Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Barnen är svenska medborgare och födda i Sverige.
Om man ska ha barnen i fokus (för en gång skull) måste det lämpligaste beslutet vara att låta barnen växa upp långt borta från denna sörja. I en familj som inte är inblandat på något sätt i den kommande rättegången.
För barnens skull

Barnen kan inte vara svenska medborgare om deras föräldrar inte är det. Men självklart är det bästa lösningen för barnen just nu att de inte får bo hos någon släkting till Madi.
Citera
2014-09-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Barnen är svenska medborgare och födda i Sverige.
Om man ska ha barnen i fokus (för en gång skull) måste det lämpligaste beslutet vara att låta barnen växa upp långt borta från denna sörja. I en familj som inte är inblandat på något sätt i den kommande rättegången.
För barnens skull

För barnens skull måste de göra en opartisk utredning, om var det är lämpligt att barnen placeras. Nu har barnen fått en familj, som redan är granskad och lämplig, goda medborgare som var redo att ta hand om barnen. Mördarparet har sökt sig till Sverige, nu får de stå sitt kast!

Barnen är i en känslig ålder där det är viktigt att de är trygga och vågar knyta an till vuxna. Det har redan gått en sommar, och barnen utvecklas med en rasande fart i den åldern, särskilt om de har haft brister i den tidigare miljön. Jag tror inte på att flytta på barnen, innan rättegången, för det kan ju bli så att någon av föräldrarna blir frikänd. För många flyttar och nya människor och språk kan inte vara bra.

Att placera pojkarna hos släktingar som snattar, är idiotiskt, efter att denna släkt har visat hur kallsinniga de var under tid Yara var plågad. Och ännu värre vore att sända barnen till Gaza. Resonemangen visar på att Madi inte är kapabel att ta några beslut. Och att hon inte förstått allvaret. Det verkar också som hon missunnar sina barn ett bättre liv, och inte förstått hur utsatt hon kommer vara när hämnd och annat skit (som heder) kommer drabba henne, då släkten är på Ramis sida.

Från släktens sida är det bara ytterligare bidrag som hägrar!
Citera
2014-09-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Barnen kan inte vara svenska medborgare om deras föräldrar inte är det. Men självklart är det bästa lösningen för barnen just nu att de inte får bo hos någon släkting till Madi.

Är det så? En nära släkting till mig arbetade i annat land och födde sitt barn där. Pappan är även han svensk. De arbetade där i 5 år och dottern som föddes där, fick dubbelt medborgarskap.
Jag tror att även det här parets små pojkar har Svenskt medborgarskap, om de är födda här....
Citera
2014-09-03, 17:52
Medlem
LaScalas avatar
Här kan vi läsa vad som gäller för svenskt medborgarskap för barn.
Man skiljer ut statslösa barn.
Vad hade äldsta barnet för medborgarskap vid inresan till Sverige?

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-barn.html
Senast redigerad av LaScala 2014-09-03 kl. 17:54.
Citera
2014-09-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Här kan vi läsa vad som gäller för svenskt medborgarskap för barn.
Man skiljer ut statslösa barn. Vad hade äldsta barnet för medborgarskap vid inresan till Sverige?

Såvitt jag har förstått så kom Madi hit 2010 och sökte asyl. Hennes man Rami kom ännu senare. Jag tror inte att någon av dem är svensk medborgare, och därmed kan inte heller deras barn vara svenska medborgare. Det räcker inte att vara född i Sverige för att bli svensk medborgare, inte ens om föräldrarna är statslösa palestinier.
Citera
2014-09-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Är det så? En nära släkting till mig arbetade i annat land och födde sitt barn där. Pappan är även han svensk. De arbetade där i 5 år och dottern som föddes där, fick dubbelt medborgarskap.
Jag tror att även det här parets små pojkar har Svenskt medborgarskap, om de är födda här....

Olika länder har olika regler, Lita på Nantale, som kan det här!
Citera
2014-09-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Olika länder har olika regler, Lita på Nantale, som kan det här!

Jag motsäger inte Nantale...jag ställde en fråga och skrev om min erfarenhet av ett barn, med svenska föräldrar, som föddes i annat land och fick dubbelt medborgarskap. Tror inte att min släkting ansökte om det. De hade ett barn med sig dit, men som inte har medborgarskap i det landet.
Men som du säger så kan det vara olika regler i olika länder....
Citera
2014-09-04, 19:06
Medlem
Citat:
Jag motsäger inte Nantale...jag ställde en fråga och skrev om min erfarenhet av ett barn, med svenska föräldrar, som föddes i annat land och fick dubbelt medborgarskap. Tror inte att min släkting ansökte om det. De hade ett barn med sig dit, men som inte har medborgarskap i det landet.
Men som du säger så kan det vara olika regler i olika länder....

Det som du skriver stämmer också, i vissa länder. Irland har exempelvis tidigare haft en lag som inneburit att vartenda barn som föddes där fick irländsk medborgarskap oavsett föräldrarnas medborgarskap. Jag vill minnas att även USA har, eller har haft motsvarande lag. Men i Sverige är det föräldrarnas medborgarskap som är avgörande, det räcker att en av föräldrarna är svensk medborgare för att barnet ska få svenskt medborgarskap. För Madis och Ramis barns del är inte medborgarskapet avgörande. De har PUT i Sverige och om föräldrarna döms till fängelse och utvisning innebär det inte per automatik att också barnen utvisas.
Citera
2014-09-04, 20:19
Medlem
Citat:
Det som du skriver stämmer också, i vissa länder. Irland har exempelvis tidigare haft en lag som inneburit att vartenda barn som föddes där fick irländsk medborgarskap oavsett föräldrarnas medborgarskap. Jag vill minnas att även USA har, eller har haft motsvarande lag. Men i Sverige är det föräldrarnas medborgarskap som är avgörande, det räcker att en av föräldrarna är svensk medborgare för att barnet ska få svenskt medborgarskap. För Madis och Ramis barns del är inte medborgarskapet avgörande. De har PUT i Sverige och om föräldrarna döms till fängelse och utvisning innebär det inte per automatik att också barnen utvisas.

Tack för intressant och tydliggörande info....då finns det kanske ändå ett hopp för de små pojkarna, att slippa återförenas med sina föräldrar. Madi och Rami ha då sannerligen inte visat på gott föräldraskap...
Citera
2014-09-04, 21:10
Medlem
Citat:
Tack för intressant och tydliggörande info....då finns det kanske ändå ett hopp för de små pojkarna, att slippa återförenas med sina föräldrar. Madi och Rami ha då sannerligen inte visat på gott föräldraskap...

Som Minimoi - som verkar ha insyn i fallet- skrev här så har Madi, men inte Rami, överklagat att barnen placerades i ett svenskt fosterhem. Vad tror du att det betyder....Jag vet inte. Kanske betyder det ingenting.
Citera
2014-09-04, 23:57
Medlem
Citat:
Som Minimoi - som verkar ha insyn i fallet- skrev här så har Madi, men inte Rami, överklagat att barnen placerades i ett svenskt fosterhem. Vad tror du att det betyder....Jag vet inte. Kanske betyder det ingenting.
Spekulerar: Det kan ju betyda att Madi tror eller vet att Rami kommer att klara sig undan och hon vill inte att han ska ha vårdnaden. Betyder väl i så fall att det var hon som dödade Yara.
Citera
2014-09-05, 00:10
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Spekulerar: Det kan ju betyda att Madi tror eller vet att Rami kommer att klara sig undan och hon vill inte att han ska ha vårdnaden. Betyder väl i så fall att det var hon som dödade Yara.
Då måste hon skaffa sig en bättre advokat, Rami, får inte vara i närheten av sina små pojkar. Antingen får svenska domstolar inse att muslimska giftermål ser annorlunda ut än de svenska, eller så har alla kvinnliga muslimer i dåliga äktenskap förlorat alla sina demokratiska rättigheter även här i Sverige.
Båda föräldrarna ska fråntas vårdnaden av barnen och mördarna ska sättas fast på varsin israelisk missil i Israel. Sedan kan vi luta oss tillbaka och vänta på Hamas nästa misstag och booom!!!! så är de tillbaka till Gaza. Låt barnen stanna här!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in