2014-07-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Deras egna barn verkar inte fått tillräckligt med mat och som smålandstintin skrev yara gick upp ett hekto på ett halvår, då barn i den åldern ska gå upp MINST ett kilo för att följa längd/viktkurvan.
Alla barn har således farit illa i familjen. Misshandel, för lite vila och mat

Med dessa nya uppgifter om att de egna barnen också har blåmärken så kanske man måste lyssna på Kvinnojourernas statistik att män som slår sin partner, där är också risken stor att de slår sina barn

Och kvinnor som slår och ev. mördar barn? Av någon anledning så har jag svårt att tänka mig Amina som ett stackars misshandelsoffer. Lika svårt som att föreställa mig den oskyldigt ovetande hyvens grabben Rami.
Citera
2014-07-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giniee
Klart att det kommer att utkrävas hämnd från pappans håll..inom denna kultur så finns det ett ordspråk öga för öga och tand för tand. Varken rami eller hans häxa kommer att komma undan med detta...absolut not vad tror folk?
Håller med - de lär vara fredlösa hur det än blir
Var ska de sedan söka asyl? I Mali eller på någon gudsförgäten ö?
Jag kan inte tänka mig annat än att de är dömda vart de än tar vägen, om de alls kommer ut igen.
Citera
2014-07-03, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vet inte hur man ska se det i den där manskulturen, tror det kan vara viktigare att vara kusin till mannen än att vara en kvinnas bror. Och jag undrar verkligen varför han inte har nämnt detta i något sammanhang. Jag tror Rami är mer rädd för Mohammed än den svenska rättvisan. Jag snöade in på denna detalj, kanske för att nyheterna idag, om LVU och beskrivningarna där, är outhärdliga att tänka på.

Du har möjligen - troligen - rätt där.

Oavsett vilka åsikter man kan ha om bioföräldrarnas bevekelsegrunder att skicka Y till Sverige så var det ändå dom som reagerade över Ys blåmärken och inte nöjde sig med att hon lekt våldsamt - utan faktiskt ringde upp rektorn på skolan och fick till ett Skype-möte där R och A var med.

Fick upp Y på dagordningen sas. Sedan har det varit flera hembesök och att många på skolan har oroat sig över Y. Säkerligen för att hon blev så uttalat mycket sämre.

Däremot förnekar både R och A - fortfarande - blåmärkenas existens. Både på Y och den äldre sonen.

Jag förstår att biopappan vill möta dessa två i en rättegång.
Citera
2014-07-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och kvinnor som slår och ev. mördar barn? Av någon anledning så har jag svårt att tänka mig Amina som ett stackars misshandelsoffer. Lika svårt som att föreställa mig den oskyldigt ovetande hyvens grabben Rami.
Det finns ju grader i helvetet också.
Men det är kanke inte meningsfullt att mäta dem mot varandra längre, tycker jag.
Det här är så groteskt.
Är det "bara" ren och skär ondska, totalt och skenande raseri, knark (misshandel UI)?
Vad har de gjort?
Varför, varför, varför???
Om äldre sonen på sitt sätt avslöjat att han sett allt, undrar om han också "leker" fram händeleförloppet?
Nu kan ju inte så små barn vittna (vilket också påpekas i LVU-domen) men säkert kan en hel del avslöjas på det så bedrövligt sorgliga sättet.
Citera
2014-07-03, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men det är kanke inte meningsfullt att mäta dem mot varandra längre, tycker jag.
Det här är så groteskt.
Är det "bara" ren och skär ondska, totalt och skenande raseri, knark (misshandel UI)?
Vad har de gjort?
Om äldre sonen på sitt sätt avslöjat att han sett allt, undrar om han också "leker" fram händeleförloppet?
Nu kan ju inte så små barn vittna (vilket också påpekas i LVU-domen) men säkert kan en hel del avslöjas på det så bedrövligt sorgliga sättet.

Y lämnades ensam att sköta den då tvåriga sonen + ett blöjbarn samt sköta tvätten till hushållet. När grannarna anmälde och polis och soc kom dit samt ringde upp vårdnadshavaren tog det EN timme innan dom kom hem!

Det här kan inte handla om normalt fungerande människor.
Citera
2014-07-03, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Y lämnades ensam att sköta den då tvåriga sonen + ett blöjbarn samt sköta tvätten till hushållet. När grannarna anmälde och polis och soc kom dit samt ringde upp vårdnadshavaren tog det EN timme innan dom kom hem!

Det är här föräldrarna brister i sin bedömning, egen omognad,vilsenhet . Att dom inte förstår att man INTE är vuxen vid 8 års ålder. Att inte myndigheter reagerar på ett sådant yttrande och dessutom INTE ser konsekvenserna att vårdnadshavare har den grundläggande uppfattningen även om dom förstår att i Sverige är inte barn vuxna vid 8 års ålder. En myndighet som inte ser detta samband på hembesök där en liten flicka lämnats med att ta ansvar för vårdnadshavarens barn borde nog inte bara se över sina rutiner. Jaa, måste nog fundera länge, länge på det åtgärdsförslaget.
Citera
2014-07-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Nej, det är inte normalt på något språk!
På något sätt känns det avslutat redan. Sonens reaktioner är viktigare än något annat för min del.
Även om det inte är användbart juridiskt, så är det så förtvivlat avslöjande.
Jag slås av en egendomlig känsla:
Yara var den varmaste och käraste "stora" de två pojkarna hade under sina första år!
Citera
2014-07-03, 01:40
Medlem
Citat:
Nej, det är inte normalt på något språk!
På något sätt känns det avslutat redan. Sonens reaktioner är viktigare än något annat för min del.
Även om det inte är användbart juridiskt, så är det så förtvivlat avslöjande.
Jag slås av en egendomlig känsla:
Yara var den varmaste och käraste "stora" de två pojkarna hade under sina första år!

Jag hoppas innerligt att dom hamnat i ett tryggt familjehem skyddade från all ondska. Men med Y ändå "närvarande" på så sätt att man bekräftar hennes värde. För hon finns ju i deras minnen.

Att annat roligt överskuggar det sorgliga. Med tiden.
Citera
2014-07-03, 01:43
Medlem
Citat:
Det här är så groteskt.
Vad har de gjort?

När det gäller barnmisshandel så finns det väl som vid annan misshandel en process. Men skulle tro att det behövs en hel del raseri för att bokstavligen döda en 8 åring. Detaljerna är inget man gärna tänker på.

När biofamiljen inte kunde komma i april som tänkt utan först "före 2015" se utredning så kanske det slutligen gick överstyr. Då fanns det inte längre något yttre hinder i form av en anländade släkt för att ge sig på flickan. Tror dock att själva mordet har utlösts av något specifikt ett skeende/händelse.

Nu är deras egna barn i trygghet och får förhoppningsvis stanna där. Och slipper de här föräldrarna och respektive släkt med för den delen.
Citera
2014-07-03, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
När det gäller barnmisshandel så finns det väl som vid annan misshandel en process. Men skulle tro att det behövs en hel del raseri för att bokstavligen döda en 8 åring. Detaljerna är inget man gärna tänker på.

När biofamiljen inte kunde komma i april som tänkt utan först "före 2015" se utredning så kanske det slutligen gick överstyr. Då fanns det inte längre något yttre hinder i form av en anländade släkt för att ge sig på flickan. Tror dock att själva mordet har utlösts av något specifikt ett skeende/händelse.

Nu är deras egna barn i trygghet och får förhoppningsvis stanna där. Och slipper de här föräldrarna och respektive släkt med för den delen.

Det började direkt när Y landade i Sverige, sedan eskalerade det snabbt när R blev ensam vårdnadshavare!

Och myndigheternas kontakter med bioföräldrarna försvann totalt.

EDIT. Om dom funnits tidigare vet jag inte.
Citera
2014-07-03, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giniee
Klart att det kommer att utkrävas hämnd från pappans håll..inom denna kultur så finns det ett ordspråk öga för öga och tand för tand. Varken rami eller hans häxa kommer att komma undan med detta...absolut not vad tror folk?

Du har så rätt. De kommer inte komma undan, det blir hämnd från familjen.

https://www.facebook.com/madleen.alnajjar

Böcker:

One Hundred Years of Solitude

The House of the Spirits

Sophie's World

Othello

TV:

Smallville

Revenge

Supernatural

The Vampire Diaries

Annat:

‎‎‎المكتبة - اضخم مكتبة لتحميل الكتب ع الفيس بوك‎, Wael Kfouri, Opera Winfrey‎, ‎Dr. Mehmet Oz, Home Decorating, ‎‎مجلة المرأة العربية‎, ‎ثقف نفسك‎‎‎‎, ‎‎‎‎كل يوم معلومة طبية‎, ‎شوف اون لاين - SHoFONLinE.orG‎‎, ‎‎ديكورات اخر موضه‎, Adam Sandler‎‎, ‎‎‎آڵڒٍمُـ‘ـٍُ حُـ‘ـُډۅډڪ ڵأڹھٍۑـ ۅچۅډڪـ‎, ‎نقابة العاملين في الوظيفة العمومية - م ت ف‎‎, ‎‎أنا مميز‎, Aroma Beauty Clinic‎‎‎och 36 till

Det är så mycket lögner som cirkulerar, och det värsta är den, om en ovetandes mor i Gaza. Att hon inte vet eller skulle ha tagit reda på alla detaljer är nonsens. Det handlar om en kvinna som kan litteratur, och har smak för symbolik och metaforer.

Av böcker hon gillar så är det Isabel Allendes bok "The house of spirits" som handlar om en kvinna som var arg på sin man och bemötte hon med endast tystnad; hon vägrade prata med honom. Mannen hade svikit dottern, och piskat henne.

Av Madeleen Alnajjars Facebook framgår att hon tittar på TV och gillar serien Revenge. Det gör jag också, det är hämndfatasier som bäst när fantasier om hämnd verkställs, på löpande band. Ganska grotesk serie men underhållande.

Hon gillar Othello av Shakespeare, Sophies world av Jostein Gaarder och hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez. Avancerad smak, som tyder på att det rör sig om kvinna som är både bildad och utbildad. Hennes val av böcker och TV visar också på en upplyst och modern kvinna som gillar Oprah och Dr. Mehmet Oz. En kvinna som väljer själv det hon vill läsa eller se på TV.
Citera
2014-07-03, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har så rätt. De kommer inte komma undan, det blir hämnd från familjen.

https://www.facebook.com/madleen.alnajjar

Böcker:

One Hundred Years of Solitude

The House of the Spirits

Sophie's World

Othello

TV:

Smallville

Revenge

Supernatural

The Vampire Diaries

Annat:

‎‎‎المكتبة - اضخم مكتبة لتحميل الكتب ع الفيس بوك‎, Wael Kfouri, Opera Winfrey‎, ‎Dr. Mehmet Oz, Home Decorating, ‎‎مجلة المرأة العربية‎, ‎ثقف نفسك‎‎‎‎, ‎‎‎‎كل يوم معلومة طبية‎, ‎شوف اون لاين - SHoFONLinE.orG‎‎, ‎‎ديكورات اخر موضه‎, Adam Sandler‎‎, ‎‎‎آڵڒٍمُـ‘ـٍُ حُـ‘ـُډۅډڪ ڵأڹھٍۑـ ۅچۅډڪـ‎, ‎نقابة العاملين في الوظيفة العمومية - م ت ف‎‎, ‎‎أنا مميز‎, Aroma Beauty Clinic‎‎‎och 36 till

Det är så mycket lögner som cirkulerar, och det värsta är den, om en ovetandes mor i Gaza. Att hon inte vet eller skulle ha tagit reda på alla detaljer är nonsens. Det handlar om en kvinna som kan litteratur, och har smak för symbolik och metaforer.

Av böcker hon gillar så är det Isabel Allendes bok "The house of spirits" som handlar om en kvinna som var arg på sin man och bemötte hon med endast tystnad; hon vägrade prata med honom. Mannen hade svikit dottern, och piskat henne.

Av Madeleen Alnajjars Facebook framgår att hon tittar på TV och gillar serien Revenge. Det gör jag också, det är hämndfatasier som bäst när fantasier om hämnd verkställs, på löpande band. Ganska grotesk serie men underhållande.

Hon gillar Othello av Shakespeare, Sophies world av Jostein Gaarder och hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez. Avancerad smak, som tyder på att det rör sig om kvinna som är både bildad och utbildad. Hennes val av böcker och TV visar också på en upplyst och modern kvinna som gillar Oprah och Dr. Mehmet Oz. En kvinna som väljer själv det hon vill läsa eller se på TV.

Finns väl en anledning att R aldrig protesterat mot förlängd häktestid. Tryggare än där kommer han aldrig att vara.

Jag föredrar dock att domstolarna är dom som utkräver straffpåföljden snarare än släktfejder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in