Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-18, 18:36
Medlem
Vesets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Har tagit fluoxetin och zoloft tidigare. Båda medicinerna fuckade upp mig totalt och mådde bättre utan. Så fick oxascand och imovane att sova på. Har mått skitbra genom att bara ta imovane, har alltså inte ens behövt ta oxascand. Har somnat på imovane och även dagen efter har ångesten varit borta.

Nu fick jag bara imovane "vid behov" och ska försöka sova på Mirtazapin istället. Känner mig orolig för att börja med en ny medicin när jag mått psykiskt ganska bra senaste tiden. Går det att ha mirtazapin som ren sömnmedicin? Vill inte bli "bakis" dagen efter heller.
Man blir väldigt trött på Mirtazapin så det funkar ypperligt, ta det några timmar innan du ska sova, funkar för mig.
Citera
2014-06-19, 19:12
Medlem
Citat:
Har tagit fluoxetin och zoloft tidigare. Båda medicinerna fuckade upp mig totalt och mådde bättre utan. Så fick oxascand och imovane att sova på. Har mått skitbra genom att bara ta imovane, har alltså inte ens behövt ta oxascand. Har somnat på imovane och även dagen efter har ångesten varit borta.

Nu fick jag bara imovane "vid behov" och ska försöka sova på Mirtazapin istället. Känner mig orolig för att börja med en ny medicin när jag mått psykiskt ganska bra senaste tiden. Går det att ha mirtazapin som ren sömnmedicin? Vill inte bli "bakis" dagen efter heller.
Du får väl fortsätta ha behov och strunta i mitrazipinen. Folk kan äta imovane i årtionden.
Det är bara politik från din läkare, ngt ska kokas ihop och att du verkar ha funnit en meds som passar duger inte, den är ju möjligt tillvänjande. Du måste stå på dig, iom att du inte behövt ta en enda sobril och tycker om medsen och inte missbrukar den som en idiot (man kan "missbruka" imovane helt OK, det är bara så att man inte godtar det från myndighetshåll, det medför sällan några större problem.)
Citera
2014-06-19, 21:20
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Ja, det går att ha för att sova på, men en "biverkan" är också att du högst troligen kommer må psykiskt bättre överlag.

Du blir groggy i början, har haft mirtazapin i typ 6 år och upplever noll dagtrötthet trots att jag står på 75 mg om dagen.
Citera
2014-06-19, 23:05
Medlem
E.W.s avatar
Har man ångest på dagen och svårt att sova på natten är Mirtazapin bra. Sömnen blir inget problem. Och på dagen är man lite sederad (lugnad) på dagen. Dock förekommer dagtrötthet (ibland kraftig) främst på förmiddagen.
Citera
2014-06-28, 13:28
Medlem
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mirtazapine

"In a major meta-analysis published in 2009 that compared the efficacy and tolerability of 12 second-generation antidepressants, mirtazapine was found to be superior to all of the included*selective serotonin reuptake inhibitors*(SSRIs),*serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors*(SNRIs),*reboxetine*andbupropion*in terms of antidepressant efficacy, while it was average in regard to tolerability."

" In clinical studies, mirtazapine has been found to be an effective antidepressant with a generally tolerable*side-effect*profile relative to other antidepressants.[43]"

Saxat från wiki. Mirtazapin är inget snri/ssri och visar på bättre effekt än dessa.

Jag har provat snri och ssri, men de har hemska biverkningar(hur kul är det att aldrig bli kåt, eller kunna få upp den?). Har nu prövat Mirtazapin i två veckor och jag tror bennimej den har en antidepressiv effekt. Jag blir ej lika sänkt av det som sänkte mig tidigare, mår bättre och känner mig mer normal och harmonisk. Antihistaminverkan sker vid intag(vilket jag gör på kvällen), men känner ej av något dagen efter. Helt klart en bra medicin enligt mig. Har inte märkt av några biverkningar, förutom tröttheten efter intag.

Rekomenderar den starkt, då både studier samt jag själv pekar på bättre effekt och mindre biverkningar än ssri och snri. I mina ögon är det konstigt att den här medicinen inte är ett förstahandsval av läkarna. Går de inte efter vad som är generellt bäst enligt vetenskap?
Citera
2014-06-28, 13:30
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malfunction-
Har inte märkt av några biverkningar, förutom tröttheten efter intag.

Det är inte en biverkning då det är meningen att man ska bli trött av den.
Citera
2014-06-30, 10:49
Blir man trött redan efter första tabletten av Mirtazapin? Kan man ta den vid behov om man bara vill ha den som sömnmedicin?
Citera
2014-06-30, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lokososus
Blir man trött redan efter första tabletten av Mirtazapin? Kan man ta den vid behov om man bara vill ha den som sömnmedicin?

Ja, ja.
Citera
2014-06-30, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Det är inte en biverkning då det är meningen att man ska bli trött av den.

Jo, det är en biverkning som uppstår via antihistaminerg hämning.
Citera
2014-06-30, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av malfunction-
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mirtazapine

"In a major meta-analysis published in 2009 that compared the efficacy and tolerability of 12 second-generation antidepressants, mirtazapine was found to be superior to all of the included*selective serotonin reuptake inhibitors*(SSRIs),*serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors*(SNRIs),*reboxetine*andbupropion*in terms of antidepressant efficacy, while it was average in regard to tolerability."

" In clinical studies, mirtazapine has been found to be an effective antidepressant with a generally tolerable*side-effect*profile relative to other antidepressants.[43]"

Saxat från wiki. Mirtazapin är inget snri/ssri och visar på bättre effekt än dessa.

Jag har provat snri och ssri, men de har hemska biverkningar(hur kul är det att aldrig bli kåt, eller kunna få upp den?). Har nu prövat Mirtazapin i två veckor och jag tror bennimej den har en antidepressiv effekt. Jag blir ej lika sänkt av det som sänkte mig tidigare, mår bättre och känner mig mer normal och harmonisk. Antihistaminverkan sker vid intag(vilket jag gör på kvällen), men känner ej av något dagen efter. Helt klart en bra medicin enligt mig. Har inte märkt av några biverkningar, förutom tröttheten efter intag.

Rekomenderar den starkt, då både studier samt jag själv pekar på bättre effekt och mindre biverkningar än ssri och snri. I mina ögon är det konstigt att den här medicinen inte är ett förstahandsval av läkarna. Går de inte efter vad som är generellt bäst enligt vetenskap?

Det är i princip omöjligt för en stor skara att sköta ett normalt liv som innebär skola och jobb när man tar Mirtazapin eftersom att många blir dåsiga dagen efter. Många får även ökad aptit vilken kan medföra andra hälsorisker.

Hade det varit så enkelt att man gick efter det preparat som var effektivast hade knappast såhär klena mediciner varit förstahandsvalet utan kraftigare TCA-preparat och MAO-hämmare så som Nardil och Parnate.
Citera
2014-07-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Det är i princip omöjligt för en stor skara att sköta ett normalt liv som innebär skola och jobb när man tar Mirtazapin eftersom att många blir dåsiga dagen efter. Många får även ökad aptit vilken kan medföra andra hälsorisker.

Hade det varit så enkelt att man gick efter det preparat som var effektivast hade knappast såhär klena mediciner varit förstahandsvalet utan kraftigare TCA-preparat och MAO-hämmare så som Nardil och Parnate.

Ja absolut, men dåsigheten dagen efter är inget jag märkt av iaf. Hungerkänslorna går att stå emot, därimot med snri och ssri förlorar du din lust och ditt sexliv (iaf som man, då den måste vara hård )

Det borde vara ett alternativ till snri och ssri, inte ett andra/tredje/fjärdehandsval som det är idag. Mirtazapin har som sagt enligt studier en generellt bättre biverkningsprofil samt effekt. Histamineffekten kan dessutom i många fall vara en positiv biverkning!
Citera
2014-07-07, 20:53
Medlem
Har kört Mirtazapin i ca 1.5 mån, gått från först 15 mg, sen 2x15 och nu 1x30mg. Äter som en jävla häst, har nog gått upp 5-10 kg (!!) under denna korta period.
Blev dåsig på kvällen i början när jag tog den och sov rätt gott, men det har gått över och nu är sömnen lika kass som vanligt, med skillnad att jag drömmer extremt tydligt och mycket.
Märker ingen speciell beteendeskillnad, än så länge.

Nu till frågan, har blivit svullen i höger fot och speciellt i höger knä (jämför man med vänster knä syns knappt knäskålen...) och har svårt för att gå. Det har suttit i i ca 3-4 dagar nu och ser bara ut att bli värre för var dag som går.

Läkaren som skrev ut skiten åt mig vill nog bara bli av med mig, då hon skrev ut 130 tabletter på en gång och sa åt mig att köra på. Har försökt få tag i henne men borde jag fortsätta ta det om jag är så svullen? Känns jobbigt att behöva halta fram och jag oroar mig för att jag ska få vätskeansamlingar på andra ställen också om jag fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in