Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Av det jag läst kring detta, så är problemet att föräldrarna till dessa småtjejer inte klarar stå emot trycket från släktingar och förväntningarna när de är hemma och det är då det sker.
Så det vi kan göra globalt är att utveckla utbildning och jobba på att det blir en mun till mun "trend" (i brist på bättre ord) att
inte könstympa sina döttrar i dessa kulturer. Unga män måste förstå att en oskuren flicka är helt ok till fru, mödrar måste bli säkra på att tösen kommer bli gift etc. etc.
I Sverige kan vi jobba på att stärka information och utbildning till de familjer som kommer till Sverige från dessa områden. Ev. också nån försäkran till flickorna själva att om de "anmäler" sina föräldrar innan detta har skett, men är rädda för ska ske, att föräldrarna inte får nått straff.
Men otroligt svåra grejer jobba med.
Och suck...vad är det med folk och läsförståelse. Detta är liksom ABC inom genusteori.
Men ok, nej jag är som svenska och individ inte utsatt för just könstympning. Inte heller är jag speciellt förtryckt..

, illa behandlad, misshandlad, utsatt för diskriminering eller annat. ok? jag har det för jävligt bra kort och gott, därför jag kan sitta är och göra en feministik gärning och tjaffsa tålmodigt med ex. förvirrade snubbs. (icke dig inberäknat, du verkar fullt vettig)
Dock är mitt kön i det stora hela generellt i världen utsatt för en hel del skit av ditt kön i motsvarande stora hela. Inte för att individer av ditt kön är speciellt elaka, korkade eller grymma.
Utan för vi lever i samhällen där sociala strukturer styr hur vi tänker, agerar och interagerar.
Samma struktur som gör att man känner sig tvingade att stympa flickor i Etiopien för att de ska kunna "passa" in och bli accepterade men inte pojkar gör att man ex. ägnar sig åt slutshame kring skolflickor i kungariket Sverige men inte kring skolpojkar. Samma skit egentligen men lite "mildare" varianter men inte så milt så att det inte ändå orsakar självmord.
Tydlig nog?
Det är ingen som kräver att F! Ska lösa detta problem globalt. Sätta upp genusteoretiska kurser på den sudanesiska landsbygden, jo det kanske funkar...
Nä, vad folk här begär och många är förbannade över är att F! Inte gör ett skit för dessa stackars flickor i Sverige. Det är inte så svårt alls om man vill.
Vad skulle man kunna göra?
- obligatoriska kontroller i skolan.
- indragna PUT om fickorna åker till hemlandet (inte för slänga ut dem, utan för att hindra dem åka)
- se till att dessa barn tvångsomhändertas av soc om stympning upptäcks.
Se där tre konkreta åtgärder!
För några år sedan föreslog Nyamko Sabuni liknande konkreta åtgärder. Då blev hon kallad rasist och annat. Hon tvingades till slut backa.
Så funkar opinionstrycket som media och dina kompisar piskar fram. Hur många könsstympningarna hade vi kunnat hindra om Nyamko hade fått genomföra sina förslag?
Trösten i denna jävlighet är att F! mycket väl kan ha förlorat sin riksdagsplats pga av denna skandal. När F!s frågor kommer i skarpt läge så visar de sig vara fega, hycklande och självgoda. Såna politiska företrädare vill inte folk ha.