2014-07-01, 18:11
Medlem
Dött i en bilolycka?och brodern svarar inte påtelefon samtal, hon har mor o far syster o en bror alla med tillgång till internet vad är detta?
Citera
2014-07-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Dött i en bilolycka?och brodern svarar inte påtelefon samtal, hon har mor o far syster o en bror alla med tillgång till internet vad är detta?
En syster länkade dessutom till en tidning (på arabiska, det finns en bing-översättning tidigt i tråden) som skrev om morbrodern och hans fru som är häktade, att Yara dog plötsligt i hemmet osv. Så visst verkar det underligt att hon inte vet en del.
Men det kanske är så, hela släkten kanske skyddar henne, hon kanske har psykiska problem. Och facebook kanske inte hon ägnar sig åt, hon har ju två barn att ta hand om och just nu oron för nya bombningar.
Här är den översättningen
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-07-01 kl. 19:44. Anledning: Tillägg
Citera
2014-07-01, 19:59
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Citat pappa BLT
http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/pappan-(4348280).gm

"– Jag kunde inte berätta för min hustru vad som hänt med Yara i Sverige. Jag flydde den frågan och sa att hon dött i en trafikolycka. Jag har fortfarande inte berättat sanningen. Jag har ångest för det men jag förstår att hon behöver veta, säger Mohammad alNajjar.
Fast egentligen förstår han inte själv hur det kunde gå som det gick. Att hans dotter skulle dö i Sverige och att den familj som stod honom nära skulle bli misstänkt för mord."

Vad är det för korkad inställning att tro att man kan skydda någon genom att fara med osanning?

Att få reda på att hon blivit mördad lär bli som att få ännu ett dödsbesked. Herrejävlar, vad jag hatar sånt!

Mamman lär ju bli tvungen att få reda på det innan Yaras pappa kommer hem. Hur har han tänkt? Hur ska annars den svenska polisen kunna förhöra henne?
Citera
2014-07-01, 20:05
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Vad är det för korkad inställning att tro att man kan skydda någon genom att fara med osanning?

Att få reda på att hon blivit mördad lär bli som att få ännu ett dödsbesked. Herrejävlar, vad jag hatar sånt!

Mamman lär ju bli tvungen att få reda på det innan Yaras pappa kommer hem. Hur har han tänkt? Hur ska annars den svenska polisen kunna förhöra henne?
Jag för min del tror att mamman vet. Att pappan av någon anledning föredrar denna version.
Men vill ändå ha ett visst förbehåll. I vissa kulturer är mannen överhuvud och såväl beslut som information går genom honom.

I detta fall - tveksamt. Hela familjen tycks vara hemma på Skype och sådär. Att mamman under all denna tid inte skulle ha sökt info om sin dotter känns väldigt konstigt.
Citera
2014-07-01, 20:19
Medlem
Har mgm automatiska uppdateringar på sin fb? Ett inlägg där för 40 min sen.
Citera
2014-07-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdard
Har mgm automatiska uppdateringar på sin fb? Ett inlägg där för 40 min sen.
Ja, han har horoskop och något om juridik, båda automatiskt uppdaterade.
Citera
2014-07-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Citat pappa BLT
http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/pappan-(4348280).gm

"– Jag kunde inte berätta för min hustru vad som hänt med Yara i Sverige. Jag flydde den frågan och sa att hon dött i en trafikolycka. Jag har fortfarande inte berättat sanningen. Jag har ångest för det men jag förstår att hon behöver veta, säger Mohammad alNajjar.
Fast egentligen förstår han inte själv hur det kunde gå som det gick. Att hans dotter skulle dö i Sverige och att den familj som stod honom nära skulle bli misstänkt för mord."

Med detta uttalande gräver han sin egen grav. Och varför han säger detta måste bero på hans sista desperata försök att få PUT i Sverige. Har denne man ingen stolthet? Och förstår han inte hur han förminskar sin hustru i svensk media?
Citera
2014-07-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Med detta uttalande gräver han sin egen grav. Och varför han säger detta måste bero på hans sista desperata försök att få PUT i Sverige. Har denne man ingen stolthet? Och förstår han inte hur han förminskar sin hustru i svensk media?
Förvisso säkert är det så.Skadestånd från Svenska staten samt asyl, vänta så får ni se.Han fick komma hit till sin dotters begravning 1 mån nu förlängt så han kan få vara kvar: över rättegången! Det fanns en intervju med honom nyligen där han uttrycker en önskan att få hit sina barn o hustrun, men den intervjun försvann av någon anledning?
Citera
2014-07-01, 22:41
Medlem
För mig är det obegripligt ( att Yaras pappa valt att inte vara med sina närmaste hemma i Gasa nu ).
Citera
2014-07-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Lugn och fin nu, jag försvarar inte soc eller vad som hänt, jag förklarar bara hur gången är när det gäller anmälningar, ja, rektorer och övrig personal borde känna till rutinerna i deras kommun gällande anmälningar. Nu är det ju uppenbart att så inte är fallet och jag tror inte Karlskrona är speciellt unikt i detta tyvärr. Soc ska givetvis också känna till och följa rutinerna och se till att dessa rutiner är kända bland berörda myndigheter samt att informera de som anmäler om att om något ytterligare händer att de åter ska anmäla/kontakta soc.
När jag jobbade som skolkurator, ringde jag ofta och bollade med berörd handläggare, var ärendet öppet så las min info till pågående utredning. Om utredningen var avslutad eller övergått till att eleven fått hjälp och på så sätt var ett aktivt ärende hos soc (stödärende) då togs min info upp som en anmälan.

Jag vill bara vara tydlig och säga att det var inget påhopp på dig. Du är eller har varit skolkurator, och jag gissar att du är en av få som träffat på ett av dessa guldkorn som faktiskt finns inom socialtjänsten. Du etablerade en kontakt - och allt blir så mycket enklare.
Rutinerna inom socialtjänsten är en katastrof. Och hur ska man kunna informera andra myndigheter om något som inte finns?
Att kvinnor och barn är utsatta för psykisk och fysisk misshandel - det är fakta.

Då är frågan - hur ska man då närma sig dessa grupper, det måste ju ha varit uppe på socialtjänstens agenda.
Jag är säker på att de flesta som vågar berätta, talar sanning.
Det är också fakta att det finns barn som fabulerar och kvinnor som är mytomaner. Men denna procent är mycket mycket liten.
Att ta steget som kvinna och förråda sin make till polisen, för misshandel. Eller ett barn, med risk för hela sin existens, att berätta om övergrepp och misshandel...är mycket svårt.
Om man arbetar som socialsekreterare, åker hem till en familj för att misstanke finns - varför plockar man inte in flickan till kontoret och talar med henne? Hon är 7-8 år, hennes vårdnadshavare påstår att hon är vuxen.

Är det verkligen så fruktansvärt svårt att se det uppenbara och våga ta ett litet jävla beslut
Citera
2014-07-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
För mig är det obegripligt ( att Yaras pappa valt att inte vara med sina närmaste hemma i Gasa nu ).

Samtidigt kan jag förstå att han vill vara med på rättegången för att få svar på vad som de facto dödat Yara och vem som är skyldig.

Få svar och ett avslut.
Citera
2014-07-02, 07:59
Medlem
Till Remark

Jag kan verkligen förstå att Yaras far vill vara med vid rättegången. Men det är flera månader kvar till den dagen/dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in