Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Du inger inte direkt något förtroende för FM. I en civil verksamhet hade du inte varit kvar pga uppvisad inkompetens.
Tja... Jag är inne på min 3:e civila chef som inte håller med dig nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Frågan handlar inte om målets deplacement. Frågan handlar om hur stort hålet i skrovet är och det är tillräckligt stort för att kräva reparation i torrdocka.
Vilket urbota dumt påstående. Ett mål med större deplacement klarar i princip alltid ett perforerat skrov bättre än motsvarande hål på ett mindre fartyg. Dels för att ett större har mer motmedel i form av balaständringar, och dels för att ett större fartyg generellt sett har fler vattentäta skott än ett litet.
Ett fartyg är ingalunda utslaget för att det repareras i torrdocka dessutom. Ta dina tabletter.
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Det handlar alltså inte om att man skickar ner en gubbe med en extra stor dyvika att banka ner i hålet utan man måste svetsa på nya skrovplåtar eller så får man finna sig i att åka runt med 1-2 vattentäta avdelningar fyllda med vatten.
Vilket det finns otaliga fartyg som gjort och då också opererat med god verkan i fiendemål.
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Jag tror att jag förstår mer än en FM-expert som tror att en kontaktmina har en sprängladdning som motsvarar 2-4% av minans vikt.
På tron kan man bli salig.
När har jag förresten sagt att sprängladdningen i en minkropp motsvarar 2-4% av minans vikt? Det är du som generellt bortser ifrån att det sitter mer vikt och volym på och kring en mina än själva minkroppen. Ta t.ex. den sovjetiska M-08 som gjorde större skada på ett amerikanskt fartyg 1988, där laddningen väger (ur minnet) 100-120 kilo, emedan minan som helhet, med ankringstyngd, minkropp och vajerspel väger 600-650 kilo.
Det är en väldigt vanlig sjömina världen över, och om man ska använda den som en grov måttstock så skulle det innebära att en mina med laddning på runt 200 kilo alltså hade vägt runt 1200 kilo totalt, eller en mina med laddning på runt 50 kilo alltså väger runt 300 kilo totalt.
Din idioti går över alla gränser.
Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Läser någon från GRUs avdelning för öppen informationsinhämtning det här så skrattar han förmodligen så han skakar.
Det tro fan det, så dumt som du skriver.