2014-06-28, 13:43
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Inte otroligt för den tiden att det var Violas barn som sades vara spädbarnsdöd - finns ju inga papper om dödsorsaken! - och att pappa K var pappa till lillasysters kvarlämnade barn.
Men Crime Boy, jag förstår att du värnar litet om familjen W:s rätt till integritet nu - men varför gömma och glömma i just den här tråden? Fallet måste rivas upp för att kunna ha en fortsättning. För Violas skull och för andras skull, även Eva Maris. Ja i konsekvensen även för pappan och mammornas skull så att de inte ihågkoms på alldeles förvrängt sätt. Signaturen bara utgår från vad som i verkligheten har hänt och kunde hända på den tiden. Hypoteser.
Om pappan levt idag borde han, ja kanske hela familjen, fått gå till psykolog. Hur då om alla symtom mörkläggs?

Jag kan inte se att fallet förs framåt för att man påstår att Karl Widegren knullade kor?
Citera
2014-06-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det var jag som var pappan..

Vad säger du ...! Verkligen sant? Du verkar hela tiden som att du vet en del och har hållit viss distans. Bra att du i så fall har koll på vad som sägs. Men du har inte tillrättavisat mig ... Det tyder på - som jag faktiskt alltid trott här - att lillasyster faktiskt inte vet så mycket mer om den där kvällen 5 dec -48.
Har du synpunkter på varför Eva Mari inte träder fram? Vilket jag kan förstå. Vilket helvete hon kunnat få med en sådan integritetskränkning.
Likväl vill vi lösa försvinnandets mysterium.
Har du träffat Karl Wideberg alltså?
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-28 kl. 13:56.
Citera
2014-06-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Jag kan inte se att fallet förs framåt för att man påstår att Karl Widegren knullade kor?

Har inte påstått det. Mitt resonemang kommer av detta med att han faktiskt dömdes för att ha plågat katter. Det är bevisat att människor som dömts för det enda och det andra i våldsamhet och vållat andras död, inte sällan "övat" sig på husdjur. detta med tidelag tog jag upp som enbart en parallell. Det ena ger det andra. Det handlade om våldtäktsmän och var endast ett exempel -och har inte påstått att han varit det.
Men han var grym mot Viola, det kan väl ingen förneka och är orsak till hennes försvinnande från världskartan.
Citera
2014-06-28, 14:02
Medlem
Greenskys avatar
Man kan räkna matematiskt på fallet och då kommer första frågan hur stor var chansen att Viola tog självmord på ett sådant sätt att kroppen aldrig hittades? I praktiken skulle det inneburit att hon självmant hoppade ner i isvaken, vilket enligt mig mer eller mindre borde kunna uteslutas.
Visst har det förekommit självmord på de mest bisarra sätt men här är det fråga om en nykter icke-drogpåverkad person så jag tror chansen är minimal.

Då har vi kvar olycksteorin, hurdan stor är chansen att hon halkat ner i en vak? Hon borde känt till alla farliga passager eftersom hon växt upp där och därmed undvikit dom. Så olycksteorin känns ganska långt borta.

Sedan har vi matematiskt sett chansen att hon först får stryk av fadern, vilket resulterar i att hon rusar ut och sedan omkommer, enligt olycksteorin som i sig förefaller vara icke verklighetsförankrad. Den här sista tesen känns heller inte rätt på ngt sätt.

Återstår då att hon blev mördad av sin far och eventuellt sin styvmor.
Citera
2014-06-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Man kan räkna matematiskt på fallet och då kommer första frågan hur stor var chansen att Viola tog självmord på ett sådant sätt att kroppen aldrig hittades? I praktiken skulle det inneburit att hon självmant hoppade ner i isvaken, vilket enligt mig mer eller mindre borde kunna uteslutas.
Visst har det förekommit självmord på de mest bisarra sätt men här är det fråga om en nykter icke-drogpåverkad person så jag tror chansen är minimal.

Då har vi kvar olycksteorin, hurdan stor är chansen att hon halkat ner i en vak? Hon borde känt till alla farliga passager eftersom hon växt upp där och därmed undvikit dom. Så olycksteorin känns ganska långt borta.

Sedan har vi matematiskt sett chansen att hon först får stryk av fadern, vilket resulterar i att hon rusar ut och sedan omkommer, enligt olycksteorin som i sig förefaller vara icke verklighetsförankrad. Den här sista tesen känns heller inte rätt på ngt sätt.

Återstår då att hon blev mördad av sin far och eventuellt sin styvmor.

Rätt tänkt tycker jag. Delar denna logik helt. Hade hon rusat ut och omkommit bör spår ha funnits. Visserligen inte lika bra spårhundar på den tiden, men hundar användes i sökandet. Det kan inte förblivit hemligt i alla år.
Så den sista teorin delar jag, tyvärr.
Efter det hon fått örfilar och stryk kan hon väl knappast promenerat genom skogen och väntat på en buss utan att synas. Om inte en granne tog hand om henne och att hon sedan flydde landet? Låter långsökt för mig också.
Citera
2014-06-28, 14:17
Medlem
Finns det möjlighet att få tillgång till förundersökningsprotokoll även om inte något åtal väckts?
Senast redigerad av Chrismon 2014-06-28 kl. 14:25.
Citera
2014-06-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrismon
Finns det möjlighet att få tillgång till förundersökningsprotokoll även om inte något åtal väckts?
Det tror jag. Sådant är offentligt såvida inte en undersökning just nu pågår. Men i detta fall, ja. Kan man säkert begära ut av polisens arkiv eller var de hänvisar efter denna tid. . Vore intressant.
Citera
2014-06-28, 14:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Man måste få veta mer om detta och om barnet var kvar under lång tid. Kanske det var tänkt för bara en kort tid under flytten och sedan intalades hon att det gick bra och lät barnet stanna -
Hon kan även varit allvarligt deprimerad och inte orkat annat.
...
Man kan ju se i Härnösands arkiv mer om alla dessa detaljer. Rätt duktigt folk där.

Är det något du har möjlighet att kolla? Det skulle vara intressant att få veta mer om.
Citera
2014-06-28, 14:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Rätt tänkt tycker jag. Delar denna logik helt. Hade hon rusat ut och omkommit bör spår ha funnits. Visserligen inte lika bra spårhundar på den tiden, men hundar användes i sökandet. Det kan inte förblivit hemligt i alla år.
Så den sista teorin delar jag, tyvärr.
Efter det hon fått örfilar och stryk kan hon väl knappast promenerat genom skogen och väntat på en buss utan att synas. Om inte en granne tog hand om henne och att hon sedan flydde landet? Låter långsökt för mig också.

Jag håller med. Och skulle hon ha haft för avsikt att åka buss tillbaka till elevhemmet, så kanske hon gick mot bussen. Men OM hon skulle ha kommit med bussen mot stan, så borde chauffören eller annan ev. passagerare ha sett henne. Fallet blev ju så uppmärksammat. Om inte annat så borde chauffören ha kommit ihåg en passagerare som inte hade pengar med sig; väskan med busspengar fanns ju kvar hemma. OM Viola avsåg att ta sig tillbaka till elevhemmet, återstod väl bara att lifta. Men då borde föraren nog kommit ihåg henne (om han var "god"). Skulle ev. förare varit "ond", så är det en annan sak.

Nej, jag tror inte att Viola överlevde den 5 december 1948.

En sak som torde hinta om att föräldrarna ljög, är att Viola knappast gick ut ur huset lugnt och stilla, som de påstod. Efter misshandel och kränkning låter det mer sannolikt att hon rusade ut (om hon nu kom ut på egna ben).
Citera
2014-06-28, 15:30
Medlem
Citat:
Undrar också hur det kommer sig att de inte flyttade, eftersom de var vana att flytta! Mycket, mycket märkligt. Skyldig som oskyldig vill man bara bort därifrån?!
Jomen kattplågarkompisen kan ha varit behjälplig med något, det var någon plusgrad då har jag läst och vinden hade avtagit, och knappt snö på marken just då. Om KW sagt "Kan du ta och åka iväg med ett paket och slänga det utom synhåll, och inte ett ord om saken. Du får xx riksdaler för det.". Om kompisen var av samma sort så kanske.
Att skvallra eller försäga sig sen är samma sak som att bli inblandad och förhörd. Kanske, kanske inte -
Undrar även över den / de som ägde katterna! Säkert inte många okända hemlösa katter på den lilla platsen (De måste ju ha hatat KW). Deras barn och bekanta kan säker bidraga med något?

Just det! Det skulle vara intressant att höra vad anhöriga till dom som anmälde KW för djurplågeri har att säga, och lite om ifall kattplågarkompisen var ledd av KW...för jag tror inte det var tvärtom...KW verkade inte vara någon "lättledd" typ precis.

Citat:
Bra skrivet. Händelserna med kattplågeri är synnerligen viktigt. Har tagit del av redovisningar av mord och inte sällan visar det sig att gm plågat djur under uppväxten och även vid tiden för mordet. Måste tas med i beräkningarna om hur man bedömer denne man.

Jag kan inte förstå skitsnack om någon som bara är en "utböling" och "lite märkvärdig"...men däremot om det gäller någon som torterat någon annan levande varelse för sitt eget nöjes skull..
Vanligt nöje för seriemördare!

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Janne Sundin är numera avliden. I Norléns bok Nordens Mata Hari och andra spioner mördare och bedragare utkommen 1995 så finns det på bokens baksida ett mindre foto med följande text under: "Författaren Ingmar Norlén intervjuar den pensionerade kriminalinspektören Björn Engström på platsen i Ångermanälven där Viola Videgren försvann 1948".

På sidan 207 i samma bok står följande: "En vårdag 1993 står jag på gårdsplanen tillsammans med den pensionerade kriminalinspektören Björn Engström från Sundsvall. Han är den siste som är i livet av de många poliser som var engagerade i fallet Viola".

Hennes försvinnande finns under avsnittet Mysterier på sidorna 204 - 214 med rubriken "Gåtan Viola Videgren. Den som har boken kan gärna läsa det Norlén skrev om hennes försvinnande. Här framkommer en hel del intressanta uppgifter enligt författaren.

Tack för tipset!
Citera
2014-06-28, 15:40
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Vad säger du ...! Verkligen sant? Du verkar hela tiden som att du vet en del och har hållit viss distans. Bra att du i så fall har koll på vad som sägs. Men du har inte tillrättavisat mig ... Det tyder på - som jag faktiskt alltid trott här - att lillasyster faktiskt inte vet så mycket mer om den där kvällen 5 dec -48.
Har du synpunkter på varför Eva Mari inte träder fram? Vilket jag kan förstå. Vilket helvete hon kunnat få med en sådan integritetskränkning.

Känsligt att tala om..jag var ju så ung.
Citera
2014-06-28, 15:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvinnandet lär förbli ouppklarat.

Citat:

Du kan mycket väl ha rätt i detta. Likväl kan du fel. Tyvärr är det ingen av oss som vet vad EM vet eller inte vet. Endast hon själv och hon lär väl knappast berätta vad hon ev. kan veta.

Javisst vill vi lösa gåtan vad som hände Viola. Tyvärr lär vi knappast göra detta. Alltför lång tid har gått sedan hon försvann. De allra flesta som på något sätt hade med fallet att göra är i dag tyvärr avlidna. Vi får nog hålla oss till teorier av olika slag.

Troligtvis är det ingen som skriver i tråden som någonsin har träffat Karl Widegren. Jag har i a f inte gjort det. Skulle det vara någon så skulle det vara intressant att få höra vad den person alt. de personerna har att berätta om KW hur han verkar ha varit som person.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-28 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in