2014-07-31, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Varför skriver han då att svenska staten vill att han stannar? Det känns som om han vill få det till att han inte har något val. Det har han kanske inte just nu heller, under oroligheterna. Iallafall inte officiellt. Men jag undrar om det inte finns sätt att ta sig in i Gaza som bara känner till.

Patetiskt.

Han skriver på engelska på andra facebookställen också. Jag antar att han kan engelska.

Visst, han kan engelska. Poängen med min kommentar var att har riktar sig inte enbart till släkten med sitt facebookinlägg, utan (kanske mer) till oss i Sverige. Håller med om att han verkar falsk, det har jag tyckt sedan han dök upp. Men en familj därifrån mer eller mindre är inte mycket att hetsa upp sig för, som asylsituationen ser ut i Sverige. Det är ju mest palestinier som kommer hit från kriget i Syrien, och de flesta har goda skäl. Resten får vi på köpet. Så har det alltid varit.
Citera
2014-07-31, 16:56
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Visst, han kan engelska. Poängen med min kommentar var att har riktar sig inte enbart till släkten med sitt facebookinlägg, utan (kanske mer) till oss i Sverige. Håller med om att han verkar falsk, det har jag tyckt sedan han dök upp. Men en familj därifrån mer eller mindre är inte mycket att hetsa upp sig för, som asylsituationen ser ut i Sverige. Det är ju mest palestinier som kommer hit från kriget i Syrien, och de flesta har goda skäl. Resten får vi på köpet. Så har det alltid varit.

Jag antar att du har rätt i det. Det finns de som har goda skäl - resten är det inget att göra något åt.
Citera
2014-07-31, 17:03
Medlem
Citat:

Om Yaras mor och syskon skulle ta sig hit på något sätt och ansöka om asyl så är det förstås en skyldighet för svenska myndigheter att utreda deras asylskäl och besluta om de får asyl. Men varför skulle svenska myndigheterna bevilja dem ''asylvisum'' . Det gör man inte ens när det gäller syrier oavsett om de är palestinier eller inte. Tvärtom nekas syrierna visering just därför att det är så uppenbart att de kommer att söka och få asyl så fort de kommit till Sverige.
Citera
2014-07-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Varför skriver han då att svenska staten vill att han stannar? Det känns som om han vill få det till att han inte har något val. Det har han kanske inte just nu heller, under oroligheterna. Iallafall inte officiellt. Men jag undrar om det inte finns sätt att ta sig in i Gaza som bara känner till.

Patetiskt.

Han skriver på engelska på andra facebookställen också. Jag antar att han kan engelska.
Vad är sant? är han ombedd att stanna till rättegången eller inte? allt är ju inte riktigt som skrivs i tidningarna numera.
Citera
2014-08-01, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Vad är sant? är han ombedd att stanna till rättegången eller inte? allt är ju inte riktigt som skrivs i tidningarna numera.
Sanningen är svår att fånga i det här fallet, men som det har framstått i media, så har han själv önskat närvara vid rättegången och fått förlängt uppehållstillstånd till slutet av december.
Citera
2014-08-01, 07:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Varför skulle han vara ombedd att göra det?
Rättegången lär ju inte ha så mycket att hämta från honom mer än att han skickade iväg sitt barn med två människor som han uppenbarligen inte alls hade koll på.
Citera
2014-08-01, 08:20
Medlem
Citat:
Sanningen är svår att fånga i det här fallet, men som det har framstått i media, så har han själv önskat närvara vid rättegången och fått förlängt uppehållstillstånd till slutet av december.

Det verkar ju helt galet. Han skulle åkt hem och kommit tillbaka till rättegången. Har han fått träffa de häktade mån tro?
Citera
2014-08-01, 08:21
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rättegången lär ju inte ha så mycket att hämta från honom mer än att han skickade iväg sitt barn med två människor som han uppenbarligen inte alls hade koll på.
Det har stått i någon artikel som varit uppe i tråden (för ett bra tag sedan) att åklagaren (el möjligtvis polisen) önskade att han skulle stanna för att medverka i förundersökningen. Minns inte om önskemålet gällde att stanna över hela rättegången eller om det bara gällde medverkan under förundersökningen. Det kanske beror på hur förundersökningen utvecklas ifall de behöver hans medverkan under rättegången?
Citera
2014-08-01, 09:30
Medlem
Citat:

Jag delar din uppfattning.

Det finns inget skitfarsan kan bidra med i sak vid rättegången, och han är dessutom en person som inte kan hålla reda på de enklaste av fakta i en sak där han sände sin dotter till personer som misshandlade henne till döds.

Min uppfattning om hans olika utspel; är att sorgen är större över att ha förlorat ett "ankarbarn" än en dotter.

Alla utspel går ut på att manipulera olika korkade tantaloror med "socialt engagemang" för att få medial uppmärksamhet så att media manipulerar politiker som manipulerar domstolar och Migrationsverket. Det är ju så det funkar.
Citera
2014-08-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag delar din uppfattning.

Det finns inget skitfarsan kan bidra med i sak vid rättegången, och han är dessutom en person som inte kan hålla reda på de enklaste av fakta i en sak där han sände sin dotter till personer som misshandlade henne till döds.

Min uppfattning om hans olika utspel; är att sorgen är större över att ha förlorat ett "ankarbarn" än en dotter.

Alla utspel går ut på att manipulera olika korkade tantaloror med "socialt engagemang" för att få medial uppmärksamhet så att media manipulerar politiker som manipulerar domstolar och Migrationsverket. Det är ju så det funkar.

Håller helt med dig. Nu är det han som är ankaret. Konstigt att inte resten av familjen är på väg ännu ... Soctanterna har väl hittat anledning till detta som plåster på såren för att dom dabbade sig.
Citera
2014-08-01, 10:50
Medlem
Citat:
Åklagarmyndigheten tiger, ärendet är sekretessbelagt och hans juridiska ombud har semester till 11/8 MEN Någonstans måste det väl ändå stå anledningen till uppehället(Inga tidningsuppgifter) var finns hans ansökan?
Citera
2014-08-01, 11:15
Bannlyst
Citat:
Åklagarmyndigheten tiger, ärendet är sekretessbelagt och hans juridiska ombud har semester till 11/8 MEN Någonstans måste det väl ändå stå anledningen till uppehället(Inga tidningsuppgifter) var finns hans ansökan?
Som målsägande är hans närvaro önskvärd och naturligtvis har han rätt att stanna över rättegången. Rent praktiskt är det nog dessutom snudd på omöjligt att återvända just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in