Citat:
Ursprungligen postat av
Jeannemarie
Rätt tänkt tycker jag. Delar denna logik helt. Hade hon rusat ut och omkommit bör spår ha funnits. Visserligen inte lika bra spårhundar på den tiden, men hundar användes i sökandet. Det kan inte förblivit hemligt i alla år.
Så den sista teorin delar jag, tyvärr.
Efter det hon fått örfilar och stryk kan hon väl knappast promenerat genom skogen och väntat på en buss utan att synas. Om inte en granne tog hand om henne och att hon sedan flydde landet? Låter långsökt för mig också.
Jag håller med. Och skulle hon ha haft för avsikt att åka buss tillbaka till elevhemmet, så kanske hon gick mot bussen. Men OM hon skulle ha kommit med bussen mot stan, så borde chauffören eller annan ev. passagerare ha sett henne. Fallet blev ju så uppmärksammat. Om inte annat så borde chauffören ha kommit ihåg en passagerare som inte hade pengar med sig; väskan med busspengar fanns ju kvar hemma. OM Viola avsåg att ta sig tillbaka till elevhemmet, återstod väl bara att lifta. Men då borde föraren nog kommit ihåg henne (om han var "god"). Skulle ev. förare varit "ond", så är det en annan sak.
Nej, jag tror inte att Viola överlevde den 5 december 1948.
En sak som torde hinta om att föräldrarna ljög, är att Viola knappast gick ut ur huset lugnt och stilla, som de påstod. Efter misshandel och kränkning låter det mer sannolikt att hon rusade ut (om hon nu kom ut på egna ben).