Citat:
Ursprungligen postat av
Scholl
Hej på er. I måndags klarade jag teorin och i går var det dags för uppkörning. Kuggade inom loppet av en minut. Skulle backa ut ur parkeringsrutan, svänger för tidigt och bilens framända höll på att slå i bilen bredvid. Så han fick tvärnita åt mig. Dock lät han helt lugn och sa att det inte var någon fara, att jag skulle glömma det och att vi skulle fortsätta.. Så någonstans hoppades jag att han skulle bortse från det. Sen gick allt skitbra, det enda han hade mer att anmärka på var att jag missade en högerregel i en skymd korsning - som inte var utmärkt med skyltar. Känns förjävligt, för i övrigt har jag aldrig kört så bra som jag gjorde då.. om man bortser från dom felen..
Kollade nya uppkörningstider och i min lilla ort finns det inga alls inom två månader. Och jag har rätt bråttom med att få körkortet.. Så jag har bokat i Falun i morgon.. Vet inte alls om det är smart att ha uppkörningen på något ställe jag aldrig vart förut? Vet inte ens om det är mycket eller lite trafik där? Kommer heller inte ha möjlighet att övningsköra något innan uppkörningen, jag vet inte vilket bil jag får så om säkerhetskontrollen är under huven typ så har jag ingen aning om hur jag ska göra.. Vad tror ni? Är det kört?
Jag ska be dig vara lite försiktig med att använda "Jag kuggade för en smågrej". Man kuggar inte för en smågrej. De enskilda förseelser man kuggar för är sådant man förlorar körkortet rakt av för (prövotid eller ej) eller extrema tillbud. Alltså i stil med att man kör mot rött, ignorerar stopp-plikt eller (detta förlorar man inte nödvändigtvis körkortet för men kuggar en ändå) att instruktören måste ingripa för att undvika att ni blir inblandade i en krock.
Om instruktören sagt att det ingripandet inte nödvändigtvis var en kuggning så är det något som inte är tillräckligt bra med helheten. Det har antagligen inte gått lika fint som du tror eller så är det helt krasst så att du överskattar din körning. Vi satt inte med så vi kan inte göra någon bedömning, så du får rannsaka dig själv helt enkelt.
Jag rekommenderar att du skjuter lite på nästa uppkörning och försöker köra lite i den stad du ska köra upp i. Om du har svårt med skymda korsningar kommer det nog inte att gå så jättebra att köra i miljöer du inte känner alls.
Har du bara kört i hemmabyn eller har du ofta utsatt dig för nya städer och trafikområden?