2014-06-27, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
De hade ju inte bott så länge i Västerbränna, kan tänka mig att hans status som hemmansägare i byn inte på många år skulle bli så hög? Ett rykte som tog fart riskerade nog bli manifest när rötterna inte fanns där innan?

...det berodde väl inte bara på att han var "utböling" ? Hur var det med Violas status i byn då...tyckte dom inte om henne då? Hon verkade ju vara väldigt ordentlig och plikttrogen av sig.
Citera
2014-06-27, 01:29
Medlem
Det där med isen återigen ...
Om det inte brukade vara tjock is vid den tiden, så talar det ännu mer mot att Viola gick åt det hållet. Hon ville nog inte chansa i det läget. Varför skulle någon ha upplyst henne om att just då var isen ovanligt bärbar för årstiden? Den brukade inte frysa till ordentligt förrän i januari!
...

Isvaken, kanske man brukade fiska där? ..
Om inte, kan man ju spekulera i varför en vak fanns där då ... Och vad gjorde egentligen makarna Widegren vid isvaken kort innan Viola kom hem? Spåren efter kvinnoskor sades komma från styvmodern. Makarna hade sagt att de var där och lade några timmerstockar; frun hade hjälpt sin man. Hans yrke hade med timmer att göra tror jag (mätare).. men var det bara så? Ja detta senare var ren spekulation - någon annan här har också frågat varför en vak gjordes etc.
Å andra sidan - var det planerat att Viola skulle hamna där - så vore det ganska osmart -vilken risk som då togs! Man kan aldrig veta om hon hittas eller inte - liksom det är logiskt för var och en att det är där man söker henne.
En annan sak jag funderat över är hur det såg ut i huset. Var sov döttrarna? Om systern var i sitt rum eller i ladugården omkring tiden då Viola "försvann"- vilket jag läst att hon var från en källa som verkade säker, men glömt var - så kan hon ju inte sett eller hört allt som hände -
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-27 kl. 01:32.
Citera
2014-06-27, 02:42
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...det berodde väl inte bara på att han var "utböling" ? Hur var det med Violas status i byn då...tyckte dom inte om henne då? Hon verkade ju vara väldigt ordentlig och plikttrogen av sig.

Naturligtvis var hans beteende utlösande! Viola hade väl aldrig gjort en fluga förnär så varför skulle de tycka illa om henne. Det jag menade var att Carl som utböling säkert ådrog sig värre ryktesspridning än om någon som bott på platsen sedan flera generationer gjort samma sak.
Citera
2014-06-27, 02:59
Medlem
Citat:
Naturligtvis var hans beteende utlösande! Viola hade väl aldrig gjort en fluga förnär så varför skulle de tycka illa om henne. Det jag menade var att Carl som utböling säkert ådrog sig värre ryktesspridning än om någon som bott på platsen sedan flera generationer gjort samma sak.

Det hade väl varit värre om det varit på någon ö...eller han talat stockholmska...KW var väl norrlänning i alla fall och pratade norrländska?
Citera
2014-06-27, 06:09
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Första gången, som jag har hittat och som vi kunde läsa om isen och vaken överhuvudtaget var 2010-08-24:

Hade varit förträffligt om vi kunde få del av en bra källhänvisning, om det är möjligt.

Om man kunde leda en ko över isen, måste isen varit tjock. Även här hade det varit förträffligt med en bra källhänvisning.

Det kan förmodligen finnas mer "matnyttigt" i dessa källor.

I den länkade artikel från Allers (sista länken nedan), skrevs det ”När ryktena om att Viola mördats tar allt allvarligare form” och nya förhör hållits, beslutar man om att dyka. Polis, ortsbor och representanter för hela svenska pressen infann sig ”på den nu halvmetertjocka isen och följer det dramatiska dykandet.”

Någon som vet när dyken gjordes? Det måste ha gått ett antal dagar från det Viola försvann. Början av december och slutet därav, eller kanske rentav i januari, brukar vara en stor skillnad på vinterkyla och isarnas bärighet.

Vi har hänvisat till Brottets Krönika och NK 2000. Själv har jag läst i gamla tidningar.
Citera
2014-06-27, 07:53
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Det hade väl varit värre om det varit på någon ö...eller han talat stockholmska...KW var väl norrlänning i alla fall och pratade norrländska?
Är själv ö-bo så visst, här tar det 4-5 generationer innan man är riktig "X"-öbo. Dock är jag född i en mindre by i Ångermanland så vet mycket väl hur mentaliteten, ända in i våra dagar, ter sig. Utböling är man fortfarande efter fyra år - i synnerhet om man härstammar från de södra delarna av landet, svänger sig med halvadliga mellannamn och dräper katter.
Citera
2014-06-27, 12:24
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Är själv ö-bo så visst, här tar det 4-5 generationer innan man är riktig "X"-öbo. Dock är jag född i en mindre by i Ångermanland så vet mycket väl hur mentaliteten, ända in i våra dagar, ter sig. Utböling är man fortfarande efter fyra år - i synnerhet om man härstammar från de södra delarna av landet, svänger sig med halvadliga mellannamn och dräper katter.
Jag tror också att Karl Widegrens härkomst låg honom i fatet vad gäller "utböling-skap" och annat. Visserligen var han född i Norrland, och uppvuxen i en familj med många barn. Fadern står som skogsuppsyningsman i kyrkböckerna, och senare som som torpare. Men går man en generation bakåt så upphör förmodligen alla likheter med de flesta andra invånare i Helgum.

Karl Widegrens far föddes som ende sonen till en godsägare i Skåne, vars släkt är noggrant utforskad och innehåller ett antal adliga namn. Namnet Widegren togs av Karls farfars farfars farfar någon gång på 1600-talet, antagligen i samband med att familjen flyttat från Danmark till Sverige. Tidigare hette de Hvedstorp i efternamn, och jag antar att namnet Wetzdorf som Karl och en av hans bröder hette är en omskrivning av detta.

Karl Widegrens far lär ha ärvt en skapligt stor förmögenhet efter sin far godsägaren som dog 1886. Jag har sett siffran 90 000 kronor, vilket motsvarar drygt 6 miljoner i dagens penningvärde enl. en tabell jag slog i. Efter vad som sägs på en släktforskarsida på nätet så lär han dock ha satt sprätt på pengarna innan han flyttade till Norrland och bildade familj med Karl Widegrens mamma.

Hur som helst - även om Karl Widegren inte växte upp i rikedom, så kan säkert hans bakgrund bidragit till att han hade en lite annorlunda framtoning som person än vad som var vanligt på bygden. Kanske ansågs han som "snobbig" och "fin". Kanske hade han ett annat sätt att bete sig, kanske var han mer bildad, kanske hade han en annan uppfattning om utbildning och andra drömmar om sina barns framtid. Jag vet inte, jag bara spekulerar!
Citera
2014-06-27, 12:55
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag tror också att Karl Widegrens härkomst låg honom i fatet vad gäller "utböling-skap" och annat. Visserligen var han född i Norrland, och uppvuxen i en familj med många barn. Fadern står som skogsuppsyningsman i kyrkböckerna, och senare som som torpare. Men går man en generation bakåt så upphör förmodligen alla likheter med de flesta andra invånare i Helgum.

Karl Widegrens far föddes som ende sonen till en godsägare i Skåne, vars släkt är noggrant utforskad och innehåller ett antal adliga namn. Namnet Widegren togs av Karls farfars farfars farfar någon gång på 1600-talet, antagligen i samband med att familjen flyttat från Danmark till Sverige. Tidigare hette de Hvedstorp i efternamn, och jag antar att namnet Wetzdorf som Karl och en av hans bröder hette är en omskrivning av detta.

Karl Widegrens far lär ha ärvt en skapligt stor förmögenhet efter sin far godsägaren som dog 1886. Jag har sett siffran 90 000 kronor, vilket motsvarar drygt 6 miljoner i dagens penningvärde enl. en tabell jag slog i. Efter vad som sägs på en släktforskarsida på nätet så lär han dock ha satt sprätt på pengarna innan han flyttade till Norrland och bildade familj med Karl Widegrens mamma.

Hur som helst - även om Karl Widegren inte växte upp i rikedom, så kan säkert hans bakgrund bidragit till att han hade en lite annorlunda framtoning som person än vad som var vanligt på bygden. Kanske ansågs han som "snobbig" och "fin". Kanske hade han ett annat sätt att bete sig, kanske var han mer bildad, kanske hade han en annan uppfattning om utbildning och andra drömmar om sina barns framtid. Jag vet inte, jag bara spekulerar!

Du har många intressanta infallsvinklar på "hur man i bygden kan ha sett på Karl", vilket inte är en oväsentlig del i denna historia.
Citera
2014-06-27, 13:11
Medlem
Har några säkert urbota dumma funderingar kring den där vaken det pratas om. Kan det ha varit en s k naturlig vak? Faxälven är ström på många ställen och kunde väl då ge öppet vatten en bit där det för övrigt är fruset. Ja, ja bara en tanke och det har väl ingen betydelse säkert men annars undrar jag lite precis som en annan postare här ovan över varför de hade gjort en vak ute i älven. Tror inte det var så vanligt att man hämtade vatten där då man hade brunn för det mesta, brunnen kan sina visserligen, och i så fall verkar det dumt att ha en vak ett par tiotal meter ut som jag läst på ett ställe skulle ha varit avståndet. Med en brant nipa innan älvkanten verkar det dessutom onödigt besvärligt. Om man skulle skölja tvätt i älven hade man kanske något slags brygga att vara på. Många hade turen att ha en bäck att skölja tvätten i men det fanns väl inte hos Widegrens.

Enligt en person som gått i samma klass som Viola i sex år så var det styvmodern som var ganska sträng och elak och fick med sig Karl W. En hel del rykten gick förstås vid försvinnadet som nämnts ett antal gånger. Ett av de värre ryktena om vad som hände Viola var att pappa Widegren skulle ha eldat upp kroppen. Den som sagt det tror ingenting om det och inte jag heller.

För den som är intresserad av information som inte har med försvinnadet att göra så bodde Viola i trakten av Granvåg när hon gick i skolan.
Citera
2014-06-27, 13:49
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis

Tack snälla Aurora Borealis för ditt arbete, fina uppgifter som alltid! Du har varit längre tillbaka än jag och har med all säkerhet den korrekta bakgrunden till Wetzdorf. Den skånska bakgrunden kände jag till och att Karl och hans barn hade adligt påbrå fast på spinnsidorna; det bör stämma att han ansågs fisförnäm bland byborna.

Säkert önskade han sina barn en god framtid. Där vissa ser en far som ville flyta ovanpå med en dotter som fått studera ser jag en pappa som visste hur hårt en bondhustru fick slita och som önskade Viola ett bättre öde. Postkassörska - som pappa Karl hoppades Viola skulle bli - var på den tiden ett yrke som gav viss status och dessutom egen försörjning.
Citera
2014-06-27, 14:28
Medlem
Det var intressant att se KWs familjebakgrund - inte alls otänkbart att en 'utböling' som sett bättre dagar uppfattades som dryg och fisförnäm av lokalbefolkningen. Orsaken att KW kallades 'kattgreven' torde vara att det fanns en riktig greve som hette Gösta Patrik Hamilton, en alkoholiserad figur som i Uppsala roade sig med att låta två taxar bita ihjäl en katt. 'Kattgreven' Hamilton blev notorisk på kuppen och det skrevs mycket om honom i tidningarna. Folket i Helgum borde ha hört talas om honom.
Citera
2014-06-27, 14:33
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Har några säkert urbota dumma funderingar kring den där vaken det pratas om. Kan det ha varit en s k naturlig vak? Faxälven är ström på många ställen och kunde väl då ge öppet vatten en bit där det för övrigt är fruset. Ja, ja bara en tanke och det har väl ingen betydelse säkert men annars undrar jag lite precis som en annan postare här ovan över varför de hade gjort en vak ute i älven. Tror inte det var så vanligt att man hämtade vatten där då man hade brunn för det mesta, brunnen kan sina visserligen, och i så fall verkar det dumt att ha en vak ett par tiotal meter ut som jag läst på ett ställe skulle ha varit avståndet. Med en brant nipa innan älvkanten verkar det dessutom onödigt besvärligt. Om man skulle skölja tvätt i älven hade man kanske något slags brygga att vara på. Många hade turen att ha en bäck att skölja tvätten i men det fanns väl inte hos Widegrens.

Enligt en person som gått i samma klass som Viola i sex år så var det styvmodern som var ganska sträng och elak och fick med sig Karl W. En hel del rykten gick förstås vid försvinnadet som nämnts ett antal gånger. Ett av de värre ryktena om vad som hände Viola var att pappa Widegren skulle ha eldat upp kroppen. Den som sagt det tror ingenting om det och inte jag heller.

För den som är intresserad av information som inte har med försvinnadet att göra så bodde Viola i trakten av Granvåg när hon gick i skolan.

Intressant detta om att hon uppfattades som sträng. Jag har funderat över hur svärmodern var i sitt sätt. Äktenskapet med Violas mor ska ha varit mycket lyckligt, var även detta äktenskap det?

Den nyfödde son som dog på gården året innan, finns kännedom om orsak till dödsfallet? Agnes hade lyckats föda Carl en son vilket var fint på den tiden. När denne dog var åter Viola "högst i rang" arvsmässigt. Jag funderar hur hon kände kring det och huruvida hon var bekväm med att det var Violas pengar som betalt gården de levde på. En kvinna med post partumdepression tex kan tänkas begå brott både mot avkomman, sig själv och tex en inte helt önskad styvdotter om man spinner vidare.

Med överhängande risk för att bli utdömd som alltför spekulativ, fanns det svartsjuka gentemot Viola från Agnes sida? Kanske fanns avundsjuka på arvet efter hennes mor men också en känsla av att Viola tog för stor plats känslomässigt i förhållande till halvsyster E M?
Senast redigerad av Aiya-Baiya 2014-06-27 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in