Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-05, 18:44
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Tycker inte att det är en ointressant fråga. För så klart att de finns ett etiskt perspektiv att man inte ska plåga åtalade eller ens dömda för att man straffar inte så i ett rättssamhälle. Straffet sitter man av och/eller betalar böter och/eller skadestånd.

Sen så vill de ju att hon ska fungera så att de kan genomföra förhör. Hon måste må så bra som möjligt för att utredningen ska kunna ge resultat.

På vilket sätt bidrar spekulationer om hur JH medicineras eller ej i häktet, det brott som JH har begått och som vi teoritiserar kring?
Gör medicineringen i häktet att brottet blir mer eller mindre grovt?
Berätta i så fall hur.
Citera
2014-07-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
På vilket sätt bidrar spekulationer om hur JH medicineras eller ej i häktet, det brott som JH har begått och som vi teoritiserar kring?
Gör medicineringen i häktet att brottet blir mer eller mindre grovt?
Berätta i så fall hur.

Nu förstår jag inte hur du menar? Att man om det behövs ger terapisamtal eller medicin till häktade är väl bara ett konstaterande. Jag har inte sagt att hon får varken det ena eller andra men är värt en tanke. Och som tidigare kan någon lägga in ett PM eller någon kan säga att de vet något om saken. Sen är det upp till andra att tro vad de vill.

Varför skulle just en frågeställning kring hur en häktad, i det här fallet JH mår vara ointressant? Den må vara det för dig men du är ju inte utslagsgivande över vad andra tycker.

Förklara vad du menar att brottet skulle vara mer grovt om hon får samtalsterapi eller medicin? Eller menar du att det är mindre grovt om hon får det? Förstår inte alls vad du menar?
Citera
2014-07-05, 19:05
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag lägger ut texten lite om hur jag tror hon kan må efter det som hänt.
Och som sagt, bra torde hon inte må och då spekulerar jag i att man förser henne
med lugnande och sömngivande mediciner.

Är det helt irrelevant för tråden?

Ursäkta i så fall.

Det är väl inte irrelevant i sej. Jag är säker på att hon får det hon behöver precis som det ska vara. Vård eller häktespersonal är där för att göra sitt jobb och inte döma någon och låta dom våndas för sina ev brott. Däremot förstod väl inte heller jag din poäng med att rabbla upp en massa preparat VAD hon får kan jag inte se har någon betydelse överhuvudtaget.
Men förklara gärna
Citera
2014-07-05, 19:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Fan vad mycket bilder som tagits bort på JH den senaste tiden. Gjorde en genomgång av allt som fanns kvar som jag kunde hitta iaf. Som mest verkar hon ha vägt max 65 kg, så även om hon lagt på sig så är hon fortfarande i stort behov av vapen för att kunna möta LL i en fight på lika villkor.

Sen till en fråga som säkert blev avhandlad någon gång i början av denna tråd (men jag kunde inte hitta det). På JH:s facebook så stod det att hon var i en relation. Med vem, vet vi det? http://imgur.com/a/XC4Jx

Fight på lika villkor? LL hade förmodlingen ingen chans.
Citera
2014-07-05, 19:12
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vi har inte hela bilden ännu, jag kan hålla med dig om det visar sig att hon kallsinigt har planerat att mörda offret, men om mordet beror på olyckliga omständigheter, som exempelvis vid ett bråk, så anser inte jag att hon ska behöva straffas hela livet. Det kunde även ha slutat tvärtom.

Vi får hålla oss till tåls tills utredningen är klar. Då får vi mer information som underlag för våra diskussioner. Tills dess håller iallafall jag öppet att det kan bedömas som dråp.

Visst, men mitt inlägg skrevs utifrån barnets/barnens perspektiv. Denna kombo är inte kompatibel på något sätt. Vetande eller ovetande. Sanningen kommer fram oavsett och vad händer då? Nytt mord för att dölja sanningen eller ett barn som upplever hela sin värld rasa samman.
Mammarollen får JH ge upp. Det är en för stor hotbild för ett/flera barn. Barn ska ha en normal uppväxt och ett tryggt liv.

Jag skulle också kunna döda, men då ska det vara en livsavgörande anledning för mig eller mina barn.
Inte för en rutten halvdöd kärlek eller en karl som har hjärta för många.
Blev själv trakasserad/hotad/stalkad av ett ex under ett antal år och en dag flög han in i mitt hem och slet sönder kläderna jag bar mm, men jag fick ett grepp på honom och där blev han kvar. Jag hade bara kunnat skickat upp knät i plytet på honom så hade han varit borta. Jag ville verkligen, som jag hatade honom då, men en annan röst sa att det inte var värt det, inte för honom. 20 minuter senare släppte jag, då hade han halvstått i en taskig kroppsställning att han bara skakade. Han flydde ut genom dörren. 20 minuter väckte hans flyktsignaler och varför skulle jag mörda när jag hade övertaget. Han höll sig på avstånd efter det.
Citera
2014-07-05, 19:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Visst, men mitt inlägg skrevs utifrån barnets/barnens perspektiv. Denna kombo är inte kompatibel på något sätt. Vetande eller ovetande. Sanningen kommer fram oavsett och vad händer då? Nytt mord för att dölja sanningen eller ett barn som upplever hela sin värld rasa samman.
Mammarollen får JH ge upp. Det är en för stor hotbild för ett/flera barn. Barn ska ha en normal uppväxt och ett tryggt liv.

Jag skulle också kunna döda, men då ska det vara en livsavgörande anledning för mig eller mina barn.
Inte för en rutten halvdöd kärlek eller en karl som har hjärta för många.
Blev själv trakasserad/hotad/stalkad av ett ex under ett antal år och en dag flög han in i mitt hem och slet sönder kläderna jag bar mm, men jag fick ett grepp på honom och där blev han kvar. Jag hade bara kunnat skickat upp knät i plytet på honom så hade han varit borta. Jag ville verkligen, som jag hatade honom då, men en annan röst sa att det inte var värt det, inte för honom. 20 minuter senare släppte jag, då hade han halvstått i en taskig kroppsställning att han bara skakade. Han flydde ut genom dörren. 20 minuter väckte hans flyktsignaler och varför skulle jag mörda när jag hade övertaget. Han höll sig på avstånd efter det.

Ett barn älskar sina föräldrar. Även om de är brottslingar.
Svartenbrants dotter är ett bevis för detta.
Så jag tror inte att du behöver oroa dig för detta.
Senast redigerad av attog 2014-07-05 kl. 19:19.
Citera
2014-07-05, 19:20
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Så jag tror inte att du behöver oro dig för detta.

Hon har ju skrivit om sin svåra uppväxt och hur det påverkat henne med en kriminell pappa.Hon anmälde honom senast i år http://www.expressen.se/nyheter/svartenbrandt-anmald-for-hot-mot-sin-dotter/
Barn älskar föräldrar som slår dom också. Det betyder ju inte att dom är lämpliga föräldrar.
Senast redigerad av WhichWitch 2014-07-05 kl. 19:22.
Citera
2014-07-05, 19:21
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Så jag tror inte att du behöver oro dig för detta.

Går dessa personer/fall att jämföra?
Nej, JH kommer att få sona sitt riktiga straff efter fängelsetiden. Ingen normal, fri människa vill bilda familj med henne. Helt logiskt.
Citera
2014-07-05, 19:21
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag lägger ut texten lite om hur jag tror hon kan må efter det som hänt.
Och som sagt, bra torde hon inte må och då spekulerar jag i att man förser henne
med lugnande och sömngivande mediciner.

Är det helt irrelevant för tråden?

Ursäkta i så fall.

Nå, vi kan ju inte veta hur hon mår eller hur hon tänker. Är hon tillräckligt hatisk, kan hon innerst känna en djup tillfredsställelse av att LL nu är död. Hon får visserligen själv sitta inne och det vore ju kanske bra ju kortare tid det blir, men nu är den hatade LL borta för alltid. Var inte så säker, att hon nu skulle vilja ha det ogjort!

Hennes "tilltygande" och styckning av den döda kroppen kan tyda på ett glödande hat lika väl som på mer rationella mått och steg för att skaffa undan bevis och försöka klara sig undan. Det är inte givet att hatet dör med föremålet för det.

Man kan inte bara utgå från hur man själv tänker. Jag tror att man lätt kan underskatta styrkan av hatet hos somliga.

Ingen här inne har troligen hatat LL så som JH
Citera
2014-07-05, 19:26
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Hon har ju skrivit om sin svåra uppväxt och hur det påverkat henne med en kriminell pappa.Hon anmälde honom senast i år http://www.expressen.se/nyheter/svartenbrandt-anmald-for-hot-mot-sin-dotter/
Barn älskar föräldrar som slår dom också. Det betyder ju inte att dom är lämpliga föräldrar.

Jag är inte den som kan döma alla i frågan om de är lämpliga föräldrar. Har inte den
kompetensen.
Men förutom straffet och vården som en brottsling får av det svenska rättsväsendet, ska vi
dessutom straffa de med att inte få bilda familj?
Den största drift som människan har och som troligen är ett bra sätt att återinträda i samhället efter ett straff.
Citera
2014-07-05, 19:31
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Nå, vi kan ju inte veta hur hon mår eller hur hon tänker. Är hon tillräckligt hatisk, kan hon innerst känna en djup tillfredsställelse av att LL nu är död. Hon får visserligen själv sitta inne och det vore ju kanske bra ju kortare tid det blir, men nu är den hatade LL borta för alltid. Var inte så säker, att hon nu skulle vilja ha det ogjort!

Hennes "tilltygande" och styckning av den döda kroppen kan tyda på ett glödande hat lika väl som på mer rationella mått och steg för att skaffa undan bevis och försöka klara sig undan. Det är inte givet att hatet dör med föremålet för det.

Man kan inte bara utgå från hur man själv tänker. Jag tror att man lätt kan underskatta styrkan av hatet hos somliga.

Ingen här inne har troligen hatat LL så som JH

LL fick ta skulden för JH:s feltänk gällande JA.
Citera
2014-07-05, 19:31
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Jag är inte den som kan döma alla i frågan om de är lämpliga föräldrar. Har inte den
kompetensen.
Men förutom straffet och vården som en brottsling får av det svenska rättsväsendet, ska vi
dessutom straffa de med att inte få bilda familj?
Den största drift som människan har och som troligen är ett bra sätt att återinträda i samhället efter ett straff.

Vi dömer väl inte ut straff här alls vad jag vet. Däremot är det ju helt fritt att uttala sin åsikt. Barn till kriminella har sällan en särskilt stabil och trygg uppväxt.
Att skaffa barn för att hitta en väg tillbaka in i samhället låter ju som den ultimata anledningen att sätta barn till världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in