2014-06-25, 17:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Det oproffsiga i sammanhanget är nog framförallt att de inte lyckades genomskåda honom, och inte vände sig till polisen och sa: nej, det här tror vi är fantasier (det kan vi i och för sig inte veta om de gjorde - Ståhles/Norells eventuella bok, finns det inte saker som tyder på att de pausade den för att de inte trodde på Quick?).

Jaha? Du menar alltså att Ståhle skulle göra det som polisväsendet och rättsväsendet inte klarade av? Du kanske tycker att det var hennes jobb att gå ut och förhöra vittnen samla ledtrådar och samla bevis också?
Citera
2014-06-25, 17:55
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det framgår av DJ:s bok ”Mannen som slutade ljuga” – och det finns ett antal ögonbrynshöjande fakta:

SB antecknar i juni 2001:Enligt förre chefsöverläkaren GK:s hustru V försökte terapeuten BS övertala avgiftaren GK att ge tillbaka SB hans droger. En annan av sektledaren MN:s vapendragare; terapeuten CL, skrev t.o.m. ett brev (citerat i boken) till SB och sökte övertala honom att fortsätta den terapeutiska processen. CL skrev också brev till GK i vilket hon försökte övertala denne att ge SB hans mediciner åter; ett brev V minns hade upprört GK eftersom han förstod att det var MN som låg bakom. – Det är samma CL som medverkar här:
http://www.youtube.com/watch?v=L7EDbtdRGVw (30:00)
…och här:
http://www.youtube.com/watch?v=EJmCli9lyAc (16:30)

Enligt en journalanteckning 010807 meddelade SB att han inte tänkte delta i mordutredningarna så länge han inte fick sin medicin, och han ska ha förhållit sig "avvaktande" i terapin. Detta tolkades av terapeuten BS som att han använde sig av "gamla försvarsstrategier", dvs SB hade ingen chans att bli frisk utan sina droger (!).

Utan droger ingen seriemördare – och inget slutbevis/bekräftelse på terapins förträfflighet i form av ett litet framspånat benfragment (eller åtminstone en del av en slutmuskel) från något av kannibalens oräkneliga offer.

Jag tycker att det här är både vagt och rörigt. Anekdotiskt. Chefsöverläkarens hustru, har du några konkreta hänvisningar till hur intervjun med henne gick till, och varför den gjordes? "Chefsöverläkarens hustru minns" - eh, jaha? (Jag vet inte om det kan spela roll att Josefssons pappa var chefsöverläkare, men han går ju hårdare åt terapeuterna än läkarna i största allmänhet).
"Han förstod att det var Norell som låg bakom" - hur kunde han veta det, mer exakt?
Varför var det fel att försöka övertala SB att fortsätta med terapin, och använder du dig inte av cirkelbevis här?
Vad är det som säger att det som diskuterades i terapin inte också handlade en hel del om hans läggning?
Citera
2014-06-25, 17:58
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Nej, det är enkel matematik:

SB före Säter: Drogfri i 11 års tid (1977-88) – Söker vid flera tillfällen hjälp för den svårartade ångest han lidit av sedan tidiga tonåren. Ingen sätter hans sedan 1973 oavbrutna Sobril-förskrivning i samband med fortsatt ångest; ej heller görs någon koppling till hans stigmatiserande sexuella avvikelse (homosexualitet ansågs av många som så skamligt att många homosexuella män begick självmord) – Återfall i droger (bankrån) - 0 mord

SB under vårdtiden på Säter: Drogmissbrukare (narkotikaklassade läkemedel ges även intravenöst), svårartade ångestattacker, depressioner, flera självmordsförsök, psykoser, hallucinationer, kan inte skilja på sanning och lögn, hämningslös, minnesblottor, kramper, mardrömmar, bältesläggningar – 39 ”erkända” mord – Ingen kontakt med anhöriga

SB efter avgiftning och utebliven terapi: Inga fler polisutredningar – Läkande tystnad

SB efter resningsprocesserna: Frisk och på bettet – God kontakt med anhöriga

Ja, klåparna på Säter försökte ”bota” SB med narkotikaklassade preparat i kombination med en experimentellt betingad terapeutisk hjärntvätt (som för att kunna genomföras och uppnå maximalt resultat fordrade att droger tillfördes) – men det lyckades inte. Priset betalades av SB – som nu behöver kompenseras för 20 förlorade år. Kompenseras bör också offrens anhöriga (som kan driva civilprocesser) och SB:s närmaste som måste anses ha lidit svårt.

Det finns ingen enkel matematik. Och vad är det egentligen som tyder på att SB är homosexuell? Pedofili och hebefili är inte yttringar av bortträngd homosexualitet.
Citera
2014-06-25, 18:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hur vården sett ut är en annan fråga-oavsett så kommer dålig vård knappast leda till skadestånd. Då skulle många osm sitter på rättspsyk kräva penaga av staten
Allt har utspelat sig under en tid då en redan missbrukande och psykiskt mycket ömtålig och utlämnad SB varit föremål för statlig tvångsvård.

De våldsbrott SB i sin ungdom gjort sig skyldig till har ägt rum efter alkoholintag, sniffning av lösningsmedel eller bruk av andra droger. När han efter det misslyckade bankrånet återigen hamnar på Säter utsätts han för en rent omänsklig ”behandling”: Han får inte bara så mycket droger han vill och orkar dra i sig; han blir också utsatt för en terapi som helt kan jämföras med en otäck hjärntvätt med inbyggda utpressningsinslag i form av ett sofistikerat belöningssystem: ju fler motbjudande skräckhistorier han kan fiska upp ur sitt inres djup, desto fler privilegier kommer han att åtnjuta.

Med tiden hamnar SB i en beroendeställning till terapeuten som snart berett sig tillgång till hans drogfantasier och innersta tankar. Det uppstår ett i sanning sjukt växelspel där SB blir mån om att göra terapeuten till lags. I vårdande syfte får han så mycket droger att han hallucinerar och drabbas av svårartade ångestanfall varpå man emellanåt tvingas lägga honom i bälte eller ge honom ännu mer narkotikaklassade preparat; ibland även intravenöst.

”Vid behovs-medicinering” innebär att han får särskilt stor tilldelning under vallningarna; det har bl.a. minnesexperten rekommenderat. Här ska inte sparas några ansträngningar i jakten på benbitarna. Gråtande ses han ragla omkring med ett stort koppel efter sig; som om Gökboets patienter befann sig på en obevakad utflykt.

Hans monsterbefrämjande barndom kommer så småningom att slå rot på Säter och planteras bokstavligen också på rastgården i form av ett litet knotigt äppelträd tillägnat Simon alias Nomis, och som synes ha burit den ena ruttna frukten efter den andra.

I stället för ökad verklighetskontakt ledde terapin till att en svårt sjuk, ångestriden och neddrogad mentalpatient erkände 39 mord och – fortfarande rejält groggy under rättegångarna – fälldes till ansvar för att under de mest groteska former ha tagit livet av och sedan delvis ätit upp – 8 människor. På vägen dit hade han också hunnit förvandla sina föräldrar till sadistiska odjur och sina bröder till medhjälpare vid flera av de mord han efter summariska och regelvidriga rättegångar fälldes för.
Citera
2014-06-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Enligt Dåderman har doserna varit extrema. Eftersom ingen har skrikit om att så inte alls varit fallet, utan att hon fått stå oemotsagd, så får vi anta att så är fallet.
Ja, fast när drogerna diskuteras, så handlar det ofta om att han också har köpt själv i kiosken och sen dessutom av andra patienter, och summan blir ju större än dem han tilldelades, och rent dödlig - man kan också ställa frågan om det ansvaret mer exakt, vad som var läkarens och vad som var terapeuternas - och om han köpte själv svart dessutom så kan man väl säga att felet var att dem inte hade större koll, mer kontroller, strängare övervakning, men det direkta ansvaret för det han skaffade själv kan man nog inte lasta dem för, om dem inte visste om det.
Citera
2014-06-25, 18:09
Medlem
Citat:
fortfarande rejält groggy under rättegångarna
Ja det är ju inte det intrycket man får, alls. Jag tror det behöver tittas närmare på droghistorien.
Citera
2014-06-25, 18:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Man nämner en del andra saker och avslutar med:

"Att Thomas Quick berättat att en annan person skulle ha varit med vid tillfället föranleder inte till en annan bedömning."
Det där vill jag kalla en skitformulering och ett exempel på hur Kwast trixar sig fram, hur man hoppar över problemet, som sagt.

Citat:
Är inte terapin farlig; rentav livsfarlig!? - Under inflytande av denna terapiform "erkände" SB 39 mord. Men terapin fungerade inte utan tillförsel av stora mängder narkotikaklassade preparat.
Vad är hönan och vad är ägget? Det är inte så enkelt. Det finns fler än två komponenter i detta.

Citat:
Nej, det är enkel matematik:
(...)
SB under vårdtiden på Säter: Drogmissbrukare (narkotikaklassade läkemedel ges även intravenöst), svårartade ångestattacker, depressioner, flera självmordsförsök, psykoser, hallucinationer, kan inte skilja på sanning och lögn, hämningslös, minnesblottor, kramper, mardrömmar, bältesläggningar – 39 ”erkända” mord – Ingen kontakt med anhöriga
(...)
Anhöriga hade väl Bergwall successivt dragit sig undan redan efter 1986 när Sten-Ove fick Stures skulder på halsen?

Det är absolut inte "enkel matematik". Hur förskrivningen såg ut efter att Erik Kall tog över vet vi inte riktigt ännu. Hur den såg ut under första halvan av 90-talet, innan Erik Kall tog över vet vi inte heller, men det verkar som att den var mkt lägre än senare, och att den hade perioder med låg medicinering. Att erkännandena växte fram under första halvan av 90-talet vet vi däremot.
Citera
2014-06-25, 18:23
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jaha? Du menar alltså att Ståhle skulle göra det som polisväsendet och rättsväsendet inte klarade av? Du kanske tycker att det var hennes jobb att gå ut och förhöra vittnen samla ledtrådar och samla bevis också?
Absolut inte, nej. Och det är faktiskt rätt svårt att säga vad hon borde ha gjort. Det är väldigt enkelt att sitta med facit i hand (om vi nu utgår ifrån att SB är oskyldig till alla morden). Jag tycker att han är en skicklig manipulatör, han har affärssinne och vill ha pengar av journalister, han uttrycker sig elaborerat i skrift, han läste på både i tidningar och böcker: permissionerna som ska ha skett medan han fortfarande var misstänkt för att vara seriemördare, tillhör ju det obegripliga (jag vet inte vilken Ståhles roll var där). Vi vet inte exakt hur diskussionerna gick i varje sekund, så Ståhle kan mycket väl ha tvivlat och rentav luftat sina tvivel med Kwasten eller någon annan. Eller så tvivlade hon inte (det gjorde t.ex inte Mattson heller, och inte media). Det är inte alltid lätt att avgöra vad som är fantasier och vad som är minnen. Jag tror inte att hon planterade in minnen eller suggererade, inte att hon ställde ledande frågor (på det sätt som det har visats att Pentinen gjorde). Jag tycker inte att fakta tyder på det. Hur det än är, menar jag att huvudansvaret vilar på polisutredningen. Men alla som jobbar med sådana här saker, vet att patienter fantiserar. Jag tycker att hon borde ha varit mer skeptisk, men samtidigt var Quick ofta mycket detaljerad. Så jag har egentligen inga svar. Att hon slänger på luren när Råstam ringer tycker jag egentligen inte är särskilt märkligt. Hon kanske känner sig lurad, till exempel.
Citera
2014-06-25, 18:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Det finns ingen enkel matematik. Och vad är det egentligen som tyder på att SB är homosexuell? Pedofili och hebefili är inte yttringar av bortträngd homosexualitet.
SB säger själv att han är homosexuell, och att preferensen är killar i 20-årsåldern. - Sedan ogillar jag starkt alla dylika etiketter på människor; allt är inte svart eller vitt; det finns en gråskala, och det finns olika perioder i en människas liv samt att man med ålder och visdom också kan tillskansa sig en förmåga att inte alltid behöva följa minsta motståndets lag, eller ge vika för första bästa impuls.
Citera
2014-06-25, 18:53
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
SB säger själv att han är homosexuell, och att preferensen är killar i 20-årsåldern. - Sedan ogillar jag starkt alla dylika etiketter på människor; allt är inte svart eller vitt; det finns en gråskala, och det finns olika perioder i en människas liv samt att man med ålder och visdom också kan tillskansa sig en förmåga att inte alltid behöva följa minsta motståndets lag, eller ge vika för första bästa impuls.
Jag ogillar också att en del i tråden upprepar "den kriminelle pedofilen" om och om igen. Men oviljan att nämna detta (t.ex barnporren) tror jag beror på att man inte riktigt vill erkänna det som ett problem. "Olika perioder i en människas liv" - hm, det är väl inte så vanligt att man genomgår en period av pedofili. "Äsch, han var ung och full". Nja.
Jag vet inte om jag tycker att det är visdom av en man i hans ålder att vilja ha en tjugoåring... att han måste lämna prover och ha kontakt med vården hjälper säkert till att få honom att kontrollera sig.
Jag gillar inte stigmatisering men inte heller bagatellisering.
Citera
2014-06-25, 19:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

SB efter avgiftning och utebliven terapi: Inga fler polisutredningar – Läkande tystnad

Tröttnar du aldrig på att ljuga?

Det framgår klart av rmv:s utredning att han gick i terapi fram till 2004 efter det hade han kontakt med sin terapeut fram till 2008, men då handlade det om glesa samtal av stödjande karaktär. Det han vägrade delta i var den dagliga vården på Säter och riskbedömningar.

"I april 2004 beskrev Bergwall för sin terapeut att han i positiv bemärkelse haft tillgång till sitt psykiska inre, och att de destruktiva fantasierna och erfarenheterna var borta. Han föreslog en paus i terapisamtalen då han behövde vila. Bergwall hade sedan fram till avslutningen 2008 glesa kontakter med sin terapeut, där innehållet av samtalen var av stödjande karaktär."
Citera
2014-06-25, 19:11
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Schlesien skrev

Det där vill jag kalla en skitformulering och ett exempel på hur Kwast trixar sig fram, hur man hoppar över problemet, som sagt.

Gör du det inte lite enkelt för dig nu? Det står alltså i domen, det är rättens bedömning.

Menar du att uppgiften om böjveckseksemet också handlar om trixande från Kwast sida?

"En alldeles speciell omständighet är dock hans uppgift om Thereses böjveckseksem. Detta hade inte ens varit känt för polisen, och Thereses mor hade inte lämnat uppgifter härom förrän polisen tillfrågade henne efter det att Thomas Quick omtalat detta."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in