2014-06-06, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella

Det kanske klarnar när polis och/eller åklagare har talat med honom. Att han talar med alla här kan vara uttryck för förvirring, men det kan lika gärna vara av artighet. Han är ju här som gäst.
Jag har jobbat som krimreporter i 25 år, varav många på en kvällstidning. Nästan alla anhöriga till mordoffer som är svenska säger nej när man frågar om en intervju. Svaren har varierat från ett "nej tack!" till en sten i huvudet. Majoriteten är nästan lika överväldigande åt andra hållet när offren och de anhöriga är perser/araber. Jag har många gånger druckit hemskt sött te med anhöriga till mördade.
Citera
2014-06-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, med tanke på den extrema åldersdiskrimineringen så kan jag inte begripa varför man inte tar de mesta erfarna till barnvåld? En 23-åring kan omöjligen prata med någon som ens bara är sju år äldre. För detta jobb krävs livserfarenhet! Var är alla äldre socionomer?!
De mest erfarna socialsekreterarna VILL INTE jobba med svåra barnavårdsärenden! Åtminstone inte under de bedrövliga arbetsvillkor som råder i dag och som har varit de senaste årtiondena. Svårbedömda ärenden, akuta ärenden, ovillighet från föräldrar att berätta "sanningen", rädda barn, feg och osäker personal inom skola och sjukvård, som inte gör anmälningar, ännu mer akuta ärenden... Från det ena till det andra i rasande takt.
Ni som verkar tro att "soctanter" sitter o dricker kaffe om dagarna kan gå och dra nåt gammalt över er. Att ett brev som ej lästs kanske ledde till döden för ett barn säjer väl något om det enorma ANSVAR som vilar på soc.
Citera
2014-06-06, 12:08
Medlem
Baertlings avatar
Har pappan sökt asyl än?
Citera
2014-06-06, 12:15
Medlem
Citat:
Jag känner mig träffad av detta, eftersom jag vred och vände på alla bilder jag hittade under en tid. Jag fortsätter leta på facebooksidor genom att spana på vänner till vänner till vänner, men endast ett fåtal har skrivit om dödsfallet, och väldigt få har delat bilder på Y*ra. Det skulle vara intressant om något proffs tittade, men det är nog ingen som har tid och lust. Hur som helst så var det en effektiv bild.
Det kanske klarnar när polis och/eller åklagare har talat med honom. Att han talar med alla här kan vara uttryck för förvirring, men det kan lika gärna vara av artighet. Han är ju här som gäst.

Jag tycker du gjorde ett hästjobb med bilderna och flickan ser ju anmärkningsvärt annorlunda ut i de olika bildmaterialen. Som sagt kanske hittar man till slut någon som kan säga något mer definitivt. Hoppas fortfarande på det.

Är fortfarande lika förundrad över biopappans märkliga uttalanden, att flickan levt större delen av sitt liv i Sverige, att hon inte ville "hälsa på" i Gaza, att mamman inte vet att släktingarna är häktade och jag vet inte allt han kläcker ut sig. Grov omsorgsbrist är väl bara förnamnet när de skickat iväg ett barn i 15 månader utan koll på varken släktingar eller flickan. Och ni som talar om topsning i tråden har tyvärr en statistisk poäng eftersom det inte är ovanligt att ensamkommande skickas under falsk identitet.

Nu har jag bara talat med pappan några minuter och såg honom under minnesstunden men jag kan inte tro annat än att detta är Ys pappa. Upplever honom som motsatsen till strateg dock. Och han verkade tro att alla människor där hade någon form av relation till Y. Vilket de självklart inte hade. Y levde ett anonymt och mycket sorgligt liv i Sverige. Men i pappans värld var hon lycklig i Sverige och han verkar tro att svenska staten döljer historien om flickans död för honom. Han kommer säkert stämma dem och göra gud vet vad. Som sagt förvirrat var ordet.

Och pappan har släktingar i Sverige (osäkert hur nära släkt) och många vänner. Bland annat tjänstemän på palestinska ambassaden. Gissar att de försöker få honom att säga något vettigt av och till vilket jag tror är svårt.

Ursäkta långt inlägg.
Citera
2014-06-06, 12:38
Medlem
Citat:
Enbart män kring kistan och graven. Jag har läst att det är så troende muslimer helst vill ha det eftersom kvinnornas högljudda sörjande är störande för den allvarliga ceremonin, eller nåt åt det hållet.
Om pressen och fotograferandet kan jag bara påminna om att medvetandet om publicitetens betydelse är högt hos denne man. Minns bilden på flickan i rosa jacka framför det utbombade huset, en bild som påminner om en bildikon från 2:a världskriget, och som kom fram lagom till att Expressen började publicera intervjuer med den sörjande fadern. Det blir kanske en fortsättning, vad tror ni?

Min uppfattning om detta fall är att det rör sig om ett ankarbarn, och nu avslutas hennes tid på jorden för pappan och släkten, som en politisk manifestation helt i linje med de barn som sänds ut att kasta sten på soldater eller gå på en buss med civila bärande på ett bombbälte.

Barn som inte har en minimum av mänskliga rättigheter med rätt till det egna livet. Deras rätt till liv är underordnade när politiska syften ska uppnås eller en klan ska gå vidare och byta bostadsort.

Begravningen sätter punkt för ett tragiskt liv, det stora deltagandet är genuin sorg från vanliga människor i Karlskrona. Men en politiskt manifestation från denna klan som ser det som att Yara hade många vänner och ett gott liv, när det handlar om människor som önskar att man kundre vrida tillbaka klockan och fått ett annat slut.
Citera
2014-06-06, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Har pappan sökt asyl än?

Inte ännu, men det är gott om tid att hitta på asylskäl som anpassas till lagen och ändra/tumma på praxis.

Om inte annat får han väl offra ett annat barn i Gaza för att styrka att familjen är i fara. Har man inte asylskäl så är det bara att få till det när man som denne skitfarsa har tillräckligt många barn att undvara.

Min förhoppning är att polisen inkluderar denne man i brottsundersökningen då han tillhandahöll MGM en slagpåse, som de slog ihjäl med hans goda minne för klanens bästa.

Om polisen gör sitt jobb, kommer denne man inte vilja bosätta sig i Sverige frivilligt.

Skulle inte förvåna mig om han åker hem innan rättegången avslutas när försvaret börjar kasta skit på honom, då man minskar ner klienternas skit genom att kasta skiten vidare och fördela den på andra!
Citera
2014-06-06, 12:52
Medlem
TigerKids avatar
Angående pappan så gissar jag på chock + skuldkänslor => förnekelse. Han klarar inte av att se sanningen om hur dottern hade det hos morbrodern - det är ju han själv och mamman som skickat iväg henne. Hade de inte gjort det hade hon levt idag... Psyket funkar ju så för att man ska överleva. De värsta grejerna tar man inte till sig, i a f inte på en gång. Skulden blir outhärdlig.

Sen blir det säkert extra förvirring pga av språkförbistring, kulturkrockar och bristande information. Han förstår inte hur Sverige fungerar och de flesta av oss är inte insatta i hur Palestina fungerar utan tolkar hans beteende utifrån vad som är normalt för oss vad gäller sörjande, begravning och media.

När det exempelvis talas om vänner som stöttat fadern i samband med begravningen kan jag föreställa mig, och nu spekulerar jag, (har ingen egen erfarenhet av Mellanöstern) att det kan vara en ganska stor skara som räknas som "bekant" eller "familj/släkt" jämfört med hos oss. Typ kollegans kusin, en ambassadpersonal som är bekant till en bekants brorsa som råkar bo i Sverige... Dvs att det är kanske inte närmare vänner. Jfr vänner vs facebookvänner.

Tror att kontaktsökandet också kan vara en krisreaktion - att man liksom klamrar sig vid första bästa som verkar snäll.
Senast redigerad av TigerKid 2014-06-06 kl. 12:54.
Citera
2014-06-06, 13:14
Medlem
TigerKids avatar
Angående ensamkommande:
Det har ju gjorts studier om hur barn påverkats efter krig och katastrofer och då visar det sig att barn som fått vara med sina föräldrar under svåra omständigheter mår bättre än dem som skickats till materiellt bättre ställen ensamma. Föräldrarna har kanske inte den kunskapen utan tror att "eftersom Sverige är ett bättre land så får hon det bättre", men myndigheterna borde vara restriktiva till sådant. Det är ju skillnad om en unge är föräldralös.
Citera
2014-06-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Angående ensamkommande:
Det har ju gjorts studier om hur barn påverkats efter krig och katastrofer och då visar det sig att barn som fått vara med sina föräldrar under svåra omständigheter mår bättre än dem som skickats till materiellt bättre ställen ensamma. Föräldrarna har kanske inte den kunskapen utan tror att "eftersom Sverige är ett bättre land så får hon det bättre", men myndigheterna borde vara restriktiva till sådant. Det är ju skillnad om en unge är föräldralös.
Varför fick /morbrodern/hustrun ta hand om Y*r* de saknade ju ekonomiska förutsättningar för detta???Visste biopappan inte om det??Hoppas han får vetskap om hur dottern fick leva här-
Citera
2014-06-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Varför fick /morbrodern/hustrun ta hand om Y*r* de saknade ju ekonomiska förutsättningar för detta???Visste biopappan inte om det??Hoppas han får vetskap om hur dottern fick leva här-
Familjen fick väl betalt av kommunen för att ta hand om Yara?! De fungerade ju som ett familjehem (fosterhem) för Yara! Jag vet inte hur stor den ersättningen är men det brukar finnas rekommendationer från högre ort om detta, o de rekommendationerna går man inte under.
Citera
2014-06-06, 13:50
Medlem
Citat:
Det här är en fråga som jag också funderat på. Har vårdnadshavarna i Sverige mörkat sin ekonomiska situation för föräldrarna i Gaza? Verkar inte troligt eftersom tanken var att bioföräldrarna skulle komma till Sverige. Fast å andra sidan verkar inte konsekvens analysen alltid ha funnits med i bilden hos tillfälliga föräldrarna i Sverige. Enkelt resonerat så borde biologiska föräldrarna skicka åtminstone vad Y*ra skulle ha kostat för dem om hon varit kvar i Gaza, men gärna lite till för det stora åtagandet sett ur föräldrarnas perspektiv. Det är möjligt att så skett och att någon av föräldrarna inte redovisat detta utan bara stoppat i egen ficka. (Hade Soc fått reda på detta hade de minskat försörjningsbidraget till riksnorm i alla fall. Har för mig att de hade försörjningsstöd)
Socialförvaltningens utredning som Tingsrätttens beslut vilar till stor del på. Har inte sett att 1.Det är ett par som har två barn tätt in på varandra, vilket tröttar föräldrarna, 2.Ekonomiska svårigheter gynnar inte en trygg atmosfär tvärtom är ofta en början på konflikter,3.De kan inte språket bra och kan inte alla "sociala koder". 4 Det är en familj som har mycket lite umgänge.
Sammanfattningsvis så placerar man en flicka i en redan belastad familj som jag tycker själva borde ha haft en kontaktperson eller kontaktfamilj som stöd för sina egna problem.
Citera
2014-06-06, 13:51
Medlem
Citat:

"När ett ensamkommande barn uppger att det vill flytta till en släkting eller nära anhörig ska Migrationsverket kontakta socialtjänsten i den aktuella kommunen.". Enligt uppgift gjorde Yara detta.

"Då det förekommer att en vårdnadshavare själv önskar placera sitt barn för stadigvarande vård i ett hem som inte är barnets eget, till exempel hos en anhörig, kallas det för privatplacering".

"Det är socialnämnden som ska utreda hemmet och besluta om medgivande. För att kunna göra ett medgivande måste socialnämnden göra en utredning om förhållandena i det enskilda hemmet och deras förutsättningar att ta emot barnet och ge det en god vård och fostran.

För att socialnämnden skall kunna göra den bedömningen måste barnets förhållanden och behov beaktas samt skälet till den privata placeringen. Privatplaceringar i ett enskilt hem sker inte på socialnämndens uppdrag och någon familjehemsersättning utbetalas inte. Det är barnets vårdnadshavare och det enskilda hemmet som själva gör upp om ersättningen."

Så har jag uppfattat att placeringen gjordes. Reglerna kring detta kanske inte stod klart för de inblandade och det fick Yara sota för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in