2014-07-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Jag tror inte att våra liv har någon "extern" mening, vare sig universum har en mening eller ej. Hur stor del av universum utgör du? Vad gör dig mer speciell än en galax, stjärna, asteroid, virus, protein, molekyl eller till och med atom eller partikel?

Däremot så har evolutionen (som finns av en slump, och slumpen resulterade i någon form av mening) givit allt liv en mening - att leva vidare. Människans kognitiva förmågor har sedan givit oss ännu fler meningar, som kan vara helt individuella och unika i varje individs psyke. Som att t.ex. sprida lycka, skaffa minnen, sätta minnen, utveckla, veta, eller annat.

Men att du finns så som du är, är bara en trevlig slump. Dina föräldrar fortplantade sig, och en kombination av sannolikheter och slumper har givit dig den hjärna och format dig till den du är idag. Men om du nu måste känna att någon annan måste ha gett dig en mening, så får det nog bli dina föräldrar. Dina föräldrar skapade dig av någon anledning, och det får väl kanske anses vara din externa mening då. Rent biologiskt och evolutionärt så vill de leva vidare genom dig. Livets generella mening är bara i så fall bara en självuppfyllande profetia eller vad man ska kalla det. Det generella motivet är bara att fortsätta leva vidare, och det har sedan antagit formen av allt mellan bakterier till människor. Meningen är dock densamma, och livet "försöker" bara överleva, och därför är människor annorlunda från bakterier, även om vi faktiskt är i samma lag. Men dina föräldrar har givetvis också ha haft fler meningar än så, som är individuellt för dem

Dessutom - om just du var skapad av en högre makt så betyder det att dina föräldrar (och du) inte har någon fri vilja och att universum vore deterministiskt. Det i sin tur gör att en eventuell "mening" är helt ologisk.

Fattar din tanke till fullo. Men tar vi t.ex. bin… Utan dem hade inte pollineringen funkat. Vet att det är en helt annan sak men hoppas du fattar min tanke. Dem skapades av en anledning. Tror verkligen vi skapades av någon anledning.. Vi kanske inte vet den anledningen förens om 500 år?
Citera
2014-07-07, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr
jag gillar dig, du vågar ställa frågor eller helt enkelt är tillräckligt klar i huvudet att kunna se sanningen.
Jag tror dock inte vi har någon mening.
Man ska alltid tänka att man bortser från hela mänsklighetens existens. vad är det för regler om människan inte hade funnits. Det som återstår är den nakna sanningen och att allting är i princip "JA" och "NEJ" så JA = liv, NEJ = död.

Det gör den här frågan så jävla svår..
Citera
2014-07-07, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flinckeln
Har så otroligt svårt att tro att vi människor fick förmågan att vara "intelligenta" utan anledning. Tror inte det är så simpelt...

det är så simpelt...

gorillor och björnar är Starka
Kattdjur och hunddjur är snabba/smidiga
sköldpaddor och maneter är vitala
människor är intelligenta.

det är rättvisa mellan alla levande organismer. Alla dör samma död, finns inget magiskt.
Citera
2014-07-07, 01:05
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Fattar din tanke till fullo. Men tar vi t.ex. bin… Utan dem hade inte pollineringen funkat. Vet att det är en helt annan sak men hoppas du fattar min tanke. Dem skapades av en anledning. Tror verkligen vi skapades av någon anledning.. Vi kanske inte vet den anledningen förens om 500 år?
Nej, det var inget medvetet ting som skapade bin. Simpel evolution, bara.

Anledningen till att du tar bin som exempel är kanske bara för att du inte känner till något exempel på hur pollenering utvecklades?

Genom att mena på att bin skulle ha en mening från en högre makt så förnekat du också nästan allt vi vet om biologi och fysik.
Du behöver förneka evolutionen, den fria viljan och påstå att universum är deterministiskt.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-07-07 kl. 01:10.
Citera
2014-07-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr
det är så simpelt...

gorillor och björnar är Starka
Kattdjur och hunddjur är snabba/smidiga
sköldpaddor och maneter är vitala
människor är intelligenta.

det är rättvisa mellan alla levande organismer. Alla dör samma död, finns inget magiskt.
Äh, håller fast vid min teori ändå
Citera
2014-07-07, 01:11
Medlem
Citat:
Nej, det var inget medvetet ting som skapade bin. Simpel evolution, bara.

Anledningen till att du tar bin som exempel är kanske bara för att du inte känner till något exempel på hur pollenering utvecklades?
Hur vet du det? Tänk om du också blivit lurad? (säger inte att jag har rätt)
Citera
2014-07-07, 01:13
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Tänk om du också blivit lurad? (säger inte att jag har rätt)
Det är vad vetenskapen kan visa. Allt tyder på det, och då finns det ingen anledning att tro annat.

Om någon har lurat mig så finns det inte mycket att göra. Jag kan inte utgå utifrån att allt observerbart är fel.

För att kunna komma någon vart så behöver vi:
1. Anta att verkligheten existerar
2. Anta att vi kan lära oss något om verkligheten
3. Använda teorier som kan förutsäga saker
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-07-07 kl. 01:19.
Citera
2014-07-07, 01:19
Medlem
Citat:
Det är vad vetenskapen kan visa.allt tyder på det, och då finns det ingen anledning att tro annat
Japp, talar emot min teori och kan inte göra något åt det.. Enda försvar jag kan säga för min teori är väl att dagens vetenskap kan låta komisk om några århundraden.. Tar upp det igen om dem "vetenskapsmännen" som trodde jorden var platt.. (Tjatig jag vet.)
Vi skrattar åt dem "vetenskapsmännen".. Kanske nån i framtiden skrattar åt dagens vetenskapsmän..

Aja, sov gott FlashbackImprover.
Citera
2014-07-07, 01:30
Medlem
Citat:
Japp, talar emot min teori och kan inte göra något åt det.. Enda försvar jag kan säga för min teori är väl att dagens vetenskap kan låta komisk om några århundraden.. Tar upp det igen om dem "vetenskapsmännen" som trodde jorden var platt.. (Tjatig jag vet.)
Vi skrattar åt dem "vetenskapsmännen".. Kanske nån i framtiden skrattar åt dagens vetenskapsmän..

Aja, sov gott FlashbackImprover.
Framtiden får helt enkelt utgöra hur det ligger till, ja Men det är ju helt klart intressanta filosofiska tankar.

Sova gott kan jag tyvärr inte. Sömnmedicinen hjälper icke längre, men ska ta en öl så kanske effekten boostas. Men sov gott du själv!
Citera
2014-07-07, 01:32
Medlem
Rorbassons avatar
Jag tror inte ens att det för mina föräldrar var meningen att jag skulle bli till.
Citera
2014-07-07, 02:05
Medlem
Ass.Parades avatar
Man kanske gärna vill att det ska vara någon mening med sitt liv men reflekterar man över ämnet en stund så kommer man fram till att det skulle vara ganska skrattretande att tro att man är något speciellt som har något slags "öde".

Vi människor har tagit oss där vi är idag med växande intelligens, styrka, kärlek och egoism. Ingen gudakraft som bestämt ödet för varje individ eller någon överhuvudtaget. Vi alla växer upp med olika personlighetsdrag och omgivning samt skal (utseendet). Vissa människor tar sig till toppen med hjälp utav kämparanda och tur. Andra behöver inte kämpa alls. Andra är mycket intelligenta och kämpar men får inte den karriär dom hoppats på.

Jag tror alltså inte det finns någon direkt mening med livet. Du kör på bara, strävar och kämpar efter något som gör dig glad, var ödmjuk på vägen. Älska andra och bli älskad tillbaks. Men bli inte chockad om tillfälligheter får ditt liv att byta riktning totalt.

Men jag är inte helt säker på det jag skriver, jag kan ju ha fel. Det är en absolut fakta man måste infinna sig i, vi kan ju bara spekulera inom dessa ämnen. Men det är ändå inte förgäves att reflektera över sådant här. Man får nya perspektiv på saker och ting.
Senast redigerad av Ass.Parade 2014-07-07 kl. 02:07.
Citera
2014-07-07, 06:11
Medlem
Theangleaxes avatar
Meningen med livet är att det inte finns någon mening - Adolf Hitler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in