2012-09-29, 19:40
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det som sägs där är ganska svårtillgängligt.
Inte för att jag fattar vad som är svårtillgängligt med artikeln, men du har säkert rätt.
Citera
2012-09-29, 20:32
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Inte för att jag fattar vad som är svårtillgängligt med artikeln, men du har säkert rätt.

Hur ska man tolka
Citat:
Av Stockholms 2.503 inskrivna studenter får 42 procent AB

Får de 42 procenten AB på alla kurser eller en gång under sin studietid eller under ett år? Vad säger det om genomsnittsbetyg?
Citera
2012-09-29, 20:59
Medlem
Citat:
Hur ska man tolka

Får de 42 procenten AB på alla kurser eller en gång under sin studietid eller under ett år? Vad säger det om genomsnittsbetyg?

Det vore ju absurt om dom menade att 42 % får det någon gång.

Måste ju menas att snittet på alla kurserna sammanlagt är 42%?

Kanske vore det på sin plats i Sverige med ett nationellt examensprov? Såsom många andra länder har.

Det behövdes ju inte innan, när det bara fanns 2, och sedan 3 lärosäten men nu med fler lärosäten, ser jag en öppning för det.
Citera
2012-09-29, 22:44
Medlem
Citat:
Hur ska man tolka

De har kollat på samtliga tentor på de olika universiteten och tagit genomsnitts-% på dessa. 42 % AB lät dock väldigt mycket...
Citera
2012-09-29, 22:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
De har kollat på samtliga tentor på de olika universiteten och tagit genomsnitts-% på dessa. 42 % AB lät dock väldigt mycket...
Bara jag som tycker cirka 40% verkar som en rimlig siffra? Speciellt med tanke på att examensarbetet tidigare var nästan ett garanterat AB och specialkurser också verkar tendera att ge AB. Skulle inte alls förvåna mig om det verkliga medlet var lite över 40%.
Citera
2012-09-29, 23:09
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
...42 % AB lät dock väldigt mycket...

Japp, och i linje med logikens alla regler känns 51 % nere i Lund som ännu mer.

Jag undrar om siffrorna fortfarande stämmer.
Citera
2012-09-30, 09:16
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Japp, och i linje med logikens alla regler känns 51 % nere i Lund som ännu mer.

Jag undrar om siffrorna fortfarande stämmer.
Då artikeln är från 2010 så torde det väl röra sig om siffror från 2009, så de behöver absolut inte stämma längre. Jag skulle dock inte bli förvånad om Lund delar ut fler AB än t ex Sthlm pga existensen av terminstentor. Incitamenten att blanka och läsa ett par veckor till blir större när tentan är på 30 poäng.
Citera
2012-09-30, 10:23
Medlem
hoodogs avatar
Lite nypublicerade artiklar om HSV:s granskningsarbete:

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/deras-...fick-underkant
http://www.dn.se/ekonomi/jobb/hogsko...ter-pa-patrull
Citera
2012-10-01, 14:01
Medlem
ni som begärt omprövning i uppsala, hur länge har ni fått vänta?
Citera
2012-10-01, 15:20
Medlem
En liten fråga bara! Jag har ett snittbetyg på 19.75 med meritpoäng, har jag någon som helst chans att komma in på Juristprogrammet i Stockholm, Lund eller Uppsala nu till våren? Hur är det med reservernas chans?
Citera
2012-10-01, 17:21
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yayayayas
En liten fråga bara! Jag har ett snittbetyg på 19.75 med meritpoäng, har jag någon som helst chans att komma in på Juristprogrammet i Stockholm, Lund eller Uppsala nu till våren? Hur är det med reservernas chans?

http://www.vhs.se/statistik
Citera
2012-10-01, 19:06
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yayayayas

Det kan nog bli tufft, men prova sök så får du se. SU och LU tar nog in en del reserver men UU tar in minimalt med reserver efter andra urvalet då man har ett rätt massivt överintag från början. Helt och hållet chanslös är du kanske inte, men du ska ha en god portion tur. Annars får du jobba på högskoleprovet och söka igen senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in