Citat:
Ursprungligen postat av
Silverte
Saxat ur intervju med Bio-pappan i Aftonbladet 1/7
"Nästan varje dag tar han bussen till dotterns gravplats och promenerar sedan i timmar tillbaka till rummet, eftersom bussen till kyrkogården bara går en gång om dagen.
Ibland går han ut och letar efter trådlöst internet för att ringa till sin familj på Skype. Det finns en nätverkskabel på rummet, men Mohammed har ingen dator med sig till Sverige."
Om Bio-pappan inte vill promenera i timmar (?) tillbaka till sitt rum i Karlskrona så går buss linje 2 var 20:e minut in till/från Karlskrona. Den busshållplatsen,Östra Torp, ligger på 4-5 minuters promenad från kyrkogården -raksträcka.
Ang. dator så har han nog råd att köpa sig en billig dator. Borde vara hög prioritet för honom, för att ha daglig kontakt med sin familj.
I samma artikel står att Bio-pappans advokat nu ska börja förbereda Skadeståndskravet. Hur stort skadestånd kan det handla om? Är det Karlskrona kommun som i så fall ska betala ut det?
Från Östra Torp till griftegården i Augerum är det 3-4 kilometer. Det sträckan går inte jag på 3-4 minuter.
Jag frågade här i diskussionen om vem som skulle stå för faderns kostnader. Det var i samband med faderns ankomst. Jag fick till svar att jag inte skulle gråta över några tusenlappar. Ett par tusenlappar täcker ju inte ens flygresan hit och tillbaka.
Om jag har fattat rätt så stod socialen för begravningskostnaderna. Liksom faderns uppehälle under ungefär en veckas tid. Det var väl den tid man räknade med för bagravning och bestyr runt omkring begravningen.
Det är givetvis av intresse att få veta vem som står för faderns upphälle för närvarande. Är det han själv. Vem/vilka är det som vill att han ska övervara rättegången. Kommer de att stå för hans kostnader.
Är det självklart att fadern ska ha skadestånd taget från allmäna medel. Finns det täckning i lagen för sådana krav? Det börjar bli lite väl mycket kränkningar och skadestånd. Ska ett skadestånd drabba kommunen och oss invånare så innebär det självklart att andra verksamheter blir lidande. I det långa loppet innebär det att vi betalar för vår egen undergång på grund av vår generositet och naivitet.
Om ett eventuellt skadestånd ska betalas av staten så gör det egentling ingen större skillnad. Det är vi skattebetalares pengar i vilket fall som helst. Karlskrona kommun går på knäna och en skattehöjning är på gång. Det kommunala cheferna har väl råd att betala. Men för en pensionär med begränsade tillgångar är det värre.
Jag yrkar på avslag när det gäller skadestånd från kommunens kassa. Vill Yaras far ha skadestånd får han vända sig till de som är skyldiga till dotterns död. Jag förmodar att ingen inom kommunen kommer att ställas inför rätta.
Jag är inte övertygad om att fadern kommer att återvända. Det kan bli svårt Hamas står inte högt i kurs. Han och hans familj kan kosta kommun mycket under lång tid framöver.