Citat:
Jag körde verkligen min egen grej på hemprovet. Har aldrig gjort den typen av projekt innan, så jag lärde mig mycket bara av att göra det. Att jobba med material på det sättet, skapa och tänka i roliga kreativa banor och brainstorma så! Jag kommer ihåg att jag först fick en idé om vad mitt prov skulle handla om men jag bestämde mig inte för det förrens 3 veckor innan deadline. Körde stenhårt på den idén sen. Det gick bra och jag gick vidare till provdagarna.
Inför provdagarna förberedde jag mig inte speciellt mycket. Kollade upp lite perspektivritning och bläddrade i tidningar, men verkligen inte mycket. Man vet ju verkligen inte vad som kommer på provet och jag tror inte juryn bryr sig om ditt perspektiv stämmer eller inte. Dom ser nog igenom allt. Försökte helt enkelt bara behålla lugnet och se det som en kul och lärorik grej. Det var ju första gången så jag såg det mer som en övning(för jag trodde ju inte alls att det skulle gå vägen). Tänk så så blir det nog bäst. På varje uppgift vi fick satsade jag på min första idé direkt och utvecklade den mer istället för att byta idé. Kommer ihåg att jag i slutet av fågelholksuppgiften fick riktigt feta modeller i tankarna och tänkte " fan, skulle ha gjort den istället…". Men jag gjorde ändå det bästa av min första idé. Improviserade rätt mycket vad gäller de verktyg och material jag använde. Har typ aldrig målat med akvarell tex, men fick ändå fram hyfsade målningar på sista uppgiften haha. Om än lite kladdigt… Min plats i salen såg ut som kriget efter 2a dagen… Stannade kvar typ 10 min för att städa haha…
Allt var till slut värt väldigt mycket mjölkdrickande och sönderstuckna fingrar av ståltråd. Fick meritvärde 799 och kommer in på mitt förstahandsval
Det är så svårt att ge tips och råd på såna här prov. Alla är ju så olika. Det bästa tipset är nog bara att köra sig grej, tänk lite "outside the box" och ha fett kul! Kände att jag var på rätt plats efter att ha haft så kul på ett prov…
Lycka till!
Inför provdagarna förberedde jag mig inte speciellt mycket. Kollade upp lite perspektivritning och bläddrade i tidningar, men verkligen inte mycket. Man vet ju verkligen inte vad som kommer på provet och jag tror inte juryn bryr sig om ditt perspektiv stämmer eller inte. Dom ser nog igenom allt. Försökte helt enkelt bara behålla lugnet och se det som en kul och lärorik grej. Det var ju första gången så jag såg det mer som en övning(för jag trodde ju inte alls att det skulle gå vägen). Tänk så så blir det nog bäst. På varje uppgift vi fick satsade jag på min första idé direkt och utvecklade den mer istället för att byta idé. Kommer ihåg att jag i slutet av fågelholksuppgiften fick riktigt feta modeller i tankarna och tänkte " fan, skulle ha gjort den istället…". Men jag gjorde ändå det bästa av min första idé. Improviserade rätt mycket vad gäller de verktyg och material jag använde. Har typ aldrig målat med akvarell tex, men fick ändå fram hyfsade målningar på sista uppgiften haha. Om än lite kladdigt… Min plats i salen såg ut som kriget efter 2a dagen… Stannade kvar typ 10 min för att städa haha…
Allt var till slut värt väldigt mycket mjölkdrickande och sönderstuckna fingrar av ståltråd. Fick meritvärde 799 och kommer in på mitt förstahandsval
Det är så svårt att ge tips och råd på såna här prov. Alla är ju så olika. Det bästa tipset är nog bara att köra sig grej, tänk lite "outside the box" och ha fett kul! Kände att jag var på rätt plats efter att ha haft så kul på ett prov…
Lycka till!
Tack så hemskt mycket för svaret fbcat!

I de uppgifter där man skulle bygga någon modell eller liknande, använde du dig då av ALLA olika material du fick tillgång till hela tiden? Kanske är något juryn kikar på lite extra.
Sen undrar jag även ifall du eller någon annan här har tänkt att hämta provet som gjordes under provdagarna? Isåfall vore det otroligt kul och intressant om du/ni kunde fota provet och skicka eller lägga upp!
. Men men jag lärde mig otroligt mycket. Jag behöll lugnet under hela provdagarna men hade hela tiden känslan av att jag bara gjorde OK ifrån mig. Inte alls som på hemuppgifterna där jag var extremt nöjd att jag i princip sket i om jag skulle gå vidare eller inte samt brydde mig inte vad juryn skulle tycka. För såå nöjd var jag med hemuppgiften då den överträffade helt min förväntningar av vad jag kan eller inte kan göra.
. Vet inte om jag ska försöka nästa år, känns lite sådär just nu. Meningen kanske är att jag ska satsa på något annat då jag gillar att jobba med människor (patienter).