2014-06-30, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Detta är otroligt beklagligt och inget parti vill väl ha negativa nyheter, men ärligt känns inte scoopet lite löjligt ? Detta var ju redan känt inom partiet och ingen mörk hemlighet som kom fram.

Ni som ställer er kritiska till situationen, tycker ni även att det är okej att detta media drev kring SD enbart ska gälla för 1 riksdagsparti ? Varför existerar det inget drev emot övriga partiet eller nyinkommna EU-partiet FI ?

2 senaste nyheterna om SD, att Assai hittat nazistiskt material i SD's hemliga skåp som saknade nyckel och nu om en dömd brottsling för 24år sedan som SD kännt till i 12år... Vafan kräver ni inge mera utav media, utan går igång och kräver avgång.

2år är ett relativt hårt straff men ändå klassar jag det som ett sonat brott, det är inget brott där någon annan människa har farit illa. Otroligt olycklig, men ändå så bör han väl vara värd en ny chans i livet. Det är med all säkerhet något han ångrar djupt. Låt han själv få bevisa att han vill det bästa för svenska folket och betala tillbaka till samhället genom en solidarisk politik.

Jag tycker media skalla gransk alla partier och deras politiker, även häng ut dem när det har gjort fel. Jag tycker inte vi skall folkvalda som har begått brott, har man dessutom döms till ett längre fängelse straff är de inte ok. Visst man kanske har i lagen mening "blivit" fri ifrån brottet genom att suttit av straffet, men politiker skall vara bättre människor än vanliga Svensson därav skall kraven vara mycket högre.

Sedan utsätter media SD för hårdare granskning än andra partier, därav är det extra viktigt för SD ha bättre politiker än andra partier.
Senast redigerad av Niggers 2014-06-30 kl. 13:06.
Citera
2014-06-30, 13:07
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Jag tycker media skalla granska alla partier och deras politiker, även häng ut dem när det har gjort fel. Jag tycker inte vi skall folkvalda som har begått brott, har man dessutom döms till ett längre fängelse straff är de inte ok. Visst man kanske har i lagen mening "blivit" fri ifrån brottet genom att suttit av straffet, men politiker skall vara bättre människor än vanliga Svensson därav skall kraven vara mycket högre.

När en människa förtjänar en andra chans eller ej kan diskuteras i en evighet. En sak som är säkert är att en stor majoritet av politiker är obildade och rent av dumma. Läs på nästa valsedel så får du se
Citera
2014-06-30, 13:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Vad det hela kokar ner till är att väljarna har rätt att veta vilka personer som partierna har som toppkandidater på sina valsedlar. Om dessa toppnamn har ett förflutet som yrkeskriminella, då är det viktig information som väljarna har rätt att känna till. Jag kan inte tänka mig att SD:s väljare, om de kände till Rosenbergs bakgrund, skulle ge sitt stöd till ett sådant kommunalråd i Helsingborg.

Visst. Det är rimligt. Men man kan dock inte skylla allt på Rosenberg eftersom flera andra inom SD redan visste, och de valde att inte sprida informationen vidare. Kinnunen ger fler detaljer:

Citat:
Till Aftonbladet säger Kinnunen:

– Det här har känts till av partiet och prövats precis på samma sätt som för andra kandidater. Han har inte dolt någon information för partiet.

Så det stämmer inte att Rosenberg mörkat information om sin brottslighet?
– Inte för partiet. Men sedan är det ingen rättighet för medlemmarna att veta allt. Men det finns ingen skillnad på hur han prövats, jämfört med andra. Partiet anser inte att han farit med osanning.

Men varför uppgav Rosenberg inte att han var straffad på sin vandelsförsäkran?
– Det är egentligen ointressant hur blanketten ser ut. Det viktiga är att rätt parter fått informationen. Blanketten är ingen offentlig handling, utan det är verkställande utskott som behandlar informationen och de fick all information.

Enligt Kinnunen behandlades Rosenbergs bakgrund i utskottet innan Bylund kom in i valberedningen, och det fanns ingen formell anledning varför Bylund skulle informeras.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19140853.ab

Det är ju ganska naturligt att man inte går runt och berättar om dåliga saker man gjort i livet för var och varannan man möter, även inom samma grupp. Men det verkar som Rosenberg i alla fall har informerat dem som kräver att få veta detta. Jag tycker inte att det håller att kalla honom för en lögnare.

Däremot kan man ju alltid diskutera varför SD släppte fram honom.
Citera
2014-06-30, 13:14
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Detta är otroligt beklagligt och inget parti vill väl ha negativa nyheter, men ärligt känns inte scoopet lite löjligt ? Detta var ju redan känt inom partiet och ingen mörk hemlighet som kom fram.
Det var känt för partiledningen, ja, men inte för partimedlemmarna i övrigt och definitivt inte för allmänheten. Du kan ju gå ut på gatan i Helsingborg och fråga folk om de kände till att ett av deras kommunalråd har bakgrund som yrkeskriminell och se vilken reaktion du får. Inte lär den reaktionen bli nådig.
Citat:
2år är ett relativt hårt straff men ändå klassar jag det som ett sonat brott, det är inget brott där någon annan människa har farit illa. Otroligt olycklig, men ändå så bör han väl vara värd en ny chans i livet. Det är med all säkerhet något han ångrar djupt. Låt han själv få bevisa att han vill det bästa för svenska folket och betala tillbaka till samhället genom en solidarisk politik.
En ny chans i livet är en sak; att vara kommunalråd i en stor svensk stad som Helsingborg är något annat. Jag ser Rosenbergs yrkeskriminella bakgrund som direkt diskvalificerande för varje ansvarsfull position såsom kommunalråd.

Högre standard än så här måste vi kunna kräva av våra politiska ledare, men för det måste vi ju känna till sånt här om toppkandidaternas bakgrund. Men om det tycker uppenbarligen SD:s partiledning att vi inte ska få veta någonting förrän dagspressen börjar gräva.
Citera
2014-06-30, 13:19
Bannlyst
varför har jimmie åkesson alltid svårt att minnas såna här saker ?

Varför vill ni svenskar i tråden ge rosenberg en andra chans men gärna utvisa förstagångsbrottslingar med invandrarbakgrund? Är det enbart rasism som driver er till SD?
Citera
2014-06-30, 13:19
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men man kan dock inte skylla allt på Rosenberg eftersom flera andra inom SD redan visste, och de valde att inte sprida informationen vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Däremot kan man ju alltid diskutera varför SD släppte fram honom.
Nej, just det. De valde att acceptera honom som toppkandidat på valsedeln och att sedan inte informera väljarna om toppkandidatens bakgrund. Väljarna skulle alltså fås att rösta in en person med bakgrund som yrkeskriminell med partiledningens fulla vetskap. Det är en skandal av stora mått.
Citera
2014-06-30, 13:39
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Nej, just det. De valde att acceptera honom som toppkandidat på valsedeln och att sedan inte informera väljarna om toppkandidatens bakgrund. Väljarna skulle alltså fås att rösta in en person med bakgrund som yrkeskriminell med partiledningens fulla vetskap. Det är en skandal av stora mått.

Stora mått vet jag inte, då det rör sig om en enskild person.

Men likväl borde man lagt upp korten på bordet, sedan är det upp till väljarna att ta ställning.
Citera
2014-06-30, 13:43
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Men tagga ner. Om t.ex. en tjej tagit betalt nån gång för ett ligg för länge sen. Ska hon då få höra det hela livet? meningen med straff är att när det sonats så är saken ur världen.

Grym jämförelse!

Prostitution som är så olagligt!
Citera
2014-06-30, 13:49
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Stora mått vet jag inte, då det rör sig om en enskild person.

Men likväl borde man lagt upp korten på bordet, sedan är det upp till väljarna att ta ställning.
Vad vi har fått reda på är ju att SD:s partiledning visst om detta och accepterade honom som toppkandidat. Alltså har skandalen vuxit från att handla om en SD-politiker med yrkeskriminell bakgrund till att SD:s partiledning accepterar sådana toppnamn på valsedlarna och att SD därmed representeras av sådana personer som kommunalråd i Helsingborg. Vanligt folk får såklart inte veta någonting om detta förrän dagspressen börjar granska...
Citera
2014-06-30, 13:51
Medlem
SD-Connys avatar
Största problemet är PR mässigt att SD inte har läckt eller fått ut det här tidigare.

Det var ju en ganska grunt begraven hund.

Nu ger man media en onödig fri straffspark.
Citera
2014-06-30, 14:01
Medlem
Han har ju också ljugit för media (HD) på en direkt fråga om han var dömd. Det visar ju på både dåligt omdöme och fortsatt opålitlighet, han ljuger ju i förlängningen för alla läsare.

Hur man kan tycka det är en bra ide att ljuga på en direkt fråga på det sättet, är ju svårt att förstå. Det krävs väl inte för många hjärnceller att dra slutledningen att journalisten känner till domsluten eftersom han ställer frågan om han är straffad. Jag utgår i från att han själv minns sin brottslighet och fängelsetid.
Citera
2014-06-30, 14:05
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Vad vi har fått reda på är ju att SD:s partiledning visst om detta och accepterade honom som toppkandidat. Alltså har skandalen vuxit från att handla om en SD-politiker med yrkeskriminell bakgrund till att SD:s partiledning accepterar sådana toppnamn på valsedlarna och att SD därmed representeras av sådana personer som kommunalråd i Helsingborg. Vanligt folk får såklart inte veta någonting om detta förrän dagspressen börjar granska...

Håller med om detta. Internt verkar man ju på ett sätt ha hanterat det förnuftigt, man avvaktade ett antal år innan man började ge honom förtroendeposter (tydligen ingen valbar plats 2006). Men att väljarna inte får höra något om detta förrän media tar fram det är inte ok. Jag skulle inte vilja se en f.d. yrkeskriminell som kommunalråd i min hemkommun, och i grunden vet nog SD att många tycker som jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in