2014-06-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbcat
Jag krde verkligen min egen grej p hemprovet. Har aldrig gjort den typen av projekt innan, s jag lrde mig mycket bara av att gra det. Att jobba med material p det sttet, skapa och tnka i roliga kreativa banor och brainstorma s! Jag kommer ihg att jag frst fick en id om vad mitt prov skulle handla om men jag bestmde mig inte fr det frrens 3 veckor innan deadline. Krde stenhrt p den idn sen. Det gick bra och jag gick vidare till provdagarna.

Infr provdagarna frberedde jag mig inte speciellt mycket. Kollade upp lite perspektivritning och blddrade i tidningar, men verkligen inte mycket. Man vet ju verkligen inte vad som kommer p provet och jag tror inte juryn bryr sig om ditt perspektiv stmmer eller inte. Dom ser nog igenom allt. Frskte helt enkelt bara behlla lugnet och se det som en kul och lrorik grej. Det var ju frsta gngen s jag sg det mer som en vning(fr jag trodde ju inte alls att det skulle g vgen). Tnk s s blir det nog bst. P varje uppgift vi fick satsade jag p min frsta id direkt och utvecklade den mer istllet fr att byta id. Kommer ihg att jag i slutet av fgelholksuppgiften fick riktigt feta modeller i tankarna och tnkte " fan, skulle ha gjort den istllet". Men jag gjorde nd det bsta av min frsta id. Improviserade rtt mycket vad gller de verktyg och material jag anvnde. Har typ aldrig mlat med akvarell tex, men fick nd fram hyfsade mlningar p sista uppgiften haha. Om n lite kladdigt Min plats i salen sg ut som kriget efter 2a dagen Stannade kvar typ 10 min fr att stda haha

Allt var till slut vrt vldigt mycket mjlkdrickande och snderstuckna fingrar av stltrd. Fick meritvrde 799 och kommer in p mitt frstahandsval

Det r s svrt att ge tips och rd p sna hr prov. Alla r ju s olika. Det bsta tipset r nog bara att kra sig grej, tnk lite "outside the box" och ha fett kul! Knde att jag var p rtt plats efter att ha haft s kul p ett prov

Lycka till!

Tack s hemskt mycket fr svaret fbcat!

I de uppgifter dr man skulle bygga ngon modell eller liknande, anvnde du dig d av ALLA olika material du fick tillgng till hela tiden? Kanske r ngot juryn kikar p lite extra.

Sen undrar jag ven ifall du eller ngon annan hr har tnkt att hmta provet som gjordes under provdagarna? Isfall vore det otroligt kul och intressant om du/ni kunde fota provet och skicka eller lgga upp!
Citera
2014-06-30, 21:26
Medlem
Ngon mer som gick vidare som kan tnka sig att dela med sig lite av erfarenheten p provdagarna?
Citera
2014-07-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVice
Tack s hemskt mycket fr svaret fbcat!

I de uppgifter dr man skulle bygga ngon modell eller liknande, anvnde du dig d av ALLA olika material du fick tillgng till hela tiden? Kanske r ngot juryn kikar p lite extra.

Sen undrar jag ven ifall du eller ngon annan hr har tnkt att hmta provet som gjordes under provdagarna? Isfall vore det otroligt kul och intressant om du/ni kunde fota provet och skicka eller lgga upp!

N inte alla material. Men jag anvnde mig nd av flera. Kartong, grillpinnar, papper, tubntet men ven skisspappret frn frsta uppgiften. Tog det som bst passade. Improviserade och anvnde det material som jag tyckte passade bst. Vet inte hur juryn tnker, men personligen tycker jag att det r viktigt att visa att man kan vara phittig och kreativ med olika material. Inte kra fr "safe" typ. Outside the box, det gillar jag. Men sen beror ju det helt p vad man vill frmedla med sin modell och vilken id man hade, det kanske rcker med kartong Meeeen samtidigt skulle de 4 rummen vara olika varandra

Kan posta mitt prov nr jag fr tillbaka det
Citera
2014-07-01, 12:31
Medlem
Blir tyvrr inget fr mig i r . Men men jag lrde mig otroligt mycket. Jag behll lugnet under hela provdagarna men hade hela tiden knslan av att jag bara gjorde OK ifrn mig. Inte alls som p hemuppgifterna dr jag var extremt njd att jag i princip sket i om jag skulle g vidare eller inte samt brydde mig inte vad juryn skulle tycka. Fr s njd var jag med hemuppgiften d den vertrffade helt min frvntningar av vad jag kan eller inte kan gra.

Hller med att man ska utveckla iden och inte kra p fr mycket. Det gjorde jag p hemuppgiften ,allts utveckla men inte p provdagarna, tyvrr.

En kul minne fr livet helt enkelt . Vet inte om jag ska frska nsta r, knns lite sdr just nu. Meningen kanske r att jag ska satsa p ngot annat d jag gillar att jobba med mnniskor (patienter).
Citera
2014-07-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxTwo
Blir tyvrr inget fr mig i r . Men men jag lrde mig otroligt mycket. Jag behll lugnet under hela provdagarna men hade hela tiden knslan av att jag bara gjorde OK ifrn mig. Inte alls som p hemuppgifterna dr jag var extremt njd att jag i princip sket i om jag skulle g vidare eller inte samt brydde mig inte vad juryn skulle tycka. Fr s njd var jag med hemuppgiften d den vertrffade helt min frvntningar av vad jag kan eller inte kan gra.

Hller med att man ska utveckla iden och inte kra p fr mycket. Det gjorde jag p hemuppgiften ,allts utveckla men inte p provdagarna, tyvrr.

En kul minne fr livet helt enkelt . Vet inte om jag ska frska nsta r, knns lite sdr just nu. Meningen kanske r att jag ska satsa p ngot annat d jag gillar att jobba med mnniskor (patienter).

Jag gjorde frra ret. Gick inte vidare frn provdagarna. I r tnkte jag att jag gr mitt bsta, var inte alls lika nervs eller stressad och gick vidare.
Citera
2014-07-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightpete
Jag gjorde frra ret. Gick inte vidare frn provdagarna. I r tnkte jag att jag gr mitt bsta, var inte alls lika nervs eller stressad och gick vidare.

Grattis att du gick vidare . Knner liksom att jag vill testa en gng till men nd inte. Under hela provdagarna var jag inte alls nervs utan vldigt Lugn av mig om man jmfr mig med dom andra i rummet. Vet inte riktigt vad jag ska frbttra..

Har du ngot tips du gjorde eller s? Skulle vara vldig tacksam fr svar d jag knner att stress/nervs hade jag inget problem med.
Citera
2014-07-03, 16:05
Medlem
Ngon som har hittat info om kursstart p KTH/Chalmers? Hittar det inte p hemsidan..
Citera
2014-07-07, 07:45
Medlem
Hej,
Detta inlgg riktar sig till er som, likt mig, inte gick vidare efter provdagarna p KTH.
Mitt namn r Tania Tovatt. Detta var frsta ret som jag frskte komma in p A-skolan via arkitektprovet. Min frkunskap var, uppenbarligen, inte tillrcklig fr att bli antagen.
Nu undrar jag drfr om det finns ngon/ngra andra som r intresserade av att ing en "studiecirkel"? En grupp som kan trffas ngon helg i mnaden fr att tillsammans arbeta/ge feedback p gemensamma projekt. Ett frslag r att bla tillsammans arbeta sig genom alla tidigare uppgifter p arkitektprovet.se.
Min pappa har ett arkitektkontor (Tovatt architects and planners) i centrala Stockholm. Vi fr lna hans fina lokaler och allt material vi kan tnkas behva i vrt arbete. Han har ven erbjudit sig vara "vgledare" (om vi vill ta hjlp av ngon som har 30 r bakom sig i branschen).
Hr grna av er, finns p Facebook men ns ven p mail (tania_tovatt@live.se)
Lev vl!
Citera
2014-07-08, 10:47
Medlem
Hej! Jag undrar om ngon vet nr Arkitektskolan brjar i hst?

Jag gjorde hemuppgiften och gick vidare till arkitektprovet och det str jag jag har mjlighet att komma in p ngon av skolorna i Sverige. Hller tummarna! Detta var min frsta gng att gra arkitektprovet. Jag har gtt p en konst och design skolan i Kpenhamn under vrterminen 2014. Det gjorde nog s att jag klarade provet. S nervs infr den 11 juli (!)

Tnkte ocks sga: Om ni har drmmar att komma in p Arkitektskolan - ge inte upp!
Citera
2014-07-11, 13:02
Medlem
S till slut, nu r det uppe p antagning.se!

Jag kom in p Chalmers som var mitt frstahandsval med AU 677.

JKLA SKNT!!!

Citera
2014-07-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwoof
Hej,
Detta inlgg riktar sig till er som, likt mig, inte gick vidare efter provdagarna p KTH.
Mitt namn r Tania Tovatt. Detta var frsta ret som jag frskte komma in p A-skolan via arkitektprovet. Min frkunskap var, uppenbarligen, inte tillrcklig fr att bli antagen.
Nu undrar jag drfr om det finns ngon/ngra andra som r intresserade av att ing en "studiecirkel"? En grupp som kan trffas ngon helg i mnaden fr att tillsammans arbeta/ge feedback p gemensamma projekt. Ett frslag r att bla tillsammans arbeta sig genom alla tidigare uppgifter p arkitektprovet.se.
Min pappa har ett arkitektkontor (Tovatt architects and planners) i centrala Stockholm. Vi fr lna hans fina lokaler och allt material vi kan tnkas behva i vrt arbete. Han har ven erbjudit sig vara "vgledare" (om vi vill ta hjlp av ngon som har 30 r bakom sig i branschen).
Hr grna av er, finns p Facebook men ns ven p mail (tania_tovatt@live.se)
Lev vl!

Sjukt bra initiativ! Jag kan ven rekommendera KTH:s orienteringskurs i samhllsbyggnad och arkitektur. Den r uppdelad i tv 15 HP kurser, en p hsten och en under vren. ven om samhllsbyggnad nmns s r det till 90% arkitektyrket i fokus. Utbildningslokalen ligger i Tensta vilket var rtt ballt. Lrarna r dessutom frn KTH. Bda kurserna r rtt fristende. Jag t.ex. gick endast steg II liksom mnga andra i klassen. Kan starkt rekommendera, gratis r den ocks!

Steg I, hst: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD1OSA

Steg II, vr: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD1SA2

ven Folkuniversitetet har en allmn konstkurs p ett r som r frberedande till alla mjliga estetiska vidareutbildningar, kostar en slant men CSN bidrag/ln finns att tillg (som dessutom inte tas frn samma kvot som bidrag/ln fr hgskolestudier). Denna gick jag nu och kan verkligen starkt rekommendera fr alla som vill utveckla sig infr nsta r antagningsprover. I min klass fanns allt frn konstnrer, designer, arkitekter, skulptrer, speldesigner, filmskapare and you name it! Vrldens finaste lrare. http://www.folkuniversitetet.se/Skol...r/Konstskolan/

Folkuniversitetet har ven, likt konstkursen, en arkitekturkurs p ett r som enligt dom jag pratat med har varit bra. Dock r den svindyr tyvrr. http://www.folkuniversitetet.se/Skol...rskolan-sthlm/
Citera
2014-07-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.Stenen
Sjukt bra initiativ! Jag kan ven rekommendera KTH:s orienteringskurs i samhllsbyggnad och arkitektur. Den r uppdelad i tv 15 HP kurser, en p hsten och en under vren. ven om samhllsbyggnad nmns s r det till 90% arkitektyrket i fokus. Utbildningslokalen ligger i Tensta vilket var rtt ballt. Lrarna r dessutom frn KTH. Bda kurserna r rtt fristende. Jag t.ex. gick endast steg II liksom mnga andra i klassen. Kan starkt rekommendera, gratis r den ocks!

Steg I, hst: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD1OSA

Steg II, vr: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD1SA2

ven Folkuniversitetet har en allmn konstkurs p ett r som r frberedande till alla mjliga estetiska vidareutbildningar, kostar en slant men CSN bidrag/ln finns att tillg (som dessutom inte tas frn samma kvot som bidrag/ln fr hgskolestudier). Denna gick jag nu och kan verkligen starkt rekommendera fr alla som vill utveckla sig infr nsta r antagningsprover. I min klass fanns allt frn konstnrer, designer, arkitekter, skulptrer, speldesigner, filmskapare and you name it! Vrldens finaste lrare. http://www.folkuniversitetet.se/Skol...r/Konstskolan/

Folkuniversitetet har ven, likt konstkursen, en arkitekturkurs p ett r som enligt dom jag pratat med har varit bra. Dock r den svindyr tyvrr. http://www.folkuniversitetet.se/Skol...rskolan-sthlm/

Tack s hemskt mycket fr tipsen! Knner mig med en gng bttre till mods infr kommande lsr.
Vad tror du om att sitta med och delta under de ppna frelsningarna p kth? Jag har funderat p det som ett alternativ...

Tania
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in