2014-06-27, 21:49
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlp
Meningen med livet är att skapa en bättre eftervärld punkt slut.

Att sprida sina gener vidare. Och förbättra systemet.

Det primitiva svaret på frågan är att sina avkommor ska överleva och dominera. Men med människans intelligens kan även frågan besvaras med att förbättra systemet.
Citera
2014-06-28, 11:38
Bannlyst
Den här tråden är egentligen bara bra som någon sorts indikator på hur lite folk förstår filosofi eller hur mycket de anstränger sig för att slippa se obehagliga sanningar i ansiktet.

Livet skulle ha en mening om denna tillvaro vore Paradiset (en immanent mening) eller om ett visst uppförande i detta liv ledde till att man återföddes i Platons idévärld eller i ett muslimskt eller kristet himmelrike (en transcendent mening). Att reproducera sig har ingen mening. Det har heller ingen mening att göra denna värld bättre (eller snarare mindre dålig), eftersom denna tillvaro dels i grunden förblir densamma dels tar slut.
Citera
2014-06-28, 13:39
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Den här tråden är egentligen bara bra som någon sorts indikator på hur lite folk förstår filosofi eller hur mycket de anstränger sig för att slippa se obehagliga sanningar i ansiktet.

Livet skulle ha en mening om denna tillvaro vore Paradiset (en immanent mening) eller om ett visst uppförande i detta liv ledde till att man återföddes i Platons idévärld eller i ett muslimskt eller kristet himmelrike (en transcendent mening). Att reproducera sig har ingen mening. Det har heller ingen mening att göra denna värld bättre (eller snarare mindre dålig), eftersom denna tillvaro dels i grunden förblir densamma dels tar slut.

Men om det inte fanns några människor som byggde paradiset så skulle aldrig paradiset kunna existera. Eller om det inte fanns några människor alls att njuta av paradiset.

Förstår vad jag menar?
Senast redigerad av Perfectscore 2014-06-28 kl. 13:42.
Citera
2014-06-28, 15:25
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlp
Meningen med livet är att skapa en bättre eftervärld punkt slut.

Enkelt och bra svar, kan inte annat än att hålla med.
Lev sunt, var snäll mot djur och medmänniskor. Fortplanta dig och uppfostra dina barn till att undvika dina egna misstag och gör dem till bättre människor än du själv.
Inte så svårt teoretiskt iallafall..

MVH/Gnomegirl
Citera
2014-06-28, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Men om det inte fanns några människor som byggde paradiset så skulle aldrig paradiset kunna existera. Eller om det inte fanns några människor alls att njuta av paradiset.

Förstår vad jag menar?

Nej. Människor kan inte bygga något paradis. Det är liksom just det som är haken.
Citera
2014-06-28, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Enkelt och bra svar, kan inte annat än att hålla med.
Lev sunt, var snäll mot djur och medmänniskor. Fortplanta dig och uppfostra dina barn till att undvika dina egna misstag och gör dem till bättre människor än du själv.
Inte så svårt teoretiskt iallafall..

MVH/Gnomegirl

Nej, nej och nej. Man ska inte fortplanta sig. Då tvingar man ju på livets förbannelse på en oskyldig individ.
Citera
2014-06-29, 01:38
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=aboZctrHfK8

svaret på allting.
Citera
2014-07-06, 23:42
Medlem
Vad tror ni meningen med livet är?

Som rubriken lyder.
Vad TROR ni meningen med livet är? Varför skapades just du till att heta Gustav och vara 183 lång och ha blå ögon? Varför finns du?

Själv tror jag precis allt har en mening.. Tror väl inte riktigt på högre makter men skulle ljuga om jag sa att jag inte tror på något..
Jag tror vi skapades av en anledning.. Vafan tänker vissa säkert här, sitter bara hemma och super hela kvällarna och gråter mig till sömns..? Tänk om det är din mening? Tänk om din mening var att förmedla saker på internet. (som också skapats av en anledning)
Tänk om du ger någon random person på FB en tankeställare så dem uppfostrar sina barn på ett annat sätt. Som i sin tur tar med sig den uppfostran genom livet och får ett nytt, bra jobb pga denna uppfostran.. Denna nu uppvuxna, uppfostrade mannen blir pappa och för vidare dem där kunskaperna som han fick på det bra jobbet till sin son Alfred. Alfred blir en av de främsta forskarna genom tiderna med hjälp av sin pappa. Han botar cancer(som också var meningen) och räddar människors liv.. Tänk om?

Nu när vi även snackar om cancer så tror jag även det skapades av mening för att jämna ut balansen t.ex.. Eller så skapades det för att människor skulle få känna sorg som dem skulle ha nytta av senare i sitt liv.

Jag tror vi bara finns här för att jorden ska kunna funka. Jorden kanske skapades av en anledning för att en planet ljusår härifrån ska funka, av någon konstig anledning..?

Jag tror denna fråga har skapats av en anledning och den kommer aldrig lösas av en anledning. Varför finns vi?
Citera
2014-07-07, 00:16
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinckeln
Jag tror vi bara finns här för att jorden ska kunna funka.
Dummaste jag läst på länge. Jorden "funkade" långt innan människan fanns och vår planet hade dessutom mått betydligt bättre utan oss.

Och om du nu tror att varje liv har en mening så tillåt mig att fråga vad du tillfört världen som gör dig oersättlig?
Senast redigerad av Senapstjuven 2014-07-07 kl. 00:21.
Citera
2014-07-07, 00:16
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Jag tror inte att våra liv har någon "extern" mening, vare sig universum har en mening eller ej. Hur stor del av universum utgör du? Vad gör dig mer speciell än en galax, stjärna, asteroid, virus, protein, molekyl eller till och med atom eller partikel?

Däremot så har evolutionen (som finns av en slump, och slumpen resulterade i någon form av mening) givit allt liv en mening - att leva vidare. Människans kognitiva förmågor har sedan givit oss ännu fler meningar, som kan vara helt individuella och unika i varje individs psyke. Som att t.ex. sprida lycka, skaffa minnen, sätta minnen, utveckla, veta, eller annat.

Men att du finns så som du är, är bara en trevlig slump. Dina föräldrar fortplantade sig, och en kombination av sannolikheter och slumper har givit dig den hjärna och format dig till den du är idag. Men om du nu måste känna att någon annan måste ha gett dig en mening, så får det nog bli dina föräldrar. Dina föräldrar skapade dig av någon anledning, och det får väl kanske anses vara din externa mening då. Rent biologiskt och evolutionärt så vill de leva vidare genom dig. Livets generella mening är bara i så fall bara en självuppfyllande profetia eller vad man ska kalla det. Det generella motivet är bara att fortsätta leva vidare, och det har sedan antagit formen av allt mellan bakterier till människor. Meningen är dock densamma, och livet "försöker" bara överleva, och därför är människor annorlunda från bakterier, även om vi faktiskt är i samma lag. Men dina föräldrar har givetvis också ha haft fler meningar än så, som är individuellt för dem

Dessutom - om just du var skapad av en högre makt så betyder det att dina föräldrar (och du) inte har någon fri vilja och att universum vore deterministiskt. Det i sin tur gör att en eventuell "mening" är helt ologisk.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-07-07 kl. 00:49.
Citera
2014-07-07, 00:47
Medlem
jag gillar dig, du vågar ställa frågor eller helt enkelt är tillräckligt klar i huvudet att kunna se sanningen.
Jag tror dock inte vi har någon mening.
Man ska alltid tänka att man bortser från hela mänsklighetens existens. vad är det för regler om människan inte hade funnits. Det som återstår är den nakna sanningen och att allting är i princip "JA" och "NEJ" så JA = liv, NEJ = död.
Citera
2014-07-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Dummaste jag läst på länge. Jorden "funkade" långt innan människan fanns och vår planet hade dessutom mått betydligt bättre utan oss.

Och om du nu tror att varje liv har en mening så tillåt mig att fråga vad du tillfört världen som gör dig oersättlig?

Håller halvt med dig där.. Människan tillförde såklart miljöförstöringar. MEN, vart är det bevisat att det inte var hela meningen och att vi som människa lär oss något utav det och sedan utvecklar något av det. Både du och jag har ingen aning om vad som kretsar runt oss. Kanske kollar människan tillbaka på oss när vi trodde att rymden var oändlig och det finns miljardtals stjärnor.. Samma som vi skrattar på dem som trodde jorden var platt..

Jag personligen tror att både du och jag har en mening och den sker omedvetandes..

Har så otroligt svårt att tro att vi människor fick förmågan att vara "intelligenta" utan anledning. Tror inte det är så simpelt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in