Citat:
Ursprungligen postat av
Chrismon
Det skall givetvis få spekuleras hur mycket som helst i en tråd som denna men ibland dras ett löjets skimmer över det tragiska försvinnandet av Viola Widegren. Som t ex när någon påstår att en ko skulle kunna vara inblandad och ha dragit liket över isen.
Med allra största sannolik så har Widegren fallit i Faxälven vid vaken. Det styrks ju av furiren Nylanders iakttagelse. Att man inte fann något vid dykningarna i mörkret har sin naturliga förklaring. Dykare på den tiden var mycket otympliga och med ytterst begränsad sikt.
Jag har tidigare ställt frågan om det inte går att få tag i ett FUP. Det är väl så att förundersökningsprotokoll endast blir offentliga när åtal väckts men i detta fall kan kanske tiden från försvinnandet (68 år) spela en viss roll. Någon som vet?
Jag håller med dig i din teori att Viola kan mycket väl ha fallit i vaken som låg alldeles intill timmervältan. Att sedan dykaren som gick ner i vattnet på kvällen den 20 december inte fann något tycker inte jag är så konstigt med tanke på hur det såg ut på bottnen i älven. På bottnen, förutom att den var gropig och full av rötter, så hade
issörjan byggt många underliga labyrinter.
Efter att ha läst ytterligare i kapitlet om Viola så går det ändå inte att bortförklara att paret Widegren faktiskt betedde sig både märkligt och underligt på en del punkter.
Hade de uppträtt på ett annat sätt så skulle jag helt och hållet ha stött teorin om att det hela var en ren olycka. Detta går emellertid inte nu. Den/de som själva läser kapitlet, eller kommer att läsa detta, av Bernhardsson kan/kommer själva att se vad jag menar.
Jag är övertygad om att Bernhardsson har helt och hållet hållit sig till vad polisutredningen hade att förtälja samt pratat med olika personer som hade med fallet att göra. Han la inte själv in några personliga uppfattningar.
T. o. m på hösten 1949 kan man se hur mycket isflak det fanns i Faxälven. Dessa dykningar skedde i två omgångar. Först den 3-11 november och den senare 24-30 november.