2014-06-30, 12:05
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/mod.
Citera
2014-06-30, 12:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Han ljög i sin vandelförsäkran, där han uppgav att han var tidigare ostraffad, men partiledningen kände till hans yrkeskriminella förflutna och valde att acceptera honom som toppkandidat ändå.

Det finns en del ovanliga omständigheter här. Michael Rosenberg gick med i SD 1995 men SD införde sin vandelsförsäkran år 2002. Och Linus Bylund säger:

Citat:
Enligt Bylund finns bara en godtagbar förklaring till att en brottsbelastad partimedlem kryssar i rutan: om denne tidigare har varit öppen med sin brottslighet.

– Då tänker han kanske ”nu vet partiet”. Då är det här krysset mindre problematiskt än om det faktiskt är en mörkning.

DN skriver:

Citat:
Ända sedan 2002 har kandiderande sverigedemokrater fått skriva under en vandelsförsäkran. Då, före valet 2002, konstaterade Michael Rosenberg inför lokala partivänner att han inte kunde kandidera till en politisk post i SD eftersom han hade ett kriminellt förflutet.

Kinnunen säger:

Citat:
Men SD:s presschef, Martin Kinnunen, menar att Rosenberg "för flera år sedan" redogjorde för sitt förflutna för partiets Verkställande utskott.

Ena av dem som kände till detta är Björn Söder:

Citat:
– Nej. Jag talade med Björn Söder (SD:s partisekreterare) och han sa att det här redan är känt.

Kinnunen säger även detta (enligt Aftonbladet):

Citat:
Själv förnekar Rosenberg att han skulle ha mörkat något. Och han får stöd av Martin Kinnunen, SD:s pressansvarige.
Den här informationen har varit känd i partiet en längre tid, säger Kinnunen till TT.

Han uppger att Rosenberg, som gick med i partiet redan på 1990-talet, informerade verkställande utskottet om sitt brottsliga förflutna och därför förhindrades att kandidera lokalt i valet 2002.

– Nu är det en längre tid som gått sedan hans brottstillfällen. Hans domar är så pass gamla att de inte finns med i brottsregistret längre, säger Kinnunen.

Att Rosenberg kryssat i ostraffad i vandelförsäkran avfärdar Kinnunen som oviktigt.
Det centrala är att de i partiet som fattar beslut har informerats.

Det är ju inte så att han hållit helt tyst om sin brottslighet utan han har berättat om den för andra inom partiet. Att han har ett brottsligt förflutet kände många inom SD redan till.

Varför han inte angav detta i sin vandelsförsäkran vet jag dock inte. Men det här är ändå inte samma sak som att hålla helt tyst om detta och försöka blåsa partiet SD.
Citera
2014-06-30, 12:07
Medlem
JackTravens avatar
Skitsnack de köper tid tills efter almedalen. De vill inte ta i ämnet just nu
Citera
2014-06-30, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Saker som hände för 20 år sedan känns inte särskilt relevant idag.

Kunde man dömas för ett brott för 20 år sedan som gav 2 års fängelse, då har man något som är fel i sitt sociala arv som gör att man har problem med vad som är rätt och fel. 2 års fängelse är ett väldigt grovt straff i Sverige.
Senast redigerad av Niggers 2014-06-30 kl. 12:11.
Citera
2014-06-30, 12:18
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är ju inte så att han hållit helt tyst om sin brottslighet utan han har berättat om den för andra inom partiet. Att han har ett brottsligt förflutet kände många inom SD redan till.

Varför han inte angav detta i sin vandelsförsäkran vet jag dock inte. Men det här är ändå inte samma sak som att hålla helt tyst om detta och försöka blåsa partiet SD.
Vad det hela kokar ner till är att väljarna har rätt att veta vilka personer som partierna har som toppkandidater på sina valsedlar. Om dessa toppnamn har ett förflutet som yrkeskriminella, då är det viktig information som väljarna har rätt att känna till. Jag kan inte tänka mig att SD:s väljare, om de kände till Rosenbergs bakgrund, skulle ge sitt stöd till ett sådant kommunalråd i Helsingborg.

Jag tycker även att detta är väsentlig information till framförallt partiets gräsrötter i Helsingborg, som ska tala varmt om partiets toppkandidat i kommunen. Det blir givetvis svårare för dem att göra det, om de vet att han själv har en yrkeskriminell karriär i bagaget.
Citera
2014-06-30, 12:25
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Men tagga ner. Om t.ex. en tjej tagit betalt nån gång för ett ligg för länge sen. Ska hon då få höra det hela livet? meningen med straff är att när det sonats så är saken ur världen.
Citera
2014-06-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Men tagga ner. Om t.ex. en tjej tagit betalt nån gång för ett ligg för länge sen. Ska hon då få höra det hela livet? meningen med straff är att när det sonats så är saken ur världen.

Tydligen så behövde man inte kryss i att man begått brott i den här vandelsförsäkran om man berättat muntligt tidigare.
Citera
2014-06-30, 12:43
Medlem
teflonpannan69s avatar
Tycker det är bra att man går hårt emot olika personer inom SD som på något sätt har en ledande befattning. Givetvis skall sånt här fram i ljuset.

Sedan kan jag även förstå att journalisternas tid är begränsad, men jag tycker ändå att det vore önskvärt ifall fler partier och politiker granskades lika hårt. Personligen tycker jag även att skandaler som omfattar miljon & miljard svindleri/slöseri av skattebetalarnas pengar, alternativt korruption & kraftigt utbredd svågerpolitik smäller högre än ett glömt och försonat brott.

Å andra sidan är det ju svårare att avslöja korruption och svindleri än att gräva fram en gammal dom, därav "satsningen" på att avslöja personliga skandaler, jämfört med politiska.
Citera
2014-06-30, 12:49
Medlem
snorgerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot

Det är inget brott att sälja sex. Men den springande punkten är fortfarande inte om han har sonat sitt brott. Det finns inget som förbjuder straffade att sitta i riksdagen om man så vill, inte ens mördare. Så det är inte problemet. Problemet är att han förefaller vara en hycklare av guds nåde.
Citera
2014-06-30, 12:53
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Toblerone! Toblerone! Ingen vill granska sina egna kandidater, men alla andras är fritt villebråd.

Visst kan killen få vara ifred - hemma.

Blir väl lite OffTopic här, men känner att jag var tvungen att inflika en liten kommentar gällande det här.

Innan Tobleroneaffären kontaktade tipsaren (Göran Persson?) fler journalister angående Mona Sahlins förehavande, men det var egentligen ingen som ville röra henne. Likt Fridolin och Romson, så var Sahlin närmast en rockstjärna på sin tid. "Orörbar" egentligen, lite som SD är (fast tvärtom) idag. Ingen hade något större intresse av att granska henne, "alla" gillade henne, vägen var banad för att hon skulle bli partiledare över det mesta populära partiet och då i praktiken, statsminister.

Sedan fann denna tipsare en viss journalist som sedan grävde vidare och tja, resten är historia.

Kort radiodokumentär om Tobleroneaffären, https://www.youtube.com/watch?v=_gl2a9SLfxc (två delar).

EDIT: Ja och sensmoralen är då att vissa politiker och partier är favoriserade av media, det har alltid varit så genom historien. En större del av journalistkåren brukar granska vissa utvalda personer/partier extra hårt, medan det sedan är upp till en mindre del av journalistkåren att försöka täcka de övriga partierna och politikerna.
Senast redigerad av teflonpannan69 2014-06-30 kl. 12:58.
Citera
2014-06-30, 12:55
Medlem
MadScientists avatar
Denna Rosenberg är ingen jag lagt på minnet sedan tidigare. Vore intressant att veta hur länge fulmedia suttit på dessa uppgifter. Att de släpps dagen innan SDs dag i Almedalen är självklart ingen slump, men förvånande att en liten tidning som HD släpper "scoopet" (Källa: http://www.friatider.se/kessons-nolltoleranschef-m-rkade-egen-kriminalitet ). Man undrar ju vilka rubriker de mörkröda dinosaurierna Aftonblaskan och Sex-pressen sparar till valveckan.
Citera
2014-06-30, 12:56
Medlem
Detta är otroligt beklagligt och inget parti vill väl ha negativa nyheter, men ärligt känns inte scoopet lite löjligt ? Detta var ju redan känt inom partiet och ingen mörk hemlighet som kom fram.

Ni som ställer er kritiska till situationen, tycker ni även att det är okej att detta media drev kring SD enbart ska gälla för 1 riksdagsparti ? Varför existerar det inget drev emot övriga partiet eller nyinkommna EU-partiet FI ?

2 senaste nyheterna om SD, att Assai hittat nazistiskt material i SD's hemliga skåp som saknade nyckel och nu om en dömd brottsling för 24år sedan som SD kännt till i 12år... Vafan kräver ni inge mera utav media, utan går igång och kräver avgång.

2år är ett relativt hårt straff men ändå klassar jag det som ett sonat brott, det är inget brott där någon annan människa har farit illa. Otroligt olycklig, men ändå så bör han väl vara värd en ny chans i livet. Det är med all säkerhet något han ångrar djupt. Låt han själv få bevisa att han vill det bästa för svenska folket och betala tillbaka till samhället genom en solidarisk politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in