2014-07-02, 08:49
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Till Remark

Jag kan verkligen förstå att Yaras far vill vara med vid rättegången. Men det är flera månader kvar till den dagen/dagarna.

För mej är det märkligt att han är kvar här. Visserligen kan det vara förståeligt att han vill närvara vid rättegångarna för att stå öga mot öga med GM. Men, hur går det med försörjningen av familjen medan han är här!? Även om hustrun har inkomst (vilket vi inte vet något om) måste bortfallet av hans inkomst vara kännbart. Och hur länge kan han vara frånvarande utan att "få sparken"?

Jag har svårt att värja mej från tanken att han övertagit Yaras ankarroll. Efter domar i tingsrätten kan man väl förvänta sej överklaganden, och nytt läge för förlängning. Under tiden har situationen för familjen nere i Gaza blivit så besvärlig att det uppstått humanitära skäl att få återförenas i Sverige.

Edit: Och, vem står för hans försörjning här under tiden?
Senast redigerad av Janeman 2014-07-02 kl. 08:52.
Citera
2014-07-02, 09:29
Medlem
Saxat ur intervju med Bio-pappan i Aftonbladet 1/7

"Nästan varje dag tar han bussen till dotterns gravplats och promenerar sedan i timmar tillbaka till rummet, eftersom bussen till kyrkogården bara går en gång om dagen.

Ibland går han ut och letar efter trådlöst internet för att ringa till sin familj på Skype. Det finns en nätverkskabel på rummet, men Mohammed har ingen dator med sig till Sverige."

Om Bio-pappan inte vill promenera i timmar (?) tillbaka till sitt rum i Karlskrona så går buss linje 2 var 20:e minut in till/från Karlskrona. Den busshållplatsen,Östra Torp, ligger på 4-5 minuters promenad från kyrkogården -raksträcka.

Ang. dator så har han nog råd att köpa sig en billig dator. Borde vara hög prioritet för honom, för att ha daglig kontakt med sin familj.

I samma artikel står att Bio-pappans advokat nu ska börja förbereda Skadeståndskravet. Hur stort skadestånd kan det handla om? Är det Karlskrona kommun som i så fall ska betala ut det?
Citera
2014-07-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Saxat ur intervju med Bio-pappan i Aftonbladet 1/7

"Nästan varje dag tar han bussen till dotterns gravplats och promenerar sedan i timmar tillbaka till rummet, eftersom bussen till kyrkogården bara går en gång om dagen.

Ibland går han ut och letar efter trådlöst internet för att ringa till sin familj på Skype. Det finns en nätverkskabel på rummet, men Mohammed har ingen dator med sig till Sverige."

Om Bio-pappan inte vill promenera i timmar (?) tillbaka till sitt rum i Karlskrona så går buss linje 2 var 20:e minut in till/från Karlskrona. Den busshållplatsen,Östra Torp, ligger på 4-5 minuters promenad från kyrkogården -raksträcka.

Ang. dator så har han nog råd att köpa sig en billig dator. Borde vara hög prioritet för honom, för att ha daglig kontakt med sin familj.

I samma artikel står att Bio-pappans advokat nu ska börja förbereda Skadeståndskravet. Hur stort skadestånd kan det handla om? Är det Karlskrona kommun som i så fall ska betala ut det?

Från Östra Torp till griftegården i Augerum är det 3-4 kilometer. Det sträckan går inte jag på 3-4 minuter.

Jag frågade här i diskussionen om vem som skulle stå för faderns kostnader. Det var i samband med faderns ankomst. Jag fick till svar att jag inte skulle gråta över några tusenlappar. Ett par tusenlappar täcker ju inte ens flygresan hit och tillbaka.

Om jag har fattat rätt så stod socialen för begravningskostnaderna. Liksom faderns uppehälle under ungefär en veckas tid. Det var väl den tid man räknade med för bagravning och bestyr runt omkring begravningen.

Det är givetvis av intresse att få veta vem som står för faderns upphälle för närvarande. Är det han själv. Vem/vilka är det som vill att han ska övervara rättegången. Kommer de att stå för hans kostnader.

Är det självklart att fadern ska ha skadestånd taget från allmäna medel. Finns det täckning i lagen för sådana krav? Det börjar bli lite väl mycket kränkningar och skadestånd. Ska ett skadestånd drabba kommunen och oss invånare så innebär det självklart att andra verksamheter blir lidande. I det långa loppet innebär det att vi betalar för vår egen undergång på grund av vår generositet och naivitet.

Om ett eventuellt skadestånd ska betalas av staten så gör det egentling ingen större skillnad. Det är vi skattebetalares pengar i vilket fall som helst. Karlskrona kommun går på knäna och en skattehöjning är på gång. Det kommunala cheferna har väl råd att betala. Men för en pensionär med begränsade tillgångar är det värre.

Jag yrkar på avslag när det gäller skadestånd från kommunens kassa. Vill Yaras far ha skadestånd får han vända sig till de som är skyldiga till dotterns död. Jag förmodar att ingen inom kommunen kommer att ställas inför rätta.

Jag är inte övertygad om att fadern kommer att återvända. Det kan bli svårt Hamas står inte högt i kurs. Han och hans familj kan kosta kommun mycket under lång tid framöver.
Citera
2014-07-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Från Östra Torp till griftegården i Augerum är det 3-4 kilometer. Det sträckan går inte jag på 3-4 minuter.

Jag frågade här i diskussionen om vem som skulle stå för faderns kostnader. Det var i samband med faderns ankomst. Jag fick till svar att jag inte skulle gråta över några tusenlappar. Ett par tusenlappar täcker ju inte ens flygresan hit och tillbaka.

Om jag har fattat rätt så stod socialen för begravningskostnaderna. Liksom faderns uppehälle under ungefär en veckas tid. Det var väl den tid man räknade med för bagravning och bestyr runt omkring begravningen.

Det är givetvis av intresse att få veta vem som står för faderns upphälle för närvarande. Är det han själv. Vem/vilka är det som vill att han ska övervara rättegången. Kommer de att stå för hans kostnader.

Är det självklart att fadern ska ha skadestånd taget från allmäna medel. Finns det täckning i lagen för sådana krav? Det börjar bli lite väl mycket kränkningar och skadestånd. Ska ett skadestånd drabba kommunen och oss invånare så innebär det självklart att andra verksamheter blir lidande. I det långa loppet innebär det att vi betalar för vår egen undergång på grund av vår generositet och naivitet.

Om ett eventuellt skadestånd ska betalas av staten så gör det egentling ingen större skillnad. Det är vi skattebetalares pengar i vilket fall som helst. Karlskrona kommun går på knäna och en skattehöjning är på gång. Det kommunala cheferna har väl råd att betala. Men för en pensionär med begränsade tillgångar är det värre.

Jag yrkar på avslag när det gäller skadestånd från kommunens kassa. Vill Yaras far ha skadestånd får han vända sig till de som är skyldiga till dotterns död. Jag förmodar att ingen inom kommunen kommer att ställas inför rätta.

Jag är inte övertygad om att fadern kommer att återvända. Det kan bli svårt Hamas står inte högt i kurs. Han och hans familj kan kosta kommun mycket under lång tid framöver.

Helt rätt...fel info från mig!!! Jag hade för mig att jag läst att lilla Yara var begravd på Lösens kyrkogård. Jag tar tillbaka den delen av mitt inlägg ... men att gå från Augerum ner till Spandelstorp busshållplats tar ändå inte mer än ca 30 minuter. Vad jag vill ha sagt är att det var ett "snyftartikel" och att det sannerligen finns annat att "snyfta" i detta ärende.
Citera
2014-07-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Helt rätt...fel info från mig!!! Jag hade för mig att jag läst att lilla Yara var begravd på Lösens kyrkogård. Jag tar tillbaka den delen av mitt inlägg ... men att gå från Augerum ner till Spandelstorp busshållplats tar ändå inte mer än ca 30 minuter. Vad jag vill ha sagt är att det var ett "snyftartikel" och att det sannerligen finns annat att "snyfta" i detta ärende.

På Lösen, Augerum och Flymens kyrkogårdar får enbart medlemmar i Lyckå församling begravas. De påstår att det är platsbrist. Yara ligger på griftegården i Augerum. Hon är begravd i den muslimska avdelningen.

Du stämmer säkert med gångavståndet till Spandelstorp. Jag har inte riktigt koll på hur bussarna går men jag kan tänka mig att det är lika nära till Södra Häslegården.
Citera
2014-07-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson

Fatah som pappan tillhör står inte högt i kurs hos Hamas tror jag du menar.
Citera
2014-07-02, 12:16
Medlem
Jag hör till dem som är stolt över att Sverige är relativt öppet för dem som behöver asyl eller vill invandra för jobb eller utbildning. Det gör däremot ont i mig att mycket unga barn skickas som ankare. Så fruktansvärt utsatt och otryggt för ett barn att tvingas genomgå detta!

Det oroar mig att Yaras familj kan komma att få ett större skadestånd. Om detta sker så blir det en signal till desperata familjer i krigsdrabbade länder att offra dina barn. Om barnet klarar ankaruppdraget kan familjen komma efter. Skulle det gå riktigt illa som för Yaras, så får man stora belopp pengar i stället. Detta ökar utsattheten hos barn att deras familjer pressas att dra nytta av dem.
Citera
2014-07-02, 12:35
Medlem
Man kan läsa den externa utredningen på flera sätt men jag börjar mer och mer fundera på varför paret överhuvtaget behöll flickan. Iom att Y var privatplacerad så bör det inte ha funnits några större ekonomiska vinster och första anmälan kom en månad efter hennes ankomst vilket innebär tidiga problem för paret. R verkar inte heller bry sig nämvärt om det ansvar han har inför biofamiljen.

Oberoende av vad man tror i tråden så bör det nämligen inte varit några större problem att få hem Y till Gaza. Det är processen med att få in Y illegalt i Sverige som är mer komplicerad. Jag förstår inte varför de inte hittade på något enkelt skäl som räddade ansiktet på samtliga och såg till att flickan kom hem. Om de inte hade nytta av flickan.

Jag var på minnesstunden för Y och jag tror på pappans sorg och att Y var både älskad och väl omhändertagen i Gaza oberoende av hur hon kom hit. Men det innebär också att de måste ha litat fullständigt på R. I det lilla som finns i den här tråden om R (mest på spekulationsnivå men inte bara)är det fejkade konton, mycket flörtande och ett visst vanemässigt ljugande. Inget som har med mordet att göra men inget som inger något förtroende utåt. Men Rami måste ha varit skicklig på att presentera en trovärdig fasad som både kunnat lura biofamiljen och lura deras olika kontakter i Sverige.

Varför följde Y med till Amsterdam och vad sysslar R med på sina resor är två frågor som jag funderar på. Flera av er har rätt bra koll på hans FB. Han ljuger väl allmänt och relativt harmlöst men jag undrar om det finns någonting annat som förklarar de här resorna? Om någon har tid kan de väl länka till Rs FB och/eller berätta vad de såg på kontot.

edit/Alltså finns det något i Ramis FB som visar på att de här resorna var oskyldiga familjebesök? Vi spekulerar ju alla en hel men jag undrar om det finns något mer av substans som förklarar det hela.
Senast redigerad av VemKom 2014-07-02 kl. 13:03. Anledning: edit
Citera
2014-07-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Fatah som pappan tillhör står inte högt i kurs hos Hamas tror jag du menar.

Fel av mig. Vad jag menade var att det är väldigt oroligt i regionen just nu.
Citera
2014-07-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Jag hör till dem som är stolt över att Sverige är relativt öppet för dem som behöver asyl eller vill invandra för jobb eller utbildning. Det gör däremot ont i mig att mycket unga barn skickas som ankare. Så fruktansvärt utsatt och otryggt för ett barn att tvingas genomgå detta!

Det oroar mig att Yaras familj kan komma att få ett större skadestånd. Om detta sker så blir det en signal till desperata familjer i krigsdrabbade länder att offra dina barn. Om barnet klarar ankaruppdraget kan familjen komma efter. Skulle det gå riktigt illa som för Yaras, så får man stora belopp pengar i stället. Detta ökar utsattheten hos barn att deras familjer pressas att dra nytta av dem.

Japp. Och det där var en utmärkt sammanfattning för min del av problemet med skadestånd och asyl i biofamiljens fall.
Citera
2014-07-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Man kan läsa den externa utredningen på flera sätt men jag börjar mer och mer fundera på varför paret överhuvtaget behöll flickan. Iom att Y var privatplacerad så bör det inte ha funnits några större ekonomiska vinster och första anmälan kom en månad efter hennes ankomst vilket innebär tidiga problem för paret. R verkar inte heller bry sig nämvärt om det ansvar han har inför biofamiljen.

I en tidig intervju med pappan (före begravningen, om du vill gräva) så sa han att morbror R inte ville ta hit Y, men att hon sedan skickades hit med (den då gravida) Amani, som skulle ha varit i Gaza på besök "med sin familj". Föga trovärdigt att det skulle ha varit så, men den delen om morbroderns ovilja att ta hit flickan kanske är sann. Det verkar som om biopappan och R är kusiner för övrigt. Vad det nu spelar för roll. https://www.facebook.com/karamyehia.elnajjar/about
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-07-02 kl. 13:10. Anledning: Tillägg
Citera
2014-07-02, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
I en tidig intervju med pappan (före begravningen, om du vill gräva) så sa han att morbror R inte ville ta hit Y, men att hon sedan skickades hit med (den då gravida) Amani, som skulle ha varit i Gaza på besök "med sin familj". Föga trovärdigt att det skulle ha varit så, men den delen om morbroderns ovilja att ta hit flickan kanske är sann. Det verkar som om biopappan och R är kusiner för övrigt. Vad det nu spelar för roll. https://www.facebook.com/karamyehia.elnajjar/about

Resan till Amsterdam med Y ligger tidsmässigt i anslutning till mordet. Jag tror inte Y ljuger om "annat land". Om R reser och oskyldigt hälsar på släktingar eller tom försöker skydda Y om A är vildsint hemma så kan det vara rimligt att hon följer med. Han har dock inte visat något större intresse av att skydda Y tidigare om vi utgår från de uppgifter vi har. OM (gammal spekulation) R sysslar med någon mindre kriminell verksamhet och/eller träffar älskarinnor förstår jag inte varför han tar med sig Y på den typen av resa.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför han tar med sig Y på resan till Amsterdam. Eftersom det lätt blir spekulationer så undrar jag om någon av er minns eller har material med mer substans som berättar något om vad R påstår sig syssla med på resorna.

Jag har flera gånger försökt få upp Ramis FB men kontot är nedlagt/avstängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in