp ens av smrtan och frskte jag dricka vatten fr trsten var olidlig s spydde jag upp det direkt.
Efter timmar plgande smrtor s palla jag inte mer utan farsan fick kra in mig p akuten och direkt nr jag kom in s han jag inte ens sga nt fr hon sg att detta var allvarligt s skterskor kom snabbt med sng och in p ett rum. Lkaren kom snabbt och kollade inte mycket innan hon krde in mig p magnetrntgen och gav mig ett par sprutor smrtstillande som inte hjlpte ett skit.
Det visade sig att jag hade en massiv inflammation i magen och frmst bukspottskrtlen s det vart dropp och snt dr nr jag tagits till en avdelning.
Jag fick skert 6-8 sprutor med smrtstillande p en timme men det tog knappt nnting s efter ngra timmar s orkade jag bara inte mer s jag sa t skterskan att gr vad fan ni vill bara smrtan frsvinner. Sv mig eller nt.
Lkaren kom och klmde p magen och d var det nra att antingen framtnderna rykt p lkaren eller jag svimmat. Dom fick till sist stta en ryggmrgsbedvning p mig och fy f*n vad sknt det var. Frstr dom kvinnor som tar det vid fdsel. En nackdel var ju att man inte knde nr man behvde pinka s det vart ju en slang med pse d.
Jag lg inne en vecka och lkaren sa att hade jag inte kommit in s hade jag nog inte verlevt natten fr s kraftig var inflammationen. Jag fick totalt alkoholfrbud resten av livet...inte ens en folkl var ok men tror ni man fattade det ?. Efter nn mnad s tnkte man att en l kan vl inte skada och nr det gick bra s varfr inte tv ?.
Slutligen s klantade jag mig fyra gnger och fick ligga inne p sjukan och lkaren var inte glad nr han sa att du kommer d inom en kort framtid om du inte slutar NU.
Diagnosen vart till slut KRONISK bukspottskrtelinflammation med allt det innebr. Jag kan inte ta utan att ha en toa nra och har en molande vrk dygnet runt vilket blir vrre om jag ter fel saker dom f gnger jag ter.
Och vips s var man tillbaka p smrtstillande fast nu i form av Tradolan till en brjan men dom var fr svaga s jag fick Dolcontin som skulle tas morgon och kvll 10mg. Kan inte sga att dom hjlpte men jag antar att jag r s jkla tlig p allt skit s det mste verdoseras.

Just nu s ligger jag p 6st Trad och 3st Dolc om dagen men jag pallar fan inte med Tradolanen lngre. Allt kretsar kring om jag har tab s jag klarar helger och annat och ngesten kommer redan dagar innan man har slut d man mste kontakta lkaren igen fr att bli utan knns som en ddsdom. Har vart utan ett par gnger och man mr fan inte bra.

S min frga r om jag slutar med Tradolan men ter Dolcontin slipper jag m piss d ?. Tnkte fr vrigt frga samma sak till doktorn men att jag vill ka styrkan p Dolc till 60 eller 100mg som jag sg p fass att det fanns. D skulle jag slippa allt skit med tab under dagarna och bara ta en morgon och kvll.
Det vart en lng historia kring en frga s jag hoppas nn orkar lsa. Var lite sknt att skriva av sig iaf.
Citera
2014-07-03, 18:34
Medlem
Hej!

Kan ngon hjlpa mig ?
Min man har gtt p treo comp i flera r. Lkaren skrev ut ca 200 st tabletter varannan vecka till honom.
Han blev sklart beroende.
Lkaren dog fr ca 3 veckor sen och min man fick kraftiga abstinens besvr.
Nu undrar jag om man kan stmma hans privata lkarpraktik som sonen till lkaren tog ver ?
r s himla ledsen. Min man har mtt s dligt.
Sjlv visste jag inget om hans missbruk frn lkaren dog

Hoppas ngon kan hjlpa mig....
Citera
2014-07-03, 18:52
Medlem
Anhakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solen4
Hej!

Kan ngon hjlpa mig ?
Min man har gtt p treo comp i flera r. Lkaren skrev ut ca 200 st tabletter varannan vecka till honom.
Han blev sklart beroende.
Lkaren dog fr ca 3 veckor sen och min man fick kraftiga abstinens besvr.
Nu undrar jag om man kan stmma hans privata lkarpraktik som sonen till lkaren tog ver ?
r s himla ledsen. Min man har mtt s dligt.
Sjlv visste jag inget om hans missbruk frn lkaren dog

Hoppas ngon kan hjlpa mig....

Under frutsttning att journalen och eventuella utredningar r i ordning och din man haft ett legitimt medicinskt skl att f stora mngder smrtlindrande har inte lkaren gjort ngonting fel. Kan det vara s att han behvde medicinen till en brjan (kanske tillflligt?), men sen fortsatte ltsas ha besvr fr att fortstta f sina treo comp? Eller lurat sig till medicinerna genom att ljuga om sina besvr? Missbrukare r oftast vldigt manipulativa. Har din man lurat till sig medicinerna genom att ljuga om sina smrtor osv s r det din man som gjort ngonting fel! Varfr skulle han inte bertta fr dig, eller ljuga, om legitima skl fanns?

Har han legitim anledning att f smrtlindrande mediciner behver han bara ta kontakt med nya doktorn eller ny vrdinrttning och kommer att f fortstta sin behandling. Alternativet hade, eller r, givetvis att ta kontakt med vrden om att f ett nedtrappningsschema eller bli inlagd fr avgiftning om han vill bli fri frn sitt lkemedelsberoende.

Frstr att du r ledsen men du mste nog fundera p din mans roll i det hela. Lkaren behver inte gjort ngonting fel alls! Om s r fallet r det vl knappast rtt att frska straffa ngon som inte har ngon skuld i det hela (dvs varken avlidne lkaren eller sonen som tagit ver). Din man kan begra ut sin journal. Dr kommer alla svara att finnas svart p vitt om vad han sagt och vad som lett till att han ftt dessa mngder treo comp.
Citera
2014-07-03, 19:03
Medlem
Tack fr ditt svar...

Jo han hade migrn ibland, sen ljg han har jag ftt veta fr att f medicinerna
Absolut har min man stor del i det hela. Jag r arg p honom.Men han har dragits med depression en hel del ocks tyvrr genom livet.

Saken r ju den ocks att min man betalde lkaren varje gng men fick aldrig ett kvitto och nu vill sonen att min man ska betala igen till hans fretag fr han menar att min man kan ju nd inte visa kvitto s d r det bara att betala.

Detta har stllt till med s mkt, vet inte hur jag ska orka....jag har inte pengarna att betala flera r tbx liksom
Citera
2014-07-03, 19:37
Medlem
Anhakas avatar
Citat:
Tack fr ditt svar...

Jo han hade migrn ibland, sen ljg han har jag ftt veta fr att f medicinerna
Absolut har min man stor del i det hela. Jag r arg p honom.Men han har dragits med depression en hel del ocks tyvrr genom livet.

Saken r ju den ocks att min man betalde lkaren varje gng men fick aldrig ett kvitto och nu vill sonen att min man ska betala igen till hans fretag fr han menar att min man kan ju nd inte visa kvitto s d r det bara att betala.

Detta har stllt till med s mkt, vet inte hur jag ska orka....jag har inte pengarna att betala flera r tbx liksom

Lter helt klart som en besvrlig situation bde fr dig och fr din man. Men som sagt, jag tror att den bsta lsningen r att ta kontakt med en annan privatlkare eller den offentliga vrden. Din man behver ordentligt std fr att ta sig igenom detta! Nu mste han spela med ppna kort och vara rlig bde mot sig sjlv, dig och en ny lkare om han vill fortstta med ngon behandling eller bli av med sitt beroende. Var bara aktsam s att han inte blir stmplad som missbrukare. Han kan ha varit lkemedelsberoende, och det behver inte vara samma sak som missbrukare! Svida han inte jagat ruset osv. Men det fr st mellan dig och honom.

Ngonting str inte rtt till med privatmottagningen din man gtt till. Lt inte sonen frska tvinga er att betala ngot. Sg till honom att det r enkelt. Finns inget bokfrt r det s att hans far tagit betalt svart om det inte redovisats p ngot stt. Din mans journal eller utdrag p uthmtade mediciner (kan ni komma t via Apotek eller minavardkontakter.se) kan visa att han regelbundet varit i kontakt med den gamla lkaren som frnyat hans recept. Lr knappast vara nskvrt fr sonen och mottagningen att brka om det r s att de tagit betalt svart, eller nnu vrre, kanske ven missktt journalfringen. Brkar han kan du fint ppeka detta, och sga att det snarare r ni som kommer anmla bde skattebrottet och eventuell missktsel av verksamheten!
Citera
2014-07-03, 19:48
Medlem
Du....du har gett mig lite hopp tbx...tack s vldigt mkt !!!

Har grtit s mkt p sista tiden...trarna rinner nu ocks men av tacksamhet ....tack fr du tog dig tid och gav mig kloka svar

Anhaka <3
Citera
2014-07-04, 11:26
Medlem
Anhakas avatar
Citat:
Du....du har gett mig lite hopp tbx...tack s vldigt mkt !!!

Har grtit s mkt p sista tiden...trarna rinner nu ocks men av tacksamhet ....tack fr du tog dig tid och gav mig kloka svar

Anhaka <3

Glad att kunna vara till ngon hjlp! Kan tyvrr inte lsa era problem t er, men att frska komma med rd/tankar, eller om s bara visa att ngon dr ute lyssnar r det minsta jag kan gra. Hoppas innerligt att det gr att vnda det som hnt till ngonting positivt. S jag hller tummarna fr att din man kan f den hjlp han behver, och att ni kan brja bygga upp ert frtroende och relation terigen.

Lkemedelsberoende r skit, och missbruk ett helvete. Du visar att du tar detta p allvar och jag tror att du kan vara det std fr din man som han behver. Ni kommer klara er ur detta p ett eller annat stt om ni bara kmpar! Detta kanske ocks strker er relation och gr att ni kan lgga detta bakom er, och p lite sikt f ett betydligt bttre liv tillsammans!
Citera
2015-05-06, 13:09
Medlem
No6s avatar
Jag har inte Treo Comp, men jag upplever att jag fr ett lite vlbefinnande p vanliga Treo ibland. Frmodligen koffeinet kanske som piggnar upp, eller bara placebo. Skit samma. Har iaf brukat starkare opiater/opioder s det r lite konstigt att jag skulle knna ngot p treo. Nr det r som vrst typ under en avtndning s tycker jag treo kan vara sknt att ha mot vrken och som sagt knns det som den ger ett litet, litet svagt rus under en kort tid. Har ven provat ngra treo comp nn gng, som frsts funkade mycket bttre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in