Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-08, 21:55
Medlem
käkat mirtazapin i drygt 7 månader, först 30mg i 5 månader, nu 15mg eftersom att jag vill bli av med dem, har glömt de i 3 dagar på raken nu tror jag att det är, kanske 2, men har slarvat rätt mycket med de de senaste två veckorna typ, har ångest som fan nu utan någon egentlig anledning, kan det vara mirtazapinet? Det kom nästan som från ingenstans, fan vet inte vad, har rätt så rejäl ångest och känner mig bara orolig och nojig för allt
Citera
2014-07-10, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviann
käkat mirtazapin i drygt 7 månader, först 30mg i 5 månader, nu 15mg eftersom att jag vill bli av med dem, har glömt de i 3 dagar på raken nu tror jag att det är, kanske 2, men har slarvat rätt mycket med de de senaste två veckorna typ, har ångest som fan nu utan någon egentlig anledning, kan det vara mirtazapinet? Det kom nästan som från ingenstans, fan vet inte vad, har rätt så rejäl ångest och känner mig bara orolig och nojig för allt

Ja, det är en stor risk att detta beror på utsättningssymptom. Mirtazapin har relativt lång halveringstid så det skulle kunna stämma att du efter 2-3 dagar utan medicinen nu får utsättningsbesvär så som ångest.
Citera
2014-07-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Ja, det är en stor risk att detta beror på utsättningssymptom. Mirtazapin har relativt lång halveringstid så det skulle kunna stämma att du efter 2-3 dagar utan medicinen nu får utsättningsbesvär så som ångest.

Har en fråga Jag käkade mirtazapin i ca 10 dagar bara(15mg) och slutade med det för två veckor sedan. Haft illamående och ingen aptit sedan 1 vecka tillbaka, kan det ha samband med att jag avslutat mirtan, trots att jag bara tagit medicinen i 10 dagar?
Citera
2014-07-30, 21:42
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Har käkat Remeron ett tag och mina muskler försvann och ersattes med fett. Någon som har en liknande erfarenhet?Vägde typ 82-83kg innan med relativt muskelös sjysst kropp. Nu väger jag 93-94 och har en fetto kropp, alltså 10 kg muskler försvann och ersattes med 20 kg fett.
Citera
2014-07-30, 22:47
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Har käkat Remeron ett tag och mina muskler försvann och ersattes med fett. Någon som har en liknande erfarenhet?Vägde typ 82-83kg innan med relativt muskelös sjysst kropp. Nu väger jag 93-94 och har en fetto kropp, alltså 10 kg muskler försvann och ersattes med 20 kg fett.

Eller så har fettet bara täckt musklerna så de inte syns lika tydligt.
Citera
2014-07-31, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister

Kolla med din läkare om du kan lägga till medicinen Voxra.
Citera
2014-07-31, 18:35
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Eller så har fettet bara täckt musklerna så de inte syns lika tydligt.
Nej, isådana fall hade jag kännt musklerna under fettet. Vilket jag inte gör . Musklerna är borta
Citera
2014-08-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malfunction-
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mirtazapine

"In a major meta-analysis published in 2009 that compared the efficacy and tolerability of 12 second-generation antidepressants, mirtazapine was found to be superior to all of the included*selective serotonin reuptake inhibitors*(SSRIs),*serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors*(SNRIs),*reboxetine*andbupropion*in terms of antidepressant efficacy, while it was average in regard to tolerability."

" In clinical studies, mirtazapine has been found to be an effective antidepressant with a generally tolerable*side-effect*profile relative to other antidepressants.[43]"

Saxat från wiki. Mirtazapin är inget snri/ssri och visar på bättre effekt än dessa.

Jag har provat snri och ssri, men de har hemska biverkningar(hur kul är det att aldrig bli kåt, eller kunna få upp den?). Har nu prövat Mirtazapin i två veckor och jag tror bennimej den har en antidepressiv effekt. Jag blir ej lika sänkt av det som sänkte mig tidigare, mår bättre och känner mig mer normal och harmonisk. Antihistaminverkan sker vid intag(vilket jag gör på kvällen), men känner ej av något dagen efter. Helt klart en bra medicin enligt mig. Har inte märkt av några biverkningar, förutom tröttheten efter intag.

Rekomenderar den starkt, då både studier samt jag själv pekar på bättre effekt och mindre biverkningar än ssri och snri. I mina ögon är det konstigt att den här medicinen inte är ett förstahandsval av läkarna. Går de inte efter vad som är generellt bäst enligt vetenskap?

Jag har nu använt denna medicin i två månader och måste revidera mitt tidigare inlägg. Jag mår inte något bättre av medicinen. Snarare sämre. Biverkningarna är dock få, endast trött vid intag och sover gott. Jag ska avsluta mitt medicinintag och försöka klara mig utan någon medicin då ingen antidepp förändrar något för mig.
Citera
2014-08-21, 19:14
Medlem
Ansiktsservetts avatar
Hej. Jag äter 15mg Mirtazapin kombinerat med 20mg Fluoxetin varje kväll. Men är så inihelvetes trött på antideppressiva då jag snart käkat de i tre år. Vill sluta helt med skitet och bara börja fungera som en frisk person.

Vad tycker ni om att sakta trappa ner mina antideppressiva och sedan börja med 5htp?

Har läst att det gör underverk på människor som lider av deppression och ångest. Men jag vågar inte börja ta det nu då kombinationen av 5htp och SSRI kan leda till Serotonergt syndrom som sedan kan leda till döden
Citera
2014-10-11, 14:15
Medlem
Inne på 5e månaden nu, och vikten har stabiliserat sig något på en okej nivå. Däremot upplever jag stelhet i hela kroppen, ont i leder, samt talsvårigheter (blandar ihop ord). Vet inte om detta beror på mirtazapin i sig eller om det är en kombination av andra faktorer, men jag är ändå inne på att byta. Speciellt talsvårigheterna har gjort mig ännu mer socialt isolerad än tidigare, extra trist när man precis blivit student igen.
Citera
2014-10-17, 19:38
Medlem
Slingshots avatar
Fler än jag som ibland får hallucinationer utav mirtazapin? Dessa syns bara i mörker dock.
Citera
2014-10-18, 00:58
Medlem
Bytte från sertralin till mirtazapin 30mg för 1,5 vecka sedan. I måndags började jag uppleva att jag helt plötsligt kunde bli yr, kändes som att få en lättare elstöt och allt blev suddigt i några sekunder. Detta har inte gått över utan hållit i sig sen dess och "stötarna" har blivit mer frekventa. Någon som känner igen sig?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in