2014-06-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...jag skulle nog inte våga...risken finns att hon får tankar om stämning om hon läser bitar av den här tråden....

Ja nu förstår jag hur du menar, svarade förut ur annan synvinkel, ursäkta. Jag tror i och för sig inte att man blir stämd om man forskar närmare, eftersom hon själv har framträtt med namn. Och eftersom så många redan stört henne på olika sätt, förmodligen.
Men man kan bli avvisad. Det är väl i så fall om man inte ger sig, som stämning kan komma på tal. Jag tänker inte försöka.
Citera
2014-06-29, 16:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Spejan" - en hund av rasen stövare.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Stövare

Alltså en jakthund. Antar att hon även användes till just jakt. Kanske därför hon fick namnet "Spejan" eftersom hon spejade efter byten.

I min ungdom hade jag bekanta vars fäder var jägare och hade stövare. Minns dessa hundar när de antingen sprang omkring på gårdarna eller var i hundgårdarna. Det var ena rackare till att kunna ta ton och det riktigt ordentligt.

Hur nu Widegrens hund var har jag ingen som helst aning om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-29 kl. 17:00.
Citera
2014-06-29, 16:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bokserien dyker upp då och då på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Har letat på Google men får inte upp detta. Antikvariat och bibliotek återstår?

Denna bokserie dyker upp med jämna mellanrum på nätantikvariaten. Är faktiskt inte så otroligt ovanliga.

Det var väl någon skribent i tråden som alldeles nyligen köpte bokserien.
Citera
2014-06-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Det är jag också angelägen om att få veta! Någon som haft anledning att fejka iakttagelsen av den kortvuxne mannen?

Tydligen grannens (mitt emot, med god sikt!) dotters pojkvän som var där (för att fria enligt Crime-boy) ... Det kan man faktiskt ta reda på genom folkbokföring...
Citera
2014-06-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Hon är säkert jätte-lycklig om hon läst tråden här?

Nej säkert inte. Men hon har dock redan trätt fram i Lejf Aspelins - hette han så - fyrtiotalskrönika. Kanske fler ställen? Modigt och bra gjort av henne. Har du kanske möjlighet att visa oss på vilka fler ställen hon framträtt - så kan vi gå efter det och slipper fundera över vad hon kunde säga mer. Antagligen ingenting?
Annars kan man väl begära ut offentlig rapport från allt detta och säkert läsa där om mycket man inte vet.
Citera
2014-06-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ingen vill väl stämma henne, hon är i så fall endast "meddrabbad" ... Hon kan endast vara vittne i så fall, med minnen som kanske inte är helt relevanta för den där dagen.
Hon kan förstås säga hur makarna W var, kanske de (förmodligen) besinnade sig (örfilar etc) efter den här händelsen och inte mycket mer finns att säga ...

Tänkte fel här i farten ... Du menar den som snokar råkar illa ut ... Njaa ...inte säker på det, då hon ju redan framträtt - men man blir kanske avvisad med besked och resultatet bli bara obehagskänsla. Jag utgår dock inte från att hon är negativt inställd till forskning - tvärtom. Hon skrev även att det är bra att man skriver om det -Men vill väl inte deltaga aktivt. Med åren tröttnar man såklart.
Citera
2014-06-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Denna bokserie dyker upp med jämna mellanrum på nätantikvariaten. Är faktiskt inte så otroligt ovanliga.

Det var väl någon skribent i tråden som alldeles nyligen köpte bokserien.

Jaa tror jag har sett det, kostar 3 -400 kronor ... Tänkte att man kan lika gärna begära ut handlingarna från då - det måste ju gå. Kanske många redan gjort det, men det lär vara offentligt tillgängligt nu.
Citera
2014-06-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ja nu förstår jag hur du menar, svarade förut ur annan synvinkel, ursäkta. Jag tror i och för sig inte att man blir stämd om man forskar närmare, eftersom hon själv har framträtt med namn. Och eftersom så många redan stört henne på olika sätt, förmodligen.
Men man kan bli avvisad. Det är väl i så fall om man inte ger sig, som stämning kan komma på tal. Jag tänker inte försöka.

Jag håller verkligen med dig om att det skulle vara VÄLDIGT intressant att få höra vad dom som var med på den tiden, eller deras anhöriga, har att säga...om inte annat till grannarna mitt emot som gjorde iakttagelser......
Citera
2014-06-29, 16:42
Medlem
Crime-boy, du sitter ju med här i tråden hela tiden - du även lämnar info. Då går du väl med på att andra också medverkar och vill veta mer av det du säger. Du lämnar bara små ledtrådar men verkar veta mycket mer. Hoppas du vill vara med och lösa detta mysterium. Måste vara litet jobbigt att se på hur vi klantar oss ...?
Citera
2014-06-29, 16:43
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Tydligen grannens (mitt emot, med god sikt!) dotters pojkvän som var där (för att fria enligt Crime-boy) ... Det kan man faktiskt ta reda på genom folkbokföring...

Hur länge han friade? Eller vad? Självklart kollade polisen upp friarens alibi. Han skulle omöjligt hunnit över till Widegrens..mördat Viola..och sen sprungit tillbaka till bilen. Helt omöjligt.
Citera
2014-06-29, 16:43
Medlem
Citat:
...Men då kvarstår frågan från när skoavtrycken fanns ...?

..antagligen var det väl så att polisen aldrig såg avtrycken...annars skulle det ha blivit en avgjutning....väl?
Citera
2014-06-29, 16:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dykningarna och draggningarna sent på hösten 1949.

Citat:
Ursprungligen postat av Chrismon
Det skall givetvis få spekuleras hur mycket som helst i en tråd som denna men ibland dras ett löjets skimmer över det tragiska försvinnandet av Viola Widegren. Som t ex när någon påstår att en ko skulle kunna vara inblandad och ha dragit liket över isen.

Med allra största sannolik så har Widegren fallit i Faxälven vid vaken. Det styrks ju av furiren Nylanders iakttagelse. Att man inte fann något vid dykningarna i mörkret har sin naturliga förklaring. Dykare på den tiden var mycket otympliga och med ytterst begränsad sikt.

Jag har tidigare ställt frågan om det inte går att få tag i ett FUP. Det är väl så att förundersökningsprotokoll endast blir offentliga när åtal väckts men i detta fall kan kanske tiden från försvinnandet (68 år) spela en viss roll. Någon som vet?

Jag håller med dig i din teori att Viola kan mycket väl ha fallit i vaken som låg alldeles intill timmervältan. Att sedan dykaren som gick ner i vattnet på kvällen den 20 december inte fann något tycker inte jag är så konstigt med tanke på hur det såg ut på bottnen i älven. På bottnen, förutom att den var gropig och full av rötter, så hade issörjan byggt många underliga labyrinter.

Efter att ha läst ytterligare i kapitlet om Viola så går det ändå inte att bortförklara att paret Widegren faktiskt betedde sig både märkligt och underligt på en del punkter.

Hade de uppträtt på ett annat sätt så skulle jag helt och hållet ha stött teorin om att det hela var en ren olycka. Detta går emellertid inte nu. Den/de som själva läser kapitlet, eller kommer att läsa detta, av Bernhardsson kan/kommer själva att se vad jag menar.

Jag är övertygad om att Bernhardsson har helt och hållet hållit sig till vad polisutredningen hade att förtälja samt pratat med olika personer som hade med fallet att göra. Han la inte själv in några personliga uppfattningar.

T. o. m på hösten 1949 kan man se hur mycket isflak det fanns i Faxälven. Dessa dykningar skedde i två omgångar. Först den 3-11 november och den senare 24-30 november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in