2014-06-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbcat
Jag körde verkligen min egen grej på hemprovet. Har aldrig gjort den typen av projekt innan, så jag lärde mig mycket bara av att göra det. Att jobba med material på det sättet, skapa och tänka i roliga kreativa banor och brainstorma så! Jag kommer ihåg att jag först fick en idé om vad mitt prov skulle handla om men jag bestämde mig inte för det förrens 3 veckor innan deadline. Körde stenhårt på den idén sen. Det gick bra och jag gick vidare till provdagarna.

Inför provdagarna förberedde jag mig inte speciellt mycket. Kollade upp lite perspektivritning och bläddrade i tidningar, men verkligen inte mycket. Man vet ju verkligen inte vad som kommer på provet och jag tror inte juryn bryr sig om ditt perspektiv stämmer eller inte. Dom ser nog igenom allt. Försökte helt enkelt bara behålla lugnet och se det som en kul och lärorik grej. Det var ju första gången så jag såg det mer som en övning(för jag trodde ju inte alls att det skulle gå vägen). Tänk så så blir det nog bäst. På varje uppgift vi fick satsade jag på min första idé direkt och utvecklade den mer istället för att byta idé. Kommer ihåg att jag i slutet av fågelholksuppgiften fick riktigt feta modeller i tankarna och tänkte " fan, skulle ha gjort den istället…". Men jag gjorde ändå det bästa av min första idé. Improviserade rätt mycket vad gäller de verktyg och material jag använde. Har typ aldrig målat med akvarell tex, men fick ändå fram hyfsade målningar på sista uppgiften haha. Om än lite kladdigt… Min plats i salen såg ut som kriget efter 2a dagen… Stannade kvar typ 10 min för att städa haha…

Allt var till slut värt väldigt mycket mjölkdrickande och sönderstuckna fingrar av ståltråd. Fick meritvärde 799 och kommer in på mitt förstahandsval

Det är så svårt att ge tips och råd på såna här prov. Alla är ju så olika. Det bästa tipset är nog bara att köra sig grej, tänk lite "outside the box" och ha fett kul! Kände att jag var på rätt plats efter att ha haft så kul på ett prov…

Lycka till!

Tack så hemskt mycket för svaret fbcat!

I de uppgifter där man skulle bygga någon modell eller liknande, använde du dig då av ALLA olika material du fick tillgång till hela tiden? Kanske är något juryn kikar på lite extra.

Sen undrar jag även ifall du eller någon annan här har tänkt att hämta provet som gjordes under provdagarna? Isåfall vore det otroligt kul och intressant om du/ni kunde fota provet och skicka eller lägga upp!
Citera
2014-06-30, 21:26
Medlem
Någon mer som gick vidare som kan tänka sig att dela med sig lite av erfarenheten på provdagarna?
Citera
2014-07-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVice
Tack så hemskt mycket för svaret fbcat!

I de uppgifter där man skulle bygga någon modell eller liknande, använde du dig då av ALLA olika material du fick tillgång till hela tiden? Kanske är något juryn kikar på lite extra.

Sen undrar jag även ifall du eller någon annan här har tänkt att hämta provet som gjordes under provdagarna? Isåfall vore det otroligt kul och intressant om du/ni kunde fota provet och skicka eller lägga upp!

Nä inte alla material. Men jag använde mig ändå av flera. Kartong, grillpinnar, papper, tubnätet men även skisspappret från första uppgiften. Tog det som bäst passade. Improviserade och använde det material som jag tyckte passade bäst. Vet inte hur juryn tänker, men personligen tycker jag att det är viktigt att visa att man kan vara påhittig och kreativ med olika material. Inte köra för "safe" typ. Outside the box, det gillar jag. Men sen beror ju det helt på vad man vill förmedla med sin modell och vilken idé man hade, det kanske räcker med kartong… Meeeen samtidigt skulle de 4 rummen vara olika varandra…

Kan posta mitt prov när jag får tillbaka det
Citera
2014-07-01, 12:31
Medlem
Blir tyvärr inget för mig i år . Men men jag lärde mig otroligt mycket. Jag behöll lugnet under hela provdagarna men hade hela tiden känslan av att jag bara gjorde OK ifrån mig. Inte alls som på hemuppgifterna där jag var extremt nöjd att jag i princip sket i om jag skulle gå vidare eller inte samt brydde mig inte vad juryn skulle tycka. För såå nöjd var jag med hemuppgiften då den överträffade helt min förväntningar av vad jag kan eller inte kan göra.

Håller med att man ska utveckla idéen och inte köra på för mycket. Det gjorde jag på hemuppgiften ,alltså utveckla men inte på provdagarna, tyvärr.

En kul minne för livet helt enkelt . Vet inte om jag ska försöka nästa år, känns lite sådär just nu. Meningen kanske är att jag ska satsa på något annat då jag gillar att jobba med människor (patienter).
Citera
2014-07-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxTwo
Blir tyvärr inget för mig i år . Men men jag lärde mig otroligt mycket. Jag behöll lugnet under hela provdagarna men hade hela tiden känslan av att jag bara gjorde OK ifrån mig. Inte alls som på hemuppgifterna där jag var extremt nöjd att jag i princip sket i om jag skulle gå vidare eller inte samt brydde mig inte vad juryn skulle tycka. För såå nöjd var jag med hemuppgiften då den överträffade helt min förväntningar av vad jag kan eller inte kan göra.

Håller med att man ska utveckla idéen och inte köra på för mycket. Det gjorde jag på hemuppgiften ,alltså utveckla men inte på provdagarna, tyvärr.

En kul minne för livet helt enkelt . Vet inte om jag ska försöka nästa år, känns lite sådär just nu. Meningen kanske är att jag ska satsa på något annat då jag gillar att jobba med människor (patienter).

Jag gjorde förra året. Gick inte vidare från provdagarna. I år tänkte jag att jag gör mitt bästa, var inte alls lika nervös eller stressad och gick vidare.
Citera
2014-07-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightpete
Jag gjorde förra året. Gick inte vidare från provdagarna. I år tänkte jag att jag gör mitt bästa, var inte alls lika nervös eller stressad och gick vidare.

Grattis att du gick vidare . Känner liksom att jag vill testa en gång till men ändå inte. Under hela provdagarna var jag inte alls nervös utan väldigt Lugn av mig om man jämför mig med dom andra i rummet. Vet inte riktigt vad jag ska förbättra..

Har du något tips du gjorde eller så? Skulle vara väldig tacksam för svar då jag känner att stress/nervös hade jag inget problem med.
Citera
2014-07-03, 16:05
Medlem
Någon som har hittat info om kursstart på KTH/Chalmers? Hittar det inte på hemsidan..
Citera
2014-07-07, 07:45
Medlem
Hej,
Detta inlägg riktar sig till er som, likt mig, inte gick vidare efter provdagarna på KTH.
Mitt namn är Tania Tovatt. Detta var första året som jag försökte komma in på A-skolan via arkitektprovet. Min förkunskap var, uppenbarligen, inte tillräcklig för att bli antagen.
Nu undrar jag därför om det finns någon/några andra som är intresserade av att ingå en "studiecirkel"? En grupp som kan träffas någon helg i månaden för att tillsammans arbeta/ge feedback på gemensamma projekt. Ett förslag är att bla tillsammans arbeta sig genom alla tidigare uppgifter på arkitektprovet.se.
Min pappa har ett arkitektkontor (Tovatt architects and planners) i centrala Stockholm. Vi får låna hans fina lokaler och allt material vi kan tänkas behöva i vårt arbete. Han har även erbjudit sig vara "vägledare" (om vi vill ta hjälp av någon som har 30 år bakom sig i branschen).
Hör gärna av er, finns på Facebook men nås även på mail (tania_tovatt@live.se)
Lev väl!
Citera
2014-07-08, 10:47
Medlem
Hej! Jag undrar om någon vet när Arkitektskolan börjar i höst?

Jag gjorde hemuppgiften och gick vidare till arkitektprovet och det står jag jag har möjlighet att komma in på någon av skolorna i Sverige. Håller tummarna! Detta var min första gång att göra arkitektprovet. Jag har gått på en konst och design skolan i Köpenhamn under vårterminen 2014. Det gjorde nog så att jag klarade provet. Så nervös inför den 11 juli (!)

Tänkte också säga: Om ni har drömmar att komma in på Arkitektskolan - ge inte upp!
Citera
2014-07-11, 13:02
Medlem
Så till slut, nu är det uppe på antagning.se!

Jag kom in på Chalmers som var mitt förstahandsval med AU 677.

JÄKLA SKÖNT!!!

Citera
2014-07-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwoof
Hej,
Detta inlägg riktar sig till er som, likt mig, inte gick vidare efter provdagarna på KTH.
Mitt namn är Tania Tovatt. Detta var första året som jag försökte komma in på A-skolan via arkitektprovet. Min förkunskap var, uppenbarligen, inte tillräcklig för att bli antagen.
Nu undrar jag därför om det finns någon/några andra som är intresserade av att ingå en "studiecirkel"? En grupp som kan träffas någon helg i månaden för att tillsammans arbeta/ge feedback på gemensamma projekt. Ett förslag är att bla tillsammans arbeta sig genom alla tidigare uppgifter på arkitektprovet.se.
Min pappa har ett arkitektkontor (Tovatt architects and planners) i centrala Stockholm. Vi får låna hans fina lokaler och allt material vi kan tänkas behöva i vårt arbete. Han har även erbjudit sig vara "vägledare" (om vi vill ta hjälp av någon som har 30 år bakom sig i branschen).
Hör gärna av er, finns på Facebook men nås även på mail (tania_tovatt@live.se)
Lev väl!

Sjukt bra initiativ! Jag kan även rekommendera KTH:s orienteringskurs i samhällsbyggnad och arkitektur. Den är uppdelad i två 15 HP kurser, en på hösten och en under våren. Även om samhällsbyggnad nämns så är det till 90% arkitektyrket i fokus. Utbildningslokalen ligger i Tensta vilket var rätt ballt. Lärarna är dessutom från KTH. Båda kurserna är rätt fristående. Jag t.ex. gick endast steg II liksom många andra i klassen. Kan starkt rekommendera, gratis är den också!

Steg I, höst: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD1OSA

Steg II, vår: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD1SA2

Även Folkuniversitetet har en allmän konstkurs på ett år som är förberedande till alla möjliga estetiska vidareutbildningar, kostar en slant men CSN bidrag/lån finns att tillgå (som dessutom inte tas från samma kvot som bidrag/lån för högskolestudier). Denna gick jag nu och kan verkligen starkt rekommendera för alla som vill utveckla sig inför nästa år antagningsprover. I min klass fanns allt från konstnärer, designer, arkitekter, skulptörer, speldesigner, filmskapare and you name it! Världens finaste lärare. http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Estetiska-skolor/Konstskolan/

Folkuniversitetet har även, likt konstkursen, en arkitekturkurs på ett år som enligt dom jag pratat med har varit bra. Dock är den svindyr tyvärr. http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Estetiska-skolor/arkitekturskolan-sthlm/
Citera
2014-07-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.Stenen
Sjukt bra initiativ! Jag kan även rekommendera KTH:s orienteringskurs i samhällsbyggnad och arkitektur. Den är uppdelad i två 15 HP kurser, en på hösten och en under våren. Även om samhällsbyggnad nämns så är det till 90% arkitektyrket i fokus. Utbildningslokalen ligger i Tensta vilket var rätt ballt. Lärarna är dessutom från KTH. Båda kurserna är rätt fristående. Jag t.ex. gick endast steg II liksom många andra i klassen. Kan starkt rekommendera, gratis är den också!

Steg I, höst: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD1OSA

Steg II, vår: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/AD1SA2

Även Folkuniversitetet har en allmän konstkurs på ett år som är förberedande till alla möjliga estetiska vidareutbildningar, kostar en slant men CSN bidrag/lån finns att tillgå (som dessutom inte tas från samma kvot som bidrag/lån för högskolestudier). Denna gick jag nu och kan verkligen starkt rekommendera för alla som vill utveckla sig inför nästa år antagningsprover. I min klass fanns allt från konstnärer, designer, arkitekter, skulptörer, speldesigner, filmskapare and you name it! Världens finaste lärare. http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Estetiska-skolor/Konstskolan/

Folkuniversitetet har även, likt konstkursen, en arkitekturkurs på ett år som enligt dom jag pratat med har varit bra. Dock är den svindyr tyvärr. http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Estetiska-skolor/arkitekturskolan-sthlm/

Tack så hemskt mycket för tipsen! Känner mig med en gång bättre till mods inför kommande läsår.
Vad tror du om att sitta med och delta under de öppna föreläsningarna på kth? Jag har funderat på det som ett alternativ...

Tania
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in