Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
NEJ, för det fanns förmodligen ingen kniv i Lovisas hand! Ska man mörda nån måste man vara väldigt smart för att komma undan. Kollar ni aldrig på amerikanska kriminalserier?

Du kan vara dum som en åsna och komma undan med så länge du antingen har rätt sorts syra att stoppa kroppen i eller bor på en bondgård med grisar.
Citera
2014-07-02, 21:04
Medlem
Citat:
Generellt sett kan man väl säga att ni som mördar någon: stycka inte kroppen och sprid ut delarna i skogen! Det är då ni verkligen bevisar att du/ni är mördaren. Om ni ska stycka så se till att gräva så djupt att inte hundar kan känna lukten! Bara ett tips i all välmening.

Eller ännu bättre, mata grisarna med kroppsdelarna om du nu inte råkar ha tillgång till ett krematorium.
Citera
2014-07-02, 21:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Du kan vara dum som en åsna och komma undan med så länge du antingen har rätt sorts syra att stoppa kroppen i eller bor på en bondgård med grisar.

Citat:
Eller ännu bättre, mata grisarna med kroppsdelarna om du nu inte råkar ha tillgång till ett krematorium.
Sluta nu. Varken syra, grisar eller krematorium användes vid mordet vi diskuterar.
Citera
2014-07-02, 21:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Jag tror faktiskt att det är vätska från glaskroppen i ögat som man tar, och inte kammarvätska.
Rättsmedicinarna brukar bara prata om ögonvätska. Jag har bara alltid utgått från att de tar kammarvätska, helt enkelt eftersom innehållet i glaskroppen är en gel, snarare än en vätska. Men visst, det finns mer av det än av kammarvätska...
Citera
2014-07-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Jag har också funderat över detta. Från början tänkte jag att hon var så stressad att hon agerat helt galet när hon injicerade men jag börjar luta åt att LL faktiskt levde när JH kom tillbaka.

Sen undrar jag om LL haft på telefonen på inspelning eller ringt 112? Det här med information på ett ovanligt sätt tror jag är mer än att JH ringt och angett sig själv. Att en GM talar ut kan väl inte kallas ett ovanligt sätt att få information? Eller så uttrycker sig polisen så om att GM talar ut men det låter konstigt i mina öron.

Nej men det ovanliga är väl att en styckmördare ringer och anger sig själv och pekar ut vart kroppen finns?

Jag tror knappast att Lovisa levde när Jonna kom tillbaka, det verkar som om det var mycket blod i lägenheten och hade hon levt hade Jonna säkert huggit henne igen eller klubbat med hammaren.
Citera
2014-07-02, 21:09
Medlem
Citat:
Det kan man säkert googla på, hur djupt det måste vara för att inte hundar ska känna det. Jag tror att 2 meter räcker. Men punkt 1 är i alla fall att man inte bara slänger påsar hur som helst i skogen. Varför denna förkärlek för skogen som alla svenska mördare har? Om jag hade mördat nån skulle jag dela kroppen i tre delar. Jag skulle lägga stora tunga stenar i plastsäckarna och sen skulle jag åka till nån sjö i Lappland och sänka påsarna. Wikipedia: Lappland utgör ungefär en fjärdedel av Sveriges yta och är också Sveriges största landskap, och kallas ibland "Europas sista vildmark".

Själv hade jag åkt till den lokala djurparken och matat grisarna.
Citera
2014-07-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NA: Åklagaren begär förlängd åtalstid för styckmordet
Det här kommer vi att få läsa många gånger.

Quarrel:
Vad beror det på att det alltid tar så fruktansvärt lång tid innan man får svaren från SKL? Har dem så mycket att göra? Tycker att vissa brott borde prioriteras före andra.

Idag är det två veckor sedan Lovisas kropp hittades, när tror du obduktionen är slutförd?
Citera
2014-07-02, 21:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejoninna36
Jag tror att JH hamnar på Hinseberg , lokalt ligger det nära henne också - då det ligger i Frövi.

Bifogar en länk från AF om Hinseberg - Några av sveriges kvinnliga farliga fångar;

http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/0001/09/farliga.html
Ja, det lär bli en särdeles tuff tillvaro för henne om hon hamnar där.
Hetlevrade brudar är det nog gott om...

Citat:
Olga sitter och rör i kaffet. Hon förklarar att hon faktiskt är ganska nöjd med att sitta på Hinseberg. Hon är dömd till tio års fängelse för grovt narkotikabrott.
Hon jämför med fängelserna i sitt hemland, i Östeuropa.
- Här finns ju allt. Till och med bastu, säger Olga.
Olga har därmed sagt för mycket.
- Du är för fan inte riktig klok. Du säger inte ett ord till. Hur kan du sitta och säga att det är bra här? säger Ann-Charlotte.
- Men jag menar bara att... försöker Olga.
De som tidigare satt vid bordet har flugit upp från stolarna.
Ann-Charlotte är arg så att hon nästan skakar.
Lillemor också. De försöker ventilera sin ilska vid diskbänken.
- Hur i helvete kan man sitta och säga så där? Och inte ens när jag säger till henne så håller hon tyst, säger Ann-Charlotte.
- Ingen kan säga att vi har det bra här. Man är som en zombie här, på Hinseberg är man levande död, fyller någon i.

Men å andra sidan är nog hästtjejen en ganska tuff brud själv och hon kanske rentav
blir boss över hela rasket och tar över efter den där Ulla som nämns i artikeln (om hon nu
fortfarande sitter inne.)

(Fast vi vet ju ingenting säkert om vart hon i slutändan hamnar för att avtjäna sitt straff.
Dock lär det inte bli inom den rättspsykiatriska slutenvården, det vågar man nog sia om.)
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-02 kl. 21:28.
Citera
2014-07-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det beror helt på hurpass sammanhängande historia hon berättar i rätten. Den tilltalades version ska gälla, om åklagaren inte kan motbevisa den, och den är någorlunda rimlig.

"Någorlunda rimlig"?? Var har du fått detta ifrån? Jag tycker den är konstig.

Af´s poliskälla hävdade att Jonna sagt att hon smällde till Lovisa med hammaren så fort hon öppnade och sen hämtade en kniv i köket och högg några/upprepade gånger, och nu hävdar Jonna att det var ett bråk som gick snett.

Om Jonna kallar det för bråk när den ena parten slår en hammare i huvudet på den andra och sen hugger upprepade gånger då vill jag veta hur hon skulle definiera misshandel eller mordförsök.
Citera
2014-07-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Det ska säkert daltas med denna brud som i alla andra mål där tjejer är inblandad. Jag skulle bli extremt förvånad om åklagaren yrkar på mord av första graden och livstids fängelse, men det blir väl dråp eller vållande till annans död

Det är bara att spärra in den här jävla typen. Dessa tjejer finns överallt i samhället! Tro mig. Så tänk er för nästa gång ni ligger runt och har en 3-4 donnor ni växlar emellan, sköt era kort snyggt.

Finns inga förmildrande omständigheter här, tingsrätt och högre instanser måste därför stå enade och döma till livstid utan möjlighet till frigivning. Så får det bli.

Utan möjlighet till frigivning?? Du har sett alldeles för många amerikanska filmer...:P
Citera
2014-07-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Dokumentär i P4: "Att överleva ett styckmord"

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/221216?programid=3103

Att vara föräldrar till någon som blivit styckmördad

http://www.expressen.se/kvp/foraldrarna-skrev-brev-till-sonens-mordare/

Konstig rubrik den översta. Tror knappast att det finns någon som har överlevt ett styckmord.
Citera
2014-07-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Detta blir man nyfiken på, vad kan det handla om:

Citat:
Vi har en förhållandevis bra bild av händelseförloppet och har fått in information på ett sätt som är ovanligt för den här typen av fall.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19095859.ab

Blev det inspelat på något sätt, eller kan det röra sig om något annat?

Citat:
Nej men det ovanliga är väl att en styckmördare ringer och anger sig själv och pekar ut vart kroppen finns?

Jag tror knappast att Lovisa levde när Jonna kom tillbaka, det verkar som om det var mycket blod i lägenheten och hade hon levt hade Jonna säkert huggit henne igen eller klubbat med hammaren.

Visst är det ovanligt att styckmördare ringer in och anger sig själv men här pratar man ju att man fått in information på ett sätt som är ovanligt.

Säger man att man fått in information om den misstänkte berättar vad som har hänt?

Det kanske är det man menar men det är lite skumt uttryckt i så fall. Fått in information tycker jag låter som om det kommer in information utifrån. Men kanske poliser uttrycker sig så där jag vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in