2014-06-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Om du med säkerhet vet vad som är sant eller falskt, ska du absolut upplysa om detta, men i övrigt kan säkert läsarna själva, precis som du, bilda sig en egen uppfattning.

Och att pappan varit grym mot katter, var inte endast en trådsanning, så därför var inte händelsen med den upphängda katten speciellt spekulativ.
Bra skrivet. Händelserna med kattplågeri är synnerligen viktigt. Har tagit del av redovisningar av mord och inte sällan visar det sig att gm plågat djur under uppväxten och även vid tiden för mordet. Måste tas med i beräkningarna om hur man bedömer denne man.
Citera
2014-06-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Crime-boy, vänligheten haglar ibland all trevlighet. Tydligen bara för att...

Det Jeannemarie skriver stämmer helt överens med alla uppgifter som kommit fram. Väskan blev kvar på köksbordet och kappan hade hon på sig hela tiden.
Skaraborg2 har dessutom förtydligat vilken handväska som åsyftades.
OK då är det med handväskan utrett. Tar inte bort mitt inlägg för här finns annat som kan vara läsvärt ..
Citera
2014-06-28, 12:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Sundin och Björn Engström.

Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jojo...kafferep och andra möten var nog extra innehållsrika vid den tiden där uppe i trakterna...

Det där med håret är verkligen ett mysterium i sig! Vad hände med det egentligen?

Sundin kanske inte kunde med att prata om den detaljen med tanke på de anhöriga. Sundin förresten...lever han fortfarande tro?...kan, kan han väl?

Janne Sundin är numera avliden. I Norléns bok Nordens Mata Hari och andra spioner mördare och bedragare utkommen 1995 så finns det på bokens baksida ett mindre foto med följande text under: "Författaren Ingmar Norlén intervjuar den pensionerade kriminalinspektören Björn Engström på platsen i Ångermanälven där Viola Videgren försvann 1948".

På sidan 207 i samma bok står följande: "En vårdag 1993 står jag på gårdsplanen tillsammans med den pensionerade kriminalinspektören Björn Engström från Sundsvall. Han är den siste som är i livet av de många poliser som var engagerade i fallet Viola".

Hennes försvinnande finns under avsnittet Mysterier på sidorna 204 - 214 med rubriken "Gåtan Viola Videgren. Den som har boken kan gärna läsa det Norlén skrev om hennes försvinnande. Här framkommer en hel del intressanta uppgifter enligt författaren.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-28 kl. 12:33.
Citera
2014-06-28, 12:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eva Marie fick barn i unga år.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Eva-Marie fick ett barn i unga år. Ett barn som hon lämnade kvar i Helgum hos sina föräldrar. Skulle hon gjort det om hon sett fadern slå ihjäl hennes syster? Eller om hon generellt varit rädd för sin pappa? Jag har svårt att tro det.

Intressant. Det tror jag inte att jag har läst om förut. Detta barn lämnade hon alltså kvar hos sina föräldrar i Helgum. Kanske skedde detta i samband med flytten ner till Stockholm?

Detta tycker jag kan tyda på att Eva Marie inte var rädd för sina föräldrar. Den person hon då framför allt skulle ha varit rädd måste i s f ha varit sin far.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-28 kl. 12:36.
Citera
2014-06-28, 12:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Trådstart den 18 augusti 2010.

Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Nej, det är sant men spekulationerna har gått vilda här sedan 2009(?) så det känns som att din ilska kanske kan fördelas ut till fler än mig isf?

Inte för att det spelar någon större roll men trådstarten skedde den 18 augusti 2010.
Citera
2014-06-28, 12:36
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte för att det spelar någon större roll men trådstarten skedde den 18 augusti 2010.
Ja, då var min uppskattning inte alltför grov. 😉 (webbläsaren i min mobil samarbetar inte alltid).
Citera
2014-06-28, 12:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Eva-Marie fick ett barn i unga år. Ett barn som hon lämnade kvar i Helgum hos sina föräldrar. Skulle hon gjort det om hon sett fadern slå ihjäl hennes syster? Eller om hon generellt varit rädd för sin pappa? Jag har svårt att tro det.

Det beror på under vilka omständigheter som hon lämnade sitt barn hos dem. Gjorde hon det frivilligt och med glatt sinne, så verkar det inte som att hon var rädd för fadern. Hon kanske klarade sig undan hans hätska humör och elaka beteenden. Men om fadern misshandlade storasystern då och då (?), torde hon ha upplevt det obehagligt.

Hon kanske var tvungen - av någon anledning - att lämna barnet hos sina föräldrar. Att veta att fadern (och styvmodern?) misshandlat systern och ändå våga lämna sitt eget barn med dem, hur vågar man det? Tvingad? Vad är det som säger att fadern inte skulle behandla hennes eget barn på samma sätt? Han visade upp synnerligen otrevliga personlighetsdrag. En människa som plågar katter och drar ner byxorna på en ung kvinna (låt vara sin egen dotter) för att ge henne "smisk" på baken, det är ingen snäll person, enligt min åsikt.

Kanske var det inte hennes eget val? Eller också var det ett helt frivilligt val. Det får vi kanske aldrig reda på?
Citera
2014-06-28, 12:59
Medlem
Prinzezzans avatar
En fundering. Om EM sagt att hon var rädd att Viola skulle komma fram ur skogen och skrämma henne (eller liknande), kan det ha varit ett hot från föräldrarna (eller annan)? "Om du... så kommer Viola fram ur skogen och skräms." För att kontrollera. Bara en tanke.
Citera
2014-06-28, 13:15
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
En fundering. Om EM sagt att hon var rädd att Viola skulle komma fram ur skogen och skrämma henne (eller liknande), kan det ha varit ett hot från föräldrarna (eller annan)? "Om du... så kommer Viola fram ur skogen och skräms." För att kontrollera. Bara en tanke.
Jag har också tänkt i de banorna.
Citera
2014-06-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det beror på under vilka omständigheter som hon lämnade sitt barn hos dem. Gjorde hon det frivilligt och med glatt sinne, så verkar det inte som att hon var rädd för fadern. Hon kanske klarade sig undan hans hätska humör och elaka beteenden. Men om fadern misshandlade storasystern då och då (?), torde hon ha upplevt det obehagligt.

Hon kanske var tvungen - av någon anledning - att lämna barnet hos sina föräldrar. Att veta att fadern (och styvmodern?) misshandlat systern och ändå våga lämna sitt eget barn med dem, hur vågar man det? Tvingad? Vad är det som säger att fadern inte skulle behandla hennes eget barn på samma sätt? Han visade upp synnerligen otrevliga personlighetsdrag. En människa som plågar katter och drar ner byxorna på en ung kvinna (låt vara sin egen dotter) för att ge henne "smisk" på baken, det är ingen snäll person, enligt min åsikt.

Kanske var det inte hennes eget val? Eller också var det ett helt frivilligt val. Det får vi kanske aldrig reda på?

Man måste få veta mer om detta och om barnet var kvar under lång tid. Kanske det var tänkt för bara en kort tid under flytten och sedan intalades hon att det gick bra och lät barnet stanna -
Hon kan även varit allvarligt deprimerad och inte orkat annat.
...
Man kan ju se i Härnösands arkiv mer om alla dessa detaljer. Rätt duktigt folk där.
Citera
2014-06-28, 13:40
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Finns uppgifter om vem pappan var? Kan det varit KW? Det här fallet blir underligare och underligare. Massor som inte undersökts. Blir mer och mer förbryllad av polismannen Janne Sundin som inte gjorde en genomgående undersökning. Även med den tidens mått fanns ju anledning till det - eller han kanske försatte sig i obekväm situation om han lät fallet gå vidare med KW som misstänkt för försvinnande? Men för att misstänka för mord krävs bevis.Andra myndigheter då, kanske finns andra anmälningar och rapporter?
Hon kanske måste lämna barnet kvar? Kanske för syns skull, för att visa att han ville ha barn omkring sig?
Men varför allt detta istället för att flytta? Kanske han fick för sig att om han flyttade skulle han bli ännu mer misstänkt och vågade inte utmana ödet ..
(Min pappa var född med 10 syskon i Gävle på sena 1800 -talet - jag var "sladdbarn" - så jag har hört en del om hur kunde gå till med födda barn! Även om min egen släkt var normal.)

Det var jag som var pappan..
Citera
2014-06-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant. Det tror jag inte att jag har läst om förut. Detta barn lämnade hon alltså kvar hos sina föräldrar i Helgum. Kanske skedde detta i samband med flytten ner till Stockholm?

Detta tycker jag kan tyda på att Eva Marie inte var rädd för sina föräldrar. Den person hon då framför allt skulle ha varit rädd måste i s f ha varit sin far.

Men som dotter till en sådan man, som bevisligen misshandlat systern Viola och plågat katter, gift med en kvinna som även hon utdelat örfilar till Viola ... kan man väl inte säga att hon inte var rädd för sin pappa. Hon kan varit så traumatiserad då att hon förträngde och förblindades. Kan vara så också att hon var förskonad från misshandel .. och / eller var kanske tvingad att gå på pappans linje -
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in