Citat:
Ursprungligen postat av
Aiya-Baiya
Är själv ö-bo så visst, här tar det 4-5 generationer innan man är riktig "X"-öbo. Dock är jag född i en mindre by i Ångermanland så vet mycket väl hur mentaliteten, ända in i våra dagar, ter sig. Utböling är man fortfarande efter fyra år - i synnerhet om man härstammar från de södra delarna av landet, svänger sig med halvadliga mellannamn och dräper katter.

Jag tror också att Karl Widegrens härkomst låg honom i fatet vad gäller "utböling-skap" och annat. Visserligen var han född i Norrland, och uppvuxen i en familj med många barn. Fadern står som skogsuppsyningsman i kyrkböckerna, och senare som som torpare. Men går man en generation bakåt så upphör förmodligen alla likheter med de flesta andra invånare i Helgum.
Karl Widegrens far föddes som ende sonen till en godsägare i Skåne, vars släkt är noggrant utforskad och innehåller ett antal adliga namn. Namnet Widegren togs av Karls farfars farfars farfar någon gång på 1600-talet, antagligen i samband med att familjen flyttat från Danmark till Sverige. Tidigare hette de
Hvedstorp i efternamn, och jag antar att namnet
Wetzdorf som Karl och en av hans bröder hette är en omskrivning av detta.
Karl Widegrens far lär ha ärvt en skapligt stor förmögenhet efter sin far godsägaren som dog 1886. Jag har sett siffran 90 000 kronor, vilket motsvarar drygt 6 miljoner i dagens penningvärde enl. en tabell jag slog i. Efter vad som sägs på en släktforskarsida på nätet så lär han dock ha satt sprätt på pengarna innan han flyttade till Norrland och bildade familj med Karl Widegrens mamma.
Hur som helst - även om Karl Widegren inte växte upp i rikedom, så kan säkert hans bakgrund bidragit till att han hade en lite annorlunda framtoning som person än vad som var vanligt på bygden. Kanske ansågs han som "snobbig" och "fin". Kanske hade han ett annat sätt att bete sig, kanske var han mer bildad, kanske hade han en annan uppfattning om utbildning och andra drömmar om sina barns framtid. Jag vet inte, jag bara spekulerar!