2014-06-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ena halvan av rättigheterna till Håkan Hellströms låt "River en vacker dröm" har sålts på auktion för 150 000 kronor.

http://www.expressen.se/gt/noje/en-av-hakans-latar-saldes-pa-auktion/

Citat:
Förutom ”River en vacker dröm” har delar av de ekonomiska rättigheterna till Håkan Hellströms "Pistol", ”För en lång lång tid”, ”Shelley” och ”Livets teater” auktionerats ut via Stockholms auktionsverk .
Citera
2014-06-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dollarz
http://www.expressen.se/gt/noje/en-av-hakans-latar-saldes-pa-auktion/
Denna nyhet uppmärksammades även av DN för några dagar sedan. Citerar mig själv från skvallertråden om HH.

Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/hakan-hellstroms-latar-saljs-pa-auktion/

Uppenbarligen reagerade HH inte positivt på att låtskrivarduon vill sälja sina andelar i de aktuella låtarna. Detta är ju lite ironiskt med tanke på vilka konstnärliga friheter herr Hellström själv har tagit i förhållande till andra artisters verk, och den syn på huruvida man kan äga musik som han tidigare gett uttryck för.

Nu tror jag i och för sig att i princip ingenting biter på herr Hellströms "renommé" i publikens ögon, han har statusen helig go gubbe i Göteborg och för närvarande även i resten av Sverige, men det är ju intressant att han lägger sig i att två av hans låtskrivarpartners vill passa på att casha in efter braksuccén på Ullevi. De intäkter som HH lär ha dragit in på närmare 70 000 åskådare på Ullevi får ju en halv miljon kr (sammanlagda utropspriset för två av låtarna) att te sig som rena kaffepengarna.

Noterar från Expressen-artikeln att andelen till River En Vacker Dröm såldes för det utropspris (150 000 kr) som omnämndes i DN-artikeln, andelarna till de övriga fyra låtarna blev tydligen inte sålda vid auktionen.
Citera
2014-06-25, 00:20
Medlem
Fettiskudds avatar
Den här har jag inte lagt märke till på spotify tidigare:
http://open.spotify.com/track/2aKrzq9p5G4KrasYDrLEXz
Väldigt härlig version. Det var väl B-sidan som fick ersätta "När jag ser framåt"?
(Rockenroll, blåa ögon - igen - Live)
Citera
2014-06-26, 15:48
Medlem
Eftersom ullevi- konserten filmades så känns det ju 99 % säkert att den lär komma ut nu i höst på dvd/blue ray. Det ser jag fram emot.
Lite synd bara att Veronica maggio skulle slarva bort delar av första versen i hela huset.
Citera
2014-06-26, 16:57
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Lite synd bara att Veronica maggio skulle slarva bort delar av första versen i hela huset.
Haha, stör mig så enormt mycket på det varje gång jag ser klippet från spelningen (vilket är ganska ofta då det var en av höjdpunkterna för mig).
Citera
2014-06-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Eftersom ullevi- konserten filmades så känns det ju 99 % säkert att den lär komma ut nu i höst på dvd/blue ray. Det ser jag fram emot.

Det som är 100% säkert är att det blir en Dokumentär, Bara för att konserten filmades så behöver det absolut inte betyda att den kommer släppas på DVD/bluray, Men jag hoppas verkligen verkligen att dom gör det! Men finns ganska många Håkan spelningar som spelats in men som sedan aldrig släppts officiellt. Men denna magiska afton måste dom ju bara släppa, annars blir jag ledsen på riktigt
Citera
2014-06-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Det som är 100% säkert är att det blir en Dokumentär, Bara för att konserten filmades så behöver det absolut inte betyda att den kommer släppas på DVD/bluray, Men jag hoppas verkligen verkligen att dom gör det! Men finns ganska många Håkan spelningar som spelats in men som sedan aldrig släppts officiellt. Men denna magiska afton måste dom ju bara släppa, annars blir jag ledsen på riktigt

Ah, just det, där kan du ha en poäng! Vad jag absolut inte vill ha är det där klassiska, en timmes dokumentär där intervjuer och backstage-matrial varvas med lite låtar. Jag som inte var på plats blir också riktigt ledsen om inte hela spelningen släpps i sin helhet. Peace and Love 2009 men detta är ju Sveriges genom tiderna största konsert av en svensk artist för betalande publik, det måste utnyttjas!
Citera
2014-06-27, 23:11
Medlem
Någon som vet vart Håkan kommer vara efter sitt framträdande på Bråvalla idag?
Citera
2014-06-27, 23:27
Medlem
rokkroks avatar
Bild från spelningen.

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10468360_697044660330776_5409402316125816178_n.jpg

(är ej där)
Citera
2014-06-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
Denna nyhet uppmärksammades även av DN för några dagar sedan. Citerar mig själv från skvallertråden om HH.

Noterar från Expressen-artikeln att andelen till River En Vacker Dröm såldes för det utropspris (150 000 kr) som omnämndes i DN-artikeln, andelarna till de övriga fyra låtarna blev tydligen inte sålda vid auktionen.

Rättigheterna till de andra låtarna såldes senare, oklart vem som köpte, antar att det inte var Håkan eftersom jag skulle tro att det skulle skrivits om det då. Vet inte om det även blev vinnande bud på de instrument etc som också ingick i "Håkan-auktionen".

Undrar hur det ser ut nu mellan makarna Löwenström och Håkan. Framförallt Johan Forsman Löwenström har ju arbetat med Håkan ett flertal gånger sedan debuten, senast som co-producent och låtskrivare (Pistol, Livets teater) på senaste plattan.
Senast redigerad av edeis 2014-06-28 kl. 20:30.
Citera
2014-06-30, 00:06
Medlem
Någon som vet vart på Brännö hans sommarstuga ligger?
Citera
2014-06-30, 00:19
Medlem
TokyoBarns avatar
Från ''känn ingen sorg för mig Göteborg''

''jag följde varje hennes danssteg'' - Är det grammatiskt korrekt? det låter väldigt fel.

borde mer vara ''Jag följde alla hennes danssteg/fotsteg'' ? ^^

Bara något jag tänkt på efter att hört låten mycket på sistonde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in