2014-06-30, 17:08
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacBune
Hej kära skribenter.

Jag vill börja inlägget med att nämna att jag har gått igenom trådens 1203 sidor under senaste två månaderna, och även om jag vet att en del av informationen jag söker finns tidigare i tråden ber jag er att avstå från att hänvisa mig till tidigare inlägg.

Jag är 23 år och har efter fyra års arbete valt att studera just juridik. Även om jag känner mig säker på mitt val har jag några funderingar som gnager på mig.

1) Jag gick naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, och slutade med högst mediokra betyg, (knappt VG i snitt, 14,8). Det finns många anledningar till att betyget var så dåligt, men i grund och botten handlar det om brist på motivation och disciplin. Jag hade i slutet av trean över 60 % frånvaro över tre års tid. I höstas gjorde jag högskoleprovet och fick 1,65 och nya dörrar öppnades.

Jag har ingen studietekning. Jag har varken vana eller metodik för att lära in, jag har dock en god analytisk förmåga, ett logiskt tänkande och bra minne.

Till själva frågan. Om någon känner igen sig i situationen vill jag gärna veta hur lång tid det tar att träna upp en studieteknik. Hur många timmar tror ni att jag får lägga ner i veckan i och med att jag inte har samma metodik som min framtida kursare som alla var bäst i sin respektive klass på gymnasiet?

2) Då min flickvän valt en utbildning som hon endast kommer in på i Örebro (i städerna som också har en juridikutbildning) kommer vi studera i Örebro. Jag har läst att Örebro ska vara den sämsta juridikskolan, och även om majoriteten av inläggen som påtalar detta är från fem sex år sedan oroar det mig ändå lite. Är det någon som har gått eller som går i Örebro som kan berätta lite om linjen och skolan? Att statusen är lite lägre gör mig ingenting, så länge utbildningen är lika bra. Vad tror ni andra om nivån och kvalitén på utbildningen och lärarna?

3) Jag pratar flytande franska, och har precis spenderat 8 månader med att bo i Frankrike, och jobba som säljare, där mitt jobb alltså var att prata med kunder på franska. Hur stor fördel är det att jag pratar tre språk (svenska franska och engelska som er alla)? Hjälper det överhuvud taget? Kan det hjälpa? Är det en enorm fördel?

4) Jag är född 91, och har hunnit jobba fyra år inom försäljning där jag har varit framgångsrik. Jag känner mig relativt säker på min argumentationsteknik, på mitt sätt att föra mig, och på min sociala kompetens. Jag ser det som en bra att vara lite äldre, att ha fått lära känna sig själv lite bättre, och jag inbillar mig att jag på något sätt kommer ha en fördel av det, gentemot den typiska stressade och osäkra blonda 19 åringen som utgör en liten majoritet av eleverna om jag får gissa. Samtidigt kommer jag ut på arbetsmarknaden senare än mina kursare och jag har kanske svårare att få kamrater på linjen då jag kommer spendera betydligt mindre tid på krogar och på att prata om helgens bravader.

Hur ser ni på det? Fördel eller nackdel med att vara lite äldre?

5) Vad har ni för väskor?! Jag menar, vilken väska får plats med en dator och en lagbok som är tjock som en skokartong, och kan kalla sig datorväska eller portfölj?

6) Hur svårt är det att få dom där toppbetygen som jag kommer sträva efter att få? Jag menar, det finns alltid en del som glassar sig igenom utbildningen, och en del som inte är riktigt lika vassa på att antingen lära sig, eller skriva tentor. Hur många är det som verkligen ger allt, och har dom som gör det 30, 50 eller 70% chans att få Ab på en tenta? Ska sägas att jag siktar på runt 80 % Ab

Som ni märker är det här frågor som har redan tagits upp, men jag känner att jag vill ha svar för min situation. Ber om ursäkt för det ohyggligt långa inlägget och jag ser fram emot era svar!

Tack
1) Det fina med juristprogrammet är att det egentligen inte krävs några förkunskaper alls. Det räcker med att vara läs och skrivkunnig. Eftersom det finns fler sökande än platser måste antagningen ske på något sätt, men har man väl kommit in spelar det ingen roll hur man kommit in.

Själv gick jag ett yrkesprogram på gymnasiet och jobbade med det yrket i några år innan jag började plugga. Jag utgick från att plugga åtta timmar per dag på vardagar, vilket förordas i kursmanualer och liknande. I verkligheten lägger man betydligt mindre tid, utom veckan innan tenta när man lägger mer tid. Det viktiga är att vara lite disciplinerad och inte halka efter. Med ett uns sunt förnuft och logiskt tänkande så är det inte svårt, även om det ibland är mycket att läsa. Man kommer snabbt in i det.

2) Den oändliga lärosätesdebatten. Här finns inte mycket att tillägga om du läst tråden. Du får en juristexamen hursomhelst. Givetvis kan det hända att någon du söker jobb hos ser ner på ÖU, men det borde finnas en majoritet som hellre ser till dig som person och dina betyg.

3) Franska torde vara ganska ointressant för utbildningen, men fantastiskt bra för livet. EU domstolens arbetsspråk är franska, även många andra organisationer blir mer tillgängliga för den som kan ett stort språk. Borde också vara en god merit för byråjobb att kunna språk.

4) Själv tycker jag inte det varit ett problem att vara lite äldre, och det fanns fler äldre än jag trodde innan jag började. Har dock inte varit intresserad av att hitta vänner inom studentlivet som sådant. Man hittar alltid några trevliga typer att plugga med om man vill.

5) En bag för större böcker plus en portfölj för kompendier, laptop, anteckningsblock mm. Alternativt en rejäl hockeytrunk. Man får prova sig fram. Sned rygg får man oavsett.

6) Betyg är så individuellt. Själv har jag blandade betyg jämnt fördelat på B, bA och AB på grundnivå och AB på fördjupningskurserna. Jag skulle nog kunnat få högre betyg om jag lagt mer tid, men är inte någon betygsjägare och jobbar dessutom halvtid hellre än att ta studielån.
Citera
2014-06-30, 17:41
Medlem
Hej MacBune, du har redan fått några bra svar men jag försöker fylla i där jag har något att tillägga. Jag håller till på GU och har läst två år av utbildningen.

Citat:
Hur många timmar tror ni att jag får lägga ner i veckan [...]
Först vill jag säga att alla är väldigt olika när det gäller inlärning och man behöver olika mycket tid för att förstå ett ämnesområde. Jag är nog "medelduktig", får oftast Ba på tentorna. Jämfört med många kurskamrater är jag rätt "lat", sitter aldrig kvar efter föreläsningarna för att läsa (när jag väl läser skummar jag mycket), gör aldrig övningsuppgifter inför en föreläsning. Även om jag skulle lägga många mer timmar tror jag inte att det skulle leda till AB för mig.

Det finns de som sitter i lässalarna varje dag och läser böckerna från pärm till pärm och ändå får underkänt. Medan vissa av de som pluggar jättemycket får AB, givetvis. Med andra ord; känn själv vad du behöver i tidsomfång, jämför inte med andra. Att jag klarar mig med såpass lite tid (jämfört med vissa, även om många nog är som mig) tror jag beror på att jag är genuint intresserad av juridik. Exempelvis satt jag för inte så länge sedan och läste igenom Vapenlagen och Trafikförordningen, helt enkelt eftersom jag tycker att det är intressant och allmänbildande.

När det går dåligt på en tenta är det för mig sällan att jag saknar tillräckliga kunskaper. Det är snarare svarsteknik det handlar om; jag var dålig på att formulera mig eller tänkte helt enkelt fel när jag satt där. Själv tycker jag att den skrivkramp jag får är ett stort handikapp, jag förkortar och förenklar mina texter tills bara själva kärnan återstår (och det kan inverka negativt, svaret blir alltför "kortfattat").

Citat:
Jag har läst att Örebro ska vara den sämsta juridikskolan
Finns massor av rykten om de olika lärosätena.
Vid GU sägs det att studenterna vid Uppsala och Lund river sidor ur böcker för att jävlas med sina kamrater, och att vi vid GU är snällare och "tar hand om varandra" på ett annat sätt. Jag vet inte alls vad som stämmer.
Skulle det jag nyss sagt stämma så är det ju en uppenbar fördel med "de lite mindre ansedda skolorna", dvs SU, GU, Örebro och Umeå.

Citat:
Jag känner mig relativt säker på min argumentationsteknik, på mitt sätt att föra mig, och på min sociala kompetens.
[...]
jag har kanske svårare att få kamrater på linjen.
Om argumentationsteknik:
Inom många delar av den juridiska världen är god argumentationsteknik en mycket bra egenskap, så det ska du helt klart värdesätta. Däremot, om man är sämre på sånt ska man nog inte misströsta heller eftersom det är ett så brett yrkesområde vi rör oss inom och det finns många skrivbordsjurister runt om i landet (speciellt på myndigheter tänker jag mig). Sen är inte de svenska rättsalarna som i amerikanska filmer med långa pläderingar...

Om ålder:
Jag tror att du smälter in bra, många hos oss var i din ålder när de började läsa. (Jag började direkte efter gymnasiet vilket också var en stor grupp). Ålder tänker vi sällan på här och det kan även vara svårt att bedöma åldern på någon. Hur grupperingar bildas är nog rätt svårt att säga men jag kan säga såhär; först när man når 30-40-årsåldern (vi har några sådana kurskamrater) kan man börja oroa sig för att inte hitta nånstans där man passar in.

Citat:
en dator och en lagbok
Jag tar enbart med datorn (har en liten smidig dator med bra batteritid som är perfekt för att göra anteckningar med). Lagboken tog vi alltid med under de första kurserna när vi lärde oss att leta i den m.m., men senare kurser introducerade lagtextkompender som vi numera har ibland.
Oavsett om du ska göra understrykningar i lagboken eller lagtextkompendiet så har jag ett tips: var noga med att skriva upp alla paragrafer som nämns i dina anteckningar, så kan du göra understrykningarna hemma på kvällen. Trots att jag beskrev mig som "lat" så är detta något jag tycker det är värt att lägga tid på och gör mycket noggrannt. Älskar understrykningar och markeringar av lagtext, även om jag aldrig markerar i böckerna.

Med andra ord räcker det att jag tar med mig datorn i ett litet fodral. Lagboken släpar jag därför inte på, inte heller lagtextkompendier. Att man behöver få ryggont, som någon skrev, håller jag inte alls med om.
Kurslitteratur behöver jag sällan ta med, det är väl främst under grupparbeten.
Vi har så korta dagar så att jag äter hemma. Men förstår ju att matlåda kan vara viktigt för många, speciellt om man stannar längre i skolan...
Senast redigerad av sour-appl 2014-06-30 kl. 17:47.
Citera
2014-06-30, 18:13
Medlem
Thingols avatar
Resultat T2 i Lund (Allmän förmögenhetsrätt, 30hp):
25,6 % AB
59,8 % Ba
14,5 % B
Citera
2014-06-30, 20:20
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingol
Resultat T2 i Lund (Allmän förmögenhetsrätt, 30hp):
25,6 % AB
59,8 % Ba
14,5 % B

Redovisas aldrig U?
Citera
2014-06-30, 21:15
Medlem
Thingols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Redovisas aldrig U?

Endast de som klarat alla moment redovisas. På den sista (och mest avgörande) tentan var det dock 25 % som fick underkänt eller blankade och resten fick G.
Citera
2014-06-30, 23:34
Medlem
Fungerar svensk juristutbildning utomlands?

Någon som vet får gärna förklara lite.
Citera
2014-06-30, 23:46
Medlem
Tack Sobofied för svaret! Måste säga att jag känner att jag är lugnare inför det som komma skall! Precis rätt effekt.

Citat:
1) det är en viss uppförsbacke om man aldrig "lärt sig plugga". En normal gymnasieslacker kan nog utan större ansträngning snitta Ba (ha hög frånvaro, halvläsa böckerna, plugga stenhårt sista veckorna innan tentan) ändå.

Jag kommer försöka att göra mer än så. Är dock inställd på att det kommer bli en rejäl uppförsbacke i början men det kommer jag kompensera för genom att lägga ner alldeles för mycket tid.

Citat:
2) Det varierar så klart beroende på kurs, men om du lägger 30-40 h/v på skolan kommer du klara dig fint. Man lär sig vad som funkar ganska snabbt.

Det låter betryggande! Jag har som inställning att lägga ner en heltids arbetsvecka (självklart mer när det närmar sig tenta, men då är inte motivationen nån bristvara), och den mängden timmar har jag som sagt vant mig vid då jag har jobbat.

Citat:
Några generella studietips:

- Hitta någon att plugga med (brukar ske automatiskt). Om du inte är en sådan som kan plugga med andra, försök att bli det.
- Var inte rädd att fråga, dvs maila, professorer och praktiker. Vissa läroboksförfattare blir t ex förvånande glada när man mailar och frågar vad i helvete de menar.
- Gör gamla tentor. Gör gärna gamla tentor långt innan tentan.
- Stäng av mobilen. Ha analoga dagar (behöver du din laptop just idag?)
- Gå till skolan eller biblioteket för att plugga; jag har märkt att man då lurar sig själv att man måste, ungefär som när man går till jobbet.

Härliga tips! Att studera med vänner och våga fråga lärare känns verkligen som ett måste, i alla fall för mig då jag får ut väldigt mycket av att lyssna och argumentera.
Hur långt innan ska jag börja med tentor? Finns det ingen risk att det tar slut på tentor och att man på så sätt "lurar sig själv" att man kan allt, bara för att man känner igen frågan?
Analoga dagar låter mycket sunt. Dels för studierna men också för att hålla sig medveten om hur mycket tid man lägger på "skräp". Jag tror dock inte att det blir speciellt populärt på utbildningen. :P
Biblioteket kommer besökas flitigt.

Citat:
Jag är inte från ÖU så andra får svara specifikt om hur undervisningen är, men statusen är inte lägre. Du har samma chanser att få jobb som alla andra, förutsatt att du har samma betyg & meriter.

Skönt att höra!

Citat:
Språk är alltid en fördel. Många arbetsområden är sas. sverigeknutna varför det kanske inte är lika viktigt som för, sig, en HHS-grad. Vill man jobba med EU-rätt eller något annat kopplat till Bryssel lär franska vara mycket bra att ha, ibland ett krav.

Det är inget jag har haft användning av än så länge i Sverige, men det kan säkert vara en bonus i vissa sammanhang!

Citat:
Jag började när jag var 24. Jag tror det är klokt att göra något annat efter gymnasiet, men det finns ingen generell regel. Du kommer inte ha problem att hitta jämnåriga kamrater (och efter ett halvår kan du nog tänka dig umgås med det blonda plötsligt 20 år gamla stressbarnet också).

Kul att höra! Du verkar ha klarat dig mycket bra också så det bådar väl gott.

Citat:
Du kommer sannolikt inte behöva släpa runt på lagboken för mycket. Jag har en sådan här. Inte så snygg men unik och väldigt smidig. Den vanligaste väskan lär vara den här. Sägs vara väl anpassad efter lagboken och dessutom gratis - man tvingas bara göra lite reklam och tåla att bli identifierad som jurstud på 3290 meter avstånd.

Var får man tag på Cederquistväskan? Den andra var lite för okonventionell för min smak!

Citat:
Det är inte svårt att få höga betyg, men det är tufft. Som du redan antagligen oroat dig för (av fråga 1 att döma) lär utmaningen för dig inte handla om begåvning eller ämnets svårighetsgrad, utan disciplin och motivation. 80 % AB är mycket, men om du är villig att lägga 30h i veckan (mer under tenta-p) och är genuint intresserad av juridik kommer du att fixa det.

Jag har ingen källa just nu, men om jag förstått det rätt är snittbetyget Ba. Det är lätt att få intrycket (framförallt i början, eller via denna tråd) att alla jurstuds siktar ashårt mot höga betyg. Så är det inte.

Lugnande att läsa! Jag är som sagt villig att lägga ner tiden som behövs. Jag är inte rädd för tufft.

Citat:
Drick inte för mycket!

Ingen fara där, dricker inte särskilt mycket, så där sparar jag nog in både tid och en slant!
Citera
2014-06-30, 23:59
Medlem
Tack alalalalalai för svaret. Ditt och föregående inlägg ger mig en liknande och som sagt betryggande bild av det hela!

Citat:
1) Det fina med juristprogrammet är att det egentligen inte krävs några förkunskaper alls. Det räcker med att vara läs och skrivkunnig. Eftersom det finns fler sökande än platser måste antagningen ske på något sätt, men har man väl kommit in spelar det ingen roll hur man kommit in.

Själv gick jag ett yrkesprogram på gymnasiet och jobbade med det yrket i några år innan jag började plugga. Jag utgick från att plugga åtta timmar per dag på vardagar, vilket förordas i kursmanualer och liknande. I verkligheten lägger man betydligt mindre tid, utom veckan innan tenta när man lägger mer tid. Det viktiga är att vara lite disciplinerad och inte halka efter. Med ett uns sunt förnuft och logiskt tänkande så är det inte svårt, även om det ibland är mycket att läsa. Man kommer snabbt in i det.

Jag har verkligen inga som helst förkunskaper, annat än att jag har skrivit en hel del avtal, och är intresserad av ämnet. Skönt att höra att det kommer gå bra ändå! Kul att du precis som jag också började efter att ha spenderat några år på annat.
Jag kommer precis som du också vara inställd på en 40 timmars vecka (mer precis innan tentor, men då saknas nog inte motivationen heller). Jag tror att disciplinen ska vara bättre nu än den var på gymnasietiden, men det har inte direkt testats i skolsammanhang. Men detta är något jag vill så det går nog bra!

Citat:
2) Den oändliga lärosätesdebatten. Här finns inte mycket att tillägga om du läst tråden. Du får en juristexamen hursomhelst. Givetvis kan det hända att någon du söker jobb hos ser ner på ÖU, men det borde finnas en majoritet som hellre ser till dig som person och dina betyg.

Citat:
3) Franska torde vara ganska ointressant för utbildningen, men fantastiskt bra för livet. EU domstolens arbetsspråk är franska, även många andra organisationer blir mer tillgängliga för den som kan ett stort språk. Borde också vara en god merit för byråjobb att kunna språk.

Grymt att höra att EU domstolens arbetsspråk är franska! Meriter är väl något alla juridikstudenter suktar efter som jag förstått det? :P

Citat:
4) Själv tycker jag inte det varit ett problem att vara lite äldre, och det fanns fler äldre än jag trodde innan jag började. Har dock inte varit intresserad av att hitta vänner inom studentlivet som sådant. Man hittar alltid några trevliga typer att plugga med om man vill.

Bra. Jag ska verkligen försöka hitta ett gäng att plugga med.

Citat:
5) En bag för större böcker plus en portfölj för kompendier, laptop, anteckningsblock mm. Alternativt en rejäl hockeytrunk. Man får prova sig fram. Sned rygg får man oavsett.

Anade det där med sned rygg!

Citat:
6) Betyg är så individuellt. Själv har jag blandade betyg jämnt fördelat på B, bA och AB på grundnivå och AB på fördjupningskurserna. Jag skulle nog kunnat få högre betyg om jag lagt mer tid, men är inte någon betygsjägare och jobbar dessutom halvtid hellre än att ta studielån.

Låter fantastiskt att kunna klara sig utan studielån! Jag hoppas kunna hantera ett helgjobb vid sidan om så småningom men det får gå ett par terminer först så jag vet om jag klarar av att hantera båda delarna.
Citera
2014-07-01, 00:12
Medlem
Tack sour-appl för svaret! Känns verkligen härligt att ni alla tar er tiden!

Citat:
Först vill jag säga att alla är väldigt olika när det gäller inlärning och man behöver olika mycket tid för att förstå ett ämnesområde. Jag är nog "medelduktig", får oftast Ba på tentorna. Jämfört med många kurskamrater är jag rätt "lat", sitter aldrig kvar efter föreläsningarna för att läsa (när jag väl läser skummar jag mycket), gör aldrig övningsuppgifter inför en föreläsning. Även om jag skulle lägga många mer timmar tror jag inte att det skulle leda till AB för mig.

Av nyfikenhet undrar jag självklart hur många timmar i veckan du lägger ner, för att hålla Ba på tentorna, och hur lång tid du menar när du säger många fler timmar. Självklart är vi alla olika!

Citat:
Det finns de som sitter i lässalarna varje dag och läser böckerna från pärm till pärm och ändå får underkänt. Medan vissa av de som pluggar jättemycket får AB, givetvis. Med andra ord; känn själv vad du behöver i tidsomfång, jämför inte med andra. Att jag klarar mig med såpass lite tid (jämfört med vissa, även om många nog är som mig) tror jag beror på att jag är genuint intresserad av juridik. Exempelvis satt jag för inte så länge sedan och läste igenom Vapenlagen och Trafikförordningen, helt enkelt eftersom jag tycker att det är intressant och allmänbildande.

När det går dåligt på en tenta är det för mig sällan att jag saknar tillräckliga kunskaper. Det är snarare svarsteknik det handlar om; jag var dålig på att formulera mig eller tänkte helt enkelt fel när jag satt där. Själv tycker jag att den skrivkramp jag får är ett stort handikapp, jag förkortar och förenklar mina texter tills bara själva kärnan återstår (och det kan inverka negativt, svaret blir alltför "kortfattat").

Intresset kommer självklart först! Att jämföra sig med andra är inget jag har för avsikt att göra när utbildningen väl startat. Det är bara för att ha ett hum om hur jag ska lägga upp min tid i början av utbildningen för att just inte halka efter.

Citat:
Finns massor av rykten om de olika lärosätena.
Vid GU sägs det att studenterna vid Uppsala och Lund river sidor ur böcker för att jävlas med sina kamrater, och att vi vid GU är snällare och "tar hand om varandra" på ett annat sätt. Jag vet inte alls vad som stämmer.
Skulle det jag nyss sagt stämma så är det ju en uppenbar fördel med "de lite mindre ansedda skolorna", dvs SU, GU, Örebro och Umeå.

Makes sense!

Citat:
Om argumentationsteknik:
Inom många delar av den juridiska världen är god argumentationsteknik en mycket bra egenskap, så det ska du helt klart värdesätta. Däremot, om man är sämre på sånt ska man nog inte misströsta heller eftersom det är ett så brett yrkesområde vi rör oss inom och det finns många skrivbordsjurister runt om i landet (speciellt på myndigheter tänker jag mig). Sen är inte de svenska rättsalarna som i amerikanska filmer med långa pläderingar...

Det är både betryggande och lite skrämmande hur brett juridiken tycks vara. Svårt att välja en liten del att satsa på när det finns så många nischer och områden.

Citat:
Om ålder:
Jag tror att du smälter in bra, många hos oss var i din ålder när de började läsa. (Jag började direkte efter gymnasiet vilket också var en stor grupp). Ålder tänker vi sällan på här och det kan även vara svårt att bedöma åldern på någon. Hur grupperingar bildas är nog rätt svårt att säga men jag kan säga såhär; först när man når 30-40-årsåldern (vi har några sådana kurskamrater) kan man börja oroa sig för att inte hitta nånstans där man passar in.

Kanon!

Citat:
Jag tar enbart med datorn (har en liten smidig dator med bra batteritid som är perfekt för att göra anteckningar med). Lagboken tog vi alltid med under de första kurserna när vi lärde oss att leta i den m.m., men senare kurser introducerade lagtextkompender som vi numera har ibland.
Oavsett om du ska göra understrykningar i lagboken eller lagtextkompendiet så har jag ett tips: var noga med att skriva upp alla paragrafer som nämns i dina anteckningar, så kan du göra understrykningarna hemma på kvällen. Trots att jag beskrev mig som "lat" så är detta något jag tycker det är värt att lägga tid på och gör mycket noggrannt. Älskar understrykningar och markeringar av lagtext, även om jag aldrig markerar i böckerna.

Med andra ord räcker det att jag tar med mig datorn i ett litet fodral. Lagboken släpar jag därför inte på, inte heller lagtextkompendier. Att man behöver få ryggont, som någon skrev, håller jag inte alls med om.
Kurslitteratur behöver jag sällan ta med, det är väl främst under grupparbeten.
Vi har så korta dagar så att jag äter hemma. Men förstår ju att matlåda kan vara viktigt för många, speciellt om man stannar längre i skolan...

Smidigt med kompendier! Viktigt tips också med att skriva upp paragraferna.

Tack igen för svaret! Känner mig betydligt lugnare nu.

Andra får jättegärna fortsätta svara!
Citera
2014-07-01, 06:11
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Jag kommer förmodligen komma in på juristprogrammet i Lund till hösten. För tillfället har jag ingen körkortsutbildning och har därför funderat på att ta en intensivkurs nu på sommaren, den enda lediga platsen kvar på kursen är från 18/8 till 1/9. Kan jag gå kursen utan att missa alltför mycket av nollningen på juristprogrammet? Har någon koll på vilket datum det brukar vara upprop? Känns som att det bör vara värt att ta intensivkursen om jag bara missar en eller två dagar av nollningen.
Citera
2014-07-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Jag kommer förmodligen komma in på juristprogrammet i Lund till hösten. För tillfället har jag ingen körkortsutbildning och har därför funderat på att ta en intensivkurs nu på sommaren, den enda lediga platsen kvar på kursen är från 18/8 till 1/9. Kan jag gå kursen utan att missa alltför mycket av nollningen på juristprogrammet? Har någon koll på vilket datum det brukar vara upprop? Känns som att det bör vara värt att ta intensivkursen om jag bara missar en eller två dagar av nollningen.

Säg bara till dina nollekamrater att du ska iväg och ta körkort. Så har ni något att prata om också. Win-win!
Citera
2014-07-01, 20:17
Medlem
Citat:
Av nyfikenhet undrar jag självklart hur många timmar i veckan du lägger ner, för att hålla Ba på tentorna, och hur lång tid du menar när du säger många fler timmar. Självklart är vi alla olika!

Det där varierar nog mycket. Jag har lagt ner mindre tid än vad jag borde (definitivt inte 40-timmars veckor och antagligen inte mycket mer än 30), och jag har ändå fått AB båda de terminer som jag har läst. Visserligen så hängde det på håret förra terminen, så jag ser det mer som en dålig vana än något som verkligen fungerar.

Jag tror dock att det är en mycket bättre vana att verkligen plugga på heltid. Oavsett hur mycket som krävs för respektive betygssnäpp så har man bara att vinna på att tillgodogöra sig så mycket kunskap som möjligt, och så lär du dig plugga inför terminer där du verkligen verkligen kommer behöva utnyttja din tid.

Men det finns ingen anledning att stressa när man inte behöver, det är också viktigt att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in