Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Jag är inte säker på att polisen verkligen sagt detta? Den första dagen/dagarna efter mordet gick
tidningarna enbart ut med att kroppen var svårt sargad, men det var kanske en mildare omskrivning för att
kroppen var styckad?
Att kroppen både var styckad och även illa sargad har jag inget minne av att polisen/tidningar gått ut med.
Rätta mig gärna om jag missat detta.

Att JH skulle ha spanat utanför porten veckan före mordet – kommer väl från en grannfru som ville minnas att hon flera morgnar sett en kvinna väntades i en bil.
Vad detta vittnesmål är värt, återstår ju att se.

Det hela bör väl inom kort vara polisiärt uppklarat. Törs vi hoppas på FUP redan i slutet av september, månne?

Grannfrun ska ha sagt (enligt poliskällan) att hon bland annat sett Jonna sitta i bilen med papper och penna och spana mot huset och en gång sitta och sminka sig.
Citera
2014-07-17, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Vad jag hört är det både åtminstone en av dem som knackade men även andra kringboende.

Min spontana reaktion är att om fler än en har sett henne sitta i bil utanför huset och spana vid mer än ett tillfälle då kallas det kartläggning och har för mig att jag läst att en granne säger sig ha sett henne sitta med papper och penna vid ett tillfälle, kanske något liknande:

05:50 JA lämnar huset

06:15 Lovisa lämnar huset

Sen kolla morgonen efter och se om samma tider gäller då....osv.

I så fall skulle jag vilja ha det till direkt överlagt mord och elektriska stolen....nej just det, vi är i Sverige så det kanske blir bastu och bullbak med andra mörderskor på Hinseberg.
Citera
2014-07-17, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakletarn
såg nyss på ett lite äldre avsnitt av the mentalist på tv:n, en tjej dödar en man med ett hammarslag i bakhuvudet. kan undra om jonna sett detta eftersom hon tydligen gillade och se på crim filmer. för några dagar sedan läste jag om en HA medlem som misshandlade en 15 årig kille med hammare i huvudet, han överlevde, idag läste jag om en 40 årig man som misshandlade en 60 åring med hammare, offret fick mkt svåra krosskador i ansiktet men överlever, detta tolkar iaf jag som att det inte är så lätt att döda ngn med ett hammarslag trots allt?
undrar hur poliser, åklagare, advokat mm klarar av att jobba med dessa vidriga uppgifter,

Det är inte lätt att döda med något vapen så länge du inte vet hur du ska hantera det eller har tur ...

Du kan hugga ngn med en kniv 4-5 gånger utan att personen i fråga avlider.
Citera
2014-07-17, 01:03
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag har även funderat på detta med "illa tilltygad" och såvitt jag vet är det ingenting polisen brukar säga när någon styckats, säger polisen styckad så vet man på ett ungefär vad dem menar och det är nog lite värre när kroppen är både styckad och illa tilltygad.

Läste någonstans i tråden att någon skrev att Lovisa var svår att identifiera, om du endast styckar en kropp utan att skada en massa annat så bör du kunna se på ansiktet vem personen i fråga är.

Min tanke är att Jonna även gått loss med kniv och hammare efter det att Lovisa dött, kanske under tiden hon styckat?

Jag gissar på att kroppen är illa tilltygad för att JH varit en amatör-styckare och påbörjat flera sågningar men inte fullbordat dem. T.ex att hon har testat sig fram på ben och armar, hur hon ska såga och vart det går lättast. Om LL varit svår att identifiera så kanske det bara berodde på att hon var dränkt i blod. Annars kanske JH har gått loss på LL:s ansikte med hammaren för att göra LL svår att identifiera. Det kanske var därför hon lämnade den styckade kroppen på en så dum plats, hon trodde inte att polisen skulle kunna se vem den döda var ändå. Då gissar jag på att JH slagit ut LL:s tänder och hela rubbet. Om hon är lika flitig på att titta på kriminalserier som jag så har hon säkert sett avsnitt där oidentifierade lik identifieras genom tandkort som kan fås via tandläkaren. Fingeravtryck och DNA är inte lika intressant om polisen inte har detta i sitt databas, så det kanske hon struntade i, eller så brände hon LL:s fingerar också och hoppades på det bästa.
Citera
2014-07-17, 01:06
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Grannfrun ska ha sagt (enligt poliskällan) att hon bland annat sett Jonna sitta i bilen med papper och penna och spana mot huset och en gång sitta och sminka sig.

Att JH satt och sminkade sig kan bero på att hon satt och väntade på att JA skulle bli ensam så att hon kunde ringa på och försöka vinna tillbaka honom med sin skönhet. Hon kan ha försökt luska ut tiderna då LL inte var i JA:s lägenhet och inte tvärtom.
Citera
2014-07-17, 02:32
Medlem
Vet inte carför men igår så besökte jag platsen igen. Gick en bit upp där förmodad FP är och fast det nu gått en månad så ligger det en sorgsen och tung stämning över hela området. OT, jag vet men kan inte släppa just LL. JH hoppas jag är riktigt sjuk i skallen för då kan hon sitta inlåst länge!
Citera
2014-07-17, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag gissar på att kroppen är illa tilltygad för att JH varit en amatör-styckare och påbörjat flera sågningar men inte fullbordat dem. T.ex att hon har testat sig fram på ben och armar, hur hon ska såga och vart det går lättast. Om LL varit svår att identifiera så kanske det bara berodde på att hon var dränkt i blod. Annars kanske JH har gått loss på LL:s ansikte med hammaren för att göra LL svår att identifiera. Det kanske var därför hon lämnade den styckade kroppen på en så dum plats, hon trodde inte att polisen skulle kunna se vem den döda var ändå. Då gissar jag på att JH slagit ut LL:s tänder och hela rubbet. Om hon är lika flitig på att titta på kriminalserier som jag så har hon säkert sett avsnitt där oidentifierade lik identifieras genom tandkort som kan fås via tandläkaren. Fingeravtryck och DNA är inte lika intressant om polisen inte har detta i sitt databas, så det kanske hon struntade i, eller så brände hon LL:s fingerar också och hoppades på det bästa.

Du behöver nog sannolikt ha IQ "Homer Simpson" om du inte utan att testa kan känna med händer/fingrar eller förstå var det är enklast att såga/skära osv för att stycka en kropp.

Möjligt att hon slagit ut lite tänder, minns att det gjordes på Christian Larsson i Bollnäs, kanske huggit med kniven i magen och andra mjuka delar.

Allt man ser på tv och i kriminalserier ska man inte tro på, snarare är man rätt korkad om man tror att det går till så som i serierna.
Citera
2014-07-17, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Att JH satt och sminkade sig kan bero på att hon satt och väntade på att JA skulle bli ensam så att hon kunde ringa på och försöka vinna tillbaka honom med sin skönhet. Hon kan ha försökt luska ut tiderna då LL inte var i JA:s lägenhet och inte tvärtom.

Eller så kan det ha varit det väldigt utbredda kvinnliga problemet, sova för länge och inte "hinna" sminka sig innan man ska iväg.

Flera gånger jag har funderat på mord på morgonen när jag åkt tåg nere i Skåne och man stått utanför toaletten i 15-25 minuter och sen kommer det ut 1-2 tjejer som endast sminkat sig och sprutat på sig parfym. Fan gå upp 20 minuter tidigare istället och sminka er så kan ni visa lite respekt för era medresenärer som faktiskt behöver använda toaletten till vad den är till för i huvudsak.
Citera
2014-07-17, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekenful
Vet inte carför men igår så besökte jag platsen igen. Gick en bit upp där förmodad FP är och fast det nu gått en månad så ligger det en sorgsen och tung stämning över hela området. OT, jag vet men kan inte släppa just LL. JH hoppas jag är riktigt sjuk i skallen för då kan hon sitta inlåst länge!

Problemet med rättspsykiatrisk vård är även den att straffet inte är tidsbestämt så hon kan t ex friskförklaras efter bara något år och sen vara ute igen.
Citera
2014-07-17, 02:59
Medlem
Ok angående hammare eller kniv i JH fallet:

Kan sansade inläggare här enas om följande?; Hammare är ett bättre stridsvapen men kniven bättre mordvapen. JHs kombo började (ev.) med hammare och slutade med kniv. Hela snacket härom tycks bottna i groll om JHs fall uppfyller rekvisit för mord eller dråp. Om jag minns rätt.

Om ni tänker efter har vi ju vår Thor i Svensk mytologi försedd med en stridshammare. Han är dessutom numera superhjälte i Hollywood. Jag känner inte till någon superhjälte med kniv som förstavapen (eller andra-vapen);"Knifeman saved me"? Inga medeltida ryttare heller för den delen; "fästningen ansattes hårt av danska dolkryttare"?

Men ok, Wolverine har 10 st.

Jag får dock en känsla av att det lika gärna kan ha varit ett baseball/brännbollsträ (av trä eller lättmetall). Eller kanske bara ett fyrkantsrör. Eller en hovhammare?

Kom igen det är klart det är mord. Frågan är om GM var påverkad av psykisk sjukdom?

Ps. "Kropp sargad""Illa tilltygad" Vad döljer sig egentligen här...? Vi ska ju komma ihåg att ev. "Örebroläckan" påstod att kroppen duschats av i badkaret innan/efter styckning. Den var inte täckt med blod i så fall. Ren och fin. Det här får mig att tro att det kan ha varit en större grej än hammare som tygat till offret. Sen har vi mystiska fyndet på åkern som var avlångt. Det hittades efter att JH erkänt i sak. Så antingen har GM gått på offret med "overkill", först slagit ihjäl offret sen stabbat henne vilket skulle ge en "illa tilltygad" kropp eller så har hon på något sätt skändat den senare?

Vad säger tunnelbane-vigilanten? och Malon?
Citera
2014-07-17, 08:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow

Kan sansade inläggare här enas om följande?; Hammare är ett bättre stridsvapen men kniven bättre mordvapen. JHs kombo började (ev.) med hammare och slutade med kniv. Hela snacket härom tycks bottna i groll om JHs fall uppfyller rekvisit för mord eller dråp. Om jag minns rätt.

Om ni tänker efter har vi ju vår Thor i Svensk mytologi försedd med en stridshammare. Han är dessutom numera superhjälte i Hollywood. Jag känner inte till någon superhjälte med kniv som förstavapen (eller andra-vapen);"Knifeman saved me"? Inga medeltida ryttare heller för den delen; "fästningen ansattes hårt av danska dolkryttare"?

Jag får dock en känsla av att det lika gärna kan ha varit ett baseball/brännbollsträ (av trä eller lättmetall). Eller kanske bara ett fyrkantsrör. Eller en hovhammare?

Kom igen det är klart det är mord. Frågan är om GM var påverkad av psykisk sjukdom?

Ps. "Kropp sargad""Illa tilltygad" Vad döljer sig egentligen här...? Vi ska ju komma ihåg att ev. "Örebroläckan" påstod att kroppen duschats av i badkaret innan/efter styckning. Den var inte täckt med blod i så fall. Ren och fin. Det här får mig att tro att det kan ha varit en större grej än hammare som tygat till offret. Sen har vi mystiska fyndet på åkern som var avlångt. Det hittades efter att JH erkänt i sak. Så antingen har GM gått på offret med "overkill", först slagit ihjäl offret sen stabbat henne vilket skulle ge en "illa tilltygad" kropp eller så har hon på något sätt skändat den senare?

Överdrivet våld mot LL och sedan den döda kroppen tolkar jag som att det låg ett hämndmotiv bakom dådet. Dödandet var planlagt tror jag, det lutar åt mord i min bedömning.
Citera
2014-07-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow

Tunnelbane-vigilanten säger att han inte hört det att kroppen duschats av i badkaret men låter rätt logiskt.

Jonna kommer tillbaka, klär av Lovisa och ser allt blod, hon tvättar av kroppen och sätter igång med sin styckning, det är rätt slitsamt (tror jag) att stycka med såg och kniv och hon har nu sin döda kärleksrival framför sig. Kan säkert tänka mig att hon gått loss med kniv och hammare.

Kanske hon tyckte Lovisa hade finare bröst än henne själv och ville hugga lite extra i dem så hon slapp se dem?? Jag har ingen aning men ska bli intressant att läsa FUP:en och försöka jämföra med alla teorier och spekulationer här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in