2014-07-02, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Alla tre utredningar som rört Karlskrona kommun har visat att man gjorde fel i fallet med åttaåriga Yara.
Nu anmäler kommunen sig själv än en gång till Inspektionen för vård och omsorg.
Det har visat sig att flickans journal var bortslarvad – i minst ett halvår.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19158699.ab
Hon gick upp ett hekto på ett halvår, då barn i den åldern ska gå upp MINST ett kilo för att följa längd/viktkurvan.
Vi behöver nog inte diskutera mer varför hon stal riskakorna. Hon svalt.
Citera
2014-07-02, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
När jag tittar på Yaras ansikte så ser jag att hon är mörk under ögonen (misstänkt brist på sömn).
Jag tycker det ser ut som hon lidit brist på utelek och god mat också.
Hennes blick vittnar om högt IQ.

Fy fan för socialtjänst-idioterna och fy fan för morbrodern och fy fan för hans fru!
Ringar under ögonen är också typiskt för vätskebrist och svält.
Citera
2014-07-02, 22:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Alla tre utredningar som rört Karlskrona kommun har visat att man gjorde fel i fallet med åttaåriga Yara.
Nu anmäler kommunen sig själv än en gång till Inspektionen för vård och omsorg.
Det har visat sig att flickans journal var bortslarvad – i minst ett halvår.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19158699.ab

Det händer ju inget med deras jävla egna anmälningar och skit. Det händer inte ett förbannat dugg med de som ansvarar för allt som skett i detta fallet. Dom sitter kvar och pratar sin smörja om ditten och datten om vad dom ska bli bättre på osv. Sparka allihop som inte skött sina tjänster inklusive kommunens sociala utskott. Polisen, socialtjänsten, skolan.
Citera
2014-07-02, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hon gick upp ett hekto på ett halvår, då barn i den åldern ska gå upp MINST ett kilo för att följa längd/viktkurvan.
Vi behöver nog inte diskutera mer varför hon stal riskakorna. Hon svalt.
Glömde säga att i detta fall påverkade kommunens försumlighet sannolikt inte Y:s öde.
Alla som har barn vet att skolhälsovården inte regelmässigt mäter och väger barn en gång i halvåret, så den uteblivna viktökningen hade av allt att döma inte kommit fram även om journalen följt med henne.
Citera
2014-07-02, 22:29
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det händer ju inget med deras jävla egna anmälningar och skit. Det händer inte ett förbannat dugg med de som ansvarar för allt som skett i detta fallet. Dom sitter kvar och pratar sin smörja om ditten och datten om vad dom ska bli bättre på osv. Sparka allihop som inte skött sina tjänster inklusive kommunens sociala utskott. Polisen, socialtjänsten, skolan.
Jag förstår fullständigt din frustration. Jag har sett liknande brist på agerande förut på andra ställen, och det är bedrövligt att det inte finns bättre instrument för att komma tillrätta med dessa missförhållanden. Inför tjänstemannaansvar igen.

Det finns en positiv sak i all bedrövelsen, och det är att det nu verkligen ventileras till allmänheten, hur det kan gå till. Men det förekommer på många orter, och i betydligt större omfattning än vad gemene man tror. Tyvärr har Yara fått sätta livet till pga bristerna, men vi får verkligen hoppas att det inte var förgäves.

Fan, det kanske behövs en Lex Yara för att övervaka Lex Sarah!
Citera
2014-07-02, 22:44
Medlem
Att Rami är Yaras biologiska mammas bror har tydligt framgått i pappans berättelse, men Rami är även den biologiska pappans kusin, (vilket innebär att Yaras föräldrar är kusiner). Det ser man på Yaras farfars FB-sida
https://www.facebook.com/karamyehia.elnajjar/about
Om det betyder något vet jag inte, men visst är det lite underligt att pappan betonar släktskapet på mammans sida, men inte sitt eget nära släktskap med Rami.
Citera
2014-07-02, 22:59
Medlem
Citat:
Barn kan ha bevittnat mordet på Yara

Misstankar om att de blivit slagna
Det andra barnet, skriver rätten, är endast ett år och har inte förmåga att förstå vad som skett, men "kan ändå ha påverkats av situationen som utspelat sig i hemmet."
Av domen framkommer också att den treårige pojken undersöktes dagen efter mordet på Yara, och att läkaren då hittade ett stort blåmärke - "som kan överensstämma med att han blivit slagen".
Det står vidare i domen:
"Vad läkaren uppmärksammat visar på att treåringen kan ha blivit utsatt för våld och styrker att barnen är i behov av skydd".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19159550.ab

I domslutet står det att barnet har svårt att gå upp i vikt och som jag sa såg dom inte särskilt friska ut. Hålögda och magra samt bleka.

Det va Rami som anmäldes av Amani för misshandel men hon tog tillbaka anmälan och den lades ner,.
Men hade det varit solklart spelar det ingen roll att hon tog tillbaka anmälan då åklagaren kunnat fortgå utredningen i alla fall. Slår båda misstänkta barnen eller är det en av dom?
Deras egna barn verkar inte fått tillräckligt med mat och som smålandstintin skrev yara gick upp ett hekto på ett halvår, då barn i den åldern ska gå upp MINST ett kilo för att följa längd/viktkurvan.
Alla barn har således farit illa i familjen. Misshandel, för lite vila och mat

Med dessa nya uppgifter om att de egna barnen också har blåmärken så kanske man måste lyssna på Kvinnojourernas statistik att män som slår sin partner, där är också risken stor att de slår sina barn
Senast redigerad av girlang 2014-07-02 kl. 23:07.
Citera
2014-07-02, 23:23
Medlem
Citat:
Deras egna barn verkar inte fått tillräckligt med mat och som smålandstintin skrev yara gick upp ett hekto på ett halvår, då barn i den åldern ska gå upp MINST ett kilo för att följa längd/viktkurvan.
Alla barn har således farit illa i familjen. Misshandel, för lite vila och mat

Med dessa nya uppgifter om att de egna barnen också har blåmärken så kanske man måste lyssna på Kvinnojourernas statistik att män som slår sin partner, där är också risken stor att de slår sina barn

Undernäring kan i sig leda till att man får blåmärken "av ingenting" liksom benskörhet, apati och självsvält.

Hur skadorna uppkommit vet jag inte men att dom uppenbarligen varit utsatta för "misshandel" i någon form är väl ganska uppenbart.

Här finns allvarliga missförhållanden som tre små barn utsatts för i ett gemensamt hushåll med TVÅ ansvariga vuxna personer.

EDIT. Anmälningar om oro kring barnen ramlade in redan månaden efter Y landade i Sverige. Om t.o.m. grannar ser typ svarta blåmärken på Y - hur kan det då undgå vårdnadshavarna? Som duschar och klär dom ...
Senast redigerad av Remark 2014-07-03 kl. 00:11.
Citera
2014-07-03, 00:02
Medlem
Jaha-ja

om någon vill flå dem* levande med potatisskalare så är det ok för mig

Jag såg att någon föreslog en Lex Yara
Ja gärna, men hur ska den se ut?

Titta bara på den charmanta Lex Bobby
"en svensk lag som trädde i kraft 2008 som säger att en särskild barnskyddsutredning ska genomföras om ett barn dött på grund av våld eller annat brott och barnet har varit i behov av skydd. Utredarna ska söka efter systemfel i samhällets skyddsnät och syftet är att lägga fram konkreta förslag på åtgärder som kan förebygga att barn far illa." (Wikipedia)
Patetiskt!!
Man tänker sig att söka systemfel efter det att ett barn dött?
Ska det inte handla om att ständigt söka systemfel? För att barn inte ska fara illa?
I Karlskrona har man inte ens lyckats uppdatera sig efter de senaste lagändringarna.
Har de ens upptäckt datorn? Om de har, vad tror de den är till för? Det tycks inte ens finnas ett vettigt journalsystem, tillgängligt för vem som helst (av viss befattning),; ränner de runt och letar efter papperslappar?
Om det är så primitivt, vem kan vänta sig att de ska få något att fungera alls?
Asch, sablar, jag saknar ord

Citat:

----
* MGM, menar jag
alla de andra finns ju redan uthängda på nätet för evig tid
Senast redigerad av tantigheter 2014-07-03 kl. 00:06.
Citera
2014-07-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Att Rami är Yaras biologiska mammas bror har tydligt framgått i pappans berättelse, men Rami är även den biologiska pappans kusin, (vilket innebär att Yaras föräldrar är kusiner). Det ser man på Yaras farfars FB-sida
https://www.facebook.com/karamyehia.elnajjar/about
Om det betyder något vet jag inte, men visst är det lite underligt att pappan betonar släktskapet på mammans sida, men inte sitt eget nära släktskap med Rami.

Ett i släkterna antal arrangerade äktenskap ligger väl när till hands vid kusingifte. Att äktenskapet mellan A och R är mer eller mindre arrangerat tycker jag framgår av Ramis pappa
"Enligt 31-åringens pappa lärde mannen känna kvinnan först år 2011, då deras familjer redan kommit överens om att de skulle gifta sig"

https://anonfiles.com/file/b2ba2735924fdc656283788459fdf93b

Men kusiner i all ära Rami som morbror är trots allt den riktigt nära släktingen på biofamiljens sida. Kanske en anledning till att man håller mamman ovetande om detaljerna kring Ys död?
Citera
2014-07-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ett i släkterna antal arrangerade äktenskap ligger väl när till hands vid kusingifte. Att äktenskapet mellan A och R är mer eller mindre arrangerat tycker jag framgår av Ramis pappa
"Enligt 31-åringens pappa lärde mannen känna kvinnan först år 2011, då deras familjer redan kommit överens om att de skulle gifta sig"

https://anonfiles.com/file/b2ba2735924fdc656283788459fdf93b

Men kusiner i all ära Rami som morbror är trots allt den riktigt nära släktingen på biofamiljens sida. Kanske en anledning till att man håller mamman ovetande om detaljerna kring Ys död?

Vet inte hur man ska se det i den där manskulturen, tror det kan vara viktigare att vara kusin till mannen än att vara en kvinnas bror. Och jag undrar verkligen varför han inte har nämnt detta i något sammanhang. Jag tror Rami är mer rädd för Mohammed än den svenska rättvisan. Jag snöade in på denna detalj, kanske för att nyheterna idag, om LVU och beskrivningarna där, är outhärdliga att tänka på.
Citera
2014-07-03, 00:25
Medlem
giniees avatar
Klart att det kommer att utkrävas hämnd från pappans håll..inom denna kultur så finns det ett ordspråk öga för öga och tand för tand. Varken rami eller hans häxa kommer att komma undan med detta...absolut not vad tror folk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in