2014-07-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.Stenen
Så till slut, nu är det uppe på antagning.se!

Jag kom in på Chalmers som var mitt förstahandsval med AU 677.

JÄKLA SKÖNT!!!

Kul!

Jag hade 754 och kom också in på Chalmers, vi ses väll på Götaplatsen den 19/8?
Citera
2014-07-14, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightpete
Kul!

Jag hade 754 och kom också in på Chalmers, vi ses väll på Götaplatsen den 19/8?

Jadå, men uppropet är på campuset va?

Har haft lite delade tankar kring rangordningen sen jag gjorde den. Det var verkligen svårt att ta ett beslut mellan Chalmers och Umeå (även KTH) för mig. Jag har aldrig varit och besökt Chalmers, men det är den som jag tolkat som aningen mer framstående än de andra, med undantag för kanske Umeå. Egentligen besitter nog alla skolor en hög kvalité med tanke på studieområdet.

Troligen släpper allt det här efter 19/8, men smått irriterande att hjärnan direkt börjar oroa sig igen efter att fått besked.
Senast redigerad av Heliga.Stenen 2014-07-14 kl. 09:22.
Citera
2014-07-14, 21:23
Medlem
Citat:

Har haft lite delade tankar kring rangordningen sen jag gjorde den. Det var verkligen svårt att ta ett beslut mellan Chalmers och Umeå (även KTH) för mig. Jag har aldrig varit och besökt Chalmers, men det är den som jag tolkat som aningen mer framstående än de andra, med undantag för kanske Umeå. Egentligen besitter nog alla skolor en hög kvalité med tanke på studieområdet.

Troligen släpper allt det här efter 19/8, men smått irriterande att hjärnan direkt börjar oroa sig igen efter att fått besked.

Det där löser sig, fundera på bostad istället

Jag tror det är upprop på Götaplatsen på morgonen sen i ljusgården efter lunch om jag inte minns fel för arkitektur i Arkitekturhuset.
Citera
2014-07-15, 10:22
Medlem
Citat:

Har varit i Umeå, jättefina lokaler, mitt andra handsval pga avståndet till civilisationen, 700-1000kr för en enkel biljett med sj.

Chalmers har jag varit på flera gånger, lokalerna är äldre, slitna, varma, dålig luft som skall åtgärdas under sommaren tror jag, skolan har bra rykte och ligger i centrala Göteborg.

KTH vet jag inget om, Stockholm gillar jag inte. LTH vet jag inget om heller
Citera
2014-07-15, 10:31
Medlem
Citat:
Har varit i Umeå, jättefina lokaler, mitt andra handsval pga avståndet till civilisationen, 700-1000kr för en enkel biljett med sj.

Chalmers har jag varit på flera gånger, lokalerna är äldre, slitna, varma, dålig luft som skall åtgärdas under sommaren tror jag, skolan har bra rykte och ligger i centrala Göteborg.

KTH vet jag inget om, Stockholm gillar jag inte. LTH vet jag inget om heller

Jag hade Umeå andra också. Som du säger så väger avståndet in en hel del. Götet ligger ju riktigt bra o jäkla fin stad! Tur att man är van med dålig luft då typ alla offentliga studiebyggnader man hängt i har haft problem med det. Jag försökte hitta vilka lärare o professorer dom har på arkitekt-fakulteten, hitta nada :/

Hoppas också Chalmers inte ligger tio år efter i vilka cad/blend program man jobbar med. Brukar vara rätt viktigt när man söker jobb på byråer. Men även om det är slitna, visst finns det träverkstäder och liknande?
Senast redigerad av Heliga.Stenen 2014-07-15 kl. 10:59.
Citera
2014-07-16, 06:05
Medlem
Citat:
Jag hade Umeå andra också. Som du säger så väger avståndet in en hel del. Götet ligger ju riktigt bra o jäkla fin stad! Tur att man är van med dålig luft då typ alla offentliga studiebyggnader man hängt i har haft problem med det. Jag försökte hitta vilka lärare o professorer dom har på arkitekt-fakulteten, hitta nada :/

Hoppas också Chalmers inte ligger tio år efter i vilka cad/blend program man jobbar med. Brukar vara rätt viktigt när man söker jobb på byråer. Men även om det är slitna, visst finns det träverkstäder och liknande?

Jättefin träverkstad med stora cad skrivare som skär i plast och trä. Massa maskiner. Stort eget arkitekt bibliotek.

Eftersom bygg ingenjörer, vv och affärsmässig bygg... Finns i samma hus blir det många kontakter.

Jag vet att det inte är några obligatoriska cad revit kurser, men de hade inte umeå heller, dock har chalmers jättemånga extra kurser man kan gå... Cad, kroki med flera på arkitektur.

Jag tror alla 4 skolorna har lika bra utbildning. Så välja den stad som man själv trivs med och kommer in på

Umeå har nog fräschast lokaler men är också ?? och minst. KTH skall väll få helt nya lokaler också? Cth har väldigt bra rykte rent generellt.... Vårat ?? blir nog bra
Citera
2014-07-18, 16:59
Medlem
Citat:
Umeå har nog fräschast lokaler men är också ?? och minst. KTH skall väll få helt nya lokaler också? Cth har väldigt bra rykte rent generellt.... Vårat ?? blir nog bra

Tack för infon, rätt skönt att få höra. KTH håller på att bygga nytt campus just nu och beräknas vara klart till höstterminen 2015 om allt går enligt planerna.

http://osqledaren.se/media/2010/02/t...01-540x405.jpg
Citera
2014-07-23, 19:38
Medlem
Nu kan ju någon trevlig själ skapa en tråd för Arkitektprovet 2015! Lycka till!
Citera
2014-07-24, 12:53
Medlem
Hej, har kommit in på Arkitektur KTH men vill hellre läsa i Göteborg.
Nån som kommit in på Chalmers men hellre vill vara på KTH?

Isåfall kanske man kan undersöka ett eventuellt byte?

/Björn 070 7145050
Citera
2014-07-28, 11:28
Medlem
Ni som kom in i år, får gärna återkomma och berätta hur det är!
Roligt? Jobbigt? Kul? Är det som du trodde att det skulle vara, hur är lärare, lokaler, miljö, etc.

Lycka till och grattis till alla som skal börja.

ps. ja, jag är sjukt avis! Jag kom inte in, och min norska utbildning blev heller inte godkänt, så det känt sjukt långt borta att börja på arkitektur! Är inte så ung heller..... Får fundera på hdk i stället, för att bli inredningsarkitekt eller något.... Eller som vi säger i Norge: skomakare bliva ved din läst!
Citera
2015-03-03, 23:07
Medlem
Deralnocors avatar
Märkte att nya arkitektprovet precis kommit ut, vart fört helt tvär arg för jag tyckte uppgiften var för stor och abstrakt (i jämnförelse med tidigare år)

Läste uppgifterna om och om och började tänka, huvudet började dundra igång och har ett koncept som känns rätt.

Lycka till alla som är i samma sits.
Citera
2015-03-05, 22:59
Medlem
http://arkitektprovshjalpen.se/

Om man känner att man behöver hjälp och stöd i samband med arkitektprovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in