Citat:
Ursprungligen postat av
Kimbo7
Jag tror att det är så här:
Det finns väldigt mycket inom psykvården som kan kritiseras, anmälas, föranleda skadestånd osv. Det är tveksamt om fallet Quick/Bergwall är ett sådant. Nu tycker jag att den syn på sinnessjukdom som kommer fram hos vissa i tråden, är ganska obehaglig (och "sinnessjuk" är det väl inte någon kliniskt korrekt beskrivning av SB? Personlighetsstörningar, i kombination med en missbrukshistoria, är väl ungefär vad det handlar om? Han gestaltade några multipla personligheter och när han var drogad kan han ha hamnat i ett psykosliknande tillstånd, men han har ju ingen diagnos i stil med schizofreni?). Samtidigt är det rätt konstigt att Råstam tonar ner hans brottshistoria (och beslaget av barnporr m.m) så mycket som han gör.
Jag tror att Råstam och Josefsson tonar ner SB's brottslighet för att fokus inte ska ligga på den. Jag tror att det var ett misstag. Sen har som sagt SB aldrig varit sinnessjuk, utan hade och fortfarande har personlighetsstörningar. Framför allt har han narcissistiska drag enligt det senaste utlåtandet, vilket man också märker i en del av hans utspel. Däremot kan drogerna enligt Dåderman kunnat försätta honom i psykosliknande tillstånd.
Citat:
Det förekommer för mycket tung medicinering inom psykvården. Exakt hur mycket det egentligen var frågan om i fallet SB är nog diskutabelt (uppgifterna låter såpass spektakulära att man ev. kan få för sig att de är överdrivna, å andra sidan finns det tillvänjning).
Enligt Dåderman har doserna varit extrema. Eftersom ingen har skrikit om att så inte alls varit fallet, utan att hon fått stå oemotsagd, så får vi anta att så är fallet.
Citat:
Hur terapin gick till rent konkret vet vi inte så mycket om, SB själv brukar beskriva det som att han hade en vurm för psykoanalys, läste en jädra massa böcker och att han pratade och terapeuten/terapeuterna lyssnade, utan att fördöma de otäcka sakerna han berättade ("det fick vara där", som han uttryckt det). Så långt är det korrekt, icke tjänstefel. Terapeuters huvudsakliga uppgift är inte att ta reda på vad som är sant respektive falskt, utan att tolka det patienten säger som uttryck för hans psykiska verklighet, i första hand. Inplanterade minnen och suggesion i egentlig bemärkelse tror jag inte att det handlade om. Det oproffsiga i sammanhanget är nog framförallt att de inte lyckades genomskåda honom, och inte vände sig till polisen och sa: nej, det här tror vi är fantasier (det kan vi i och för sig inte veta om de gjorde - Ståhles/Norells eventuella bok, finns det inte saker som tyder på att de pausade den för att de inte trodde på Quick?).
Nu får man trots allt minnas att det händer skitläskiga saker på riktigt. Simonhändelsen är dock lite over the top.
Visserligen ska inte terapeuten sitta och ifrågasätta. Samtidigt undrar man när historierna berättas, om de inte kunde använda någon sorts sunt förnuft. Tyvärr kom ju van der Kwast och Penttiten tillbaka till Stråhle och hela tiden bekräftade dessa osannolika historier, så det kanske var lite svårt för henne. Jag menar att det var polisens/åklagarens uppgift att meddela den bittra sanningen att SB låg där på sängen och ljög.
Men vad är det för jävla terapi som inte klarar av att genomskåda ens de simplaste av lögner? När nu alla vet att patienter, och särskilt ifall de har motiv, ofta sitter och hittar på?
Citat:
Det Josefsson framförallt hävdar i sin bok, är att det handlade om två saker: en dominant och manipulativ personlighet (Norell) och en farlig lära (en norellsk vantolkning av psykoanalysen). Och att det var den miljön som producerade en massmördare. Jag tror att det är en ganska tveksam beskrivning. Skadestånd tror jag SB har svårt att få (det finns andra som verkligen borde få skadestånd för vad de blivit utsatta för).
Nu är psykoanalysen i sig en kvasivetenskap, så Norell hade i och för sig inte så mycket att utgå från. Men visst gjorde hon sitt bästa att göra det värsta. Samtidigt tycker jag att Josefsson gör det lite lätt för sig att enbart peka på Norell och idioter som följde henne. Jag tror att det är mer komplicerat än så, vilket förhoppningsvis andra forskar vidare på.
Samtidigt är det väldigt intressant att Norell ändå var såpass klok att hon höll på boken tills konkreta bevis för att SB var seriemördare kommit fram. Var hon kanske lite misstänksam i alla fall? Eller trodde hon bara att boken skulle få mer genomslagskraft? Hon hade ganska dåliga erfarenheter av att försöka publicera sig tidigare, vilket Josefsson går igenom i sin bok. Det var väl mest obevisbart dravel hon försökte publicera. Något som refuserades med något finare formuleringar, även om innebörden var densamma.
Citat:
Ja just det, hur var det med Ståhles protester när drogerna sattes ut, finns det citat, källor? Skulle vara intressant att se exakt hur hon formulerar sig (det behöver som sagt inte nödvändigtvis ha varit illvilja eller girighet, om det var så att hon protesterade. Men kommer uppgiften från SB, eller finns det belagt från annat håll?).
Håller med. Vore mycket intressant att veta vad som faktiskt sades. Antagligen finns det en del i journalerna, men det är förstås inte samma sak.