Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-10, 13:44
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Plugga mer!
När du gjort dina övningsprov så får du information om vad du inte klarat. Skriv ut dom och sätt dig med boken till dess att du förstår varför du svarade fel på frågan. Lyckas du inte själv får du ta hjälp av någon som kan förklara.

gjorde de nu på det senaste och fick 57 så detta fixar sig nog har bara en liten fråga om denna!

http://imageshack.us/f/696/kolla.png/ man brukar väl säga så länge inte släpvagnens totalvikt överstiger bilens tjänstevikt så funkar b kortet och den totala vikten överstiger ju inte heller 3,5 ton? skulle gärna vilja ha förtydligande på denna fråga!

MVH JK
Citera
2012-11-10, 13:50
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
gjorde de nu på det senaste och fick 57 så detta fixar sig nog har bara en liten fråga om denna!

http://imageshack.us/f/696/kolla.png/ man brukar väl säga så länge inte släpvagnens totalvikt överstiger bilens tjänstevikt så funkar b kortet och den totala vikten överstiger ju inte heller 3,5 ton? skulle gärna vilja ha förtydligande på denna fråga!

MVH JK
Bilens totalvikt och släpets totalvikt är tillsammans över 3,5 ton, därför är det BE som gäller.
Citera
2012-11-10, 13:51
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl

MVH JK
Du tänker rätt, fast fel, därför blir svaret fel. Det du faller på där är den sammanlagda totalvikten för bil och släp. Den blir 3600kg, dvs 100 kg för mycket.
Citera
2012-11-10, 14:02
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du tänker rätt, fast fel, därför blir svaret fel. Det du faller på där är den sammanlagda totalvikten för bil och släp. Den blir 3600kg, dvs 100 kg för mycket.

Jaha tack så mycket bra att man blir rättad för detta lär man aldrig glömma!
Citera
2012-11-10, 15:45
Medlem
janssonkarls avatar
Tänkte bara skriva att jag precis klarade fas A på sjätte försöket 65 rätt och de jag hade fel på var verkligen bara slarvfel nu när jag ser efter...

uppdatering kommer kanske redan ikväll

MVH JK
Citera
2012-11-10, 20:09
om man missar vägvisningsskyltar och sånt ibland. blir man kuggad för sånt?
Citera
2012-11-10, 20:20
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
om man missar vägvisningsskyltar och sånt ibland. blir man kuggad för sånt?

Det är ju som sagt en helhetsbedömning. Missar du någon skylt, men kör i övrigt väldigt bra må det väl vara hänt. Missa en skylt kan vem som helst göra. Missar du systematiskt skyltar är ju det ett tecken på att du inte kan läsa skyltar och planera din körning och att du inte är mogen för ett körkort.
Citera
2012-11-11, 03:21
Medlem
blabla-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funknatic
Smått irriterad. Kuggade uppkörning precis, då dom alltid säger att de bedömer helheten så tycker jag detta är väldigt konstigt, eller är det jag som tänker fel bara?

Kuggade p.ga av att jag svängde in på landsväg från en mindre, växlade till 2an och drog på lite. Då tänkte jag att jag ska visa eco driving som dom är så satans hårda på, växlade från 2an till 4an. Det skulle jag dock inte gjort tyckte inspektören, vilket ja ok.

Men allt annat under min körning var felfritt, då undrar jag hur man säger att man bedömer helheten om jag bara fick till svar om just detta?

Jag körde också 60 på en landsväg som var 70, borde jag ha kört lite mer åt sidan så andra kunde köra om mig? eller så borde jag hållt 70 bara, vilket ja inte gjorde :P

Känns lite som de redan bestämt sig innan man kört iväg att man ska bli kuggad, men kanske bara jag som är lite sne just nu =P
Det låter konstigt att du blir kuggad för att hoppa en växel sådär. Det är ju dessutom bra att hålla ut på 2:an så att du snabbt kommer upp i rätt fart. Jag tror att du antingen:

1. Inte skötte eco-drivingen snyggt. Dvs. kanske höll på tvåan för länge så att du lika gärna kunde köra på 3:an. Meningen är ju att du ska köra på 2:an under så kort tid som möjligt.

2. Inspektören upplevde att din körning i helhet inte höll måttet, utan att kunna sätta fingret på något specifikt. (Det här låter ju i och för sig ganska otroligt med tanke på att det ändå är hans jobb att berätta vad som behöver förbättras).

3. Inspektören var på dåligt humör och var för hård.

Tycker att hela grejen låter konstigt alltså. En dålig växling borde ju inte kunna avgöra en hel jävla uppkörning...

Du kan ju faktiskt överklaga beslutet. Det står på baksidan av lappen hur du gör.
Citera
2012-11-11, 09:21
Medlem
inspector77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla-
Det låter konstigt att du blir kuggad för att hoppa en växel sådär. Det är ju dessutom bra att hålla ut på 2:an så att du snabbt kommer upp i rätt fart. Jag tror att du antingen:

1. Inte skötte eco-drivingen snyggt. Dvs. kanske höll på tvåan för länge så att du lika gärna kunde köra på 3:an. Meningen är ju att du ska köra på 2:an under så kort tid som möjligt.

2. Inspektören upplevde att din körning i helhet inte höll måttet, utan att kunna sätta fingret på något specifikt. (Det här låter ju i och för sig ganska otroligt med tanke på att det ändå är hans jobb att berätta vad som behöver förbättras).

3. Inspektören var på dåligt humör och var för hård.

Tycker att hela grejen låter konstigt alltså. En dålig växling borde ju inte kunna avgöra en hel jävla uppkörning...

Du kan ju faktiskt överklaga beslutet. Det står på baksidan av lappen hur du gör.

Beslutet går INTE att överklaga enligt Körkortslagens 8 Kap.

2 § Följande beslut får inte överklagas:
1. beslut i ärende om utfärdande av traktorkort eller förarbevis,
2. beslut i ärende om utfärdande av körkort i annat fall än som avses i 1 § första stycket 2,
3. beslut i ärende om förnyelse av körkort eller förarbevis,
4. uppmaning enligt 3 kap. 13 § första stycket 5,
5. beslut enligt 5 kap. 7 § om omhändertagande av körkortstillstånd, körkort, traktorkort eller förarbevis, och
6. beslut i fråga om godkännande vid förarprov. Lag (2009:1352).
Citera
2012-11-11, 10:22
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla-

På baksidan av körprovsprotokollet står:

Citat:
ÖVERKLAGANDE

Beslut om godkännande vid förarprov får inte överklagas, enligt 8 kap. 2 § körkortslagen (1998:488).

Mycket tydligare än så kan det inte bli.
Citera
2012-11-11, 12:03
Medlem
blabla-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspector77
Beslutet går INTE att överklaga enligt Körkortslagens 8 Kap.

2 § Följande beslut får inte överklagas:
1. beslut i ärende om utfärdande av traktorkort eller förarbevis,
2. beslut i ärende om utfärdande av körkort i annat fall än som avses i 1 § första stycket 2,
3. beslut i ärende om förnyelse av körkort eller förarbevis,
4. uppmaning enligt 3 kap. 13 § första stycket 5,
5. beslut enligt 5 kap. 7 § om omhändertagande av körkortstillstånd, körkort, traktorkort eller förarbevis, och
6. beslut i fråga om godkännande vid förarprov. Lag (2009:1352).

Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
På baksidan av körprovsprotokollet står:

Mycket tydligare än så kan det inte bli.
Oj jag hade missuppfattat det helt. Då blir det bara för honom att gå tillbaka och hoppas på en ny inspektör och en bra körning.
Citera
2012-11-11, 12:06
Medlem
dauits avatar
har bokat en uppkörningstid i mitten av december, ska ta min åttonde(av 10) körlektion nu på måndag och spara resten till dagarna innan jag kör upp, låter det som en bra idé?

det "lilla" jag har kvar innan jag är redo är att jag måste systematiskt kolla i speglarna oftare, speciellt när jag svänger, när det väl har släppt är jag redo enligt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in