http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mirtazapine
"In a major meta-analysis published in 2009 that compared the efficacy and tolerability of 12 second-generation antidepressants, mirtazapine was found to be superior to all of the included*selective serotonin reuptake inhibitors*(SSRIs),*serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors*(SNRIs),*reboxetine*andbupropion*in terms of antidepressant efficacy, while it was average in regard to tolerability."
" In clinical studies, mirtazapine has been found to be an effective antidepressant with a generally tolerable*side-effect*profile relative to other antidepressants.[43]"
Saxat från wiki. Mirtazapin är inget snri/ssri och visar på bättre effekt än dessa.
Jag har provat snri och ssri, men de har hemska biverkningar(hur kul är det att aldrig bli kåt, eller kunna få upp den?). Har nu prövat Mirtazapin i två veckor och jag tror bennimej den har en antidepressiv effekt. Jag blir ej lika sänkt av det som sänkte mig tidigare, mår bättre och känner mig mer normal och harmonisk. Antihistaminverkan sker vid intag(vilket jag gör på kvällen), men känner ej av något dagen efter. Helt klart en bra medicin enligt mig. Har inte märkt av några biverkningar, förutom tröttheten efter intag.
Rekomenderar den starkt, då både studier samt jag själv pekar på bättre effekt och mindre biverkningar än ssri och snri. I mina ögon är det konstigt att den här medicinen inte är ett förstahandsval av läkarna. Går de inte efter vad som är generellt bäst enligt vetenskap?