2014-07-03, 12:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Idén är ju i princip att de tre är jämlika till deras väsen, vilket är ett och samma, medan de som separata personer relaterar till varandra och funktionellt agerar i olika "roller" där dessa "roller" innebär en viss funktionell hierarki.

Lite pedanteri: Jäm"VÄRDIGA" kanske. "Jämlika" ger associationer till identisk'het, vilket dom inte har i sina olika funktioner.

Annars helt överens.
Citera
2014-07-03, 13:35
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lite pedanteri: Jäm"VÄRDIGA" kanske. "Jämlika" ger associationer till identisk'het, vilket dom inte har i sina olika funktioner.

Fast till väsen har Fadern, Sonen och Anden i regel uppfattats som just identiska i den kristna traditionen, medan relationen mellan personerna, liksom den funktionella subordinationen, existerar just mellan dem som personer.

Om vi använder de definitioner av termerna som du använder här så skulle vi alltså kunna säga att "vanlig treenighetslära" lär att Fadern, Sonen och Anden är jämlika med hänsyn till väsen och "jämvärdiga" med hänsyn till personer - där det alltså bara finns ett väsen, vilket är Faderns och i samma grad tillhör Sonen och Anden som "Gud av Gud".

I den nicaenska trosbekännelsen uttrycks detsamma, kring Fadern och Sonen, på följande vis: "Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är; och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat..."

För en förklaring av de mer tekniska betydelserna av detta: "född av Fadern före all tid" syftar här till att även om Fadern är Sonens logiska ursprung så är även Sonen evig liksom Fadern - Fadern utgör således källan, men källan är inte temporalt "före" det som flödar ut från den. Även om Fadern ensam således är utan ursprung så innebär det inte att Gud "blev en treenighet" vid något tillfälle, utan snarare är en treenighet i evighet. "Ljus av ljus" beskriver ungefär detsamma som "sann Gud av sann Gud" - dvs att det som kommer från källan är vad källan är, förutom att enbart källan är just källa, dvs vad Fadern är är också Sonen, förutom att Fadern är Sonens eviga ursprung medan Fadern är utan ursprung. "Född och icke skapad" syftar till det direkta ursprunget i Faderns väsen - till skillnad från skapelsen, vilken ansågs skapad ex nihilo, ses Sonen som direkt av Gud, dvs "sann Gud av sann Gud". "Av samma väsen som Fadern" beskriver då, till sist, att man inte talar om två väsen utan om ett - det väsen som är Faderns och som i evighet förmedlas till Sonen och som således tillhör två personer hellre än en, även om dess ursprung - liksom alltings ultimata ursprung - är Fadern. Detta, tillsammans med perichoresis, utgör alltså enigheten i treenigheten, det sätt på vilket de tre personerna är en i väsen precis som det enda väsendet är tre till personer (detsamma gäller Sonen gäller alltså även Anden, där "föds" däremot ersätts med "utgår" och där begrepp som "son" och liknande därför inte används).
Citera
2014-07-03, 18:51
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det är översatt så i Bibel2000 och Folkbibeln, men om man läser andra översättningar så får man inte den uppfattningen:

"For though there be that are called gods, whether in heaven or on earth;"(American Standard Version)
Citat:
Detta har ju precis samma betydelse i kontexten.

Nej, det är stor skillnad mellan "called" och so-called".

Som jag sade så kallas hedningarna för oomskurna, detta betyder inte att dom "finns egentligen inte", eller att dom inte i verkligheten är oomskurna.

På samma sätt existerade domarna, och dom kallades för gudar, det var ingen inbillning att dom var som gudar, eller att dom var/är gudar.

Citat:
Precis, och det är ju detta som är Paulus poäng. De så kallade gudarna finns egentligen inte, men tror man på dem - och således äter köttet som just offerkött - så kan det ändå vara skadligt genom den osäkerhet som bristen på kunskap om dessa gudars icke-existens resulterar i.

Det handlar som sagt inte bara om "osäkerheten" som skadar, utan den påverkan som demonerna har om man tillber dessa gudar. För kristna är detta inget problem om dom tillber fadern.

Citat:
Fast Paulus idé här är ju inte att gudarna faktiskt är demoner, utan att demonerna gynnas när tillbedjan ges någon som inte är Gud. T.o.m. din JV-kamrat Megalit höll ju med om detta.

Fast all tillbedjan som inte är för Gud är avgudadyrkan, man dyrkar då andra gudar, det håller du väl med om? Det existerar alltså andra gudar, eller hur?

Om man tillber buken, så blir buken en avgud:

"de lever så att de slutar i fördärvet, deras gud är buken och sin ära får de genom könet, dessa som bara tänker på det jordiska. "(Fil 3:19 Bibel2000)

Men menar du att buken inte existerar?

Citat:
Exakt - hur motbevisad ska ditt påstående då behöva bli innan du inser det? Är dessa avgudar något? Nej. Hur får du ett klart nej till ett ja?

Hur motbevisad ska dina påståenden behöva bli innan du inser det?

Nu är du respektlös igen.

Nej dessa avgudar, och inte heller demonerna är något i jämförelse med Gud, det är vad Paulus vill få fram. Även om det existerar gudar, och det finns dom som kallas för gudar, så finns det bara en gud för kristna.
Citera
2014-07-04, 03:20
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Nej, det är stor skillnad mellan "called" och so-called".

Nej, inte i denna kontext. Säger man att det finns sådant som "kallas gudar" eller som är "så kallade gudar" så har det samma betydelse - att de inte är gudar, det är något de kallas och inte är. Något som med ord kallas något det inte är. Annars skulle det inte finnas någon som helst poäng i att poängtera att de är sådana "som kallas gudar", eller är "så kallade gudar" - då hade Paulus kunnat hoppa över detta och bara skriva att det fanns andra gudar. Det gör han inte.

Citat:
Som jag sade så kallas hedningarna för oomskurna, detta betyder inte att dom "finns egentligen inte", eller att dom inte i verkligheten är oomskurna.

Ja, denna kontext är ju helt annorlunda, som du ser. Precis som "kallar sig" betyder olika saker i kontexterna "de abrahamitiska religiösa som tror att Muhammed är Guds profet kallar sig muslimer" och "de kallar sig musikfans, men gillar egentligen inte musik utan går bara på konserter för att supa".

Du kan väl inte på allvar mena att "kallar sig" betyder samma sak i dessa exempel, bara för att samma ord används? Du måste titta på kontexten - det är inte så svårt, egentligen.

Samma verb som används om de falska gudarna och om de oomskurna används ju exempelvis också i Mark 13:6: "Många skall komma under mitt namn och säga: Det är jag, och de skall bedra många." Menar du här att alla som kallar sig Messias eller frälsare, eller för den delen Jesus återkommen, faktiskt är dessa saker? Varför menar Jesus i så fall att de ska bedra många, om de faktiskt är vad de kallar sig? Eller medger du att betydelsen avgörs av kontexten?

Citat:
På samma sätt existerade domarna, och dom kallades för gudar, det var ingen inbillning att dom var som gudar, eller att dom var/är gudar.

Du tror det ja, men har inte riktigt kunna visa hur din tolkning av stycket är bättre än Jesu tolkning, än.

Citat:
Det handlar som sagt inte bara om "osäkerheten" som skadar, utan den påverkan som demonerna har om man tillber dessa gudar.

Taskigt av Paulus att skriva den exakta motsatsen, i så fall. Han som ju skriver att avgudarna inte är någonting, och menar att en kristen faktiskt kan äta offerkött utan att hjälpa demonerna. Demonerna vinner när kristna faktiskt deltar i offren, eller tror att köttet är offerkött - inte för att köttet bokstavligen offras till demoner och således är något farligt och hädiskt i sig självt, Paulus skriver ju att avgudarna inte är någonting, utan för att demonerna njuter när folk tror på avgudar.

Citat:
Fast all tillbedjan som inte är för Gud är avgudadyrkan, man dyrkar då andra gudar, det håller du väl med om? Det existerar alltså andra gudar, eller hur?

Att avgudadyrkan existerar och är missriktad tillbedjan som borde gå till Gud innebär naturligtvis inte att andra gudar existerar. Något behöver inte vara en verklig gud för att fungera som en avgud - men det leder ändå människor till att ge tillbedjan till något som inte förtjänar den, vilket Paulus menar att demonerna uppskattar. De vill ju leda människor bort från Gud. Det är liksom deras grej - får de folk att rikta sin tillbedjan till påhitt hellre än till Gud så "vinner" de genom att rikta människors tillbedjan bort från Gud.

Därför är det okej att äta offerkött om det inte äts som offerkött - dvs ifall man vet att det som offrats till inte är verkligt och inser att köttet inte offrats till några andra gudar alls - medan det inte är okej ifall man, eller någon annan, tror att det verkligen är kött som offrats till gudar som faktiskt existerar och uppskattar detta ätande som en form av tillbedjan. Ser man igenom de hedniska myterna så är det okej att äta - det utgör då inte tillbedjan, då köttet bara ses som helt vanligt kött. Tror man istället att avgudarna faktiskt är verkliga gudar så är det inte okej då man i så fall deltar i tillbedjan av vad man tror är verkliga gudar. Paulus måste väl häda ganska kraftigt här, enligt dig, givet att han i din tolkning ger sitt tillåtande till avgudadyrkan (då du ju faktiskt ser köttet som offerkött, och således ätandet som avgudadyrkan)?

Citat:
Om man tillber buken, så blir buken en avgud

Vilket visar min poäng ovan bortom allt tvivel. Jag tänkte ta upp det själv som något som utan någon som helst tvekan visar att du har fel när du menar att avgudadyrkan måste vara riktad till verkliga gudar - men du tog lägligt nog upp det på egen hand

Något som inte är en verklig gud kan alltså här fungera som en avgud, ifall man riktar det tillbedjan - eller, i detta fall, följer den i överdriven grad. För du kommer väl inte att nu börja påstå att alla människors magar är verkliga gudar? Eller är det din ståndpunkt, att din mage är en gud som du tror är en äkta gud men som du inte riktar någon tillbedjan till? Hur många gudar är i så fall i en människokropp, rent biologiskt? Är njurarna gudar? Är lårbenet en gud? Eller tumnageln?

Citat:
Men menar du att buken inte existerar?

Nej, jag menar att buken inte är en verklig gud. Den kan kallas gud, om man riktar orimlig energi till frosseri och "följer sin mage som en gud". Menar du, på fullaste allvar, motsatsen - att magen är en verklig gud?

Citat:
Nu är du respektlös igen.

Nej, om Paulus skriver...
"Vad vill jag säga med detta? Att det som offras till avgudar är något i sig eller att avgudar är något? Nej, men att det som de offrar offrar de åt demoner och inte åt Gud, och jag vill inte att ni skall ha gemenskap med demonerna."
...då är det väl inte ett dugg "respektlöst" att fråga hur du får ett klart nej till ett ja?

Om vi frågar dig "är dessa avgudar något?" så svarar du:
"JA, de är riktiga, verkliga gudar, och dessa gudar är också demoner".
Om vi frågar Paulus "är dessa avgudar något?" så svarar han:
"NEJ, men det som de offrar åt dem offrar de åt demoner och inte åt Gud".
Här ser du väl den tydliga skillnaden? Ja kontra nej, nej kontra ja. Du säger ja, Paulus säger nej. De offrar inte åt demoner eftersom att avgudarna är riktiga gudar som också är demoner, utan de offrar till demoner genom att rikta sin tillbedjan till något som inte existerar istället för att rikta den till Gud. Då har demonerna lett någon bort från Gud och in i avgudatro, in i att tro att andra gudar än den ende existerar.

Citat:
Nej dessa avgudar, och inte heller demonerna är något i jämförelse med Gud, det är vad Paulus vill få fram.

Och här tolkar du ju igen ett klart nej som ett ja - då kan du väl inte bli speciellt upprörd när jag frågar hur du bär dig åt för att göra det? Din förklaring verkar vara för att du inte accepterar Paulus svar, helt enkelt, utan hellre tror på massor av gudar än enbart på Gud. Det Paulus menar är att vara fast i avgudatro - att tro att offerköttet verkligen är offerkött. Och det får du väl göra om du vill, men dra inte in stackars Paulus i det
Senast redigerad av BRT 2014-07-04 kl. 04:09.
Citera
2014-07-04, 07:34
Medlem
Citat:
Nej, inte i denna kontext. Säger man att det finns sådant som "kallas gudar" eller som är "så kallade gudar" så har det samma betydelse - att de inte är gudar, det är något de kallas och inte är. Något som med ord kallas något det inte är. Annars skulle det inte finnas någon som helst poäng i att poängtera att de är sådana "som kallas gudar", eller är "så kallade gudar" - då hade Paulus kunnat hoppa över detta och bara skriva att det fanns andra gudar. Det gör han inte.

Ja, denna kontext är ju helt annorlunda, som du ser. Precis som "kallar sig" betyder olika saker i kontexterna "de abrahamitiska religiösa som tror att Muhammed är Guds profet kallar sig muslimer" och "de kallar sig musikfans, men gillar egentligen inte musik utan går bara på konserter för att supa".

Du kan väl inte på allvar mena att "kallar sig" betyder samma sak i dessa exempel, bara för att samma ord används? Du måste titta på kontexten - det är inte så svårt, egentligen.

Samma verb som används om de falska gudarna och om de oomskurna används ju exempelvis också i Mark 13:6: "Många skall komma under mitt namn och säga: Det är jag, och de skall bedra många." Menar du här att alla som kallar sig Messias eller frälsare, eller för den delen Jesus återkommen, faktiskt är dessa saker? Varför menar Jesus i så fall att de ska bedra många, om de faktiskt är vad de kallar sig? Eller medger du att betydelsen avgörs av kontexten?

Du tror det ja, men har inte riktigt kunna visa hur din tolkning av stycket är bättre än Jesu tolkning, än.

Taskigt av Paulus att skriva den exakta motsatsen, i så fall. Han som ju skriver att avgudarna inte är någonting, och menar att en kristen faktiskt kan äta offerkött utan att hjälpa demonerna. Demonerna vinner när kristna faktiskt deltar i offren, eller tror att köttet är offerkött - inte för att köttet bokstavligen offras till demoner och således är något farligt och hädiskt i sig självt, Paulus skriver ju att avgudarna inte är någonting, utan för att demonerna njuter när folk tror på avgudar.

Att avgudadyrkan existerar och är missriktad tillbedjan som borde gå till Gud innebär naturligtvis inte att andra gudar existerar. Något behöver inte vara en verklig gud för att fungera som en avgud - men det leder ändå människor till att ge tillbedjan till något som inte förtjänar den, vilket Paulus menar att demonerna uppskattar. De vill ju leda människor bort från Gud. Det är liksom deras grej - får de folk att rikta sin tillbedjan till påhitt hellre än till Gud så "vinner" de genom att rikta människors tillbedjan bort från Gud.

Därför är det okej att äta offerkött om det inte äts som offerkött - dvs ifall man vet att det som offrats till inte är verkligt och inser att köttet inte offrats till några andra gudar alls - medan det inte är okej ifall man, eller någon annan, tror att det verkligen är kött som offrats till gudar som faktiskt existerar och uppskattar detta ätande som en form av tillbedjan. Ser man igenom de hedniska myterna så är det okej att äta - det utgör då inte tillbedjan, då köttet bara ses som helt vanligt kött. Tror man istället att avgudarna faktiskt är verkliga gudar så är det inte okej då man i så fall deltar i tillbedjan av vad man tror är verkliga gudar. Paulus måste väl häda ganska kraftigt här, enligt dig, givet att han i din tolkning ger sitt tillåtande till avgudadyrkan (då du ju faktiskt ser köttet som offerkött, och således ätandet som avgudadyrkan)?

Vilket visar min poäng ovan bortom allt tvivel. Jag tänkte ta upp det själv som något som utan någon som helst tvekan visar att du har fel när du menar att avgudadyrkan måste vara riktad till verkliga gudar - men du tog lägligt nog upp det på egen hand

Något som inte är en verklig gud kan alltså här fungera som en avgud, ifall man riktar det tillbedjan - eller, i detta fall, följer den i överdriven grad. För du kommer väl inte att nu börja påstå att alla människors magar är verkliga gudar? Eller är det din ståndpunkt, att din mage är en gud som du tror är en äkta gud men som du inte riktar någon tillbedjan till? Hur många gudar är i så fall i en människokropp, rent biologiskt? Är njurarna gudar? Är lårbenet en gud? Eller tumnageln?

Nej, jag menar att buken inte är en verklig gud. Den kan kallas gud, om man riktar orimlig energi till frosseri och "följer sin mage som en gud". Menar du, på fullaste allvar, motsatsen - att magen är en verklig gud?

Nej, om Paulus skriver...
"Vad vill jag säga med detta? Att det som offras till avgudar är något i sig eller att avgudar är något? Nej, men att det som de offrar offrar de åt demoner och inte åt Gud, och jag vill inte att ni skall ha gemenskap med demonerna."
...då är det väl inte ett dugg "respektlöst" att fråga hur du får ett klart nej till ett ja?

Om vi frågar dig "är dessa avgudar något?" så svarar du:
"JA, de är riktiga, verkliga gudar, och dessa gudar är också demoner".
Om vi frågar Paulus "är dessa avgudar något?" så svarar han:
"NEJ, men det som de offrar åt dem offrar de åt demoner och inte åt Gud".
Här ser du väl den tydliga skillnaden? Ja kontra nej, nej kontra ja. Du säger ja, Paulus säger nej. De offrar inte åt demoner eftersom att avgudarna är riktiga gudar som också är demoner, utan de offrar till demoner genom att rikta sin tillbedjan till något som inte existerar istället för att rikta den till Gud. Då har demonerna lett någon bort från Gud och in i avgudatro, in i att tro att andra gudar än den ende existerar.

Och här tolkar du ju igen ett klart nej som ett ja - då kan du väl inte bli speciellt upprörd när jag frågar hur du bär dig åt för att göra det? Din förklaring verkar vara för att du inte accepterar Paulus svar, helt enkelt, utan hellre tror på massor av gudar än enbart på Gud. Det Paulus menar är att vara fast i avgudatro - att tro att offerköttet verkligen är offerkött. Och det får du väl göra om du vill, men dra inte in stackars Paulus i det

"Du skall inga andra gudar hava jämte mig"

Är det avgudar eller riktiga gudar som avses då? Jag menar om det är ett erkännande av andra gudar? Jag tänker mig bara att man tidigare trodde på flera gudar innan de smälte samman till en enhetsgud. Lite OT förstås.
Citera
2014-07-04, 08:19
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange

Är det avgudar eller riktiga gudar som avses då? Jag menar om det är ett erkännande av andra gudar? Jag tänker mig bara att man tidigare trodde på flera gudar innan de smälte samman till en enhetsgud. Lite OT förstås.
Om man tillhör monoteismen så tror man att det finns endast en gud och inte flera. Är man polyteist så tror man att det finns flera gudar.

Judar och muslimer menar att det finns bara en gud, men inom vissa kristna inriktningar finns det några som menar att det finns flera gudar, och att Jesus var en av dessa men att han inte ska tillbes. Jag förstår inte hur man kan kalla sig monoteist när man tror att det existerar flera gudar?
Citera
2014-07-04, 14:41
Medlem
Citat:

Jag menar att det skriftstället säger att det existerar andra gudar, oavsett om dom är verkliga eller overkliga så tillber hedningar dessa gudar istället för fadern.

I det avseendet är också Jesus en gud, och på samma sätt som man inte ska tillbe buken, så ska man inte tillbe sonen som gud, bara fadern:

"så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till." (1Kor 8:6 Bibel2000)

Det står inte "så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en Gud, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till."
Citera
2014-07-04, 15:36
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange

Är det avgudar eller riktiga gudar som avses då? Jag menar om det är ett erkännande av andra gudar?

Stycket säger i sig självt inget om ifall andra gudar existerar eller inte, bara att man inte ska ha dem (verkliga eller påhittade) jämte Gud. På andra ställen är det ju däremot klart att Gud är den ende guden, så budet tolkas bäst som ett sätt att hålla folk från att dyrka påhittade avgudar, rikta tillbedjan dit tillbedjan inte bör riktas, IMO.

Citat:
Jag tänker mig bara att man tidigare trodde på flera gudar innan de smälte samman till en enhetsgud.

Ja, tidigare trodde de blivande israeliterna av allt att döma på de kanaaneiska gudarna, innan de började tro på en enda Gud. Men jag tror inte att Bibeln uppvisar denna tro - även om vissa texter har deras ursprung i en tid som verkar ha varit monolatristisk hellre än monoteistisk så verkar ju texterna också ha redigerats till att bli monoteistiska hellre än monolatristiska innan de blivit en del av Torah (eller exempelvis psalmerna).
Citera
2014-07-04, 15:52
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Jag menar att det skriftstället säger att det existerar andra gudar, oavsett om dom är verkliga eller overkliga

Och jag menar att det blir galet att påstå att dessa gudar existerar oavsett om de är verkliga eller overkliga. Om de inte inte är verkliga så existerar de inte som gudar, utan kallas gudar av någon annan anledning.

Men du svarade inte på min fråga - menar du att din mage är en verklig, existerande gud eller inte? Om så, hur många olika gudar är en människa, vilka kroppsdelar är gudar och vilka är inte det?

Finns det alls något som inte är en gud, i din mening? Och vad betyder isf "en gud", om de gudar du tror på (som alltså är riktiga gudar, inte bara sådant som kallas gudar pga hur folk relaterar till dem) innefattar allt från Gud Fadern till Jesus och vidare till domare, stengubbar och folks magar?
Citera
2014-07-10, 13:58
Medlem
Citat:
Och jag menar att det blir galet att påstå att dessa gudar existerar oavsett om de är verkliga eller overkliga. Om de inte inte är verkliga så existerar de inte som gudar, utan kallas gudar av någon annan anledning.

Om någon tillber en demon vid namn, är det då en existerande gud enligt dig?

Citat:
Men du svarade inte på min fråga - menar du att din mage är en verklig, existerande gud eller inte? Om så, hur många olika gudar är en människa, vilka kroppsdelar är gudar och vilka är inte det?

"verkligt existerande gud" är beroende på vad du menar. Man kan enligt bibeln ha magen som gud, det är en verklighet. Alltså existerar det då andra gudar än fadern i verkligheten.

Citat:
Finns det alls något som inte är en gud, i din mening? Och vad betyder isf "en gud", om de gudar du tror på (som alltså är riktiga gudar, inte bara sådant som kallas gudar pga hur folk relaterar till dem) innefattar allt från Gud Fadern till Jesus och vidare till domare, stengubbar och folks magar?

Det mesta kan för människan bli en gud, något man dyrkar på ett ohälsosamt sätt istället för att tillbe Gud i ande och sanning.

Stengubbarna som gudar kan i sig inte göra något, dom är i sig inte något, dessa är stumma stenar, men genom att man tillber dessa stengubbar så tillber man i förlängningen demoner, verkliga gudar som jag tidigare försökte förklara:

"Vad vill jag säga med detta? Att det som offras till avgudar är något i sig eller att avgudar är något? Nej, men att det som de offrar offrar de åt demoner och inte åt Gud, och jag vill inte att ni skall ha gemenskap med demonerna." (1Kor 10:19-20 Bibel2000)
Citera
2014-07-10, 14:14
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=ttsp|49528916]
Citat:
Om någon tillber en demon vid namn, är det då en existerande gud enligt dig?
DU KAN INTE LÄSA DETTA MEN JAG KAN, varför jag besvarar texten du producerar här.

Sv ar på demondyrkandets fascination, att vi-lever-i-fritt-land = myt, som bl.a omhuldats i polisväsendets led.

Sorry, vad som varit är underlag.

Citat:
"verkligt existerande gud" är beroende på vad du menar. Man kan enligt bibeln ha magen som gud, det är en verklighet. Alltså existerar det då andra gudar än fadern i verkligheten.
Man kan so du visar, omfokusera och skenmannövrera, att följa "sin" demon... vid vägskäl istället för att försöka leta reda på gällande typ norm elelr anda eller atmosfär som du bevisligen vet jävligt väl vad DET är, skulle du slippa uppehålla dig vid dett tramseri du åstadkommer : du och iesho sitter och leker präster... trodde du att du har a clue om var min "onda skalle" tänker döda dig ? så snabb du är med fördömandekompetensen din röv.

ni är många dessutom, så du hamn ar nog i historieboken du också ska du se, över fria-länders-modiga bravurhelveten.

fick du påökt elelr enbart steg i graderna? det gjorde ju snowden också - för att han fascinerades av något som äÄR mänsklighetens, så du tolkar mänsklighet, du tolkar m.a.o inte individer, fast du säger dig känna och via giode bibeln, som ju pratar med dig va? kunna se vilka som behvöver mer bibel?

nej ny demokrati fins inte, finns bara national-vargar är så sööööööta-jv-apologetism.

fan vad söta de är, måste fredas i skåne, genast.

Citat:

Det mesta kan för människan bli en gud, något man dyrkar på ett ohälsosamt sätt istället för att tillbe Gud i ande och sanning.
Hälsa ohälsa... mmm hur många smörgåsar om dan äter du, fick du blodfri svamp i såsen då? serverat av god individ?

Citat:

Stengubbarna som gudar kan i sig inte göra något, dom är i sig inte något, dessa är stumma stenar, men genom att man tillber dessa stengubbar så tillber man i förlängningen demoner, verkliga gudar som jag tidigare försökte förklara:

"Vad vill jag säga med detta? Att det som offras till avgudar är något i sig eller att avgudar är något? Nej, men att det som de offrar offrar de åt demoner och inte åt Gud, och jag vill inte att ni skall ha gemenskap med demonerna." (1Kor 10:19-20 Bibel2000)
blahaa blahaaa,

eau
Citera
2014-07-10, 15:28
Medlem
BRTs avatar
Citat:
"verkligt existerande gud" är beroende på vad du menar. Man kan enligt bibeln ha magen som gud, det är en verklighet.

Så vad använder du i så fall för definition av "gud"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in