Citat:
Ursprungligen postat av
lysozymes
Jag ser Fi som ett rent politiskt monster, dom kommer bara arbeta för mål som ger mer röster. När Fi kom och föreläste om jämnställdhet inom svensk arbetsmarknad på vår universitet, så frågade jag vad Fi tänkte göra för att få kvinnor att söka Data (ej IT) och Teknisk utbildning, för att främja jämnställdhet i modern arbetsmarknad. Hon såg bara obekväm och tyckte det var viktigare att få fler kvinnor inom chefspositioner. Hur kvinnor ska få chefspositioner utan en bra utbildningsbas från klassiska "nördiga utbildningar" ville hon inte diskutera.
Det undrar jag också, själv arbetar jag i skogen och jag ser ALDRIG till någon kvinna där, bortsett från möjligen någon enstaka inspektor som gör "pappersarbetet". Men någon kvinnlig arborist, röjare, huggare, eller skogsmaskinsförare? Det vet jag inte ens om det existerar i det här landet...
Hur kan det komma sig att ingen feminist skriker om att främja jämställdhet och kvotera in kvinnor där? Jag vet inte -kan det ha att göra med att det är ett smutsigt, extremt fysiskt slitsamt, tungt och dåligt betalt - arbete? Och inte lika "häftigt" som att vara VD eller polis, kanske?
Har försökt diskutera det med den typen av feminist-propagerare, men jag har inte direkt fått några svar... I ett par fall blev jag ju (surprise!) anklagad för att vara sexistisk när jag föreslog att man skulle kvotera in lite kvinnliga skogsröjare som röjer landets järnvägar, fråga mig inte hur hon fick till det, men där var iallafall de diskussionerna avslutade, med mig som "den onde förtryckaren", givetvis...