2014-06-27, 16:24
Medlem
den polis som har anmälts för tjänstefel i yara-fallet kommer inte att straffas, punkt slut.
ett annat liknande exempel är engla i dalarna. hade polisen skött sitt jobb som de skulle hade engla levt idag. fastän polisen begick ett grovt slarv i engla-fallet straffades ingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Ursäkta. men länken funkar inte. trolige pga missat mellanslag efter "BLT". Hoppas denna gör det.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/polis-som-agerade-i-yarafallet-misstankts-for-tjanstefel(4343818).gm

Citat:
_Den polis som tog emot anmälan om att Yara for illa misstänks för tjänstefel. Han har tilldelats en offentlig försvarare._
Tack för hjälpen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ibland ser förhållandet mellan mig och det freudianska ut så där.
Naturligtvis menade jag FUP och inte PUT

Citat:
Han lär ju ha sagt att han kontaktat rektorn från Gaza redan tidigare.
Det här är en punkt som jag är väldigt nyfiken på när PUT kommer. Det kan faktiskt vara så att han pratat med någon som han trodde var rektorn (om det inte var rektorn själv). Hur skulle han i så fall fått telefonnumret dit? Jag kan föreställa mig att han fått det av någon MGM, som kanske till och med iscensatte ett samtal? Det går inte att spekulera mer om det, bara ha tålamod ...

Det är efterkonstruktionernas tid och där drömmen om pengar (skadestånd från svenska skattebetalare), försörjning (av svenska skattebetalare) och asyl hägrar.

Skitfarsan vill inte framstå som en skitfarsa och påstår att han haft kontakter som försäkrat honom att allt är bra med Yara. Jag skulle inte ta något denne karl påstår på allvar, för han säger det han tror låter bra, och som han har nytta av.

Det är intressantare varför barnets mamma inte vet något, och var så kallsinnig mot sin dotter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
http://www.expressen.se/kvallsposten/polisman-i-yara-fallet-misstanks-for-brott/
och http://www.bltsydostran.se/nyheter/k...el(4343818).gm (tack för det, rettod1 och Janeman!)
Det är bara att hoppas att den skiten träffar fläkten med full kraft!

Missförstå ingenting: jag menar att det antagligen finns krafter som skjuter skuldefrågan så långt ifrån sig som bara är möjligt. Ju längre bort från socialnämnden desto bättre!
Vilket inte betyder att jag vill flytta ansvaret för Yaras död till någon annan än mördaren/-na.
Men socialnämnden och socialtjänsten i Karlskrona framstår just nu som en ganska farlig inrättning i all sin förslagna dumhet - och det är de väl inte ensamma om att göra. Jag hade gärna velta prata om slika ting med en fd socialnämndsordförande i min egen kommun; jag känner hen såtillvida att vi har varit grannar och hälsar på varandra. Men hen har själv så många, bildligt talat, lik i sin garderob, så jag ids inte ens försöka.
Senast redigerad av tantigheter 2014-06-27 kl. 16:31. Anledning: tillägg
Citera
2014-06-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är efterkonstruktionernas tid och där drömmen om pengar (skadestånd från svenska skattebetalare), försörjning (av svenska skattebetalare) och asyl hägrar.

Skitfarsan vill inte framstå som en skitfarsa och påstår att han haft kontakter som försäkrat honom att allt är bra med Yara. Jag skulle inte ta något denne karl påstår på allvar, för han säger det han tror låter bra, och som han har nytta av.

Det är intressantare varför barnets mamma inte vet något, och var så kallsinnig mot sin dotter.
Vad händer med mannens arbete i Gaza? kan han vara borta hur länge som helst eller ska detta bli ett asylskäl för honom. Han borde åka hem till fru och barn nu.
Citera
2014-06-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Vad händer med mannens arbete i Gaza? kan han vara borta hur länge som helst eller ska detta bli ett asylskäl för honom. Han borde åka hem till fru och barn nu.
Snälla - vem vet vad som rör sig i hans huvud?
Låt det vara!
Citera
2014-06-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
den polis som har anmälts för tjänstefel i yara-fallet kommer inte att straffas, punkt slut.
ett annat liknande exempel är engla i dalarna. hade polisen skött sitt jobb som de skulle hade engla levt idag. fastän polisen begick ett grovt slarv i engla-fallet straffades ingen.

Mycket bra reflektion och jämförelse. Man lägger ansvar på random utvalda offer och låter de verkligt ansvariga löpa. För allt ska tillbaka till det normala på bekostnad av några stackare som väljs ut som syndabockar.

Blekinge tingsrätt som lämpade över Yara på sina banemän utan att kontrollera om det fanns en utredning får nu ett brottmål! Som borde handla om hur nonchalant en tingsrätt kan vara! De nöjde sig med att en tidigare anställd notarie på tingsrätten, nu anställd på advokatbyrå påstod en massa utan grund, om vem som var lämplig och pladdrade på om vad Yara ville.

Spel för gallerierna, och utgifter för skattebetalarna då polismannen kommer frikännas. Vad skulle han ha gjort i stället? För det är så att ärenden med så små barn som 8 åringar brukar inte handläggas av polisen, för det är sociala myndigheters ansvarsområde.
Citera
2014-06-27, 16:45
Medlem
Citat:

Arbetet i Gaza verkar inte så viktigt att han inte vill lämna det och livet i Gaza i övrigt. Jag är av uppfattningen av att han vill till Sverige där han tror att alla barn försörjs av andra människor än föräldrarna.

Med tanke på kvinnor och barns situation på Gaza, så vilar det kvinnofrid i hans hem så länge han befinner sig i Sverige.
Citera
2014-06-27, 16:46
Medlem
Janemans avatar
Citat:
och http://www.bltsydostran.se/nyheter/k...el(4343818).gm (tack för det, rettod1 och Janeman!)
Det är bara att hoppas att den skiten träffar fläkten med full kraft!

Missförstå ingenting: jag menar att det antagligen finns krafter som skjuter skuldefrågan så långt ifrån sig som bara är möjligt. Ju längre bort från socialnämnden desto bättre!
Vilket inte betyder att jag vill flytta ansvaret för Yaras död till någon annan än mördaren/-na.
Men socialnämnden och socialtjänsten i Karlskrona framstår just nu som en ganska farlig inrättning i all sin förslagna dumhet - och det är de väl inte ensamma om att göra. Jag hade gärna velta prata om slika ting med en fd socialnämndsordförande i min egen kommun; jag känner hen såtillvida att vi har varit grannar och hälsar på varandra. Men hen har själv så många, bildligt talat, lik i sin garderob, så jag ids inte ens försöka.

Det mest intressanta är protokollet (i fotokopia i artikeln i BLT) som polisen upprättade efter förhöret med grannen. Grannen sägs vara mycket orolig för barnen. står det i protokollet!!!!

Edit, hade fel om datum
Senast redigerad av Janeman 2014-06-27 kl. 16:53.
Citera
2014-06-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Det mest intressanta är protokollet (i fotokopia i artikeln i BLT) som polisen upprättade efter förhöret med grannen. Grannen sägs vara mycket orolig för barnen. står det i protokollet!!!!

Edit, hade fel om datum
Pust!
Tack!
Underbart att du hann ändra!
Ja, det protokollet är viktigt om man vill samla punkter för en ev. anmälan.
18 april var alltså långfredag och då borde väl soc jour egentligen ha kontaktats?
Där finns kanske en polisiär kunskapslucka?
Trots det kom det en tisdag efter påsk ... den 22 april, den 23 april ... osv fram till valborg ...
Senast redigerad av tantigheter 2014-06-27 kl. 16:59.
Citera
2014-06-27, 17:10
Medlem
Citat:
Snälla - vem vet vad som rör sig i hans huvud?
Låt det vara!
Nej jag kan inte låta det vara! I hans huvud rör sig tankar om hur han ska få hit sin familj trots att ankarbarnet är avlidet.Det finns dessutom alltid pengar involverade VEM har betalt flygbiljett vem står för hans uppehälle och vem försörjer hans familj under tiden. Visst jag tycker det är oerhört tragiskt att flickan är död men skitfarsan kan åka hem nu,om några år kan även graven flyttas.
Citera
2014-06-27, 17:41
Medlem
Citat:
Nej jag kan inte låta det vara! I hans huvud rör sig tankar om hur han ska få hit sin familj trots att ankarbarnet är avlidet.Det finns dessutom alltid pengar involverade VEM har betalt flygbiljett vem står för hans uppehälle och vem försörjer hans familj under tiden. Visst jag tycker det är oerhört tragiskt att flickan är död men skitfarsan kan åka hem nu,om några år kan även graven flyttas.
Det finns så mycket vi inte vet om familjens planer. Man kan fundera på det och det man föreställer sig finns bakom betraktarens öga, eller hur?
Vi kan välja att läsa bilden godartat och vi kan tolka den hur elakt som helst. Vi kan diskutera om det fanns annat än en "normal" önskan att komma undan ett evigt belägringstillstånd i Gaza och få ett bättre liv i Sverige eller om det var något alldeles onormalt och perverst i denna önskan. Hur vi än byter tankar om det så kommer vi inte till något annat svar än det vi själva önskar.
Vi vet inte ens hur det kom sig att Yara skickades i förväg. Vi gissar och funderar på olika sätt och det räcker inte för att nå visshet. Vi kan inte veta om detta är en skitfarsa eller ej och vad vi definitivt inte kan veta är att mamman varit känslokall och beräknande.
Om inte Yara mördats å det brutalaste, så hade ingen tänkt i sådana banor, eller?

När jag nu är på tråden: det sägs ju att polisen vill höra mamman också. Här kommer en idé om vad de kan fråga henne om, nämlighen Yaras hälsotillstånd innan hon lämnade Gaza. Benbrott, barnsjukdomar, medicineringar, hur hon vuxit på längden och bredden, om hon hade humör, epilepsi eller var våldsam ... det finns kanske sådant som den medicinska utredningen vill veta mer om?
Senast redigerad av tantigheter 2014-06-27 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in