Citat:
Ursprungligen postat av
MacBune
Hej kära skribenter.
Jag vill börja inlägget med att nämna att jag har gått igenom trådens 1203 sidor under senaste två månaderna, och även om jag vet att en del av informationen jag söker finns tidigare i tråden ber jag er att avstå från att hänvisa mig till tidigare inlägg.
Jag är 23 år och har efter fyra års arbete valt att studera just juridik. Även om jag känner mig säker på mitt val har jag några funderingar som gnager på mig.
1) Jag gick naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, och slutade med högst mediokra betyg, (knappt VG i snitt, 14,8). Det finns många anledningar till att betyget var så dåligt, men i grund och botten handlar det om brist på motivation och disciplin. Jag hade i slutet av trean över 60 % frånvaro över tre års tid. I höstas gjorde jag högskoleprovet och fick 1,65 och nya dörrar öppnades.
Jag har ingen studietekning. Jag har varken vana eller metodik för att lära in, jag har dock en god analytisk förmåga, ett logiskt tänkande och bra minne.
Till själva frågan. Om någon känner igen sig i situationen vill jag gärna veta hur lång tid det tar att träna upp en studieteknik. Hur många timmar tror ni att jag får lägga ner i veckan i och med att jag inte har samma metodik som min framtida kursare som alla var bäst i sin respektive klass på gymnasiet?
Min bedömning:
1) det
är en viss uppförsbacke om man aldrig "lärt sig plugga". En normal gymnasieslacker kan nog utan större ansträngning snitta Ba (ha hög frånvaro, halvläsa böckerna, plugga stenhårt sista veckorna innan tentan) ändå.
2) Det varierar så klart beroende på kurs, men om du lägger 30-40 h/v på skolan kommer du klara dig fint. Man lär sig vad som funkar ganska snabbt.
Några generella studietips:
- Hitta någon att plugga med (brukar ske automatiskt). Om du inte är en sådan som kan plugga med andra, försök att bli det.
- Var inte rädd att fråga, dvs maila, professorer och praktiker. Vissa läroboksförfattare blir t ex förvånande glada när man mailar och frågar vad i helvete de menar.
- Gör gamla tentor. Gör gärna gamla tentor långt innan tentan.
- Stäng av mobilen. Ha analoga dagar (behöver du din laptop just idag?)
- Gå till skolan eller biblioteket för att plugga; jag har märkt att man då lurar sig själv att man måste, ungefär som när man går till jobbet.
Citat:
2) Då min flickvän valt en utbildning som hon endast kommer in på i Örebro (i städerna som också har en juridikutbildning) kommer vi studera i Örebro. Jag har läst att Örebro ska vara den sämsta juridikskolan, och även om majoriteten av inläggen som påtalar detta är från fem sex år sedan oroar det mig ändå lite. Är det någon som har gått eller som går i Örebro som kan berätta lite om linjen och skolan? Att statusen är lite lägre gör mig ingenting, så länge utbildningen är lika bra. Vad tror ni andra om nivån och kvalitén på utbildningen och lärarna?
Jag är inte från ÖU så andra får svara specifikt om hur undervisningen är, men statusen är inte lägre. Du har samma chanser att få jobb som alla andra, förutsatt att du har samma betyg & meriter.
Citat:
3) Jag pratar flytande franska, och har precis spenderat 8 månader med att bo i Frankrike, och jobba som säljare, där mitt jobb alltså var att prata med kunder på franska. Hur stor fördel är det att jag pratar tre språk (svenska franska och engelska som er alla)? Hjälper det överhuvud taget? Kan det hjälpa? Är det en enorm fördel?
Språk är alltid en fördel. Många arbetsområden är sas. sverigeknutna varför det kanske inte är lika viktigt som för, sig, en HHS-grad. Vill man jobba med EU-rätt eller något annat kopplat till Bryssel lär franska vara mycket bra att ha, ibland ett krav.
Citat:
4) Jag är född 91, och har hunnit jobba fyra år inom försäljning där jag har varit framgångsrik. Jag känner mig relativt säker på min argumentationsteknik, på mitt sätt att föra mig, och på min sociala kompetens. Jag ser det som en bra att vara lite äldre, att ha fått lära känna sig själv lite bättre, och jag inbillar mig att jag på något sätt kommer ha en fördel av det, gentemot den typiska stressade och osäkra blonda 19 åringen som utgör en liten majoritet av eleverna om jag får gissa. Samtidigt kommer jag ut på arbetsmarknaden senare än mina kursare och jag har kanske svårare att få kamrater på linjen då jag kommer spendera betydligt mindre tid på krogar och på att prata om helgens bravader.
Hur ser ni på det? Fördel eller nackdel med att vara lite äldre?
Jag började när jag var 24. Jag tror det är klokt att göra något annat efter gymnasiet, men det finns ingen generell regel. Du kommer inte ha problem att hitta jämnåriga kamrater (och efter ett halvår kan du nog tänka dig umgås med det blonda plötsligt 20 år gamla stressbarnet också).
Citat:
5) Vad har ni för väskor?! Jag menar, vilken väska får plats med en dator och en lagbok som är tjock som en skokartong, och kan kalla sig datorväska eller portfölj?
Du kommer sannolikt inte behöva släpa runt på lagboken för mycket. Jag har en sådan
här. Inte så snygg men unik och väldigt smidig. Den vanligaste väskan lär vara den
här. Sägs vara väl anpassad efter lagboken och dessutom gratis - man tvingas bara göra lite reklam och tåla att bli identifierad som jurstud på 3290 meter avstånd.
Citat:
6) Hur svårt är det att få dom där toppbetygen som jag kommer sträva efter att få? Jag menar, det finns alltid en del som glassar sig igenom utbildningen, och en del som inte är riktigt lika vassa på att antingen lära sig, eller skriva tentor. Hur många är det som verkligen ger allt, och har dom som gör det 30, 50 eller 70% chans att få Ab på en tenta? Ska sägas att jag siktar på runt 80 % Ab
Det är inte svårt att få höga betyg, men det är tufft. Som du redan antagligen oroat dig för (av fråga 1 att döma) lär utmaningen för dig inte handla om begåvning eller ämnets svårighetsgrad, utan disciplin och motivation. 80 % AB är mycket, men om du är villig att lägga 30h i veckan (mer under tenta-p) och är genuint intresserad av juridik kommer du att fixa det.
Jag har ingen källa just nu, men om jag förstått det rätt är snittbetyget Ba. Det är lätt att få intrycket (framförallt i början, eller via denna tråd) att alla jurstuds siktar ashårt mot höga betyg. Så är det inte.
Citat:
Som ni märker är det här frågor som har redan tagits upp, men jag känner att jag vill ha svar för min situation. Ber om ursäkt för det ohyggligt långa inlägget och jag ser fram emot era svar!
Tack
Drick inte för mycket!