2014-06-26, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenninfer
Det jag funderar på är hur gamla flickorna var när det hände, jag menar när de blev könsstympade?

Jag har hör allting från att de gör de med väldigt unga flickor till att vissa kan bli det när de är tonårstjejer.

T ex att vissa tjejer som vuxit upp i Sverige när de varit på semester i "hemlandet" hos släktingar fått visa om de är omskurna eller inte. Jag hörde om en tjej som var typ 21 år och gått i gymnasiet, som följde med till hemlandet under sommaren. Och då blev hon tvingad att visa, och sedan omskuren så dom tog bort klitoris på henne för att hon inte skulle gå med svenska pojkvänner.

Tänker bara hur fruktansvärt förnedrande det måste vara för henne att ligga så inför alla som tittade på när hon blev stympad så att hennes sexualitet skulle kunna kontrolleras. Jag undrar hur många svenska tjejer som kan sätta sig in i den situationen.

Blir så förbannad!!!

Det innebär en oerhörd smärta för de drabbade. Inte bara vid ingreppet som ofta görs utan bedövning eller medicinsk utrustning, men även ofta längre fram i form av nervskador, fantomsmärtor m.m.

Jag yrkar på 10 års fängelse samt utvisning och omplacering av barnen som normalpraxis för föräldrar vid denna typ av brott.
Citera
2014-06-26, 04:56
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jag gillar inte att man omskär små bebisar heller, men det är far from jämförbart med ex. faraonisk könstympning som är fallet i detta fall, om jag har förstått det rätt. Ganska exakt motsvarande för män vore om man beskar ollonet, samt sydde på något sätt så att det är omöjligt för pojkar kissa normalt, tvätta sig ordentligt, onanera, ha ett normalt, njutningsfullt sexualliv. Tror inte ens ni kan föreställa er detta utan att rusa till toaletten och spy.
Det gör mindre ont att sparka en kvinna i skrevet än vad det gör på män, så det bör ju vara fritt fram att sparka alla kvinnor i skrevet med din logik. Idiot.
Citera
2014-06-26, 04:58
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenninfer
Blir så förbannad!!!
Ja, ständigt dessa vita kränkta män.
Citera
2014-06-26, 08:28
Medlem
ArneIIIs avatar
Det här är en utav anledningarna till att man inte kan ta svensk feminism på allvar. I Sverige är feminism lika med vem som kan komma på mest ovetenskapliga maktanalyser, ha mest förslag på kvotering och fördöma flest heterosexuella män (helst etniskt svenska män)

Tycker det är ganska kul att lyssna på när svenska feminister uttala sig.
Citera
2014-06-26, 08:33
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Av det jag läst kring detta, så är problemet att föräldrarna till dessa småtjejer inte klarar stå emot trycket från släktingar och förväntningarna när de är hemma och det är då det sker.
Så det vi kan göra globalt är att utveckla utbildning och jobba på att det blir en mun till mun "trend" (i brist på bättre ord) att inte könstympa sina döttrar i dessa kulturer. Unga män måste förstå att en oskuren flicka är helt ok till fru, mödrar måste bli säkra på att tösen kommer bli gift etc. etc.
I Sverige kan vi jobba på att stärka information och utbildning till de familjer som kommer till Sverige från dessa områden. Ev. också nån försäkran till flickorna själva att om de "anmäler" sina föräldrar innan detta har skett, men är rädda för ska ske, att föräldrarna inte får nått straff.
Men otroligt svåra grejer jobba med.

Och suck...vad är det med folk och läsförståelse. Detta är liksom ABC inom genusteori.
Men ok, nej jag är som svenska och individ inte utsatt för just könstympning. Inte heller är jag speciellt förtryckt.., illa behandlad, misshandlad, utsatt för diskriminering eller annat. ok? jag har det för jävligt bra kort och gott, därför jag kan sitta är och göra en feministik gärning och tjaffsa tålmodigt med ex. förvirrade snubbs. (icke dig inberäknat, du verkar fullt vettig)
Dock är mitt kön i det stora hela generellt i världen utsatt för en hel del skit av ditt kön i motsvarande stora hela. Inte för att individer av ditt kön är speciellt elaka, korkade eller grymma.
Utan för vi lever i samhällen där sociala strukturer styr hur vi tänker, agerar och interagerar.
Samma struktur som gör att man känner sig tvingade att stympa flickor i Etiopien för att de ska kunna "passa" in och bli accepterade men inte pojkar gör att man ex. ägnar sig åt slutshame kring skolflickor i kungariket Sverige men inte kring skolpojkar. Samma skit egentligen men lite "mildare" varianter men inte så milt så att det inte ändå orsakar självmord.
Tydlig nog?

Det är ingen som kräver att F! Ska lösa detta problem globalt. Sätta upp genusteoretiska kurser på den sudanesiska landsbygden, jo det kanske funkar...
Nä, vad folk här begär och många är förbannade över är att F! Inte gör ett skit för dessa stackars flickor i Sverige. Det är inte så svårt alls om man vill.

Vad skulle man kunna göra?
- obligatoriska kontroller i skolan.
- indragna PUT om fickorna åker till hemlandet (inte för slänga ut dem, utan för att hindra dem åka)
- se till att dessa barn tvångsomhändertas av soc om stympning upptäcks.

Se där tre konkreta åtgärder!
För några år sedan föreslog Nyamko Sabuni liknande konkreta åtgärder. Då blev hon kallad rasist och annat. Hon tvingades till slut backa.
Så funkar opinionstrycket som media och dina kompisar piskar fram. Hur många könsstympningarna hade vi kunnat hindra om Nyamko hade fått genomföra sina förslag?

Trösten i denna jävlighet är att F! mycket väl kan ha förlorat sin riksdagsplats pga av denna skandal. När F!s frågor kommer i skarpt läge så visar de sig vara fega, hycklande och självgoda. Såna politiska företrädare vill inte folk ha.
Citera
2014-06-26, 08:39
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Trösten i denna jävlighet är att F! mycket väl kan ha förlorat sin riksdagsplats pga av denna skandal. När F!s frågor kommer i skarpt läge så visar de sig vara fega, hycklande och självgoda. Såna politiska företrädare vill inte folk ha.
Innan den trösten kan komma måste den stora sorgen, nämligen att de får mandat i riksdagen, komma. Tror det blir svårt för F! när media väl tvingas syna deras Kalle Anka-politik.
Citera
2014-06-26, 08:39
Medlem
Citat:
Av det jag läst kring detta, så är problemet att föräldrarna till dessa småtjejer inte klarar stå emot trycket från släktingar och förväntningarna när de är hemma och det är då det sker.
Så det vi kan göra globalt är att utveckla utbildning och jobba på att det blir en mun till mun "trend" (i brist på bättre ord) att inte könstympa sina döttrar i dessa kulturer. Unga män måste förstå att en oskuren flicka är helt ok till fru, mödrar måste bli säkra på att tösen kommer bli gift etc. etc.
I Sverige kan vi jobba på att stärka information och utbildning till de familjer som kommer till Sverige från dessa områden. Ev. också nån försäkran till flickorna själva att om de "anmäler" sina föräldrar innan detta har skett, men är rädda för ska ske, att föräldrarna inte får nått straff.
Men otroligt svåra grejer jobba med.

Och suck...vad är det med folk och läsförståelse. Detta är liksom ABC inom genusteori.
Men ok, nej jag är som svenska och individ inte utsatt för just könstympning. Inte heller är jag speciellt förtryckt.., illa behandlad, misshandlad, utsatt för diskriminering eller annat. ok? jag har det för jävligt bra kort och gott, därför jag kan sitta är och göra en feministik gärning och tjaffsa tålmodigt med ex. förvirrade snubbs. (icke dig inberäknat, du verkar fullt vettig)
Dock är mitt kön i det stora hela generellt i världen utsatt för en hel del skit av ditt kön i motsvarande stora hela. Inte för att individer av ditt kön är speciellt elaka, korkade eller grymma.
Utan för vi lever i samhällen där sociala strukturer styr hur vi tänker, agerar och interagerar.
Samma struktur som gör att man känner sig tvingade att stympa flickor i Etiopien för att de ska kunna "passa" in och bli accepterade men inte pojkar gör att man ex. ägnar sig åt slutshame kring skolflickor i kungariket Sverige men inte kring skolpojkar. Samma skit egentligen men lite "mildare" varianter men inte så milt så att det inte ändå orsakar självmord.
Tydlig nog?

Ja du... För västerländska "förtryckande" män gäller "klipp kuken" och andra ytterst radikala fraser från feministhållet så fort ni känner er kränkta. Män skall ändras, och det omedelbart; patriarkatet skall krossas med kvinnans järnhand.

Nu när vi snuddar på Islam ska det helt plötsligt skapas förståelse och "mun-till-mun-trender" för att på sikt få bort kvinnlig könsstympning. Var är den feministiska ilskan i denna situation? Inte här i Sverige i alla fall. Detta visar bara på den feministiska fegheten mot alla andra än västerländska män. Riktigt vekt av er.
Citera
2014-06-26, 09:29
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Jaha? Och din poäng är?

Det handlar alltså om att du inte kan tygla ditt humör?
Du klarar inte av att läsa kritik, ens när den är saklig?

Och nu citerar du återigen ett av mina inlägg utan att adressera en enda sak i det.
Är du så dåligt uppfostrad eller har du någon diagnos där förnekelse ingår?
Jag frågar helt ärligt för jag undrar verkligen.

Jag gör ett sista försök med dig:

Du kanske kan svara på frågan jag ställde din fellow vaginahyllare.

Varför har ett parti som kallar sig Feministiskt Initiativ(läs ordförklaringen jag skrev tidigare) inte tagit initiativet att starta ett korståg mot det här övergreppet mot svenska skolflickor.
Det har ju uppdagats nu och blivit känt men trots deras namn så tar de inget kvinnligt initiativ utan är tysta hittills.

Och som vanligt vill jag ha ett rakt svar , utan omskrivningar av det jag skrivit eller löjliga motfrågor.

Mig veterligen är F! det enda större partiet som har konkreta förslag på vad man vill göra åt problemet. Nyamko Sabuni hade förslag men röstades ned. Jag har ingen koppling till partiet och kan inte förklara hur de handlar eller inte handlar just nu, det skulle bara vara meningslös spekulation. Testa att skriva mer sakligt, mindre personangrepp och liknande, så kommer jag nog så småningom börja läsa hela inlägg..
Citera
2014-06-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Mig veterligen är F! det enda större partiet som har konkreta förslag på vad man vill göra åt problemet. Nyamko Sabuni hade förslag men röstades ned. Jag har ingen koppling till partiet och kan inte förklara hur de handlar eller inte handlar just nu, det skulle bara vara meningslös spekulation. Testa att skriva mer sakligt, mindre personangrepp och liknande, så kommer jag nog så småningom börja läsa hela inlägg..
Tystnaden är total från feministiskt håll, med undantag av Sakine Madon(den enda offentliga feminist värd att respektera). Istället har Reinfeldt markerat.

Ni med feministsympatier verkar både gilla och finna den feministiska tystnaden logisk. Gudrun i burka säger en del .......
Citera
2014-06-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Det är ingen som kräver att F! Ska lösa detta problem globalt. Sätta upp genusteoretiska kurser på den sudanesiska landsbygden, jo det kanske funkar...
Nä, vad folk här begär och många är förbannade över är att F! Inte gör ett skit för dessa stackars flickor i Sverige. Det är inte så svårt alls om man vill.

Vad skulle man kunna göra?
- obligatoriska kontroller i skolan.
- indragna PUT om fickorna åker till hemlandet (inte för slänga ut dem, utan för att hindra dem åka)
- se till att dessa barn tvångsomhändertas av soc om stympning upptäcks.

Se där tre konkreta åtgärder!
För några år sedan föreslog Nyamko Sabuni liknande konkreta åtgärder. Då blev hon kallad rasist och annat. Hon tvingades till slut backa.
Så funkar opinionstrycket som media och dina kompisar piskar fram. Hur många könsstympningarna hade vi kunnat hindra om Nyamko hade fått genomföra sina förslag?

Och var skrev jag "genusteoretiska"?
Och så tror jag du har glömt en rätt väsentlig detalj i sammanhanget. F! sitter inte i riksdagen, de har aldrig gjort det för övrigt, de har alltså aldrig haft en konkret möjlighet att kunna hjälpa små töser i Sverige som riskerar att könstympas. Alliansen däremot har haft denna möjlighet nu i flera år, men ingen som skriker sig blå som sagt över att ingen från C, SD, FP, KD har höjt rösten i denna fråga.
Gynekologiska tvångstester i skolor på flickor tror jag aldrig vi kommer kunna införa, jag vet att frankrike har nån variant men det är lite väl kränkande, frivilliga ja.
Sen tror jag att om man kunde få dessa föräldrar dömda till rejäla fängelsestraff att det skulle sända en tydlig signal.

Så du menar att om man verkligen bryr sig om denna fråga så ska man rösta på de partier som varken uttalat sig, inte har med detta i sitt partiprogram som en viktig punkt att förbättra och inte har jämställdhet på sin agenda överhuvudtaget ( SD) . Ja du, smart!
Citera
2014-06-26, 10:45
Medlem
Rebell4evers avatar
Varför babblas det om Fi, feminism och annat irrelevant för?

Det finns redan en lag som trädde i kraft 1982 som förbjuder könsstympning, lagen utökades 1999 till att gälla även stympning gjord i utlandet!! (gäller dock inte om du är stympad INNAN du kommit till Sverige)

Frågan är om en utredning på när och var denna stympning gjordes, om något görs alls för att ta reda på sanningen...eller om detta tystas ner, och i så fall är ett allvarligt brott mot demokratin och förtroendet för rättsväsende och våra lagar. Gäller lagen Svenskar, men inte "Svenskar", används rädslan för rasism på ett sådant sätt att man hellre offrar små flickor på PK-bålet, än att bekämpar ett allvarligt brott mot en existerande lag- som kan ge ända upp till 10 års fängelse.

Har kommunen begått tjänstefel som hellre tystar ner skandalen, än utreder ett möjligt brott? Vad kommer att bli "lagligt" härnäst? Hedersmord?

Mycket allvarlig situation!!!
Citera
2014-06-26, 10:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
Varför babblas det om Fi, feminism och annat irrelevant för?

Det finns redan en lag som trädde i kraft 1982 som förbjuder könsstympning, lagen utökades 1999 till att gälla även stympning gjord i utlandet!! (gäller dock inte om du är stympad INNAN du kommit till Sverige)

Frågan är om en utredning på när och var denna stympning gjordes, om något görs alls för att ta reda på sanningen...eller om detta tystas ner, och i så fall är ett allvarligt brott mot demokratin och förtroendet för rättsväsende och våra lagar. Gäller lagen Svenskar, men inte "Svenskar", används rädslan för rasism på ett sådant sätt att man hellre offrar små flickor på PK-bålet, än att bekämpar ett allvarligt brott mot en existerande lag- som kan ge ända upp till 10 års fängelse.

Har kommunen begått tjänstefel som hellre tystar ner skandalen, än utreder ett möjligt brott? Vad kommer att bli "lagligt" härnäst? Hedersmord?

Mycket allvarlig situation!!!

Håller med dig fullkomligt i allt du skriver och jag anser att det som uppdagats skall utredas och förhindras på alla tänkbara sätt. Nu skall det inte vara tal om frivilliga undersökningar och kränkarkänslor för då kränker man de redan kränkta.
Är det förbjudet i Sverige så är det. Det bör alla från andra kulturer ha mycket klart för sig.
Jag tror också att många är rädda för att rasiststämplas på grund av att Sverige alltid varit det minst nationalistiska land som funnits genom tiderna. Därav rasistskräcken. Folk här vet egentligen inte riktigt vad en RIKTIG RASIST ÄR utan tror att säger man ifrån så är man rasist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in