2014-06-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenzque
Hej alla, efter många veckors nervositet lyckades jag igår klara av både teori och uppkörning på första försöket.

Om någon i Jönköping är intresserad av min uppkörningsrunda:

Trafikverket > E4 söder > innan göteborgsbacken svänga av mot gräshagen > in på en enskild väg som hette Bårarp > kommer sedan till kättilstorp och ska parkera vid netto > ut på E4 igen fast nu tillbaka till trafikverket.

Jag har lite svårt för tystnad så det blir en pinsam situation, körde därför med radio på låg volym och det var skönt. Inspektören berättade hur han älskade åkattraktioner som på liseberg, hoppa fallskärm men mera. Då hängde jag på det ämnet och började prata om Six Flags i USA. Samt lite om CS och Dreamhack.

Tack alla för eran hjälp!

Ofta du bara fick köra på några olika vägar, sen parkera och sen köra hem? Låter ju inte alls svårt
Citera
2014-06-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Ofta du bara fick köra på några olika vägar, sen parkera och sen köra hem? Låter ju inte alls svårt

Jag chansar på att jag körde i ca 30 minuter. Den enskilda vägen jag nämnde var en krokig och smal landsväg på några kilometer. Här var jag noga med att anpassa hastigheten.

Min säkerhetskontroll var att öppna motorhuven och visa vart kylarvätska, spolarvätska och motorolja fanns.

I cirkulationsplatsen där jag skulle svänga mot gräshagen missade jag skylten som visade åt vilket håll jag skulle åka. Jag pratade nämligen bort mig om Liseberg med honom och svängde därför åt fel håll genom ren chansning. Då nämnde han att jag kört fel och ska nu vända på lämpligt ställe. Jag körde tills jag hittade ett ställe att svänga till höger, där backade jag runt ett hörn för att vända och sedan köra tillbaka igen. Konstigt nog anmärkte han inte ens detta, förmodligen för att jag gjorde det på ett sätt som inte var trafikfarligt. Han sa endast gratulerar och frågade mig vad jag nu ska göra i sommar, sedan fick jag hoppa ur bilen.
Citera
2014-06-26, 19:03
Medlem
Scholls avatar
Hej på er. I måndags klarade jag teorin och i går var det dags för uppkörning. Kuggade inom loppet av en minut. Skulle backa ut ur parkeringsrutan, svänger för tidigt och bilens framända höll på att slå i bilen bredvid. Så han fick tvärnita åt mig. Dock lät han helt lugn och sa att det inte var någon fara, att jag skulle glömma det och att vi skulle fortsätta.. Så någonstans hoppades jag att han skulle bortse från det. Sen gick allt skitbra, det enda han hade mer att anmärka på var att jag missade en högerregel i en skymd korsning - som inte var utmärkt med skyltar. Känns förjävligt, för i övrigt har jag aldrig kört så bra som jag gjorde då.. om man bortser från dom felen..
Kollade nya uppkörningstider och i min lilla ort finns det inga alls inom två månader. Och jag har rätt bråttom med att få körkortet.. Så jag har bokat i Falun i morgon.. Vet inte alls om det är smart att ha uppkörningen på något ställe jag aldrig vart förut? Vet inte ens om det är mycket eller lite trafik där? Kommer heller inte ha möjlighet att övningsköra något innan uppkörningen, jag vet inte vilket bil jag får så om säkerhetskontrollen är under huven typ så har jag ingen aning om hur jag ska göra.. Vad tror ni? Är det kört?
Citera
2014-06-26, 19:34
Medlem
FishDocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibba
Ska dra på festresa på fredag och blir borta 1 vecka. Det kommer intas alkohol under alla de dagarna. Om jag slutar dricka på torsdagen kl 24:00 och inte intar alkohol under fredag, lördag och söndag, behöver jag då oroa mig om jag skulle få blåsa på min uppkörningstid på måndag?

Mycket lugnt. Dygnet innan bör man nog avstå.
Citera
2014-06-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scholl
Hej på er. I måndags klarade jag teorin och i går var det dags för uppkörning. Kuggade inom loppet av en minut. Skulle backa ut ur parkeringsrutan, svänger för tidigt och bilens framända höll på att slå i bilen bredvid. Så han fick tvärnita åt mig. Dock lät han helt lugn och sa att det inte var någon fara, att jag skulle glömma det och att vi skulle fortsätta.. Så någonstans hoppades jag att han skulle bortse från det. Sen gick allt skitbra, det enda han hade mer att anmärka på var att jag missade en högerregel i en skymd korsning - som inte var utmärkt med skyltar. Känns förjävligt, för i övrigt har jag aldrig kört så bra som jag gjorde då.. om man bortser från dom felen..
Kollade nya uppkörningstider och i min lilla ort finns det inga alls inom två månader. Och jag har rätt bråttom med att få körkortet.. Så jag har bokat i Falun i morgon.. Vet inte alls om det är smart att ha uppkörningen på något ställe jag aldrig vart förut? Vet inte ens om det är mycket eller lite trafik där? Kommer heller inte ha möjlighet att övningsköra något innan uppkörningen, jag vet inte vilket bil jag får så om säkerhetskontrollen är under huven typ så har jag ingen aning om hur jag ska göra.. Vad tror ni? Är det kört?
Jag ska be dig vara lite försiktig med att använda "Jag kuggade för en smågrej". Man kuggar inte för en smågrej. De enskilda förseelser man kuggar för är sådant man förlorar körkortet rakt av för (prövotid eller ej) eller extrema tillbud. Alltså i stil med att man kör mot rött, ignorerar stopp-plikt eller (detta förlorar man inte nödvändigtvis körkortet för men kuggar en ändå) att instruktören måste ingripa för att undvika att ni blir inblandade i en krock.

Om instruktören sagt att det ingripandet inte nödvändigtvis var en kuggning så är det något som inte är tillräckligt bra med helheten. Det har antagligen inte gått lika fint som du tror eller så är det helt krasst så att du överskattar din körning. Vi satt inte med så vi kan inte göra någon bedömning, så du får rannsaka dig själv helt enkelt.

Jag rekommenderar att du skjuter lite på nästa uppkörning och försöker köra lite i den stad du ska köra upp i. Om du har svårt med skymda korsningar kommer det nog inte att gå så jättebra att köra i miljöer du inte känner alls.

Har du bara kört i hemmabyn eller har du ofta utsatt dig för nya städer och trafikområden?
Citera
2014-06-26, 19:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är ingen busshållplats, utan en del utav gatan där buss får parkera i 10 min. Taxi får ställas upp där.

Övriga fordon har förbud båda ett stanna och parkera.

Reglerna sträcker sig ifrån skylten till det angivna antal avståndet framåt.

Tänkte fel där. Det är tillåtet att stanna för på och avstigning.
Citera
2014-06-27, 15:39
Medlem
Har två frågor.

1. Är det någon som har inlogg till körkortonline där man kan svara på teorifrågor? Känns så ovärt att betala för den sidan för vet inte hur den är.

2. Hur ska man ta reda på svaret till en sån här fråga "Hur mycket starksprit (40 %) motsvarar 100 cl folköl med 3,5 volymprocent alkohol?"?
Senast redigerad av pkj 2014-06-27 kl. 15:45.
Citera
2014-06-27, 17:28
Medlem
toby79s avatar
Citat:
2. Hur ska man ta reda på svaret till en sån här fråga "Hur mycket starksprit (40 %) motsvarar 100 cl folköl med 3,5 volymprocent alkohol?"?
Genom att du lär dig den här utantill:
http://postimg.org/image/dn35vmcq1/
Citera
2014-06-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Genom att du lär dig den här utantill:
http://postimg.org/image/dn35vmcq1/

Det där kommer man aldrig orka göra(känns totalt onödigt också när man kommer glömma bort det, om man memorerar allt, 2 dagar efter teoriprovet är skrivet). Hittade en formel där man tar alkoholhalten(3.5 t.ex) multiplicerat med hur många centiliter det är, multiplicerat med 0,025.
Citera
2014-06-27, 17:54
Medlem
Citat:
Det där kommer man aldrig orka göra(känns totalt onödigt också när man kommer glömma bort det, om man memorerar allt, 2 dagar efter teoriprovet är skrivet). Hittade en formel där man tar alkoholhalten(3.5 t.ex) multiplicerat med hur många centiliter det är, multiplicerat med 0,025.
Du har ingen miniräknare (eller papper heller för den delen) på teoriprovet. Du får köra någon enkel överslagsräkning helt enkelt.
Citera
2014-06-27, 17:59
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Eller så lär du dig de två viktigaste: En burk starköl och en flaska vin. Sen kan du dra slutsatser själv.

Det här är definitivt inte onödigt. För du kommer garanterat ha nytta dessa kunskaper dagen efter en fest. Dels för att du inte ska köra ihjäl någon och dels för att du inte vill torska körkortet för att du tyckte att det "kändes onödigt" att lära dig några små tumregler.
Citera
2014-06-27, 19:01
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Har två frågor.

1. Är det någon som har inlogg till körkortonline där man kan svara på teorifrågor? Känns så ovärt att betala för den sidan för vet inte hur den är.

Du kan ju köra testprovet som är gratis. Den lilla slant det sen är fråga om är inget i jämförelse med alla andra utgifter som har med körkortet att göra, och sen det svarta hål av pengar som bilägandet utgör. Sidan är definitivt att rekommendera - hjälpte mig mycket i att lära mig tänka i rätt banor och förstå på djupet (hade två fel på teorin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in